Gå til innhold

Kristin Gjelsvik og kjøttfri oppvekst


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vegetarkosthold med meieriprodukter og egg ser de lote problem med. Vegankosthold viser de at man skal være forsiktig med og at det eventuelt er nødvendig med diverse tilskudd og "beriket" mat.

Anonymkode: a0e6e...b96

Fra din egen link:

"

Variert vegetarkost som inkluderer kumelk- og meieriprodukter og eventuelt egg, er forbundet med god vekst hos barn. Noen få studier viser at barn som får vegankost kan vokse langsommere, men veksten er likevel innenfor normalområdet. Strenge, ensidige dietter kan ha alvorlige følger for barns vekst og utvikling, og frarådes.

Vegankost til barn krever gode kunnskaper om mat og næringsstoffer og grundig planlegging. Maten må gi tilstrekkelig energi og den må inkludere enkelte matvarer tilsatt næringsstoffer. Tilskudd av vitamin B12, jod og D-vitamin er nødvendig til barn som får vegankost. 

Dersom barn ikke får kumelk eller meieriprodukter, må de få plantemelk tilsatt kalsium (soyamelk eller havremelk, men ikke rismelk som kan ha et høyt innhold av tungmetallet arsen)."

Du ser at de i utgangspunktet sier vegetarkosthold stort sett er greit når det inkluderer melk og egg og at vegansk kosthold bare e ok hvis det tas spessielle forholdsregler for å unngå mangler? De anbefaler ikke vegansk kosthold. De forteller hva du i hvertfall må gjøre for å unngå at barn tar skade av et slik kosthold.

Anonymkode: a0e6e...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra din egen link:

"

Variert vegetarkost som inkluderer kumelk- og meieriprodukter og eventuelt egg, er forbundet med god vekst hos barn. Noen få studier viser at barn som får vegankost kan vokse langsommere, men veksten er likevel innenfor normalområdet. Strenge, ensidige dietter kan ha alvorlige følger for barns vekst og utvikling, og frarådes.

Vegankost til barn krever gode kunnskaper om mat og næringsstoffer og grundig planlegging. Maten må gi tilstrekkelig energi og den må inkludere enkelte matvarer tilsatt næringsstoffer. Tilskudd av vitamin B12, jod og D-vitamin er nødvendig til barn som får vegankost. 

Dersom barn ikke får kumelk eller meieriprodukter, må de få plantemelk tilsatt kalsium (soyamelk eller havremelk, men ikke rismelk som kan ha et høyt innhold av tungmetallet arsen)."

Du ser at de i utgangspunktet sier vegetarkosthold stort sett er greit når det inkluderer melk og egg og at vegansk kosthold bare e ok hvis det tas spessielle forholdsregler for å unngå mangler? De anbefaler ikke vegansk kosthold. De forteller hva du i hvertfall må gjøre for å unngå at barn tar skade av et slik kosthold.

Anonymkode: a0e6e...b96

Har aldri sagt at de anbefaler det over et annet kosthold, og at ALLE MÅ ha dette kostholdet. Det de sier er at det ikke er farlig! Det kan til og med være gunstig, men å utelate visse matvarer er ikke problemet her. Det som faktisk er viktig er HVA du erstatter det med og hva du faktisk spiser i hverdagen. Du kan spise oreo, potetgull, pizza og drikke brus hver eneste dag, men det er jo helt klart ikke sunt!

Du kan også spise fullkornsvarer, frukt, salater med belgfrukter, grillet sopp med kokt bokhvete, potet, fullkornris, bønnesuppe, linsestuing, indisk med kokkosmelk, kikerter og grønnsaker, sushi rull (uten fisk), smoothie med grønnkål, Brødskive med toppet med hommus og dampet grønnkål med sitron, baba ganch, salater med masse grønt og linser, dolmas, hjemmelagde fullkornsrundstyker, hjemmelagd falafel stekt i ovn osv osv.....  Du må bare tenke annerledes. 

Det helsedirektoratet sier er: 

«Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.»

«Et vegankosthold kan settes sammen slik at det gir tilstrekkelig av alle næringsstoffer.»

https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-fullverdig/

Når man har et slikt kosthold så er det visse ting man må sette seg inn i, men det er virkelig ikke mye tilpassinger som skal til før du har et godt og sunt  vegetarisk eller vegansk kosthold. At det her krisemaksimerer det er jo fordi dere IKKE har satt dere skikkelig inn i det.  Det er faktisk ikke så vanskelig, selv om det er annerledes enn hva dere er vant til. 

Du kan også få informasjon inne på https://hepla.no/  (Helsepersonell for plantebasert kosthold) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Elina skrev:

Har aldri sagt at de anbefaler det over et annet kosthold, og at ALLE MÅ ha dette kostholdet. Det de sier er at det ikke er farlig! Det kan til og med være gunstig, men å utelate visse matvarer er ikke problemet her. Det som faktisk er viktig er HVA du erstatter det med og hva du faktisk spiser i hverdagen. Du kan spise oreo, potetgull, pizza og drikke brus hver eneste dag, men det er jo helt klart ikke sunt!

Du kan også spise fullkornsvarer, frukt, salater med belgfrukter, grillet sopp med kokt bokhvete, potet, fullkornris, bønnesuppe, linsestuing, indisk med kokkosmelk, kikerter og grønnsaker, sushi rull (uten fisk), smoothie med grønnkål, Brødskive med toppet med hommus og dampet grønnkål med sitron, baba ganch, salater med masse grønt og linser, dolmas, hjemmelagde fullkornsrundstyker, hjemmelagd falafel stekt i ovn osv osv.....  Du må bare tenke annerledes. 

Det helsedirektoratet sier er: 

«Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.»

«Et vegankosthold kan settes sammen slik at det gir tilstrekkelig av alle næringsstoffer.»

https://nhi.no/kosthold/ernaring/vegetarkost-fullverdig/

Når man har et slikt kosthold så er det visse ting man må sette seg inn i, men det er virkelig ikke mye tilpassinger som skal til før du har et godt og sunt  vegetarisk eller vegansk kosthold. At det her krisemaksimerer det er jo fordi dere IKKE har satt dere skikkelig inn i det.  Det er faktisk ikke så vanskelig, selv om det er annerledes enn hva dere er vant til. 

Du kan også få informasjon inne på https://hepla.no/  (Helsepersonell for plantebasert kosthold) 

Mitt problem med det du skriver er at du skriver som om vegetar og vegankosthold er omtrent line enkle å gjøre sunne mens nhi legger stor vekt på forskjellen.

Anonymkode: a0e6e...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt problem med det du skriver er at du skriver som om vegetar og vegankosthold er omtrent line enkle å gjøre sunne mens nhi legger stor vekt på forskjellen.

Anonymkode: a0e6e...b96

Som jeg har skrevet før, du hadde også måtte ta tilskudd om maten du spiste ikke var beriket med tilskudd. Når man ikke spiser mat som er tilsatt kosttilskudd så må man få dette på annen måte, gjelder for øvrig om du velger bort bordsalt som er tilsatt jod. 

Så jeg forstår ikke hvorfor dette må overkompliseres sånn, om vi tilsetter D vitamin i melk så er det fordi folk generelt drikker melk og derfor får de i seg tilstrekkelig med D vitamin om de drikker det. Om man da ikke drikker melk så får man ikke i seg det d-vitaminen som er TILSATT produktet, da må man enten drikke annen plantebasert melk som også er tilsatt D-vitamin eller man må ta tilskudd utenom. 

Du får det til å høres ut som man må ha et A4 kosthold eller så er det farlig. Det er nemlig ikke det, du spiser også tilskudd selv om du ikke tenker over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er helt opp til foreldre å avgjøre.

Vi har ei på 5 år som hater kjøtt. Vi startet med fast føde da hun var 4 mnd. Da hun var 6 mnd tilsatte vi kjøtt av ulikt slag i middagen. Hun hatet det.. Vi har jobbet og jobbet med å få i henne kjøtt uten resultat.

så for min del håper jeg hun blogger endel om hva vi som har barn som ikke spiser kjøtt må passe på.

Hverken helsestasjonen eller fastlegen er til stor hjelp sa vi har tatt opp problematikken.

Anonymkode: 7e514...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får gjøre som de ønsker. Jeg tenker de har nok peiling til å gi sønnen et godt kosthold og passer på at han får i seg det han trenger. Han, som alle andre babyer blir fulgt opp av helsestasjon osv. 
Men personlig ville jeg ikke tvunget et barn til vegansk kosthold. At de spiser vegansk hjemme er helt naturlig, siden de er en vegansk familie. Men syns ikke det er riktig at sønnen må spise annen mat i barnehage og i bursdager etc. Syns de kan være veganere hjemme, så kan barnet spise sammen med andre barn ellers i hverdagen. Så kan han ta valget selv når han er stort nok.

Anonymkode: a8e72...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Elina skrev:

Som jeg har skrevet før, du hadde også måtte ta tilskudd om maten du spiste ikke var beriket med tilskudd. Når man ikke spiser mat som er tilsatt kosttilskudd så må man få dette på annen måte, gjelder for øvrig om du velger bort bordsalt som er tilsatt jod. 

Så jeg forstår ikke hvorfor dette må overkompliseres sånn, om vi tilsetter D vitamin i melk så er det fordi folk generelt drikker melk og derfor får de i seg tilstrekkelig med D vitamin om de drikker det. Om man da ikke drikker melk så får man ikke i seg det d-vitaminen som er TILSATT produktet, da må man enten drikke annen plantebasert melk som også er tilsatt D-vitamin eller man må ta tilskudd utenom. 

Du får det til å høres ut som man må ha et A4 kosthold eller så er det farlig. Det er nemlig ikke det, du spiser også tilskudd selv om du ikke tenker over det.

Jeg trenger ikke vitamin D fra melk. Det får jeg fra fisk, sollys, egg ++. Melk og fisk gir meg også det jeg trenger av jod. At jeg får noe ekstra fra saltet skader nok ikke, men for meg som spiser mye fisk og melkeprodukter er det ikke nødvendig. Jeg drikker heller ikke beriket melk.

Anonymkode: a0e6e...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger ikke vitamin D fra melk. Det får jeg fra fisk, sollys, egg ++. Melk og fisk gir meg også det jeg trenger av jod. At jeg får noe ekstra fra saltet skader nok ikke, men for meg som spiser mye fisk og melkeprodukter er det ikke nødvendig. Jeg drikker heller ikke beriket melk.

Anonymkode: a0e6e...b96

Det var et eksempel. Selv om du ikke trenger det så er det mange som faktisk gjør det ellers så hadde ikke myndighetene tilsatt det i melken/saltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Elina skrev:

Det var et eksempel. Selv om du ikke trenger det så er det mange som faktisk gjør det ellers så hadde ikke myndighetene tilsatt det i melken/saltet. 

Ja, det er en del som renger det, men med et vanlig variert kosthold er det stort sett undvendig. For et vegansk barn vil det som oftest være livsnødvendig.

Anonymkode: a0e6e...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Elina skrev:

Faktisk så kan et vegansk kosthold være bedre da et vegetarisk kosthold ofte kan gi anemi. Når man tar ut melk fra kosten så blir det lettere for kroppen å ta til seg jærn i kosten. 

Flere typer kjøtt inneholder mye jern, og jern i kjøtt tas lettere opp av kroppen enn jern i grønnsaker og brød. https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/mat-som-forhindrer-jernmangel/

B12- mangel som blant annet kan medføre skader på nervesystemet, hjernen og gi psykiske lidelser- er for øvrig den mangelsykdommen som oftest ses hos veganere og deres barn (ikke vegetarianere, som spiser egg og melk som inneholder B12). Det er med andre ord stor forskjell på å være veganer og vegetarianer. 

Vegetarianer kan alle som er noenlunde bevisste bli uten risiko. Veganisme er noe helt annet og krever stor innsats. De fleste barna som har dødd av dette, har dødd fordi man må ha så store mengder grønnsaker i seg for å få like mye jern/b12/jod som litt egg eller fisk hadde tilført, men også fordi mangelsykdommer medfører vekttap (kroppen klarer ikke å nyttiggjøre seg næringen). En veganer som er svært bevisst på potensielle mangelsykdommer, gir tilskudd, baker brød med alger osv (jodkompenserende), får tatt jevnlige blodprøver av barna osv. kan helt sikkert fint klare å ha et rent vegansk kosthold over tid for familien. Men de aller fleste av oss lever ikke liv der vi har mulighet eller motivasjon nok til å legge så mye tid og innsats i dette til at det blir gjort riktig.

Mange vet åpenbart heller ikke nok til at det vil være forsvarlig. 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De får gjøre som de ønsker. Jeg tenker de har nok peiling til å gi sønnen et godt kosthold og passer på at han får i seg det han trenger. Han, som alle andre babyer blir fulgt opp av helsestasjon osv. 
Men personlig ville jeg ikke tvunget et barn til vegansk kosthold. At de spiser vegansk hjemme er helt naturlig, siden de er en vegansk familie. Men syns ikke det er riktig at sønnen må spise annen mat i barnehage og i bursdager etc. Syns de kan være veganere hjemme, så kan barnet spise sammen med andre barn ellers i hverdagen. Så kan han ta valget selv når han er stort nok.

Anonymkode: a8e72...96b

Mener å ha lest at det var vegetarisk kosthold de ønsket å gi sønnen, mens de selv fortsatte som veganere. 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vegetarianer, ja. Men flere barn som har dødd av den dietten.

Anonymkode: d1e59...326

Flere barn som har gått bort under oppsyn av folk med vanlig husmannskost også. Alltid en og annen idiot. Betyr ikke at alle er det av den grunn. 

Anonymkode: 80c89...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Merdee skrev:

Flere typer kjøtt inneholder mye jern, og jern i kjøtt tas lettere opp av kroppen enn jern i grønnsaker og brød. https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/mat-som-forhindrer-jernmangel/

B12- mangel som blant annet kan medføre skader på nervesystemet, hjernen og gi psykiske lidelser- er for øvrig den mangelsykdommen som oftest ses hos veganere og deres barn (ikke vegetarianere, som spiser egg og melk som inneholder B12). Det er med andre ord stor forskjell på å være veganer og vegetarianer. 

Vegetarianer kan alle som er noenlunde bevisste bli uten risiko. Veganisme er noe helt annet og krever stor innsats. De fleste barna som har dødd av dette, har dødd fordi man må ha så store mengder grønnsaker i seg for å få like mye jern/b12/jod som litt egg eller fisk hadde tilført, men også fordi mangelsykdommer medfører vekttap (kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg næringen). En veganer som er svært bevisst på   mangelsykdommene, gir tilskudd, baker brød med alger osv (jodkompenserende), får tatt jevnlige blodprøver av barna osv. kan helt sikkert fint klare å ha et rent vegansk kosthold over tid for familien. Men de aller fleste av oss lever ikke liv der vi har mulighet eller motivasjon nok til å legge så mye tid og innsats i dette til at det blir gjort riktig.

Faktisk er anemi vanligere blant vegetarianere enn veganere, jeg selv hadde anemi som vegetarianer pga kalsium blokerer jernopptaket. Mange gode kilder til jern i plantebasert kost som linser, bønner, frø, brun ris, havregryn, flere typer kål, kikerter, tomatsaus, limabønner m.m. Faktisk så er ikke jern noe problem, men det er verre med zink. Zink fra feks frø absorberes dårligere i tarmene hos noen mennesker (spessielt de som fra før av har spist kjøtt) 

Når det gjelder B12 så er det ikke nok B12 i kjøtt, derfor er kjøtt beriket med B12. Dette er fordi jorda er B12 fattig så dyra som blir til mat får heller ikke i seg nok B12, derfor får de tilskudd av vombeskyttede B-vitaminer (B5, B6, B9, B7, B12). Det er et problem med næringstoffende i jorda og ikke vegetarkosten. Trenger ikke å bake med alger nei, litt tangmel holder masse. Blodprøver tar jeg men jeg mangler aldri noe. Helt feil det du sier om B 12, faktisk så er det generelt B12 mangel i befolkningen. Dette gjelder alle, ikke veganere/vegetarianere. 

Du snakker om barn som har dødd av å være veganer, vis meg disse! Og nei, ikke send meg de linkene til oppslag i media som sier noe helt annet om man leser hele historien. 

Enig med deg at det er utrolig viktig å snakke om B12 (og andre B vitaminer). Mange veganere har veldig skremmende meninger som at man ikke trenger å ta tilskudd, alle trenger tilskudd. Har møtt noen av de som er helt hjernevaska av Gary Yourofsky -etter å ha sett talen hans - The Most Important Speech You Will Ever Hear. Hører det med en gang de åpner munnen at de har spist alt han har sagt uten å sjekke ting opp selv, ikke går det ann å snakke dem til vett heller for de vet jo ALT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at så lenge man vet hva man driver med så er det ikke hvilket kosthold man følger som er problemet. Ser flere barn i klassen til min ofte er syke, har mangler o.s.v. Så vidt jeg vet er ingen noe annet enn kjøttetere, men barna spiser ikke annet enn pizza, spaghetti, kjøttboller, taco, o.l., og de spiser sjeldent det grønne. Serverer vi taco tar barna kun kjøttdeig og ost, har vi pizza plukker de av det grønne. Kjøttboller med grønnsaker så blir grønnsakene liggende igjen, innimellom potetene og.

Anonymkode: 4b25f...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 15.57, Anonym bruker skrev:

Vi bryr oss om barnet. Derfor har det blitt en snakkis.

Anonymkode: a75d0...ec0

Særlig.

Hvis du har lyst til å hjelpe et barn ut av noen form for elendighet finnes, så det millioner å ta av før du kan prioritere et barn på vegansk kosthold.

Anonymkode: f4d55...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Særlig.

Hvis du har lyst til å hjelpe et barn ut av noen form for elendighet finnes, så det millioner å ta av før du kan prioritere et barn på vegansk kosthold.

Anonymkode: f4d55...cae

Mor Theresa hjalp jo også mange vegetarianere 🙄🙈

Anonymkode: 14035...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uproblematisk å la et barn vokse opp uten kjøtt, eller andre ting, så lenge foreldrene vet hva de holder på med. Så lenge de vet at det ikke bare er å kutte ut kjøtt / animalske produkter og så spise "restene" av et vanlig kosthold.  Det er jo veldig in å spise vegansk nå for tiden, men det er mange som hiver seg på den moten uten å sørge for at kosten blir variert nok og inneholder det kroppen trenger. 

Anonymkode: ba5d1...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke i d hele tatt. Er noe som er opp til hver enkelt familie. 

Anonymkode: a2615...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...