Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #1 Skrevet 24. juli 2019 Og med rus mener jeg alkohol... har du tilgitt eller kunne du tilgitt? Om vedkommende aldri drikker til vanlig? Om vedkommende angrer og unnskylder seg hver dag? Om du overhodet ikke er redd for at det skal skje igjen? jeg setter pris på svar fra de som har vært i lignende situasjon og som kan relatere seg til spørsmålene Anonymkode: 96163...b37
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #2 Skrevet 24. juli 2019 Jeg kan relatere.. Jeg var dum og tilga. Men dette var en person som drakk mye og ruset seg på andre ting også. Han var psykopat, jeg var hjernevasket. Kom meg heldigvis ut og anmeldte forholdet til slutt. Men som du sier, hvis det er en person som ikke drikker til vanlig, og det var en "spesiell" hendelse, så kunne jeg kanskje tilgitt ja. Men det kommer an på flere ting. Hva som utløste det, hvor grovt det var, etc. Dette skjedde med et par jeg kjenner. De drikker riktignok ofte begge to, men aldri vært noe vold eller mye krangling i bildet. Glad-par rett og slett. En kveld hadde mannen fått i seg alt for mye alkohol og de hadde begynt å krangle. De hadde blitt litt fysiske og mannen hadde dytta henne slik at hun falt og slo seg ganske kraftig. Hun endte på legevakta, og legevakta anmeldte forholdet til politiet. Hun ville helst ikke se han i fengsel, men han sonet 3 mnd for det han gjorde, og hun ventet på han og de er fortsatt lykkelige sammen den dag i dag. Anonymkode: 30a31...e40
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #3 Skrevet 24. juli 2019 Er kanskje ikke helt likt. Jeg har ikke tilgitt, men det er fordi vedkommende ikke viser tegn til å forandre seg. Hvis vedkommende hadde vist at han hadde vært villig til å gjøre de tiltak som er nødvendig for å slutte å være aggressiv, da hadde jeg vurdert å tilgi. Anonymkode: e353f...d57
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Tilgitt eller ikke, det er nå en ting. Jeg personlig ville nok hatt store problemer med det om det var i nær relasjon til meg. Men for å sette ting i perspektiv for deg så er ikke rus formildende omstendighet. I min jobb blir vi tidvis utsatt for det, og retten er veldig tydelig på det - selpåført rus er ikke under noen omstendighet formildende om personen har utført vold (mot meg) Så hvorfor skal det være det privat? Fyll er bare dårlig unnskyldning. Og vold dårlig selvkontroll. Anonymkode: 3ff1f...ab4
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 Jeg tilga. Og noen måneder senere holdt han på å drepe meg i fylla. Så løp mens du kan er mitt råd! Var verdens herligste mann ellers, men hva hjelper det? Har man først krysset den grensen kan jeg love deg at det skjer igjen! Anonymkode: 9b00e...e82
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tilgitt eller ikke, det er nå en ting. Jeg personlig ville nok hatt store problemer med det om det var i nær relasjon til meg. Men for å sette ting i perspektiv for deg så er ikke rus formildende omstendighet. I min jobb blir vi tidvis utsatt for det, og retten er veldig tydelig på det - selpåført rus er ikke under noen omstendighet formildende om personen har utført vold (mot meg) Så hvorfor skal det være det privat? Fyll er bare dårlig unnskyldning. Og vold dårlig selvkontroll. Anonymkode: 3ff1f...ab4 Selv om det ikke er formildende omstendigheter i en rettssal, så er det det i virkeligheten for de fleste. Det er lettere å tilgi noen for noe de sier eller gjør når de er fulle. Når det er sagt, dersom man blir skikkelig full for første gang og ender opp med å utøve vold, da er man ferdig med å drikke seg full. Folk reagerer ulikt på alkohol, og noen blir hissige, kranglete og kanskje til og med voldelige. Er man en av de som blir slik, da kan man rett og slett ikke drikke seg full. Hvis det skjer en engangshendelse tenker jeg at man kan tilgi hvis den som gjorde det innser selv at alkohol utløser noe som ikke er bra og aldri drikker seg så full igjen. Anonymkode: 30a31...e40
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #7 Skrevet 24. juli 2019 Nei. Årsaken var likegyldig. Og det var ingen unnskyldning. Anonymkode: 75156...673
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #8 Skrevet 24. juli 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om det ikke er formildende omstendigheter i en rettssal, så er det det i virkeligheten for de fleste. Det er lettere å tilgi noen for noe de sier eller gjør når de er fulle. Når det er sagt, dersom man blir skikkelig full for første gang og ender opp med å utøve vold, da er man ferdig med å drikke seg full. Folk reagerer ulikt på alkohol, og noen blir hissige, kranglete og kanskje til og med voldelige. Er man en av de som blir slik, da kan man rett og slett ikke drikke seg full. Hvis det skjer en engangshendelse tenker jeg at man kan tilgi hvis den som gjorde det innser selv at alkohol utløser noe som ikke er bra og aldri drikker seg så full igjen. Anonymkode: 30a31...e40 Nei, hvorfor det? Hvorfor skal fyll være en unnskyldning? Bare tull. Anonymkode: 3ff1f...ab4
CherryC Skrevet 24. juli 2019 #9 Skrevet 24. juli 2019 Nei. Fikk ett klaps i ansiktet med flat hånd. Gikk på dagen. Noen år senere ble han dømt for grov vold mot sin nye samboer.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #10 Skrevet 24. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, hvorfor det? Hvorfor skal fyll være en unnskyldning? Bare tull. Anonymkode: 3ff1f...ab4 Som sagt, så kommer det helt an på hva og hvorfor. Men jo, de fleste har litt lettere for å tilgi eller feie vekk ting som skjer i fylla. Hvor mange har ikke hatt krangler med bestevenninnene sine når de er fulle? Det er ofte glemt dagen derpå. Det hadde ikke blitt glemt like fort om det skjedde i edru tilstand. Som jeg skrev så reagerer man forskjellig på alkohol. Mange som reagerer negativt på alkohol og blir sinte har ofte uløste traumer som ligger bak. Mye sinne og hat som er fortrengt, men som slippes løs når man er full. Samme med de som gråter når de er fulle. Her snakker Hi om et ENGANGSTILFELLE. Det er ingen som vet hvordan de er i fylla før de er skikkelig fulle for første gang. Så hvis man gjør noe dumt den ENE gangen man drakk seg full, så tenker jeg det kan tilgis (men igjen, spørs på hva og hvorfor). Men da må den personen som drakk seg full også forstå at at h*n aldri kan drikke seg full igjen. Anonymkode: 30a31...e40
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #11 Skrevet 24. juli 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, hvorfor det? Hvorfor skal fyll være en unnskyldning? Bare tull. Anonymkode: 3ff1f...ab4 Og for å gi deg et eksempel til. Det sies at sannheten kommer fra barn og fulle folk. Det er ofte sant. Bare det at fulle folk har en tendens til å overdrive, og heller ikke er i stand til å si ifra på en "skikkelig" måte. Man kan ha noe gnagende man har lyst til å si til noen. Når man er full kan man plutselig bestemme seg for å si det. Men da kommer det gjerne ganske uheldig ut. Er man edru tar man opp ting på en fin og rolig måte og man kan snakke sammen uten å bli ufine. Hvis en som er dritings sender meg en stygg melding i fylla, så er jeg mer tilbøyelig for å sende en melding dagen derpå og spørre om vi kan snakke sammen, enn om personen hadde sendt den samme stygge meldingen edru.De fleste vet at man forandrer seg MYE når man er full. Man er ikke samme personen man er når man er edru. Så jo, det er lettere å tilgi noe som skjer i fylla. Anonymkode: 30a31...e40
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #12 Skrevet 24. juli 2019 Takk for alle synspunkt. Hi Anonymkode: 96163...b37
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2019 #13 Skrevet 24. juli 2019 Nei, det hadde jeg ikke. Jeg ville ikke tilgitt vold, uavhengig av situasjon. Syns nesten det er verre når det har skjedd under påvirkning av alkohol. Det er ikke formildende omstendigheter i mine øyne. Jeg har blitt utsatt for vold. Dette skjedde uten forvarsel eller antydninger tidligere i forholdet. Selv om vi hadde flere barn og vært gift i over ti år var forholdet over på flekken. Anonymkode: 76af1...b83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå