Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #1 Skrevet 21. juli 2019 Vi har en hund, av middels størrelse, som skulle bli passet av venner mens vi var borte en uke. Har hatt hunder før, men denne hunden er ikke helt stødig på å komme når man roper. Vi har hatt mye trening, og stort sett går det bra, men hunden lar seg lett distrahere, så derfor liker jeg ikke å la andre ha ansvar for den når den er løs. De som skulle passe den, fikk derfor veldig vennlig, men klar beskjed om at hunden skal være i bånd når de er ute. De tullet med at «Ja, men det skal vi nok få kontroll på», og jeg gjentok «Nei, hunden skal være i bånd. Det er det sikreste.» Vi har kommet hjem fra ferien, og har fått vite at hunden har stukket av 3 ganger. En av gangene holdt den på å løpe ut i en trafikkert vei. Hunden er i et ukjent område, så når de lar den løpe fritt, så kan den jo også gå seg vill. De bor på en gård, så de har visst bare sluppet den ut og latt den tusle rundt uten at de har holdt øye med den. De har visst brukt mange timer på å lete etter den. Har jeg rett til å bli irritert, når jeg sa tydelig i fra at de skulle holde hunden i bånd? Hvis dere hadde passet en hund, hadde dere ikke hørt på eieren? Jeg sa at jeg for det første syntes det var unødvendig når jeg sa hunden ikke skulle gå løs, og at de unnlater å ringe oss når hunden vår forsvinner, men heller nevner det i forbifarten når vi henter den. Anonymkode: 2bb1d...f65
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #2 Skrevet 21. juli 2019 De hadde ikke fått passe min hund flere ganger. Anonymkode: 5b130...80f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #3 Skrevet 21. juli 2019 Det er helt uakseptabelt, etter min mening. Tar man på seg et slikt ansvar så må man også ta det på alvor. Kunne kanskje ha unnskyldt dem litt hvis de hadde gjort det én gang og hunden stakk av og de etter det lærte og ikke lot den gå ute uten bånd etter det. Da ville det vært en irritasjon, men hvis de selv ga uttrykk for at de hadde forstått og ikke kom til å la den gå løs mer, da kunne jeg brukt dem som hundepassere igjen. Men tre ganger!? Da hadde jeg blitt ganske forbanna! Hvor mye jeg hadde sagt er jeg ikke sikker på, men de hadde i hvert fall aldri fått passe hunden igjen. Anonymkode: 703bb...208
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 Denne tida på året skal hunder uansett være i bånd. Båndtvang, heter det, og det er nedfelt i lov. Minn dem om det en annen gang. I tettbygd strøk er det forresten båndtvang hele året, men siden du sier de bor på gård, så regnes det kanskje ikke som tettbygd. På gårder er det dessuten ofte dyr, og hunder har ofte lyst til å leke, men så ender det gjerne med at det blir jaging i stedet. Av og til får det tragisk utfall. Det er en grunn til at det er båndtvang. Anonymkode: caced...29e
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #5 Skrevet 21. juli 2019 Da har du lært at de ikke passer hunden deres mer. Hadde ikke laget sur stemning i etterkant. Hva oppnår du med det? Du kan godt være irritert, men det kommer ingenting ut av å øse det over på dem. Anonymkode: edeb4...b44
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #6 Skrevet 21. juli 2019 Sett den på kennel neste gang. Skjønner ikke at noen gidder å passe en sånn hund frivillig. Anonymkode: 184ea...a4f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #7 Skrevet 21. juli 2019 Og det er grunnen til at ingen får passe vår hund. Folk er idioter. Og de lærer ikke. Anonymkode: a7d52...b38
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #8 Skrevet 21. juli 2019 Jeg hadde blitt både sint og frustret, det er helt uakseptabelt i tillegg til at det er båndtvang. Tar man på seg det ansvaret, så tar man det seriøst. Anonymkode: 1e693...e39
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #9 Skrevet 21. juli 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det er grunnen til at ingen får passe vår hund. Folk er idioter. Og de lærer ikke. Anonymkode: a7d52...b38 "Får passe"? Du tror dette er noe folk flest drømmer om - å bruke ferien sin på å passe din kjøter gratis? Anonymkode: 184ea...a4f
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #10 Skrevet 21. juli 2019 Jeg passer ofte hunder og gjør selvsagt som eier ber om! Den ene er «litt min» og jeg får gjøre som jeg vil, hunden kan finne på å stikke fra eieren sin på tur men gjør det aldri med meg. Men hadde eier sagt «hun skal aldri gå uten bånd» så hadde jeg jo hørt på det! Anonymkode: f1254...3cb
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #11 Skrevet 21. juli 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Får passe"? Du tror dette er noe folk flest drømmer om - å bruke ferien sin på å passe din kjøter gratis? Anonymkode: 184ea...a4f Du bommer stygt. Det er faktisk mange som ønsker å ha hunden vår, men ingen får. Anonymkode: a7d52...b38
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #12 Skrevet 21. juli 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Får passe"? Du tror dette er noe folk flest drømmer om - å bruke ferien sin på å passe din kjøter gratis? Anonymkode: 184ea...a4f De fleste oppegående mennesker har vel vett til å si nei hvis ikke de vil. Anonymkode: 1e693...e39
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #13 Skrevet 21. juli 2019 At båndtvangen skal overholdes er jo en selvfølge, ettersom konsekvensen kan bli stygg. Når det er sagt så er man litt prisgitt den man overlater dyret til, og kan ikke forvente at all verdens detaljstyring kan gå gjennom. Litt som å overlate barna dine til bestemor... Forvent at primærbehov blir dekket, men godta at de kanskje får 10 is på en helg 😏 Når "skaden" nå har skjedd i ditt tilfelle så tenker jeg at det er ikke mer du kan gjøre en å notere deg at disse menneskene ikke skal være hundepassere for hunden mer. Hvis det er som det beskrives at "alle" vil passe denne hunden, og de ber om å få passe den, da får du si det som det er da... Hunden stikker av, den må passes i bånd eller hundegård 🤷♀️ Og så finner du noen som gjør det. Men å forsure et vennskap ved å bære nag over at de gjorde en glipp blir å dra det for langt, etter min mening. Gjort er gjort og spist er spist. Det gikk bra til slutt, tross alt. Anonymkode: c7819...367
Gjest Havfruene Skrevet 21. juli 2019 #14 Skrevet 21. juli 2019 Mener at båndtvang er for å sikre menneskene rundt den, ikke for å sikre hunden, så den skal selvsagt være i bånd! Du høres derimot ut til å ha misforstått og du er rimelig naiv dersom du tror at alt dreier seg om deg eller din hund! Du har overlatt den til gårdseiere, tror du dem har tid til å gå tur med en hund? Wake up, girl!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #15 Skrevet 21. juli 2019 10 minutter siden, Havfruene skrev: Mener at båndtvang er for å sikre menneskene rundt den, ikke for å sikre hunden, så den skal selvsagt være i bånd! Du høres derimot ut til å ha misforstått og du er rimelig naiv dersom du tror at alt dreier seg om deg eller din hund! Du har overlatt den til gårdseiere, tror du dem har tid til å gå tur med en hund? Wake up, girl! Er du rusa? Anonymkode: a7d52...b38
Gjest Havfruene Skrevet 21. juli 2019 #16 Skrevet 21. juli 2019 Hurra for deg som ikke klarer å argumentere!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #17 Skrevet 21. juli 2019 Synes du er heldig som i det hele tatt fikk noen til å passe en sånn hund. Ta deg en dram og ro deg ned. De har sikkert gjort så godt de har kunnet. Neste gang får du ha den på hundehotell. Anonymkode: 3be69...3cc
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #18 Skrevet 21. juli 2019 "En sånn hund"? Det er da ikke uvanlig at en hund kan finne på å gå av gårde hvis man lar den løpe løs. Min hund er ikke sånn, hun vil bare være der vi er selv når hun ikke har bånd, men mange fine gode hunder er glade i å løpe omkring, og derfor likevel best å ha i bånd, Og: Båndtvang er ikke for å beskytte mennesker nei, det er for å beskytte ville dyr og beitedyr. Så hvis de som passet hunden hadde den løs på landet (siden de bor på gård), er det ekstra uansvarlig å la den løpe løs, fordi hvis den kommer i nærheten av noen sauer, for eksempel, har sauebonden rett til å skyte hunden din, selv om hunden overhodet ikke har tenkt å angripe sauene. Derfor hadde jeg ikke latt disse vennene passe hunden igjen, Anonymkode: 63bf3...e07
Gjest Havfruene Skrevet 21. juli 2019 #19 Skrevet 21. juli 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: "En sånn hund"? Det er da ikke uvanlig at en hund kan finne på å gå av gårde hvis man lar den løpe løs. Min hund er ikke sånn, hun vil bare være der vi er selv når hun ikke har bånd, men mange fine gode hunder er glade i å løpe omkring, og derfor likevel best å ha i bånd, Og: Båndtvang er ikke for å beskytte mennesker nei, det er for å beskytte ville dyr og beitedyr. Så hvis de som passet hunden hadde den løs på landet (siden de bor på gård), er det ekstra uansvarlig å la den løpe løs, fordi hvis den kommer i nærheten av noen sauer, for eksempel, har sauebonden rett til å skyte hunden din, selv om hunden overhodet ikke har tenkt å angripe sauene. Derfor hadde jeg ikke latt disse vennene passe hunden igjen, Anonymkode: 63bf3...e07 Du tar feil om du tror at vi ahr båndtvang ene og alene pga dyrleliv! Ganske skremmende at folk som har hund ikke er klar over at regelen også gjelder for å beskytte mennesker og for at de skal føle seg trygge! Det er feks heller ikke lov til å binde en hund fast like utenfor inngang/utgang til butikk. Heller ikke dette er det mange hundeeiere som er klar over, sikkert inkludert deg?
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #20 Skrevet 21. juli 2019 2 timer siden, Havfruene skrev: Mener at båndtvang er for å sikre menneskene rundt den, ikke for å sikre hunden, så den skal selvsagt være i bånd! Du høres derimot ut til å ha misforstått og du er rimelig naiv dersom du tror at alt dreier seg om deg eller din hund! Du har overlatt den til gårdseiere, tror du dem har tid til å gå tur med en hund? Wake up, girl! De har ikke dyr på gården, det er et nedlagt gårdsbruk. De har noen høner, men ellers er ikke gården i drift. Vi skulle egentlig ha hunden på kennel, men de tok kontakt og sa at det var ikke nødvendig da de var hjemme, og ville mer enn gjerne ha hunden hos seg. Vi har selvfølgelig ikke plassert hunden hos noen som ikke ønsket å passe den, vi har heller ikke presset noen til å si ja til å passe den. Og ja, jeg forventer absolutt at noen som sier ja til å passe en hund, er såpass oppegående at de forstår at de da også sier ja til å gå turer med hunden. Det er en del av hundepass. Anonymkode: 2bb1d...f65
Gjest Havfruene Skrevet 21. juli 2019 #21 Skrevet 21. juli 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har ikke dyr på gården, det er et nedlagt gårdsbruk. De har noen høner, men ellers er ikke gården i drift. Vi skulle egentlig ha hunden på kennel, men de tok kontakt og sa at det var ikke nødvendig da de var hjemme, og ville mer enn gjerne ha hunden hos seg. Vi har selvfølgelig ikke plassert hunden hos noen som ikke ønsket å passe den, vi har heller ikke presset noen til å si ja til å passe den. Og ja, jeg forventer absolutt at noen som sier ja til å passe en hund, er såpass oppegående at de forstår at de da også sier ja til å gå turer med hunden. Det er en del av hundepass. Anonymkode: 2bb1d...f65 Men folk er jo ulike. Dersom jeg hadde et nedlagt gårdsbruk, ville jo det ha vært et eldorado for en hund, som kan springe fritt, sett fra hundens perspektiv, har vel dette vært en drømmeferie. Dessuten, var det jo slik at dette gikk utover dem selv og ingen andre, har jeg forstått riktig? Isåfall, hvorfor ta slik på vei? De har brukt timesvis på å lete etter deres hund, mener du virkelig at de skulle ha ringt dere hver gang, hadde dere returnert fra ferien dersom de hadde ringt kanskje? Forstår ikke helt denne frustrasjonen. Har du takket for hjelpen?
Superdolly Skrevet 21. juli 2019 #22 Skrevet 21. juli 2019 1 time siden, Havfruene skrev: Du tar feil om du tror at vi ahr båndtvang ene og alene pga dyrleliv! Ganske skremmende at folk som har hund ikke er klar over at regelen også gjelder for å beskytte mennesker og for at de skal føle seg trygge! Det er feks heller ikke lov til å binde en hund fast like utenfor inngang/utgang til butikk. Heller ikke dette er det mange hundeeiere som er klar over, sikkert inkludert deg? Du tar feil. https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/mRM6xO/I-dag-er-det-ikke-lenger-generell-bandtvang-i-Norge-Men-192-kommuner-har-utvidet-pabudet Sitat fra artikkelen: Mange har kanskje et inntrykk av båndtvang-loven eksisterer for å beskytte mennesker fra hunder, men det er feil (se faktaboks). – Det generelle båndtvanget er til for å beskytte annet dyreliv i en sårbar periode, påpeker Trine Hage.
Gjest Havfruene Skrevet 21. juli 2019 #23 Skrevet 21. juli 2019 Hundeloven gjelder selvsagt også for å beskytte mennesker, du kan gjerne lese denne: https://www.nrk.no/ytring/hvorfor-bandtvang-bare-om-sommeren_-1.11168404 utrolig at dere tror på annet.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2019 #24 Skrevet 21. juli 2019 9 minutter siden, Havfruene skrev: Hundeloven gjelder selvsagt også for å beskytte mennesker, du kan gjerne lese denne: https://www.nrk.no/ytring/hvorfor-bandtvang-bare-om-sommeren_-1.11168404 utrolig at dere tror på annet. Tror du lider av ekstrem dårlig leseforståelse Anonymkode: 1e693...e39
Gjest Havfruene Skrevet 21. juli 2019 #25 Skrevet 21. juli 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du lider av ekstrem dårlig leseforståelse Anonymkode: 1e693...e39 Da må du nesten beskrive konkret hva det er du ikke forstår? Tror du virkelig at hundeloven kun gjelder pga hekking og sauer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå