Gå til innhold

Hvor ofte må kattepasser innom?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bort en helg og helt tilfeldig ble vi katteeiere for en dumpet katt for noen uker siden. Dette er en svært etterlengtet tur for barna og det eneste de gjør hjemmefra i sommer. Katten er kun 15 uker da vi drar. Hvor mange ganger om dagen bør kattepasser være innom? 2 ganger? Da for å tømme toalett, mate, kose osv. Katten er selvfølgelig bare inne

Anonymkode: ad437...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 ganger går sikkert helt bra. Er jo bare en helg. 

Men om dere har nabobarn som har lyst å passe f eks kan du sikkert få dem til å være der en god stund for å leke med katten.

Anonymkode: 7dcef...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden katten er så liten, så synes jeg at kattepasser må innom 2 ganger om dagen ja.

Anonymkode: 38fc0...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 Har ordnet kattepass med ei venninne nå som kommer innom to ganger på lørdagen, samt en gang på fredag kveld og søndag formiddag. Vi reiser jo på fredag ettermiddag og er hjemme søndag ettermiddag. Så da får den nok tilsyn håper jeg! :)

Anonymkode: ad437...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at det er altfor lite for en så liten kattunge. Den har aldri vært alene over tid, og nå skal den overlates til seg selv bortsett fra et par korte besøk i døgnet. Det er for lite. Da er det bedre at venninnen har katten hjemme hos seg, har med mat og kattetoalett dit.

Anonymkode: 0f615...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jo vært alene arbeidsdager så den er vant til å være alene sånn sett

Anonymkode: ad437...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes helt ærlig at det er altfor lite for en så liten kattunge. Den har aldri vært alene over tid, og nå skal den overlates til seg selv bortsett fra et par korte besøk i døgnet. Det er for lite. Da er det bedre at venninnen har katten hjemme hos seg, har med mat og kattetoalett dit.

Anonymkode: 0f615...e8f

Det beste er at din venninne kan bo hos dere disse to dagene.

"Normalt bør pusen være voksen før du forlater den. Katten må gradvis få erfaring med å være alene, og bør ha tilsyn minst en gang i døgnet også hvis den liker å være for seg selv."

https://forskning.no/husdyr-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hva-gjor-vi-med-katten-i-ferien/486146

  •  

Anonymkode: 0f615...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den har jo vært alene arbeidsdager så den er vant til å være alene sånn sett

Anonymkode: ad437...6e7

En arbeidsdag er 8 timer. Nå skal den være alene 23 timer i døgnet.

Anonymkode: 0f615...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes helt ærlig at det er altfor lite for en så liten kattunge. Den har aldri vært alene over tid, og nå skal den overlates til seg selv bortsett fra et par korte besøk i døgnet. Det er for lite. Da er det bedre at venninnen har katten hjemme hos seg, har med mat og kattetoalett dit.

Anonymkode: 0f615...e8f

Når jeg tenker meg om, så trekker jeg tilbake det jeg sa, og er helt enig med deg

Anonymkode: 38fc0...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, det er en katt uten tidsperspektiv som antagelig sover mesteparten av tiden. 

To ganger pr dag holder så lenge det er kun snakk om en kort helg.

 

Anonymkode: ccd5b...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære, det er en katt uten tidsperspektiv som antagelig sover mesteparten av tiden. 

To ganger pr dag holder så lenge det er kun snakk om en kort helg.

 

Anonymkode: ccd5b...106

Vi reiser i 16-tiden på fredag og er hjemme rundt 17/18 på søndagen

Anonymkode: ad437...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære, det er en katt uten tidsperspektiv som antagelig sover mesteparten av tiden. 

To ganger pr dag holder så lenge det er kun snakk om en kort helg.

 

Anonymkode: ccd5b...106

Nei, dette er en kattunge som knapt er tatt fra mor. Den har hatt minimalt tid til å tilpasse seg nye omgivelser. Det å så overlate den mer eller mindre hele døgnet helt alene, det er rett og slett uansvarlig!

Hi, dere må finne en bedre løsning!

Anonymkode: 0f615...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kattunge på 3 mnd nå, og hun har allerede vært alene i 9 timer pga en bursdag jeg måtte i, pluss noen timer her og der da jeg er ute å farter. Alt avhenger av hvordan katten er. Men de trenger tilvenning til å være alene så hvis den ikke har vært alene før så bør du ha tilsyn 2 ganger for dagen. 

Jeg skal telte nå fra torsdag til fredag og da skal min være alene. (ja vet at mange kommer til å bli sure nå) Men jeg drar sent og kommer hjem tidlig. Men min er vant til å være alene og hun er en rolig kattunge som sover ganske mye fra før av. 

Så lenge hun venninnen din kommer innom 2 ganger den dagen det trengs så går det nok bra :D

Katter er veldig selvstendige dyr.

 

Anonymkode: 8fd43...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kattunge på 3 mnd nå, og hun har allerede vært alene i 9 timer pga en bursdag jeg måtte i, pluss noen timer her og der da jeg er ute å farter. Alt avhenger av hvordan katten er. Men de trenger tilvenning til å være alene så hvis den ikke har vært alene før så bør du ha tilsyn 2 ganger for dagen. 

Jeg skal telte nå fra torsdag til fredag og da skal min være alene. (ja vet at mange kommer til å bli sure nå) Men jeg drar sent og kommer hjem tidlig. Men min er vant til å være alene og hun er en rolig kattunge som sover ganske mye fra før av. 

Så lenge hun venninnen din kommer innom 2 ganger den dagen det trengs så går det nok bra :D

Katter er veldig selvstendige dyr.

 

Anonymkode: 8fd43...927

Du burde ikke ha katt. Katten er først nå så gammel som den skal være når den tas fra mor. Du har tydeligvis hatt den en stund allerede. Og nå skal denne kattungen også være alene.

Om man ikke kan ta seg av katten/dyret slik det trenger det første året får man heller skaffe seg en voksen katt/voksent dyr på omplassering.

En frisk, voksen katt kan greie seg med tilsyn en gang om dagen, men den har likevel rett på sosial omgang to timer pr. dag. Mattilsynet  sier at kattunger trenger hyppigere tilsyn og mer kontakt.

Mattilsynet sier forøvrig også at det er feil at katter er veldig selvstendige dyr. Tvert om er de veldig sosiale dyr som trenger sosial omgang og omsorg.

Anonymkode: 0f615...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...