Gå til innhold

Feministstol for fremtiden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En britisk feministisk designer har akkurat vunnet pris for sin feministiske stol.

Den har en versjon for kvinner som fritt kan ta så mye plass hun vil. En kloss er strategisk plassert for å skape ubehag for menn. Den mannlige versjonen tvinger han å sitte ned knærne helt inntil hverandre.

Det er flere bilder i artikkelen:

www.inews.com/feminist_chair

Noen som har tro på at dette er fremtiden og veien å gå?

Anonymkode: 24da7...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo bare symbolskt, ikke stoler man virkelig kommer til å bruke.

Anonymkode: e5f4a...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En britisk feministisk designer har akkurat vunnet pris for sin feministiske stol.

Den har en versjon for kvinner som fritt kan ta så mye plass hun vil. En kloss er strategisk plassert for å skape ubehag for menn. Den mannlige versjonen tvinger han å sitte ned knærne helt inntil hverandre.

Det er flere bilder i artikkelen:

www.inews.com/feminist_chair

Noen som har tro på at dette er fremtiden og veien å gå?

Anonymkode: 24da7...d0b

Hadde vært kjekt om menn lærte seg å være stille, rolige, og ikke ta så mye plass, ja. Samtidig som kvinner lærte seg å være nettopp det motsatte. 

Anonymkode: dce2d...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt koko. Kanskje noen burde opplyse henne om at testiklene henger ut fra kroppen da sæd kun kan produseres ved 35 grader. Jeg blir fysisk uvel og kvalm dersom jeg må sitte med beina samlet eller i trange bukser over lengre tid. Det er evolusjon som er grunnen til dette. Feminister kaller det manspreading og mener det dytter kvinner fra T-bane setet. Som vanlig er menn en type overgriper nå i den personlige sfæren og kvinner offer, som vanlig. 

Legg merke til at kvinner "som regel" er offer for dette i følge artikkelen. 

The act of man-spreading occurs when a man sits with his legs spread wide apart in a way that encroaches on the space of others, with women typically bearing the brunt of this practice.

Manspreading er i artikkelen er lenket til en side som forklarer følgende: 

“Invading the personal space of other people, usually women, is an exhibition of machismo and a micro-aggression that can make the person suffering it uncomfortable,” said CUP spokesperson, Sara Moya.

Det antydes da enten at menn gjør dette oftere når kvinner sitter ved siden av dem eller at det faktisk sitter flere kvinner ved siden av menn i offentlig transport. Ta en titt selv. Menn som sitter ved siden av menn gjør dette, fordi noe annet gjør at vi ikke kan lage barn. Micro-aggresjon var ny for meg. Snakk om å lete etter ting å ta menn på. 

 

Anonymkode: 1c136...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stolene der så jo alt annet enn komfortable ut! Ikke var de fine heller. Er det et stort problem at menn spriker med bena når de sitter? Er det et stort problem at kvinner ikke gjør det? Sitter ikke folk slik det er mest behagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mere kunst enn design.

Hun setter fokus på noe og starter en diskusjon, men jeg tviler på at hun firventer at folk skal kjøpe stolene for å bruke dem hjemme.

At en del menn bevisst eller ubevisst bruker kropsspråk for å dominere sine omgivelser er jo ikke noe nytt. (Og til deg mann herover: det fins en mellomting mellom å sitte med knærne klemt sammen og så full skreving).

Anonymkode: f0b17...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter ofte slik... Trenger ikke en egnet stol for det. Er behagelig å sitte sånn av og til. Men nå var det ikke det som var poenget🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at stadig flere åpenbart muslimske kvinner sitter nærmest midtgangen på bussen med et ledig sete nærmest vinduet. Det er for å forhindre at menn de ikke er gift med skal sette seg ved siden av de.

Feminister som tydeligvis har et svært anstrengt forhold til menn og hater alt en mann foretar seg bør prøve det samme. Da slipper de også å bli krenket for at han kommer borti når han strekker seg etter sikkerhetsbeltet.

Anonymkode: 24da7...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært kjekt om menn lærte seg å være stille, rolige, og ikke ta så mye plass, ja. Samtidig som kvinner lærte seg å være nettopp det motsatte. 

Anonymkode: dce2d...10c

Hvorfor skal menn være stille og ta lite plass mens kvinner skal være bråkete og ta mye plass?

Anonymkode: 21f0c...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt koko. Kanskje noen burde opplyse henne om at testiklene henger ut fra kroppen da sæd kun kan produseres ved 35 grader. Jeg blir fysisk uvel og kvalm dersom jeg må sitte med beina samlet eller i trange bukser over lengre tid. Det er evolusjon som er grunnen til dette. Feminister kaller det manspreading og mener det dytter kvinner fra T-bane setet. Som vanlig er menn en type overgriper nå i den personlige sfæren og kvinner offer, som vanlig. 

Legg merke til at kvinner "som regel" er offer for dette i følge artikkelen. 

The act of man-spreading occurs when a man sits with his legs spread wide apart in a way that encroaches on the space of others, with women typically bearing the brunt of this practice.

Manspreading er i artikkelen er lenket til en side som forklarer følgende: 

“Invading the personal space of other people, usually women, is an exhibition of machismo and a micro-aggression that can make the person suffering it uncomfortable,” said CUP spokesperson, Sara Moya.

Det antydes da enten at menn gjør dette oftere når kvinner sitter ved siden av dem eller at det faktisk sitter flere kvinner ved siden av menn i offentlig transport. Ta en titt selv. Menn som sitter ved siden av menn gjør dette, fordi noe annet gjør at vi ikke kan lage barn. Micro-aggresjon var ny for meg. Snakk om å lete etter ting å ta menn på. 

 

Anonymkode: 1c136...b62

Da sykler du vel ikke heller, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pashla skrev:

Da sykler du vel ikke heller, da.

Gjør ikke det. Noen mener proffsyklister bør fryse ned sæd. Det sier sitt

Anonymkode: 1c136...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør ikke det. Noen mener proffsyklister bør fryse ned sæd. Det sier sitt

Anonymkode: 1c136...b62

Om det stemmer at sykling ødelegger mens fertilitet burde Danmark hatt befolkningsnedgang siden krigen. Her sykler alle! Det proffsyklister driver med er ikke sundt for kropoen på hverken den ene eller den andre måten, men det er ikke sykkelsetet slm er det største problemet.

Anonymkode: f0b17...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det stemmer at sykling ødelegger mens fertilitet burde Danmark hatt befolkningsnedgang siden krigen. Her sykler alle! Det proffsyklister driver med er ikke sundt for kropoen på hverken den ene eller den andre måten, men det er ikke sykkelsetet slm er det største problemet.

Anonymkode: f0b17...4c9

Det er forskjell på proffsykling og dagligdags sykling. Poenget består. Det er ubehagelig for menn at det blir for varmt der nede. At en kvinne uten dokumentasjon påstår at det å ikke sitte med bena samlet stammer fra mircro-aggresjon vil jeg kalle aggresjon fra hennes side. 

Anonymkode: 1c136...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på proffsykling og dagligdags sykling. Poenget består. Det er ubehagelig for menn at det blir for varmt der nede. At en kvinne uten dokumentasjon påstår at det å ikke sitte med bena samlet stammer fra mircro-aggresjon vil jeg kalle aggresjon fra hennes side. 

Anonymkode: 1c136...b62

Vel, du er vel ikke profesjonell busspassasjer heller. Dersom dagligdags sykling er mulig uten å bli steril, så går det fint an å ta t-banen en halvtime for dagen med samla lår også. Det er vel neppe hver dag du planlegger å befrukte en kvinne (har mine tvil om der fins noen kvinne som ville gå med på å ligge med deg uansett, men la nå det ligge) og sæden gjendannes kontinuerlig. Så det holder med en dag eller to i friluft for å ha sunne svømmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 22.7.2019 den 12.39, Anonym bruker skrev:

Jeg har lagt merke til at stadig flere åpenbart muslimske kvinner sitter nærmest midtgangen på bussen med et ledig sete nærmest vinduet. Det er for å forhindre at menn de ikke er gift med skal sette seg ved siden av de.

Feminister som tydeligvis har et svært anstrengt forhold til menn og hater alt en mann foretar seg bør prøve det samme. Da slipper de også å bli krenket for at han kommer borti når han strekker seg etter sikkerhetsbeltet.

Anonymkode: 24da7...d0b

Jøss, du kan lese tankene deres også? Du vet at de sitter ytterst av akkurat den grunnen? Jeg har personlig ikke sett at «åpenbart muslimske kvinner» sitter slik mer enn noen andre gjør, tvert om ser jeg vel at alle typer mennesker gjør det - noen med veska på innerste setet for å sikre seg at de får være i fred der!

Det hender også jeg sitter ytterst selv. Og der er et utall grunner for å velge det, helt uten at «menn de ikke er gift med» er del av vurderingen. 

Kan jo f eks hende de sitter der fordi de snart skal gå av. Eller er usikker på hvor langt det er til stoppestedet, og vil være klare. Eller er for tjukke til å klemme seg inn innerst. Eller ikke liker vindusplass. Eller venter på en venninne og vil holde av plass til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Vel, du er vel ikke profesjonell busspassasjer heller. Dersom dagligdags sykling er mulig uten å bli steril, så går det fint an å ta t-banen en halvtime for dagen med samla lår også. Det er vel neppe hver dag du planlegger å befrukte en kvinne (har mine tvil om der fins noen kvinne som ville gå med på å ligge med deg uansett, men la nå det ligge) og sæden gjendannes kontinuerlig. Så det holder med en dag eller to i friluft for å ha sunne svømmere.

Jeg blir fysisk uvel og kvalm som jeg skrev i mitt første innlegg her. Jeg kan ta akkurat den transportmetoden jeg ønsker og burde kunne ta det uten at en kvinne som deg trenger å antyde at ingen vil ha barn med meg. Jeg undrer meg hvordan du kan komme frem til den konklusjonen på bakgrunn av det jeg skrev. Hvorfor vil ingen ligge med meg mener du? Jeg har fått de barna jeg ønsker meg og fortsetter samtidig å ikke ville ha det ukomfortabelt eller å være kvalm. 

Anonymkode: 1c136...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir fysisk uvel og kvalm som jeg skrev i mitt første innlegg her. Jeg kan ta akkurat den transportmetoden jeg ønsker og burde kunne ta det uten at en kvinne som deg trenger å antyde at ingen vil ha barn med meg. Jeg undrer meg hvordan du kan komme frem til den konklusjonen på bakgrunn av det jeg skrev. Hvorfor vil ingen ligge med meg mener du? Jeg har fått de barna jeg ønsker meg og fortsetter samtidig å ikke ville ha det ukomfortabelt eller å være kvalm. 

Anonymkode: 1c136...b62

Du blir kvalm av å sitte i et normalt sete med normal bredde?? 

Søk lege. Det er IKKE normalt, samme hvor store testikler du har.

Og sånn rent sosialt; husk at noen kan bli kvalme av at mannen i nabosetet gnikker lårene sine mot henne og tar opp plass som hun skulle ha brukt. Det kan virke invaderende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir fysisk uvel og kvalm som jeg skrev i mitt første innlegg her. Jeg kan ta akkurat den transportmetoden jeg ønsker og burde kunne ta det uten at en kvinne som deg trenger å antyde at ingen vil ha barn med meg. Jeg undrer meg hvordan du kan komme frem til den konklusjonen på bakgrunn av det jeg skrev. Hvorfor vil ingen ligge med meg mener du? Jeg har fått de barna jeg ønsker meg og fortsetter samtidig å ikke ville ha det ukomfortabelt eller å være kvalm. 

Anonymkode: 1c136...b62

Det finnes jo en mellomting. Hvis du med manspreading mener å sprike med bena innenfor setets grenser er det nok få som reagerer. H is du derimot invaderer rommet til personen i nabosetet er det uhøflig og ufin oppførsel. Har du så store baller at det er nødvendig bør du heller stå (som en cowboy, antar jeg) enn å tvinge deg på andre, enten naboen er kvinne, mann eller barn. 

Anonymkode: c5e7a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for dere skyld at dere tar det på strak arm dersom menn er like nedlatende som dere når det kommer til problemer som angår kvinner. 

Anonymkode: 1c136...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper for dere skyld at dere tar det på strak arm dersom menn er like nedlatende som dere når det kommer til problemer som angår kvinner. 

Anonymkode: 1c136...b62

Problemer? Hva mener du problemet her er, da? For smale t-baneseter, eller at kvinner ved siden av deg oppfatter deg som uhøflig når du tar av deres plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Problemer? Hva mener du problemet her er, da? For smale t-baneseter, eller at kvinner ved siden av deg oppfatter deg som uhøflig når du tar av deres plass?

Alle de fornærmede kvinnene du ser ut til å snakke om er det ene problemet. Alternativt er det kun du som er problemet og kverulerer. Det er ikke deres plass. Det er plassene til de som har billett og menn trenger ikke å måtte sitte som kvinner for at noen forskrudde kvinner skal late som om dette er et samfunnsproblem. 

Anonymkode: 1c136...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alle de fornærmede kvinnene du ser ut til å snakke om er det ene problemet. Alternativt er det kun du som er problemet og kverulerer. Det er ikke deres plass. Det er plassene til de som har billett og menn trenger ikke å måtte sitte som kvinner for at noen forskrudde kvinner skal late som om dette er et samfunnsproblem. 

Anonymkode: 1c136...b62

Å måtte fylle kun sin egen plass er «å måtte sitte som kvinner»? Har du billett til halvannen plass når du tar bussen, altså...? 

JEG har ikke funnet på dette, og snakker ikke på vegne av noen «fornærmede kvinner». Jeg svarer i en tråd der hovedinnlegget forteller om en konkret by hvor manspreading er blitt markert uønsket på offentlig transport. Det er DU som kaster deg inn i en argumentasjonsrekke om hvordan du blir syk og kvalm av å ikke få lov å skræve på bussen og at «da kan du ikke lage barn» (selv om du har fått de barna du skal ha...) - hva skal dette korstoget hjelpe mot, egentlig? Reglene på sporvogn i Spania? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper for dere skyld at dere tar det på strak arm dersom menn er like nedlatende som dere når det kommer til problemer som angår kvinner. 

Anonymkode: 1c136...b62

Det har de vært i alle kulturer og til alle tider. Kvinneproblemer knyttet anses som personlig. Det ekstreme eksempelet er kvinner/jenter som blir jaget ut i primitive jordhytter under menstruasjonen, når de egentlig har behov for økt komfort og hygiene. Også i Norge lider kvinner daglig under ekstreme smerter knyttet til mensen. Privatsak. De får ikke «ta plass» av den grunn. Senest i dag stod det i avisen at det ikke hadde vært blitt født et eneste jentebarn i løpet av tre måneder i en haug av indiske byer. Selv har jeg valgt å reise meg flere ganger pga manspreading. Kvinner gjør dette stille hver dag, fremfor å be mennene holde seg til plassen setet har. Vi reiser oss stille, og later som ingenting for å unngå å skape oppstyr eller ugrei stemning. Slik er det, ser du. Kvinner er opplært til å ikke ta plass, og til å gjøre vårt ytterste for at stemningen rundt oss skal være god. Disse stolene kommer aldri i produksjon. Hensikten til kunstneren er å sette fokus på hverdagssjåvinismen som finnes overalt, og som vi ser på som så naturlig at vi ikke reagerer. 

Anonymkode: c5e7a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle de fornærmede kvinnene du ser ut til å snakke om er det ene problemet. Alternativt er det kun du som er problemet og kverulerer. Det er ikke deres plass. Det er plassene til de som har billett og menn trenger ikke å måtte sitte som kvinner for at noen forskrudde kvinner skal late som om dette er et samfunnsproblem. 

Anonymkode: 1c136...b62

Mener du seriøst at du har mer rett på plassen til sidemannen/-kvinnen enn denne har selv? I så fall bør du kanskje sette deg ytterst, så du kan spre deg utover midtgangen. 

Anonymkode: c5e7a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...