Gå til innhold

Innlegg om skryting: rike vs fattig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Broren min som er gift med ei dame som ikke er oppvokst i Norge å er fra ei fattig familie. Vi er altså ikke norske, men mine søsken å jeg har bodd i Norge meste parten av livet. Vi kom til Norge som 3 - 4 åringer. 

Kona hans er ei ung dame som han har hentet fra landet vi er fra. 

Problemet er slik:

min bror mener at han blir flau over meg og andre i familien vår (som bor her i Norge) som skryter om diverse ting.

f.eks: har min far tydeligvis skryte om at vi foreldrene mine har kjøpt hus i Norge og bygd hus i tillegg i landet vi er fra. Altså mine foreldre har jobbet hardt for de husene blant annet. Er det ikke lov å skryte litt om det, at man har nådd noe bra i livet? 

Min bror er sur på meg i dag, fordi jeg har spurt kona hans om hva faren hennes jobber. Familien hennes bor i hjemme landet. Å de har visst ikke alt på stell. Faren jobber på frukt torg, selger frukt. Når jeg spurte henne så sa hun at han jobbet i militæret før men pensjonert seg, å at han jobbet med frukt nå. Så sa jeg bare så bra, jobber han i en frukt fabrikk eller lignende. Men skjønte at hun ikke ville gi mer detaljer så gravde ikke mer. 

Broren min sier at hun er flau over at familien hennes er fattig å at vi bør holde kjeft om hva vi eier osv. Som f.eks hvis jeg kjøper ny bil, iPhone osv. Så skal vi ikke skryte fordi det er unormalt spesielt når hun er fra fattig familie. 

Jeg forstår til en viss grad, men jeg mener jeg kan ikke ta hensyn til at hennes familie er fattig «. Skal jeg aldri få lov å vis glede over noe jeg har kjøpt eller eier fordi hennes familie er fattig?

Samtalen gikk over stokk å han begynte å skjelle meg ut om at jeg var skravle høne, å at jeg alltid likte å snakke mye å grave hos andre mennesker, trykke på knapper hos andre mennesker man ikke skal trykke på. Derfor jeg også hadde konflikter med andre mennesker fordi jeg aldri lærer med å la andre snakke. Han mener at jeg bør la andre snakke å bare høre på, å ikke gi andre info osv. Forstår ikke helt hva som er problemet hans. Blei veldig lei meg å forstår ikke hvorfor dette er sårt tema for han. 

Vi har et veldig godt forhold, men hver gang tema kommer opp om noe lignende å kona hans så blir vi litt «gretten» på hverandre 

Anonymkode: 770cf...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, å glede seg over noe er ikke det samme som å skryte. Å skryte er vel i de fleste settinger regnet som ganske lite sjarmerende. For det andre, at din bror er lojal mot sin kones følelser er jo bare et bevis på at han er en god mann. Sånn er det. Han er først ektemann og så bror. Det må du akseptere, og det ligger på deg.

Anonymkode: efcd9...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler.

Selvfølgelig kan du glede deg over materielle ting, men hvorfor i alle dager skal du skryte av dem til henne? 

Du sier du ble lei deg av kritikken du fikk av han, vel så ta den til deg. I deres søskenforhold må dere gi og ta, kanskje det er på tide at du jenker deg litt og tilpasser deg han og kona litt. 

Så kan du heller skryte til noen andre. 

Anonymkode: bf003...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser du deg selv rik da? Fordi du kan kjøpe iPhone og vise den frem? 

Anonymkode: 3281e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at dette dreier seg mye om hennes egne følelser til egen bakgrunn. Hvorfor kan ikke hun være stolt av sin familie, uavhengig av hva de jobber med? Faren jobber på et torg og selger frukt, men ingen sier han ikke har god arbeidsmoral. Arbeidsmoral er noe å være stolt av. Han jobber hardt, han var en god far, han tok vare på familien. Hvorfor er ikke dette egenskaper å være stolt av? Eller skal man kun være stolt av det materielle? 

Kanskje broren din heller skal se det i den vinkelen. 

Anonymkode: bbeec...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis broren din forteller deg dette tror jeg du bør tenke over hvordan du fremstår.

Anonymkode: d672e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis broren din forteller deg dette tror jeg du bør tenke over hvordan du fremstår.

Anonymkode: d672e...130

Ok. Hva mener du med det?

Anonymkode: 770cf...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Hva mener du med det?

Anonymkode: 770cf...6c8

At du sansynøig vis fremstår dom en stor syrythals som det ikke er hyggelig å omgås.

Anonymkode: d672e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han har hentet en kusine fra hjemlandet? Og dere bygger hus i begge land for nordmennenes penger? Innvandringens gleder...

Anonymkode: 59d47...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så han har hentet en kusine fra hjemlandet? Og dere bygger hus i begge land for nordmennenes penger? Innvandringens gleder...

Anonymkode: 59d47...fcc

Og da var popcorn og ølet letet frem 😂😂

Anonymkode: 2d503...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren din er full av såre tær på vegne av kona. Det er ikke ditt problem. Og han kommer ikke til å lykkes i å beskytte henne fra alt han oppfatter som skryt i all framtid. Så dette ville jeg ikke tillegge noen vekt. 

Anonymkode: d267e...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anser du deg selv rik da? Fordi du kan kjøpe iPhone og vise den frem? 

Anonymkode: 3281e...826

Kjenner du noen som holder mobilen sin skjult, da? Som aldri har den ute av veska, f eks ser hva klokka er eller leser en melding mens andre ser det? Det er umulig å holde en mobil hemmelig for familien hvis man har den i aktiv bruk. 

Å skryte er ikke å vise fram mobilen. Å skryte er å si «se, den har større skjerm enn din», for eksempel.

Anonymkode: d267e...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner du noen som holder mobilen sin skjult, da? Som aldri har den ute av veska, f eks ser hva klokka er eller leser en melding mens andre ser det? Det er umulig å holde en mobil hemmelig for familien hvis man har den i aktiv bruk. 

Å skryte er ikke å vise fram mobilen. Å skryte er å si «se, den har større skjerm enn din», for eksempel.

Anonymkode: d267e...8ec

Eller «jeg kjøpte meg iPhone 10. Den gamle var bare en 6’er og såååå utdatert». 

Det er forskjell på å ta frem og vise frem

Anonymkode: 3281e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så han har hentet en kusine fra hjemlandet? Og dere bygger hus i begge land for nordmennenes penger? Innvandringens gleder...

Anonymkode: 59d47...fcc

Nordmennenes penger? De har jo jobbet og tjent dem selv. Det er deres egne penger.

Anonymkode: f3de7...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nordmennenes penger? De har jo jobbet og tjent dem selv. Det er deres egne penger.

Anonymkode: f3de7...801

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 0bd7c...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 0bd7c...414

"Altså mine foreldre har jobbet hardt for de husene blant annet".

 

Anonymkode: f3de7...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Altså mine foreldre har jobbet hardt for de husene blant annet".

 

Anonymkode: f3de7...801

Foreldrene ja, men det er ikke de som blir beskyldt for å skryte

Anonymkode: 0bd7c...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene ja, men det er ikke de som blir beskyldt for å skryte

Anonymkode: 0bd7c...414

Men har du noen grunn til å anta at HI ikke har tjent pengene sine selv?? Det er jo ganske fordomsfullt

Anonymkode: f3de7...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du noen grunn til å anta at HI ikke har tjent pengene sine selv?? Det er jo ganske fordomsfullt

Anonymkode: f3de7...801

Jeg har en følelse av at hun vil ta det som et kompliment.

Anonymkode: 1a369...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du noen grunn til å anta at HI ikke har tjent pengene sine selv?? Det er jo ganske fordomsfullt

Anonymkode: f3de7...801

Nei, jeg aner ikke hva hun har og ikke har, like lite som det du har. Er ikke fordomsfull nei

Anonymkode: 0bd7c...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg aner ikke hva hun har og ikke har, like lite som det du har. Er ikke fordomsfull nei

Anonymkode: 0bd7c...414

Jo, det er jo fordomsfullt å anta at det ikke er hennes egne penger, men "nordmennenes" penger bare fordi hun ikke er av norsk herkomst,

Anonymkode: f3de7...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er jo fordomsfullt å anta at det ikke er hennes egne penger, men "nordmennenes" penger bare fordi hun ikke er av norsk herkomst,

Anonymkode: f3de7...801

Men nå antar jeg ikke dette

Anonymkode: 0bd7c...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller «jeg kjøpte meg iPhone 10. Den gamle var bare en 6’er og såååå utdatert». 

Det er forskjell på å ta frem og vise frem

Anonymkode: 3281e...826

HI spurte dama hva faren jobbet med. Hun kom ikke med en ny telefon og fortalte hvor utdatert den forrige var.

Anonymkode: d267e...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI spurte dama hva faren jobbet med. Hun kom ikke med en ny telefon og fortalte hvor utdatert den forrige var.

Anonymkode: d267e...8ec

Hun skrev og om ny bil og iPhone 

Anonymkode: 3281e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan til en viss grad forstå svigerinna di. Men jeg synes det er teit og respektløst ovenfor foreldrene at hun skammer seg over bakgrunnen sin. Fattigdom har sjeldent noe med manglende arbeidsvilje og -evne å gjøre. Samtidig som rikdom ikke alltid er et resultat av hardt arbeid. Hun har en far som har jobbet hardt hele livet og burde være stolt over ham.

Anonymkode: a03e2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...