Gå til innhold

Idioti å la ungdom reise på rusleturer til Hellas!

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWmvl2/rettsmoete-i-hellas-onsdag-forsvarer-haaper-aa-faa-endret-siktelsen

Skjønner ikke hva foreldre tenker med! Etter alle advarsler i media i fjor, reiser flere i år. Nå er en norsk 18 åring fengslet for drapsforsøk. Tilfeldigheter førte til at han ikke ble drapsmann! 99,9% av de som reiser bor fortsatt hjemme selvom de er myndige. Så jo, foreldre kan sette ned foten. 

Anonymkode: f788f...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumme auto correct... RUSSETUR, ikke rusletur 😂

Skrevet

Enig. 

Anonymkode: f6a00...9f3

Skrevet

Flere av klassekameratene til min sønn fikk lov til å reise. Min hadde ikke fått lov. Men han spurte heller ikke. Han vet hvordan disse turene er, så han hadde ikke lyst. Kan ikke nekte når dem er over 18 år og tjener penger selv. Men min tjener ikke noe, så da hadde jeg måtte betale. Og det hadde ikke skjedd 🤣

Anonymkode: 4f025...d67

Skrevet

Som sagt, mange av dem er myndige.

Og myndig betyr av de selv bestemmer over eget liv, det vil si at selv om de bor hjemme kan ikke foreldrene nekte dem å dra.
De kan fortelle dem om konsekvenser av deres handlinger, prøve å lære dem å oppføre seg fornuftig og så videre, men de kan faktisk ikke forhindre dem i å dra.

Anonymkode: 665dc...f10

Skrevet

Fortell gjerne hvordan du ville stoppet en 18-åring. Sånn helt konkret. Seriøst. 

Jeg er enig i at disse turene er tullete og vil i det lengste prøve å overtale mine til å ikke reise på slike turer ved å gi dem best mulig verdigrunnlag osv, men jeg vil jo ikke kunne stoppe dem dersom de først bestemmer seg og er fylt 18 år. 

Anonymkode: a975a...afd

Skrevet

Jo, skal de fortsette å bo hjemme har foreldrene noe å si. Heldigvis er foreldrene til min 17 & 18 årings venner såpass oppegående at de ikke lar ungdommene reise heller. Galskap med disse turene! Det er faen ikke verdt å ødelegge  livet sitt og andres pga fylleslagsmål. Vet ikke hvordan jeg skulle klart å leve med meg selv dersom et av barna mine endte opp med å bli skadet eller skadet andre. 

Synes forøvrig russefeiringen har utviklet seg til noe farlig og unødvendig. Disse avtalte slosskampen hjemme og i Hellas er galskap. Slår du feil er du plutselig drapsmann. Eller sender en inn i et liv i rullestol. Har vært mye på Sunnaas og burde bli obligatorisk for ungdommer med en tur dit. Se hva hode, rygg og nakkeskader kan føre til. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fortell gjerne hvordan du ville stoppet en 18-åring. Sånn helt konkret. Seriøst. 

Jeg er enig i at disse turene er tullete og vil i det lengste prøve å overtale mine til å ikke reise på slike turer ved å gi dem best mulig verdigrunnlag osv, men jeg vil jo ikke kunne stoppe dem dersom de først bestemmer seg og er fylt 18 år. 

«Skal du fortsette å bo hjemme får du ikke reise. Ta gjerne en ferie med noen venner, men ikke på arrangerte russeturer der vold og alkohol er i fokus»

Men så legges jo grunnmuren når barna er små. Man kan ikke forvente at de som fikk frie tøyler hele oppveksten skal høre på foreldrene sine. 

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan noen kan feile så grundig i oppdragelsen. 

Jeg kunne uten problem ha reist på russetur hvor som helst i verden, jeg hadde likevel oppført meg ordentlig. Ungdommer som oppfører seg som ville aper, uten noen form for respekt for andre, der bør foreldrene se på seg selv og spørre hvor de feilet.

Anonymkode: 0f0e5...a9c

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bor hjemme, så jeg bestemmer fortsatt en del 🤣

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg bare sagt. Værsågod å reis, når du kommer hjem bor du ikke her. 

Anonymkode: 1abb3...30d

Skrevet

Dere som sier dere vil hive ut barnet dersom det drar.

Dere vet selvfølgelig at foreldre har forsørgeransvar for sine barn til det er ferdig på videregående skole, også dersom barnet har fylt 18 år, og plikter å dekke ting som mat, klær, bolig fritidsaktiviteter og så videre.

Dere kan faktisk ikke bare hive ut barnet

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som sier dere vil hive ut barnet dersom det drar.

Dere vet selvfølgelig at foreldre har forsørgeransvar for sine barn til det er ferdig på videregående skole, også dersom barnet har fylt 18 år, og plikter å dekke ting som mat, klær, bolig fritidsaktiviteter og så videre.

Dere kan faktisk ikke bare hive ut barnet

Men noen av oss har faktisk dialog med og kontroll på ungene våre. 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men noen av oss har faktisk dialog med og kontroll på ungene våre. 

Litt det som er poenget mitt i innlegget mitt over også.
Snakk med barnet om eventuelle konsekvenser av deres handlinger.

Det er flere 1.000 som drar, noen få oppfører seg som drittsekker og kommer i trøbbel, de fleste gjør ikke det.
Hvilke av de 2 gruppene vil ditt barn tilhøre?

Skrevet

Du skjønner ikke hva foreldre tenker med som lar sitt myndige barn på 18 reise? Så du tenker at fordi 18 åringer fortsatt bor hjemme så kan de nektes å reise?😂 Unnskyld meg, men du høres dum ut. Hva er galt med å reise på en tur som gir minner for livet? Ja, når har det skjedd noe fælt 2 år på rad mellom bestemte personer. Så fordi du har hørt og lest om disse turene i media så skal ikke barnet ditt få dra? Av alle ungdommene som reiser så er det et fåtall som havner i bråk. De aller fleste koser seg og lever livet. 

I stedet for å nekte ungdommen å dra på en slik tur så burde man heller som foreldre bli flinkere på oppdragelse og lære barna hvordan man oppfører seg.

Anonymkode: 49fab...b2b

Skrevet

Jeg skylder på foreldrene jeg. Ett eller annet sted på veien har de feila. 

Anonymkode: fb573...88f

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner ikke hva foreldre tenker med som lar sitt myndige barn på 18 reise? Så du tenker at fordi 18 åringer fortsatt bor hjemme så kan de nektes å reise?😂 Unnskyld meg, men du høres dum ut. Hva er galt med å reise på en tur som gir minner for livet? Ja, når har det skjedd noe fælt 2 år på rad mellom bestemte personer. Så fordi du har hørt og lest om disse turene i media så skal ikke barnet ditt få dra? Av alle ungdommene som reiser så er det et fåtall som havner i bråk. De aller fleste koser seg og lever livet. 

I stedet for å nekte ungdommen å dra på en slik tur så burde man heller som foreldre bli flinkere på oppdragelse og lære barna hvordan man oppfører seg.

Nettopp 😊👏

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg bare sagt. Værsågod å reis, når du kommer hjem bor du ikke her. 

😞

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Minner for livet? 

Altså, når man blir voksen er gjerne russetida og alt det idiotiske man gjorde da, noe man aller helst vil glemme, og slett ikke bli minnet på. 

Anonymkode: 381e9...b59

Skrevet

Hvordan finansieres disse turene egentlig? 

Av ungdommene selv eller foreldre?

Anonymkode: b96d5...13d

Skrevet

Har to 18-åringer på sommerjobb som skal på en slik tur. De satt og snakket om det i pausen, og begge snakket om hvor mye de gruer seg, hvor redde de var for at noe skulle skje osv. Jeg kunne ikke unngå å spørre hvorfor de skulle dra når de kjente slik, men det var liksom bare fordi det var slik det var, de hadde ikke noe svar egentlig. Jeg var ikke på russetur selv fordi jeg forstod ikke poenget da, og gjør det fortsatt ikke.

Anonymkode: 4692d...683

Skrevet

Har aldri hørt snakk om russetur før de siste årene.... 

Anonymkode: 35c1b...d4a

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan finansieres disse turene egentlig? 

Av ungdommene selv eller foreldre?

Anonymkode: b96d5...13d

Min 18-åring har jobbet ved siden av skolen siden han var 16. Jobber en kveld i uka og annenhver lørdag hele året fast, og får ekstra vakter ved behov. Dvs at han stort sett jobber alle skoleferier og gjerne en og annen ettermiddagsvakt ekstra også. 

Så han fiansierer alt sånt selv. Men nå skal ikke ha på russetur til syden da, han skal en tur til England nå i august, skal bl.a på en konsert.

Anonymkode: 4e5db...5a5

Skrevet

Kanskje reiseselskapene kan tilby egne opplegg for russen til neste år, pakkereiser med norsktalende barnevakt og natteravner som passer på døgnet rundt så poden hverken blir solbrent eller ødelegger framtida si med masseslagsmål og skumle droger. For det er tydeligvis det som må til. Men etter å ha hørt timesvis med russelåter i vår (har en nabo i blokka som er russ) er jeg ikke overrasket over noenting når det gjelder tilstandene der nede. Måtte banke på og be han skru av musikken da jeg skulle spise ute på verandaen en godværsdag i mai, da jeg ikke orket å nyte smaken av kyllingsalaten min til en sang om å "sprenge seg inn i digre rumpehull, sprute deg full, helle over champis og drikke meg sanseløst full."

Anonymkode: 4692d...683

Skrevet

Egentlig så er dem ikke russ ennå 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...