Gå til innhold

Din 4-5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva liker henne/han å spise, og leke med? 

Leker dere mye med barnet ? 

Og det jeg lurer mest på er når 4-5 åringer legger seg og når det våkner? 

Alle barn er ulike og har ulike behov. Men er bare nyskjerrig !:-) 

Anonymkode: 6d149...b10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser det meste, mest glad i fisk og skalldyr. Leker med togbane og lego. Jeg leker med han gjennomsnittlig 1-2 timer om dagen. Det inkluderer morgen og ettermiddag/kveld. Sover ca 18.30-6. 

I helger leker jeg litt mer med han, men han må også leke en del på egenhånd (når nabobarna ikke er hjemme). Prøver å møte søskenbarn lørdag eller søndag helgene han er hjemme. 

Anonymkode: 42607...119

Skrevet

Jeg har to barn med bare 1,5 år mellom, så de leker egentlig mest med hverandre. Leker selvfølgelig med dem også, men mye lek er mellom de to også blir det heller høytlesning, spilling av brettspill og slike ting med oss voksne.

Leker med alt mulig rart, akkurat nå går det mye i utelek. Trampoline, ball, sparkesykkel, vannkasse (sånn med kanaler, båter og biler), basseng o.l. Er også glad i briotog, lego, bamser, lekekjøkken med lekemat, små figurer av ymse slag osv. Myle rollelek.

Legger seg til vanlig i 19-tiden og står opp mellom 6 og 7 om morgenen. Nå i ferien blir klokken fort 20 og noen ganger 21, står opp en gang mellom 7 og 8 om morgenen.

Anonymkode: 05f1f...e2f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har to barn med bare 1,5 år mellom, så de leker egentlig mest med hverandre. Leker selvfølgelig med dem også, men mye lek er mellom de to også blir det heller høytlesning, spilling av brettspill og slike ting med oss voksne.

Leker med alt mulig rart, akkurat nå går det mye i utelek. Trampoline, ball, sparkesykkel, vannkasse (sånn med kanaler, båter og biler), basseng o.l. Er også glad i briotog, lego, bamser, lekekjøkken med lekemat, små figurer av ymse slag osv. Myle rollelek.

Legger seg til vanlig i 19-tiden og står opp mellom 6 og 7 om morgenen. Nå i ferien blir klokken fort 20 og noen ganger 21, står opp en gang mellom 7 og 8 om morgenen.

Når det gjelder mat er de ganske forskjellig, den ene ganske altetende og den andre ganske kresen. Veldig rart for de har jo alltid fått samme mat og samme oppdragelse rundt mat... Ofte er det brødskiver til frokost og lunsj, vanlig middag og gjerne noe frokostblanding e.l. til kvelds. Nå om sommeren hender det middagen blir litt sen og da er de ikke sultne-sultne til kvelds, men vil gjerne ha noe. Det beste de vet er fruktfat, kan du lage et fruktfat mamma.... Blir ofte fruktfat hver dag, alt fra gulerotstaver til tomatbåter, eplebiter, druer, appelsin, jordbær, blåbær, det vil måtte ha.

Skrevet

Har ei jente på snart fem, hun er temmelig altetende i matveien men nekter å spise ting med grønt krydder på, så basilikum, koriander o.l. pleier vi bare å ha i en skål ved siden av. 

Av leker liker hun godt å hoppe på trampoline, sykle (både sparkesykkel, løpesykkel og nå i sommer har hun også lært seg å sykle uten støttehjul, så sykling er også veldig stas :)). Innendørs liker hun alt fra perling, tegning og å spille spill til å lage hytte, leke mor, far og barn, leke med lekekjøkkenet sitt, leke doktor, osv. Hun liker også å spille litt Mariokart Go med oss voksne på Nintendo switch. Hun leker mest med lillesøsteren sin og med naboungene, men en halvtimes tid med aktiviteter med oss voksne blir det normalt sett også tid til på hverdager etter barnehagen (vi er typisk hjemme rundt halv fem og må da lage middag osv, så da begrenser det seg selv). Vi har noen faste ritualer som lesing på senga i tillegg til dette da, og så er vi med henne på svømmekurs en gang i uka. I helgene leker vi mye mer med henne, da kan vi fort leke 4-5 timer med henne og lillesøsteren i løpet av en dag med mindre vi drar på besøk, tur, museum e.l.

Angående legging så legger hun seg til å sove 19.30 (deler rom med lillesøsteren sin) og sover da til kl 7 neste morgen (ofte litt lengre i helgene), men nå i ferien legger hun seg gjerne i nitiden og sover da til rundt ni neste morgen. 

Anonymkode: cad91...516

Skrevet

Spiser minimalt. Et helvete. Er ganske altetende når hun først gidder spise. 

Blitt flink å leke alene, kommet over de siste månedene. 

Sover 13 timer uansett når jeg legger. Selvsagt i helger, i ukedager blir det bare 12 timer. 

Anonymkode: 20c0b...fb6

Skrevet

Spiser greit, langt fra alt, men nok av både det ene og det andre til at det er tålelig sunt. Glad i sukkererter, brokkoli og epler av det som er sunt, samt alt av godsaker 🙄🙈

Er superaktiv enten vi er ute eller inne, mest ute nå for tiden åpenbart. Elsker å tegne og male, spille musikk, og danse disco inne. Ute er det sparkesykkel, huske, trampoline og å finne snegler/mark osv. 

Jeg leker ikke med henne, men jeg dytter på huska, vi planter ting sammen, baker, raker, vasker, tegner osv. 

Hun sovner ca 19.30-20.00 og sover til 7-7.30. 

Skrevet

Spiser det meste, men ikke alt alltid. Går litt opp og ned hvor mye hun spiser, men summen er nok. Min fireåring er yngst av tre, og jeg må ærlig innrømme at jeg har lekt forsvinnende lite med alle tre. Men jeg har lest maaange bøker og spilt litt spill, puslet, perlet osv., så det er vel kanskje litt. Også er de med på det meste vi gjør ute og inne. De er  veldig oppfinnsomme og lekne alle tre, så det har vel gått bra at mamma og pappa ikke har lekt så mye med de 😊 Legger seg mellom 19-21 og sover 12 timer. 

Anonymkode: 1870b...bcb

Skrevet

Liker forskjellig mat, noen grønnsaker (blomkål, gulrot). Ikke sauser. Matlysten går opp og ned, tror det er vanlig.

Leker mest med forskjellige figurer, lager innviklete historier. Tegner og fargelegger en del. Dårlig til å leke alene.

Sover lite, nesten umulig å få til å sovne før ni. Vi må opp senest sju, så i bestefall blir det ti timer. Litt mer i helgene, men ikke mye mer. Virker frisk og rask ellers.

Anonymkode: b780f...c7d

Skrevet

Min 5 åring spiser det aller meste, ingen av barna mine har vært noe kresne. Jeg leker og spiller mye med barna, men de må ikke aktiviseres hele tiden, de kan leke mye selv også. 5 åringen legger seg kl 20 og våkner 07 i hverdagen. Nå i ferien legger hun seg 22 og står opp 09.

Anonymkode: 8621e...4f8

Skrevet

Får hun velge så lever hun på pannekaker og suppe. Men spiser det meste. 

Elsker å leke med lekekjøkken, lekemat, bamser, sandkassa(der hun også lager mat)kle seg ut og annen rollelek. 

Leker ikke mye, men kam tegne/perle og spille noe brettspill av og til. I all hovedsak leker jeg ikke mye utenom dette, da jeg ikke er 5😅

Hun legger seg mellom 19 og 20. Sovner på 5 min :) i ferien har det vært seinere, men Max til kl 21. Hun vil selv sove da:) 

Anonymkode: 3a93e...5c0

Skrevet

Blir veldig imponert når jeg leser at andre leker 1 til 4 timer med barna sine i løpet av en dag! Nå er mine to eldste ganske tette så det er kanskje derfor dette ikke har vært noe tema her i huset. De leker seg gjennom hele dagen når de har fri. Vi går en del turer i skogen, på fjellet eller på stranda på ettermiddagene eller helgene. Tar dem med på lekeplasser. Leser og spiller spill innimellom. Legobygging synes jeg selv er gøy så der er vi med. Men ellers... Nei. 😳 

Mat : spiser alt. Ser ut som om vi får litt utfordringer med minste på det området nå... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...