Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #1 Skrevet 25. juli 2019 Har ei på nesten 3 år som er veldig lang og 17 kg, sitter i Cybex Sirona isofix nå. Vi ønsker å være sikker på at det nye setet har godt med bedre beinplass så hun kan bruke det lenge. Kjører Nissan qashqai. Tips? Anonymkode: d7223...8c1
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #2 Skrevet 25. juli 2019 Det er jo kombinasjon bil sete som teller. Men det setet ervel kjent for at man vokserfort ut av. Hvor høyt er barnet, noen har max høyde. Vi har BeSafe og S Max, de blir aldri for lange der, god plass til bein til de snus. Anonymkode: e7870...30c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2019 #3 Skrevet 25. juli 2019 Axkid minikid, Britax maxway og Klippan er setene som varer lengst bakovervendt. Har selv minikid og syns den er helt super! Min er 116 og har fortsatt godt plass enda, selv om den ikke er montert så langt ut på setet som den kan. I tillegg elsker jeg de selvstrammende forankringsselene og den selvregulerte hodestøtten. Det letteste av de tre, er maxway. Skal setet flyttes mellom biler eller tas med på reise, ville jeg valgt maxway. Brukes faste biler, kan det monteres forankringsseler i hver bil, så går flytting av setet enda fortere. Klippan har jeg ingen erfaring med, men har lest det er det lengste setet på markedet. Anonymkode: bc38b...817
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #4 Skrevet 28. juli 2019 On 7/25/2019 at 6:38 PM, Anonym bruker said: Har ei på nesten 3 år som er veldig lang og 17 kg, sitter i Cybex Sirona isofix nå. Vi ønsker å være sikker på at det nye setet har godt med bedre beinplass så hun kan bruke det lenge. Kjører Nissan qashqai. Tips? Anonymkode: d7223...8c1 helt greit og snu henne nå Anonymkode: 12788...f23
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #5 Skrevet 28. juli 2019 Axkid minikid skal være bra, og god plass 🙂. Vi har også Cybex Sirona, men vår 3 åring er litt lavere en gjennomsnittet så han har god plass enda. Anonymkode: ecb19...29f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #6 Skrevet 28. juli 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: helt greit og snu henne nå Anonymkode: 12788...f23 Nei de anbefaler bakovervendt til minst 4 år. Ville ikke snudd en 3 åring. Anonymkode: 24ea2...374
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #7 Skrevet 28. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: helt greit og snu henne nå Anonymkode: 12788...f23 Er du ekspert på området? Kan du begrunne svaret ditt..... Anonymkode: 3073e...97f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #8 Skrevet 28. juli 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: helt greit og snu henne nå Anonymkode: 12788...f23 😳🙄😱 Anonymkode: e7870...30c
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2019 #9 Skrevet 28. juli 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: helt greit og snu henne nå Anonymkode: 12788...f23 For tidlig å snu henne. Ikke uten grunn at trygg trafikk anbefaler å sitte bakovervendt i minst 4 år og gjerne lengre Anonymkode: e2651...262
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #10 Skrevet 29. juli 2019 12 hours ago, Anonym bruker said: Nei de anbefaler bakovervendt til minst 4 år. Ville ikke snudd en 3 åring. Anonymkode: 24ea2...374 det er en abefalling. kan snu når barnet allerede er 15mnd. ER så lei mammapolitiet som tror de vet alt. Anonymkode: 12788...f23
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #11 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: det er en abefalling. kan snu når barnet allerede er 15mnd. ER så lei mammapolitiet som tror de vet alt. Anonymkode: 12788...f23 Hva med å se hva trygg trafikk anbefaler viss du er lei mammapolitiet. Ingen som er glade i barna sine snur de framovervendt når de er 15 måneder. de skal jo sitte i bilen sine seler når de sitter framovervendt, ikke integrerte seler pga det er farlig ved en kollisjon når hodet farer fram og kroppen står helt fast i selen. Anonymkode: 24ea2...374
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #12 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva med å se hva trygg trafikk anbefaler viss du er lei mammapolitiet. Ingen som er glade i barna sine snur de framovervendt når de er 15 måneder. de skal jo sitte i bilen sine seler når de sitter framovervendt, ikke integrerte seler pga det er farlig ved en kollisjon når hodet farer fram og kroppen står helt fast i selen. Anonymkode: 24ea2...374 Mange som er glad i barna sine snur de når de er 15 mnd. Det et ikke sånn at man driter i barna om man snur de. Det er ikke ulovlig. Da jeg fikk første barnet var det anbefalt vognbagen i bilen med sikkerhetsnett over de første 6 mnd. Jegbrukte det bare 3 mnd før jeg satt barnet fremovervendt i bilen. De to andre ble snudd da de var ett år da de er litt yngre og bakovervendte seter kom. Trygg trafikk mente barna var tryggest sånn og anbefalte det velmtil to år, men med mine lange barn var det umulig. Men jeg er ikke mindre glad i barna mine. Det er så tåpelig å hevde. Anonymkode: b1fdf...f5a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #13 Skrevet 29. juli 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: det er en abefalling. kan snu når barnet allerede er 15mnd. ER så lei mammapolitiet som tror de vet alt. Anonymkode: 12788...f23 Så Trygg Trafikk og andre instanser er Mammapoliti? Ser du virkelig sånn på det? Man kan snu barnet ved 9 kg hvis stolen er godkjent for det, 15 mnd gjelder hvis barnet sitter i en i-size stol. Mange er langt under året når de er 9 kg. Å snu så små barn er å leke med livet deres og er ikke annet enn uansvarlig. Anbefalingen på 4 år er er ikke der for å være ekkel med foreldre som ikke skjønner risiko og konsekvens. Den er der av den grunn at skjelett og muskulatur først fra 4 år kan være sterkt nok til å tåle en kollisjon i forovervendt posisjon. Men barn over 4 år kan også få fatale skader i en kollisjon, der er mange faktorer som spiller inn. Når man velger å følge anbefalingen å la barnet sitt bakovervendt til minst 4 år så skjønner man hvert fall risikoen og prøver å begrense denne som best man kan. Det er aldri risikofritt å kjøre bil, men man har alltid mulighet til å begrense risikoen. Det er 5 ganger sikrere å sitte bakovervendt og man kan redusere risikoen for alvorlig skade med 90 %. https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461 https://www.aftenposten.no/norge/i/Xw6dWE/Mann-siktet-etter-ulykke-der-jente-5-omkom-lille-julaften Stygt å spekulere i denne saken, men bakovervendt kunne trolig reddet livet hennes.(hun satt forovervendt i 5 pkt sele.) Anonymkode: 3073e...97f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #14 Skrevet 29. juli 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så Trygg Trafikk og andre instanser er Mammapoliti? Ser du virkelig sånn på det? Man kan snu barnet ved 9 kg hvis stolen er godkjent for det, 15 mnd gjelder hvis barnet sitter i en i-size stol. Mange er langt under året når de er 9 kg. Å snu så små barn er å leke med livet deres og er ikke annet enn uansvarlig. Anbefalingen på 4 år er er ikke der for å være ekkel med foreldre som ikke skjønner risiko og konsekvens. Den er der av den grunn at skjelett og muskulatur først fra 4 år kan være sterkt nok til å tåle en kollisjon i forovervendt posisjon. Men barn over 4 år kan også få fatale skader i en kollisjon, der er mange faktorer som spiller inn. Når man velger å følge anbefalingen å la barnet sitt bakovervendt til minst 4 år så skjønner man hvert fall risikoen og prøver å begrense denne som best man kan. Det er aldri risikofritt å kjøre bil, men man har alltid mulighet til å begrense risikoen. Det er 5 ganger sikrere å sitte bakovervendt og man kan redusere risikoen for alvorlig skade med 90 %. https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461 https://www.aftenposten.no/norge/i/Xw6dWE/Mann-siktet-etter-ulykke-der-jente-5-omkom-lille-julaften Stygt å spekulere i denne saken, men bakovervendt kunne trolig reddet livet hennes.(hun satt forovervendt i 5 pkt sele.) Anonymkode: 3073e...97f Begge disse barna du referer til er over 4 år og ikke lenger anbefalt å sitte bakovervendt. Anonymkode: b1fdf...f5a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så Trygg Trafikk og andre instanser er Mammapoliti? Ser du virkelig sånn på det? Man kan snu barnet ved 9 kg hvis stolen er godkjent for det, 15 mnd gjelder hvis barnet sitter i en i-size stol. Mange er langt under året når de er 9 kg. Å snu så små barn er å leke med livet deres og er ikke annet enn uansvarlig. Anbefalingen på 4 år er er ikke der for å være ekkel med foreldre som ikke skjønner risiko og konsekvens. Den er der av den grunn at skjelett og muskulatur først fra 4 år kan være sterkt nok til å tåle en kollisjon i forovervendt posisjon. Men barn over 4 år kan også få fatale skader i en kollisjon, der er mange faktorer som spiller inn. Når man velger å følge anbefalingen å la barnet sitt bakovervendt til minst 4 år så skjønner man hvert fall risikoen og prøver å begrense denne som best man kan. Det er aldri risikofritt å kjøre bil, men man har alltid mulighet til å begrense risikoen. Det er 5 ganger sikrere å sitte bakovervendt og man kan redusere risikoen for alvorlig skade med 90 %. https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461 https://www.aftenposten.no/norge/i/Xw6dWE/Mann-siktet-etter-ulykke-der-jente-5-omkom-lille-julaften Stygt å spekulere i denne saken, men bakovervendt kunne trolig reddet livet hennes.(hun satt forovervendt i 5 pkt sele.) Anonymkode: 3073e...97f Jeg ser ikke noe sted i artikkelen hvor det står at hun satt forovervendt? Men, det er mye annet som er relevant. Eksempelvis hvor de ble truffet, hvilken bil de kjørte, og hvor hardt sammenstøtet var. Anonymkode: 6adc6...af8
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #16 Skrevet 29. juli 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser ikke noe sted i artikkelen hvor det står at hun satt forovervendt? Men, det er mye annet som er relevant. Eksempelvis hvor de ble truffet, hvilken bil de kjørte, og hvor hardt sammenstøtet var. Anonymkode: 6adc6...af8 Nei, det stod ikke i artikkelen, det kom fram i senere tid, bl a under rettsaken. Anonymkode: 3073e...97f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #17 Skrevet 29. juli 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begge disse barna du referer til er over 4 år og ikke lenger anbefalt å sitte bakovervendt. Anonymkode: b1fdf...f5a Nei, det er det ikke. Men det viser jo at de så absolutt kan skades alvorlig selv om de er over anbefalingene. Stadig flere, både produsenter og forhandlere, anbefaler nå bakovervendt utover 4 år. Men blir sikkert en stund til de offisielle anbefalingene sier det samme. Anonymkode: 3073e...97f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #18 Skrevet 29. juli 2019 Vi ønsker fremdeles bakovervendt sete fordi vi vet det er det beste for barnet. Skal sjekke ut setene jeg fikk tips om Rart hvordan enkelte orker å diskutere MOT dokumentert forskning på temaet. Antall barn som er skadet eller omkommet i trafikken de siste 10 årene er redusert med 70%. Da holder det dårlig mål å si at «det gikk bra før i tiden også» Alle foreldre tar sine egne valg for sine barn, jeg legger meg ikke opp i hva andre velger for sine, men jeg ville vært forsiktig med å råde andre til å gå en annen retning enn veldokumentert forskning. HI Anonymkode: d7223...8c1
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #19 Skrevet 29. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi ønsker fremdeles bakovervendt sete fordi vi vet det er det beste for barnet. Skal sjekke ut setene jeg fikk tips om Rart hvordan enkelte orker å diskutere MOT dokumentert forskning på temaet. Antall barn som er skadet eller omkommet i trafikken de siste 10 årene er redusert med 70%. Da holder det dårlig mål å si at «det gikk bra før i tiden også» Alle foreldre tar sine egne valg for sine barn, jeg legger meg ikke opp i hva andre velger for sine, men jeg ville vært forsiktig med å råde andre til å gå en annen retning enn veldokumentert forskning. HI Anonymkode: d7223...8c1 Nei, men når man leser at enkelte velger å ha 11-åringene sine i beltestoler bakovervendt, så blir man oppgitt. Og, sikkerheten har faktisk mye med bilene våre å gjøre. Det er fakta. Anonymkode: 6adc6...af8
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #20 Skrevet 29. juli 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: det er en abefalling. kan snu når barnet allerede er 15mnd. ER så lei mammapolitiet som tror de vet alt. Anonymkode: 12788...f23 Hvordan klarer du å vinkle dette til å omhandle mammapolitiet? Dette handler om trygg trafikk sine anbefalinger. Både kollisjonstester og reelle ulykker viser at det er fem ganger sikrere å sitte bakovervendt enn framovervendt. De som snur barnet når det er 15 mnd, mangler enten kunnskap eller vett. Man risikerer da varige men eller død hvis man kolliderer... Skjønner ikke at folk er villig til å ta den sjansen... Anonymkode: e2651...262
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #21 Skrevet 29. juli 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men når man leser at enkelte velger å ha 11-åringene sine i beltestoler bakovervendt, så blir man oppgitt. Og, sikkerheten har faktisk mye med bilene våre å gjøre. Det er fakta. Anonymkode: 6adc6...af8 Det gjelder i så fall svært, svært få og de tilfellene jeg har sett er mest for å demonstrere at store barn fint kan sitte bakovervendt. Ingen som påstår at alle burde ha 11-åringene sine bakovervendt. Tar du det ille opp, så har du vel kanskje noe på samvittigheten du burde rette opp i. Anonymkode: 3073e...97f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #22 Skrevet 29. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, men når man leser at enkelte velger å ha 11-åringene sine i beltestoler bakovervendt, så blir man oppgitt. Og, sikkerheten har faktisk mye med bilene våre å gjøre. Det er fakta. Anonymkode: 6adc6...af8 Hvor har du lest at det er 11-åringer som sitter bakovervendt på fast basis? Jeg har sett bilder i div bilstolgrupper på fb at det er MULIG for en 11-åring å sitte bakovervendt. Skjønner i grunn ikke hvorfor det provoserer så fælt at noen velger å sikre barna sine på den tryggest mulige måten. Er rart det der; det gjør ikke noe å pirke på «bakoverforeldre», vi må tåle å høre at vi er hysteriske. Men om en av oss pirker borti noen som har snudd (altfor) tidlig, så er det nærmest dommedag. Vi skal ikke bry oss og være mammapoliti. Vi skal ikke tro vi vet best. Det latterliggjøres og flires av. Hvorfor klarer vi å være saklige, mens andre siden må ty til latterliggjøring og dra hysterikortet? Er det fordi vi treffer et ømt punkt, tro? Anonymkode: bc38b...817
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #23 Skrevet 29. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du lest at det er 11-åringer som sitter bakovervendt på fast basis? Jeg har sett bilder i div bilstolgrupper på fb at det er MULIG for en 11-åring å sitte bakovervendt. Skjønner i grunn ikke hvorfor det provoserer så fælt at noen velger å sikre barna sine på den tryggest mulige måten. Er rart det der; det gjør ikke noe å pirke på «bakoverforeldre», vi må tåle å høre at vi er hysteriske. Men om en av oss pirker borti noen som har snudd (altfor) tidlig, så er det nærmest dommedag. Vi skal ikke bry oss og være mammapoliti. Vi skal ikke tro vi vet best. Det latterliggjøres og flires av. Hvorfor klarer vi å være saklige, mens andre siden må ty til latterliggjøring og dra hysterikortet? Er det fordi vi treffer et ømt punkt, tro? Anonymkode: bc38b...817 Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal beskylde foreldre for å ikke være glad i barna sine, ikke bry seg og være uansvarlige om de velger å snu barna før de er 4 år. Jeg har fått høre at jeg burde vært meldt til barnevernet fordi jeg festet vognbagen med setebelte og la sikkerhetsnett over på første barnet mitt. Men det var anbefalingen den gangen. Samtidig skal ikke barn sitte lenge i bilstol av gangen når de er babyer, men likevel må man komme seg fra a til b uten at det tar 3 dager. For 10 år siden skulle babyer sitte maks en time i bakovervendt bilsete. Min 11-åring kunne aldri sittet bakover. Hun sitter av og til foran, er 165 høy. Min 9-åring er 158 høy og ville aldri sittet korrekt bakovervendt. Da de var 4 år var de begge over 120 høye. Det var ikke mulig å ha de bakovervendt da. Det er mange faktorer som spiller en rolle, noe de som har barna bakover ikke klarer å se. Anonymkode: b1fdf...f5a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2019 #24 Skrevet 29. juli 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du lest at det er 11-åringer som sitter bakovervendt på fast basis? Jeg har sett bilder i div bilstolgrupper på fb at det er MULIG for en 11-åring å sitte bakovervendt. Skjønner i grunn ikke hvorfor det provoserer så fælt at noen velger å sikre barna sine på den tryggest mulige måten. Er rart det der; det gjør ikke noe å pirke på «bakoverforeldre», vi må tåle å høre at vi er hysteriske. Men om en av oss pirker borti noen som har snudd (altfor) tidlig, så er det nærmest dommedag. Vi skal ikke bry oss og være mammapoliti. Vi skal ikke tro vi vet best. Det latterliggjøres og flires av. Hvorfor klarer vi å være saklige, mens andre siden må ty til latterliggjøring og dra hysterikortet? Er det fordi vi treffer et ømt punkt, tro? Anonymkode: bc38b...817 Selvfølgelig er det derfor. Disse foreldrene VET at valget de gjorde med å snu sitt eget barn tidlig ikke er det beste valget (nå snakker jeg om de som har barn under 12-14 år, før dette var det ikke så sterke anbefalinger), og angrep er alltid beste forsvar. Det føles bedre å rettferdiggjøre sitt eget dårligere valg med at andre bare er hysteriske, det er vanlig i andre land og at det tross alt er lovlig (så det så!) eller til og med argumentene om at de hadde ikke solgt forovervendte bilstoler om det var sååå farlig, liksom, enn å innse at man ikke har gjort det aller beste valget. Dette gjelder alle områder egentlig, man kan f.eks. døyve egen dårlig samvittighet for å ha spist spekemat som gravid fordi en ikke klarte å motstå det med å kalle alle som holder seg unna for hysteriske. Så føles det litt bedre inn i en selv. Anonymkode: 566d8...335
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå