Gå til innhold

Beholde huset alene med denne økonomien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huset er verdt, 4,2 mill. Vi har lån på 3,6. Jeg tjener 800 000 og vi har to barn i småskolealder. Kunne jeg tatt over huset alene? 

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at banken går med på det. Du må jo betale ut mannen også... Egenandelen deres er på 600.000 og da må du låne 300.000 ekstra for å betale ut han. 

Et lån alene på 3,9 mill, med en inntekt på 800.000 blir tøft å betjene, selv om du får noe støtte som enslig forsørger.

Men man skal aldri si aldri, bankene er som regen villig til strekke seg langt for barna sin skyld og det kan hende de vil få noe til. Noen ganger deler de lånet i to, så man betaler bare renter på den ene delen og renter+avdrag på den andre delen.

Skriv et godt budsjett og snakk med de i banken, hør hva de sier. Men vær innstilt på at dette kan bli vanskelig å få til.

 

Anonymkode: 63a56...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tviler på at banken går med på det. Du må jo betale ut mannen også... Egenandelen deres er på 600.000 og da må du låne 300.000 ekstra for å betale ut han. 

Et lån alene på 3,9 mill, med en inntekt på 800.000 blir tøft å betjene, selv om du får noe støtte som enslig forsørger.

Men man skal aldri si aldri, bankene er som regen villig til strekke seg langt for barna sin skyld og det kan hende de vil få noe til. Noen ganger deler de lånet i to, så man betaler bare renter på den ene delen og renter+avdrag på den andre delen.

Skriv et godt budsjett og snakk med de i banken, hør hva de sier. Men vær innstilt på at dette kan bli vanskelig å få til.

 

Anonymkode: 63a56...3f1

Ja, regner ikke med det går, men ser på det som en enorm fordel om barna kunne få beholdt huset den tiden de er med meg. Strengt tatt burde jeg sluppet å kjøpe ham ut da jeg har tjent dobbelt så mye som ham i de 14 årene vi har hatt huset, men dette har vi ingen skriftlig avtale på.

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, regner ikke med det går, men ser på det som en enorm fordel om barna kunne få beholdt huset den tiden de er med meg. Strengt tatt burde jeg sluppet å kjøpe ham ut da jeg har tjent dobbelt så mye som ham i de 14 årene vi har hatt huset, men dette har vi ingen skriftlig avtale på.

Anonymkode: 91505...2f7

Nå vet jeg ikke deres historie men han trenger jo også egenkapital for å starte på nytt. Dere valgte hverandre.

Bedre for barna at begge foreldrene har et Ok sted å bo tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, regner ikke med det går, men ser på det som en enorm fordel om barna kunne få beholdt huset den tiden de er med meg. Strengt tatt burde jeg sluppet å kjøpe ham ut da jeg har tjent dobbelt så mye som ham i de 14 årene vi har hatt huset, men dette har vi ingen skriftlig avtale på.

Anonymkode: 91505...2f7

Du mener du bare skulle fått huset. Du kan ikke mene det seriøst?

Anonymkode: bfca6...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, regner ikke med det går, men ser på det som en enorm fordel om barna kunne få beholdt huset den tiden de er med meg. Strengt tatt burde jeg sluppet å kjøpe ham ut da jeg har tjent dobbelt så mye som ham i de 14 årene vi har hatt huset, men dette har vi ingen skriftlig avtale på.

Anonymkode: 91505...2f7

Gift? I så fall er dere sammen om det dere skaffer i ekteskapet. Samboere med lik eierandel i huset - det burde også være en selvfølge hvis man velger å skaffe barn sammen. Dere har vært en familie sammen. Og da gjelder det også at dere har hatt en økonomi tilsammen. Det er til barnas beste.

Gled deg heller over at du tjener så bra at du ikke får økonomiske problemer selv om du nå blir alene!

Anonymkode: 6bd35...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig! Du ville hatt rett under fem ganger inntekten din i lån, om du ikke har andre lån. Jeg fikk boliglån på litt over fem ganger inntekt for å kunne beholde huset etter brudd. Mange banker sa nei, til slutt sa en lokalbank ja. Jeg har også studielån i tillegg. Jeg har et stramt budsjett. Men jeg greier meg. Sett opp et budsjett med alle dine utgifter og se om du kan få det til å gå opp og om du eventuelt vil gå inn for det. Jeg har to barn i samme alder som deg. Har gått igjennom alle store og små utgifter, kuttet ned og kuttet ut. 

Anonymkode: 318ef...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener du bare skulle fått huset. Du kan ikke mene det seriøst?

Anonymkode: bfca6...eac

Fått? 😂 Det dreier seg om 300 000 jeg må ut med da for å kjøpe ham ut, jeg går jo hele lånet da. Er ikke å få i mine øyne altså. Jeg som har betalt for all oppgradering også. 

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gift? I så fall er dere sammen om det dere skaffer i ekteskapet. Samboere med lik eierandel i huset - det burde også være en selvfølge hvis man velger å skaffe barn sammen. Dere har vært en familie sammen. Og da gjelder det også at dere har hatt en økonomi tilsammen. Det er til barnas beste.

Gled deg heller over at du tjener så bra at du ikke får økonomiske problemer selv om du nå blir alene!

Anonymkode: 6bd35...3f5

Joda, men utrolig kjipt at barna må bo i to helt nye hus. Hadde han tjent mest hadde jeg gladelig sørget for at de fikk ha huset jeg da. 

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke umulig! Du ville hatt rett under fem ganger inntekten din i lån, om du ikke har andre lån. Jeg fikk boliglån på litt over fem ganger inntekt for å kunne beholde huset etter brudd. Mange banker sa nei, til slutt sa en lokalbank ja. Jeg har også studielån i tillegg. Jeg har et stramt budsjett. Men jeg greier meg. Sett opp et budsjett med alle dine utgifter og se om du kan få det til å gå opp og om du eventuelt vil gå inn for det. Jeg har to barn i samme alder som deg. Har gått igjennom alle store og små utgifter, kuttet ned og kuttet ut. 

Anonymkode: 318ef...c89

Har studielån også, og billån🙈 Men den kan selges da. Er dårlig på budsjett da, har kunne levd rimelig fritt økonomisk. Det blir jo evt valget mellom å beholde huset eller ha «god råd» da🤨

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men utrolig kjipt at barna må bo i to helt nye hus. Hadde han tjent mest hadde jeg gladelig sørget for at de fikk ha huset jeg da. 

Anonymkode: 91505...2f7

Nei, det er ikke voldsomt kjipt. Det er ganske normalt å måtte flytte en eller flere ganger i oppveksten, enda mer normalt ved samlivsbrudd.

Du sier du er dårlig på budsjett og at du har levd "rimelig fritt økonomisk" - det betyr vel at det også har vært mye sløsing i alle disse årene, at du egentlig ikke har kontroll på egen økonomi, i hvert fall ikke oversikt over hva du egentlig bruker pengene til. Se på dette som en mulighet til å få et normalt forhold til økonmien din. Du er tross alt priveligert som har den inntekten du har!

Anonymkode: 6bd35...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har studielån også, og billån🙈 Men den kan selges da. Er dårlig på budsjett da, har kunne levd rimelig fritt økonomisk. Det blir jo evt valget mellom å beholde huset eller ha «god råd» da🤨

Anonymkode: 91505...2f7

Om du ikke kommer med et eget budsjett bruker bankene Sifo sitt, og kommer du med et eget sammenligner de gjerne med Sifo for å se hvor nøye du har tenkt gjennom dette og om du har glemt noe. Sifo sitt budsjett er jo et gjennomsnitt av forbruk, så på noen poster bruker du kanskje mer, og på andre mindre, så du må gå gjennom og skrive lister på hva du vil bruke og hvordan du vil spare inn. Jo mer grundig du er i denne jobben jo mer tiltro får banken til deg. 

Se litt på budsjettet til sifo og bruk det som utgangspunkt når du lager ditt eget

http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator

Anonymkode: 63a56...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fått? 😂 Det dreier seg om 300 000 jeg må ut med da for å kjøpe ham ut, jeg går jo hele lånet da. Er ikke å få i mine øyne altså. Jeg som har betalt for all oppgradering også. 

Anonymkode: 91505...2f7

Du hadde jo fått 300 000

Anonymkode: bfca6...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde jo fått 300 000

Anonymkode: bfca6...eac

Joda, det er jo mindre enn det jeg tjener mer enn ham per år da. Han hadde bare lån når vi ble sammen, jeg hadde egenkapital. 

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan jo ikke ha betalt mye på lånet på 14 årene

Anonymkode: bfca6...eac

Joda, men vi har lånt på igjen for å bygge garasje og bygget på huset. Gjort masse med det. Alt innleid jobb.

Anonymkode: 91505...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...