Gå til innhold

Jente på snart 3 år våkner nesten hver natt i ferien :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har snart lagt bak oss en tung uke, med mye oppvåkninger om natten. Vi har ferie men likevel, er veldig seigt å fungere når man ikke har fått sove skikkelig om natten. Lurer på om det er flere med unger på denne alderen som våkner ofte på nettene? Hun våkner plutselig av et eller annet og får ikke sove igjen før to timer senere. Har vært med henne på rommet og spurt henne hva som er galt, men hun sier bare at hun vil kose. Satt med henne i en time i går natt, trodde hun snart var klar til å sove videre, la henne oppi sengen, men så på babycallen etterpå at hun lå med vid åpne øyner og bare så i taket. Spurte henne neste dag om det var noe som plaget henne, men fikk ikke skikkelig svar liksom, så tror ikke hun forstår så mye ennå, eller kan si akkurat hva det er, men vi mistenker at hun kanskje har mareritt? Idag da jeg skulle legge henne ville hun plutselig ikke opp i sengen sin, det var noe skummelt der osv. Måtte ta vekk puten som går rundt sengen, fordi de figurene som var på den var ekle og skumle...

Noen som kan komme med innspill? Tips og råd? Flere i samme båt? Begynner å bli gal snart! Vil jo sove om natten jeg og! 

Anonymkode: b9900...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt to barn som har våknet om natten hver natt til de var 4 år. Ene gikk i søvne også. Satt seg i sofaen og leste avisen og sånt. Var slitsomt og sov ikke en hel natt på 6 år. Det endte med at de fikk sove i min seng når de våknet, så hadde de sin seng på rommet mitt, så ble de skolebarn og vi ble enig om at de måtte ha sitt eget rom da.  Det gikk over av seg selv, men slitsomme år ble det. Faren tok de aldri. 

Anonymkode: f8338...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi hun en banan? Vet det høres dumt ut, men gi hun en halv banan  og litt drikke. Det funker alltid her. Ikke fokuser så mye på alt annet 😊 lag evt en magisk spray som du sprayer før hun skal sove. Det er for å holde alt det skumle unna ❤

Anonymkode: addc4...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sov rundt til han var 2,5 år, så rundt påsken i år så begynte han å våkne flere ganger på natta å fikk ikke til å sove igjen før mange timer etter, så jeg var våken flere timer hver natt i starten, men orket ikke mer så tog han inn i sengen vår, da sovnet han med en gang igjen. Nå legger vi han alltid i sin egen seng på kvelden, men han våkner hver natt å kommer å legger seg i vår seng, så sover alle 3 veldig godt resten av natten uten å måtte stå opp å trøste 🙂

Anonymkode: b6d38...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi samsover

 

Anonymkode: 16f4b...7bf

Vi også. Alle 4 barn. Haha. Baby i krybbe. 3 åring i sengen min. Og de to største på madrass på rommet. 

Anonymkode: addc4...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi også. Alle 4 barn. Haha. Baby i krybbe. 3 åring i sengen min. Og de to største på madrass på rommet. 

Anonymkode: addc4...8ec

Altså madrass ved siden av min seng. 

Anonymkode: addc4...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere latt henne være våken senere enn hun pleier?

Anonymkode: 07843...3ee

Nei, vi holder på rutinen som før. Enklest det. Det har vært en periode med forkjølelse så ble mye våkenetter pga det også, våknet kl 4 pga hoste og fikk ikke  sove før kl 6-7 igjen. Og da var hun så trøtt, det var vi også. Så da sov til kl 11-12 på formiddagen 😕 men etter det kom rutinen tilbake, legger seg kl 19 og står opp kl 07. 

Anonymkode: b9900...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt med mareritt hos barn i den alderen? 

Vi har prøvd å legge henne opp i vår seng, men hun sovner ikke med oss. Har ikke så veldig stor seng heller, så blir fort litt varmt. Finner liksom ikke roen noen av oss dersom hun vil ligge med oss. Men koselig er det jo, vi gjør det på morgenene når vi henter henne. Da får hun ligge litt med oss og kose litt før vi står opp og lager frokost. Opplever ikke at hun er plaget av noe i løpet av dagen, men når natten kommer er det alltid noe... 

Anonymkode: b9900...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det normalt med mareritt hos barn i den alderen? 

Vi har prøvd å legge henne opp i vår seng, men hun sovner ikke med oss. Har ikke så veldig stor seng heller, så blir fort litt varmt. Finner liksom ikke roen noen av oss dersom hun vil ligge med oss. Men koselig er det jo, vi gjør det på morgenene når vi henter henne. Da får hun ligge litt med oss og kose litt før vi står opp og lager frokost. Opplever ikke at hun er plaget av noe i løpet av dagen, men når natten kommer er det alltid noe... 

Anonymkode: b9900...113

Kan dere legge en madrass inn hos dere da? Så bare løfter dere henne dit når hun har sovnet? Eller Lar hun sove der ? 

Anonymkode: addc4...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan dere legge en madrass inn hos dere da? Så bare løfter dere henne dit når hun har sovnet? Eller Lar hun sove der ? 

Anonymkode: addc4...8ec

Det meste kommer jo på natten. Det kjenner jeg med meg selv også. Hva slags rutiner har dere ved legging? Leser dere vil, snakker dere om dagen? 

Anonymkode: addc4...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hva barnet har sett på tv og opplevd på dagen. Eller om det er varmt. Fullmåne. Drømmer. Forstoppet. 

Anonymkode: b9747...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover 3 åringen fortsatt på dagen ? Legges for tidlig eller seint. Er det gråt når han/hun er våken ?

trur sånt er litt vanlig i perioder. Ikke noe å overanalysere. Vil tru barnet hadde grått og tydelig vist redsel hvis d er snakk om mareritt.

Her har vi pleid å si at d er greit at man våkner på natta, men at man blir i sengen sin(ved mindre d er do) og til nøds kan bla i en bok, snakke med bamsen. Trur noen barn våkner av vane . Derfor gjør jeg d å våkne på natta så kjeeeedelig som mulig. Ikke bytting av seng, ikke synging/dulle, altså ikke noe som helst styr.. Trøster så klart hvis d er noe.

At barnet er våkent i sengen gjør jo ikke noe.? Kanskje d at du har en babycall med video så får du litt for mye info og dermed styrer mer enn nødvendig ? Hvis barnet ligger rolig, ikke er redd osv, så bare la barnet ligge å kjede seg til d sovner igjen:)

 

Anonymkode: 9682b...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi holder på rutinen som før. Enklest det. Det har vært en periode med forkjølelse så ble mye våkenetter pga det også, våknet kl 4 pga hoste og fikk ikke  sove før kl 6-7 igjen. Og da var hun så trøtt, det var vi også. Så da sov til kl 11-12 på formiddagen 😕 men etter det kom rutinen tilbake, legger seg kl 19 og står opp kl 07. 

Anonymkode: b9900...113

Ok, så bra. Noen ganger kan jo forskyving av døgnrytmen ødelegge søvnen helt for noen😊

Anonymkode: 07843...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...