Gå til innhold

Barna MÅ sove i barnehage?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.barnehage.no/artikler/la-barnet-sove-i-barnehagen/463558

Altså, jeg er til en vis grad enig i at barna må få sove i barnehagen. Men hva de barna som er slitne i barnehagen, men når de skal legge seg så sovner de ikke før kl 22 tidligst? Og enda verre, hvis barnet må opp igjen kl 7 dagen etterpå? 

Anonymkode: 404bc...fed

Da tenker jeg at de får sovne kl 22 den korte perioden i livet dette er aktuelt. 

De blir nok trøtte om morgenen, men få tross alt 9 timer sammenhengende søvn. Så får de heller få en ekstra dupp i barnehagen  

Jeg har jobbet i barnehage og mener det grenser mot mishandling å nekte småbarn den søvnen de trenger i løpet av en lang og travel dag. 

Anonymkode: 9a39c...08b

Skrevet

Jeg syns absolutt at du har et poeng, for eldstedatteren vår var et mareritt å legge som toåring. Selv en veldig kort lur på dagtid førte til at hun ikke sovnet før i 22-23-tiden, men hun måtte jo likevel opp i 7-tiden neste morgen, helt håpløst! Så hun fikk mye mer søvn da vi kuttet luren på dagtid helt ut da hun var 2 år og 3 mnd, da sov hun i stedet fra syv til syv.

Når så det er sagt, så har nok hun som skriver artikkelen et poeng når det gjelder lengden på luren til de barna som fortsatt sover på dagtid. I barnehagen vår har de en regel om at de ungene som sover, må få lov til å sove minimum 45 minutter, og det er nettopp for at de skal få nok tid i det dype søvnstadiet. Derimot er barnehagen absolutt med på å kutte ut luren helt (etter avtale med foreldrene selvfølgelig) dersom barnet klarer seg greit gjennom dagen uten en lur, nettopp fordi mange barn får mer søvn totalt sett ved å bare sove om natten.

Anonymkode: d1c8e...b9f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tenker jeg at de får sovne kl 22 den korte perioden i livet dette er aktuelt. 

De blir nok trøtte om morgenen, men få tross alt 9 timer sammenhengende søvn. Så får de heller få en ekstra dupp i barnehagen  

Jeg har jobbet i barnehage og mener det grenser mot mishandling å nekte småbarn den søvnen de trenger i løpet av en lang og travel dag. 

Er det ikke litt voldsomt å kalle dette barnemishandling?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det ikke litt voldsomt å kalle dette barnemishandling?

Å nekte mennesker søvn er en kjent torturmetode. Det er ikke langt til den tanken når man ser et gråtende barn be om å få sove mer, men blir tvunget til å sitte oppreist og være ‘våken’. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å nekte mennesker søvn er en kjent torturmetode. Det er ikke langt til den tanken når man ser et gråtende barn be om å få sove mer, men blir tvunget til å sitte oppreist og være ‘våken’. 

De kan jo kvile i barnehagen uten å sove. Og sovner de, så sovner de. Minste barnet vårt sovnet ikke alltid i vognen når hun ble lagt. Og noen ganger var hun veldig trøtt, men brukte altfor lang tid på å sovne, og når hun først var sovnet så var klokken blitt for mye og hun må vekkes igjen til frukt. Det er ikke alltid like enkelt dette. Spesielt hvis de er i en fase når de skal slutte med søvn på dagtid. Det kan være seigt i begynnelsen. Men å legge en 2 åring kl 22 hver dag er jo ikke et alternativ! Det er jo på natten vi får den søvnen vi skal ha. De minste har selvfølgelig behov for søvn, men vår jente har klart seg fint gjennom dagen uten å sove. Hun trengte bare en liten pause, sitte i sofaen og lese bok eller bare kose. Så våkner hun til etter en stund. Hadde hun vært kjempetrøtt så hadde hun sovnet. Ingen som tvinger henne til å være våken og sitte oppreist hvis hun absolutt vil sove. Men hun sovner jo ikke.

Skrevet

Vårt barn trengte dagsøvn lenge. Hun klarte rett og slett ikke å sove lenge sammenhengende før hun var nesten fire. Derfor var det nødvendig med dagsøv, rett og slett for å få nok timer til sammen. Fra ti til sju blir 9 timer, pluss to timer om dagen, så bli det 11 timer, som er ok. 

Har sluttet med dagsøvn nå, men sover fortsatt relativt lite om natta.

Anonymkode: df27a...2a9

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kan jo kvile i barnehagen uten å sove. Og sovner de, så sovner de. Minste barnet vårt sovnet ikke alltid i vognen når hun ble lagt. Og noen ganger var hun veldig trøtt, men brukte altfor lang tid på å sovne, og når hun først var sovnet så var klokken blitt for mye og hun må vekkes igjen til frukt. Det er ikke alltid like enkelt dette. Spesielt hvis de er i en fase når de skal slutte med søvn på dagtid. Det kan være seigt i begynnelsen. Men å legge en 2 åring kl 22 hver dag er jo ikke et alternativ! Det er jo på natten vi får den søvnen vi skal ha. De minste har selvfølgelig behov for søvn, men vår jente har klart seg fint gjennom dagen uten å sove. Hun trengte bare en liten pause, sitte i sofaen og lese bok eller bare kose. Så våkner hun til etter en stund. Hadde hun vært kjempetrøtt så hadde hun sovnet. Ingen som tvinger henne til å være våken og sitte oppreist hvis hun absolutt vil sove. Men hun sovner jo ikke.

Men deres måte er ikke den eneste som praktiseres. Om barnet ikke sovner er det jo ikke et tema at det skal vekkes?

Noen foreldre krever at barnet skal vekkes etter 30 min uansett og blir rasende om barnet får 15 min ekstra. Det finnes mange forskjellige foreldre. 

Skrevet

Mitt yngst barn hadde sluttet å sove på dagen før hun startet i barnehagen. Hun sov ikke i barnehagen de første ukene, men så merket jeg og barnehagen at hun ble sliten. Så da tok jeg med vognen til barnehagen slik at hun kunne få seg en hvilepause eller liten sovepause. De fleste dager n bare å slappet av, noen dager sov hun. Dette trengte hun og jeg kunne aldri ha nektet henne det. Hun har aldri vært en unge som har lagt seg kl 19, så jeg fikk ikke noe mindre alenetid om kvelden pga det. 

Jeg tror mange foreldre glemmer at det er stor forskjell på å være hjemme en dag og å være i barnehagen en dag. Det kan godt være i like mye aktivitet, men alle lydene og alle inntrykkene blir ikke det samme siden det er så mange barn og så mye som skjer rundt de hele tiden. Vi voksne kan sammenlignende det med å være på tusenfryd hver eneste dag, hvor slitene hadde ikke vi blitt av dette? En dag er greit nok, dag etter dag så tærer det på kroppen og vi hadde  trengt en hvilepause selv. 

Anonymkode: bde10...13c

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt yngst barn hadde sluttet å sove på dagen før hun startet i barnehagen. Hun sov ikke i barnehagen de første ukene, men så merket jeg og barnehagen at hun ble sliten. Så da tok jeg med vognen til barnehagen slik at hun kunne få seg en hvilepause eller liten sovepause. De fleste dager n bare å slappet av, noen dager sov hun. Dette trengte hun og jeg kunne aldri ha nektet henne det. Hun har aldri vært en unge som har lagt seg kl 19, så jeg fikk ikke noe mindre alenetid om kvelden pga det. 

Jeg tror mange foreldre glemmer at det er stor forskjell på å være hjemme en dag og å være i barnehagen en dag. Det kan godt være i like mye aktivitet, men alle lydene og alle inntrykkene blir ikke det samme siden det er så mange barn og så mye som skjer rundt de hele tiden. Vi voksne kan sammenlignende det med å være på tusenfryd hver eneste dag, hvor slitene hadde ikke vi blitt av dette? En dag er greit nok, dag etter dag så tærer det på kroppen og vi hadde  trengt en hvilepause selv. 

Anonymkode: bde10...13c

Hvile og søvn er forskjellige ting. For oss virker det som at jenten våres har nok med bare en liten hvilepause når de andre ungene skal sove. Og det er sjeldent hun har fulle dager i barnehagen, så sånn sett klarer hun seg bra.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men deres måte er ikke den eneste som praktiseres. Om barnet ikke sovner er det jo ikke et tema at det skal vekkes?

Noen foreldre krever at barnet skal vekkes etter 30 min uansett og blir rasende om barnet får 15 min ekstra. Det finnes mange forskjellige foreldre. 

30 min med søvn er altfor lite. Da er det faktisk bedre å ikke legge. Vår jente sov i barnehagen til hun var 2,5 år. Etterhvert så sovnet hun ikke i vognen og bare lå der og pratet, så de tok henne opp etter en halv time. Men de gangene hun sovnet så var det ikke håp å få henne i seng i «normal» tid. Ofte var hun grinete også. Brukte lang tid på å finne roen og var stuptrøtt dagen etter. Ikke noe kjekt det heller. Jeg hadde dialog med dem i barnehagen om soving. Hun ene mente at jenten vår fortsatt trengte den søvnen, men det gikk også helt greit uten, så lenge hun fikk hvile litt i sofaen. Vi skulle prøve på det og det gikk helt fint. Men vognen stod der i tilfelle det var nødvendig å legge henne. Jeg ba også de ansatte om å se det litt an. Dersom hun så veldig trøtt ut og de mente hun trengte å sove så fikk de lov å legge henne. Men det gjorde de aldri. Da går jeg ut i fra at det å kutte sovingen på dagtid gjorde nattesøvnen mye bedre og fikk en god rutine på søvnen. Den rutinen har vi fortsatt selv om vi har ferie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...