Gå til innhold

ADHD-utredning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært gjennom dette? Er det et sett med fastsatte spørsmål, tar det mange timer hos terapeut? Og så legger man frem egen historikk og dette «stoler» terapeut på? Altså ikke at jeg tror folk ljuger, men om man må ha «vitnesbyrd»? 

 

Er 33 år og tar tak, rimelig sikker på diagnose, har time i ettermiddag og vil svare så ærlig og «riktig» som mulig for å få fastsatt om det er ADHD eller ei:-)

Anonymkode: 1851a...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anamnese (spørsmål om livet og utvikling), et diagnostisk spørreskjema, og en del oppmersomhetstester. Sannsynligvis også en generell evnetest. 

Anonymkode: cbb21...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 timer hittil og skal på ny time i dag igjen, nå utspørring ang autisme. Barnet skal også igjennom en del tester og hn terapeuten tipper at vi er ferdig utredet over høstferien.

Har også et barn som fikk seg utredet i voksen alder og det tok 6 mndr!

Anonymkode: 79885...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble vår utredet som 11-åring, så det er kanskje annerledes da.

Først måtte han testes somatisk og gå igjennom evnetest. Deretter ble vi henvist til BUP som gå oss en haug med ulike spørreundersøkelser, digitalt. Det var mange ulike, og det tok flere timer å fylle ut hvert av dem. Mange dreide som om da han var baby og småbarn. Deretter var det samtale med psykolog, sosionom og lege, samt at han ble observert både der og på skolen. Han måtte ta flere tester, bl.a. en som spesifikt tester for hyperaktivitet og impulskontroll (han scoret på 99 percintil, over 95-97 er grunn til bekymring fikk vi vite). Vår ble også sendt til både MR og søvn-EEG, den siste viste unormalitet i hjernebølger som er knyttet til regulering, altså at han har reguleringsvansker. Vårt tilfelle var litt spesielt fordi han hadde et sammensatt bilde og måtte observeres over tid, så i tillegg til alt over, var han innlagt i to uker til observasjon hvor han da gikk på sykehusets skole. Vi følte oss 100 % sikker på at diagnosene han fikk er korrekte, så grundig som dette ble utredet. Hele prosessen tok over 6 mnd. 

Anonymkode: 9f210...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anamnese (spørsmål om livet og utvikling), et diagnostisk spørreskjema, og en del oppmersomhetstester. Sannsynligvis også en generell evnetest. 

Anonymkode: cbb21...43e

Dette, pluss bla "intervju" av forelder eller annen som kjente deg godt som barn. Det måtte jeg, og jeg har forstått at det er ønskelig om det lar seg gjøre. Nevropsykologen fikk mye nyttig informasjon av min mor og det var med på å sette diagnosen min som er adhd- kombinert type.

Det tar endel timer tilsammen.

Anonymkode: 9d1cf...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...