Gå til innhold

Hadde du beholdt vennskapet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer gjennom 12 år skilte lag for 3 år siden. Det var jeg som ønsket å avslutte forholdet. Vi har to barn sammen. Det hadde vært mange år med psykisk og noen ganger fysisk vold. Jeg var helt utslitt. Etter at jeg gjorde det slutt begynte min eks å lyge og spre en frekk historie om hvor vanskelig han hadde hatt det og hvor bekymret han var for barna. På grunn av at jeg var et så vanskelig menneske så prøvde han å få hele hovedomsorgen for våre to barn. Han har bare blitt slemmere og sluere i sin plan og jeg tror han bare tar en pause nå før han gjør et nytt forsøk i rettssystemet på å nå målet sitt. Noe jeg tviler på han greier, men som skremmer meg. Det er galskap og han er uegnet. Men later som han er.

Til saken, til tross for at det har gått noen år så blir forholdet til barnas far dårligere.

Dette samtidig med at nesten alle mine gamle venner har tatt opp igjen normal kontakt med min eks. Inkludert noen av mine nærmeste venninner. Det har skjedd gradvis ved at hun har møtt han hos felles kjente. Nå blir hun og samboeren invitert direkte av min eks og omvendt. De er ikke bestevenner, men min eks er selvfølgelig gjest når de feirer noe rundt og har hatt de som gjester på mindre sammenkomster der man inviterer noen få.

Dette har ført til at jeg ikke har orket å komme i bursdager og fester hos de lenger. Min venninne er fornærmet for at jeg trekker meg unna og mener at jeg må gå videre og tilgi. At det er hennes plikt å behandle både meg og min eks med respekt.

Dette er jo fine ord, jeg har ikke svart henne frekt på dette. Men jeg synes at i så alvorlige konflikter der jeg blir forfulgt så er det ikke hennes plikt å tilgi og ta min eks inn i varmen igjen. Jeg synes hun er en dårlig venninne. Det at det har skjedd så gradvis over noen år, gjør det ikke noe bedre. 

Det jeg lurer på er om jeg skal holde dette gamle vennskapet i live eller om jeg skal droppe å bruke mer energi på det, uten å bli frekk.

Hva synes du er mest riktig av meg?

Anonymkode: 73a89...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke dette sånne typiske psykopat greier? At han prøver å fjerne vennene dine f4a deg, så du står igjen alene? Finn den litteraturen du kan på tematikken, og gi til venninna di. 

Anonymkode: 1d90d...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble utsatt for vold av denne mannen og han forfølger deg fremdeles? Vet din venninne om dette?

Hvis han forfølger deg, sprer løgnhistorier om deg, trakasserer deg, stalker deg - anmeld ham! Det er kjempeviktig å få det dokumentert!

Og om han har vært voldelig mot deg og din venninne vet det, da hadde jeg fått henne på tomannshånd og tatt en ordentlig prat med henne, minnet henne på at hun vet om volden, vist til alt det andre gale han har gjort og gjør mot deg, og så hadde jeg informert henne at det er hennes valg om hun og samboeren ønsker å pleie kontakt med en slik voldelig mann, men om de fortsetter å gjøre det, da kommer du til å trekke deg unna henne og samboer. Og så hadde jeg nok bedt henne lese seg opp på det med psykopater, gjerne skriv info ut til henne på forhånd slik at det ikke krever noe innsats fra hennes side å skaffe seg den informasjonen.

Det hun og de andre ikke ser er at de også blir fanget i psykopatens nett.

Anonymkode: 01a40...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg forresten å google Grethe Nordhelle og lese artikler hun har skrevet om manipulative foreldre og hvor viktig det er at fagpersoner i saker om fordeling av omsorg for barn er klar over hvordan de skal avsløre dem og at de faktisk tar seg den tiden som må til for å avsløre dem.

Du bør forsøke å ta opp samtaler, få ham til å skrive ting til deg osv. - samle alt du kan som kan brukes som bevis.

Og alt som er ulovlig - trakassering, spre løgner om deg, stalking - alt det anmelder du!

Anonymkode: 01a40...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er en narsissist/psykopat og kommer til å prøve alt for å ødelegge deg uansett om han må bruke barna til det.Han vil nok begynne snu dem mot deg også senere når de blir eldre om han ikke allerede har begynt. LES DEG OPP!!! De er ikke å tulle med. Han bruker vennene dine som «flying monkeys» og det funker. Du må droppe de som faller for han for garantert de rapporterer tilbake til han hele livet ditt og alt du sier til dem. 

De er mestere i manipulasjon og virker som dere alle er blinde for han. 

Anonymkode: 818f6...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er en narsissist/psykopat og kommer til å prøve alt for å ødelegge deg uansett om han må bruke barna til det.Han vil nok begynne snu dem mot deg også senere når de blir eldre om han ikke allerede har begynt. LES DEG OPP!!! De er ikke å tulle med. Han bruker vennene dine som «flying monkeys» og det funker. Du må droppe de som faller for han for garantert de rapporterer tilbake til han hele livet ditt og alt du sier til dem. 

De er mestere i manipulasjon og virker som dere alle er blinde for han. 

Anonymkode: 818f6...ca3

Dette! Han bruker de til informasjon om deg. Du må ikke finne på å åpne deg for«venner» som omgås din eks.

Anonymkode: b10b1...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎07‎.‎2019 den 0.00, Anonym bruker skrev:

Du ble utsatt for vold av denne mannen og han forfølger deg fremdeles? Vet din venninne om dette?

Hvis han forfølger deg, sprer løgnhistorier om deg, trakasserer deg, stalker deg - anmeld ham! Det er kjempeviktig å få det dokumentert!

Og om han har vært voldelig mot deg og din venninne vet det, da hadde jeg fått henne på tomannshånd og tatt en ordentlig prat med henne, minnet henne på at hun vet om volden, vist til alt det andre gale han har gjort og gjør mot deg, og så hadde jeg informert henne at det er hennes valg om hun og samboeren ønsker å pleie kontakt med en slik voldelig mann, men om de fortsetter å gjøre det, da kommer du til å trekke deg unna henne og samboer. Og så hadde jeg nok bedt henne lese seg opp på det med psykopater, gjerne skriv info ut til henne på forhånd slik at det ikke krever noe innsats fra hennes side å skaffe seg den informasjonen.

Det hun og de andre ikke ser er at de også blir fanget i psykopatens nett.

Anonymkode: 01a40...067

Dette. 

Venninna di er ei dum megge, HI.

Anonymkode: 0150a...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...