Gå til innhold

La 1. klassing få gå til skolen med storebror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår snart 1. klassing er en oppegående, ansvarlig 6-åring. Hun har en storebror som begynner i 3. klasse, og planen er at de skal få gå sammen til skolen 2-3 dager i uka. 

Naboene vår har en gutt som begynner i 2. klasse. Da vi nevnte for dem at våre barn skulle GÅ sammen, ble de tydelig utilpass. Etter litt nøling kom det fram at de mente det var uansvarlig å la to så unge barn GÅ, og at de ville kjøre sin sønn i hvertfall to år til. 

Hva mener dere? Får deres 1. klassinger gå til skolen? Det skal sies at det er ca 1 km, de kan veien, og at den er så og si fri for trafikk. 

Er det uansvarlig, eller er naboene overbeskyttende?

Anonymkode: 55a6c...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor bare 700 meter fra skolen, så barna våre har selvfølgelig gått hele tiden, de har aldri blitt kjørt til skolen.

Men vi har naboer litt nedi veien her, der har sønnen kanskje 800 meter til skolen, og han går i klassen til sønnen min. Han blir kjørt hver eneste dag, uten unntak.

Så min erfaring er at folk er veldig forskjellig på dette.

Datteren min har en venninne som bor ca en km unna skolen, trygg skolevei, men hun går nå i 7.klasse og blir stort sett kjørt og hentet hver dag. Men hun har også en venninne som bor sikkert 3 km unna som går eller sykler både til og fra hver dag.

Du kan rett og slett ikke sammenligne deg med andre, for folk er forskjellig på dette.

Jeg personlig mener at barna selvfølgelig skal gå, hver dag. De trenger litt frisk luft og bevegelse i kroppen før de skal sitte rolig på skolen i flere timer.

Anonymkode: 5543b...79d

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår snart 1. klassing er en oppegående, ansvarlig 6-åring. Hun har en storebror som begynner i 3. klasse, og planen er at de skal få gå sammen til skolen 2-3 dager i uka. 

Naboene vår har en gutt som begynner i 2. klasse. Da vi nevnte for dem at våre barn skulle GÅ sammen, ble de tydelig utilpass. Etter litt nøling kom det fram at de mente det var uansvarlig å la to så unge barn GÅ, og at de ville kjøre sin sønn i hvertfall to år til. 

Hva mener dere? Får deres 1. klassinger gå til skolen? Det skal sies at det er ca 1 km, de kan veien, og at den er så og si fri for trafikk. 

Er det uansvarlig, eller er naboene overbeskyttende?

Min datter begynte å gå selv midt i 2. klasse, har ca 1,5 km å gå / sykle. Lite trafikk. 

Slik du forklarer det hadde jeg latt de få gå alene, du kjenner dine barn best :)

Anonymkode: 80482...530

Skrevet

Her har barnet gått til og fra siden siste BHG. Skolen og BHG ligger ved siden av hverandre så i mai det året hun skulle begynne på skolen begynte vi å øve. Jeg jobbet like ved så jeg fikk melding fra BHG når hun gikk også møtte jeg henne på veien. Dette øvde vi på nesten hver dag så hun har gått til og fra skolen fra dag 1. Hender såklart at hun blir kjørt, men nå begynner hun i 3. Klasse og blir mindre og mindre kjøring

Anonymkode: 406a7...ecf

Skrevet

Her skal 1.klassingen gå med 3.klassingen. Vi har litt kortere vei enn dere. Da eldste begynte i 1.klasse tok vi det litt gradvis, men han har gått til/fra skolen alene fra et stykke uti 1.klasse. 

Anonymkode: 3fe06...e5c

Skrevet

Vi bor 4-500 meter fra skolen (gangvei), og ene naboen her kjører faktisk barna sine til skolen... yngste begynner i 5. klasse nå. Alle de andre i gata har gått selv fra 1. klasse, noen fra dag 2 og noen etter noen uker eller måneder.

1 km er jo heller ingenting så lenge veien er trygg. Sønnen min har gått/syklet den avstanden og mer for å besøke venner, også fra 1. klasse. Dette er helt vanlig her jeg bor i alle fall, men kanskje vi er klin gærne alle sammen (bortsett fra den ene nevnte naboen altså).

Anonymkode: 2036b...1ee

Skrevet

Her går stort sett alle. Skolen oppfordrer også til det for å unngå trafikk-kaos utenfor skolen.

Anonymkode: aab19...451

Skrevet

Naboen din er en hønemor. 

Selvfølgelig skal de få gå sammen. 😊

Anonymkode: 55f88...5bb

Skrevet

Min går selv til skolen mange av dagene. Hun er akkurat ferdig med første klasse. Det er 400-500 meter, ikke gangvei, men 30-sone. Det er én fotgjengerovergang. Noen andre førsteklassinger går også, men mange blir fulgt eller kjørt, ser jeg... Det er noen ulemper ved å være så overbeskyttende også. Det er jo en fordel at barna blir litt selvstendige, og at foreldrene kommer seg på jobb i tide. 

Anonymkode: 26bd0...e47

Skrevet

Her vi bor har ikke så små barn lov til å gå alene, det står i reglene til skolen. Barna må følges av forelder, annen voksenperson, et _mye_ eldre søsken eller ta skolebussen. Og vi bor i utkanten 'på landet' av en liten, rolig by. 

Anonymkode: 8c5ed...b9c

Skrevet

Jeg har latt mine gå til skolen i først klasse. Både med og uten storesøsken, jeg ser ikke problemet med det om ungene syns det er ok og veien er trygg. Sfo hadde en annen formening med minste, de holdt henne igjen for en førsteklassing kunne ikke gå hjem alene. Det var vist alt for farlig og langt å gå for ett lite barn. Ringte sfo da storesøster ringte meg og sa lillesøster ikke var hjemme, det var da jeg fikk denne reglen. Jeg var også en veldig uansvarlig forelder. Da la jeg på og tok en tlf til rektor, ungen kom rimelig kjapt hjem da. Rektor vet vi bor rett ved skolen, så skulle vi henta ungen med bil hadde det blitt 100m mindre å gå hjem om de tok snarveien. Jeg har ringt rektor mange ganger grunnet sfo ikke har kontroll på ungene de har så han vet hvorfor jeg ikke har unger på sfo der. Jeg hadde ofte sfo unger i hagen som lekte, møtte sfo unger på tynn is på ett lite vann som er rett ved huset mitt osv. 

Jeg mener unger fint kan gå til skolen selv om de er modene for det og det er en trygg vei. Mye tryggere at alle ungene går enn at foreldre skal kjøre de, for det er det som skaper en utrygg skolevei. Foreldre som er stressa om morran skal bare.. og skal bare passer dårlig med mange barn rundt. 

Anonymkode: b7c64...51b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her vi bor har ikke så små barn lov til å gå alene, det står i reglene til skolen. Barna må følges av forelder, annen voksenperson, et _mye_ eldre søsken eller ta skolebussen. Og vi bor i utkanten 'på landet' av en liten, rolig by. 

Har en skole lov til å bestemme det?

Anonymkode: 623c4...f2a

Skrevet

Selvfølgelig kan du la dem gå sammen. Tenk alle de fine opplevelsene de får sammen på skoleveien! De får ta ansvar, de blir vist tillit, de får oppleve årstider og vær, de får finne pinner og fugler og småstein og maur ( utrolig hva en finner på skoleveien selv i byen). Og dessuten får de litt aktivitet og frisk luft å våkne på. Skolestarteren er heldig som har søsken å gå med, de er heldige som har hverandre og heldige som får lov til å lage seg det som blir gode barndomsminner.

Skrevet

Her har de 2 km med «boligfeltvei» med sykkelsti. De må over et gangfelt med lite trafikk. Begge begynte å gå med eldre nabobarn fra 2.dag i 1.klasse. De hadde akkurat krav på buss i 1.trinn, men måtte ta rutebuss med skifting av buss 1 km unna huset vårt.

vi hadde selvsagt øvet på skoleveien hele sommeren. De gikk 7.25 og skolen startet 8.15. Hadde god tid og gikk alltid rett til skolen. Læreren visste at de gikk alene og skulle gi beskjed om de ikke kom. Veldig mange skolebarn på veien.

de kom aldri for sent, aldri tull på skoleveien. Hjemover brukte de alt fra 25 minutter til 2,5 timer. De måtte finne en pinne, en makk, gå tilbake etter steinen de glemte litt lengre borte, snakke med den gamle dama som alltid satt å ventet på de utenfor huset sitt osv. Alltid glade og fornøyde! 

Vi hentet på Sfo 2 dager i uken for å få pratet litt med de voksne. De fleste går til skolen hos oss.

Anonymkode: 68d0c...74f

Skrevet
41 minutter siden, amandine skrev:

Selvfølgelig kan du la dem gå sammen. Tenk alle de fine opplevelsene de får sammen på skoleveien! De får ta ansvar, de blir vist tillit, de får oppleve årstider og vær, de får finne pinner og fugler og småstein og maur ( utrolig hva en finner på skoleveien selv i byen). Og dessuten får de litt aktivitet og frisk luft å våkne på. Skolestarteren er heldig som har søsken å gå med, de er heldige som har hverandre og heldige som får lov til å lage seg det som blir gode barndomsminner.

Så enig i dette!

Hi - selvfølgelig kan du la ungene gå til skolen! :)

Anonymkode: 280fe...107

Skrevet

Det er veldig forskjellig hva foreldre synes at barna er store nok til. 

Min 1 klassing har gått alene sammen med storebror. Hun er alene hjemme i kortere perioder og storebror passer henne noen timer(han er 11)

Mange andre foreldre synes at dette er uaktuelt for deres barn fordi de er for små.

Jeg synes at mange overbeskytter barna sine og ikke gir dem muligheter til å få utfordringer, men alle barn og foreldre er ulike.

Anonymkode: 14569...4d4

Skrevet

Tusen takk for at dere deler av erfaringene deres! 🙏

HI

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke skolen noen myndighet til å bestemme! Så fort barna er utenfor skoleområdet er det foreldrene som bestemmer og har ansvaret

Anonymkode: 406a7...ecf

Skrevet

Mine har gått til skolen fra 1. Klasse

Er ca 2 km å gå en vei, trygg og fin skolevei.

De begynner nå i 2. Og 4. 

Men vi fikk som HI reaksjoner på at vi lot de gå, men vi kjenner barna best og var og er ikke bekymra.

Anonymkode: f7fac...a18

Skrevet

Jeg syns at min førsteklassing var stor nok til å gå alene litt utpå høsten, men han var ikke klar selv. Jeg hadde ikke tid til å følge, så da ble det til at jeg kjørte han de 700 m. 

Men nå har vi avtale om at han skal gå alene når han begynner i andre klasse. Jeg syns det er viktig at ungene får oppleve skoleveien, så jeg syns absolutt at dine barn kan gå sammen. 

Anonymkode: aea82...a4d

Skrevet

Så bra at barna skal gå 👍🏼👍🏼👍🏼 Det kommer til å gå fint, og tenk for en helsemessig gevinst barn som går/sykle/sparker får sammenlignet med de som blir kjørt/tar buss. Heia hverdagsaktivitet!

Anonymkode: 57fd3...3ec

Skrevet

Det kommer helt Ann på hvor dere bor og hva som er vanlig der. Hvor langt? Trafikk? 

Jeg personlig mener at barn i 1.klasse  ikke bør gå alene for i april,mai, juni. 

Anonymkode: 73306...cb7

Skrevet

Her går de fleste barna til skolen fra 1 klasse . Er kun en liten vei med fotgjenger felt som må krysses, ellers trygt hele veien. Tar vel 15-20 min å gå.

Anonymkode: a4edb...787

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer helt Ann på hvor dere bor og hva som er vanlig der. Hvor langt? Trafikk? 

Jeg personlig mener at barn i 1.klasse  ikke bør gå alene for i april,mai, juni. 

Anonymkode: 73306...cb7

Hva om det er 100 meter til skolen, da? 30-sone. Må krysse gangfelt innerst i blindvei ved skolen? Jeg vurderer å la mitt barn få lov til det så raskt hun har lyst.. 

Anonymkode: d89ce...c8a

Skrevet

Her er det 2 km til skolen, på fin gangvei men de må krysse bilvei to ganger. Her er det vanlig at 1. klassingene har følgegrupper med en voksen hele 1. klasse. Fra 2. klasse går de selv.

Jeg synes ikke det er uansvarlig slik dere tenker å gjøre det.

Anonymkode: cdcd0...dee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...