Gå til innhold

Argh! Neseblod!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn som begge blør neseblod. Helt plutselig og uten at de har pillet i nesen. Satt i dag og snakket med sønnen min. Plutselig sier han «nå kommer det blod» og så kom det. Han har brent i nesa 3 ganger uten resultat og datteren min to ganger. Sønnen blør så ofte og mye at han kontant tar jerntilskudd. De har sjekket begge opp og ned og det er ikke en medisinsk tilstand. Faren deres har en sønn fra før som også blødde mye, men det holdt med brenning en gang. Nå har de to mine holdt på fra de var ca et år og er nå 9 og 11. De får ikke panikk. De vet at det ser verre ut enn det er. Skolen ringer alltid om det blør mer enn 15 min og sier fra. 

Men ting jeg legger merke til med sønnen min er at når han blør, så hovner det opp inni nesen og han blåser ut en skikkelig koagel og han kjenner at den er i nesen. Når den endelig kommer ut, så stopper det, men det kan ta opptil 30-60 min. 

Nå vil ikke legen brenne mer. Sier det ikke er mer å gjøre. Hver gang de brenner, så går det ca 2 mnd så er det på’n igjen. 

Har lest masse på nett, men ingen metoder løser det. Begge tar jerntilskudd nå, det lukter jern av blodet som kommer. 

Nå er jeg tom for ideer. Har dere noen? Føler jeg har prøvd alt. Hvis dere vet om noe, så skriv det ned, så skal jeg si om det er forsøkt eller ikke. Klarer ikke huske alt akkurat nå. 

Det er hemmende i hverdagen å være sliten og slapp og ha jernlager på så lite som 2,5 på det verste og jevnt på 5.

Anonymkode: 2ceaa...4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kamerat av mannen har en blødersykdom som heter osler. Både broren hans og mammaen hans har det også. 

Sier ikke at barna dine har det, men det er stor underdiagnotisering av denne sykdommen, så det kan være verdt å sjekke opp. 

Uansett, jeg er støttemedlem i oslerforeningen, de må jo ha et visst antall medlemmer for å få statsstøtte. Regner med det er noen tips å plukke opp fra dem når det kommer til neseblod, de blør jo stort sett i nesa... 

https://nhi.no/sykdommer/sjeldne-tilstander/m/morbus-osler-hht/

Anonymkode: 53086...66a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...