Gå til innhold

Når begynner jentene å barbere seg?


Den perfekte mor, påan igjen

Anbefalte innlegg

Har ei jente som alltid har hatt kraftig hårvekst, og hun fikk tidlig hår bl.a. under armene. Jeg vil ikke oppfordre til barbering og gi inntrykk av at det er noe hun må, men hvordan forholder man seg til dette temaet best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte ungene og barbere seg under armene når de fikk hårvekst det. I 10-12 års alderen. 

Hvorfor skal du ikke oppfordre de til å barbere seg under armene?

Anonymkode: 2e0f7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, fordi det egentlig er naturlig med hår under armene? Jeg tenkte heller ikke å nekte henne altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til jentene min fra de var sikkert 6-7 år at å barbere seg er valgfritt. De fleste jenter velger å barbere seg under armene, og å ta legger og bikinilinje om sommeren. Noen barberer seg mer og noen mindre, men det velger man helt selv.

Så har aldri oppfordret jentene mine til å barbere seg, bare fortalt dem hvordan det er.

Har kjøpt egne høvler til dem når de begynte på hår, lært de å bruke dem og sagt at de selv må finne ut hvor mye hår de er komfortable med å ha.

Jeg personlig barberer meg under armene hele året, tar leggene av og til om vinteren og flere ganger i uka om sommeren. Bikinilinjen tar jeg aldri, jeg kjøper bikini med hotpants. Klipper meg "kort" der nede, men er ikke barbert. Ungene har sett meg naken bestandig, og vet hva jeg velger, de vet at andre velger for seg.

Anonymkode: 8679c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lærte ungene og barbere seg under armene når de fikk hårvekst det. I 10-12 års alderen. 

Hvorfor skal du ikke oppfordre de til å barbere seg under armene?

Anonymkode: 2e0f7...7e8

Men hvorfor er det unaturlig under armene og naturlig på underlivet? Så mange innlegg her om at vi har hår på musa for en grunn. Samme gjelder vel under armene? 

Jeg barberer meg under armene og vokser hele underlivet men skjønner hvorfor HI spør. 

Anonymkode: 30726...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv 12 når jeg plutselig ble flau og oppmerksom på det etter at noen i klassen kommenterte at jeg hadde hår under armene. 

Min mor var imot at jeg skulle barbere meg, så turte ikke spørre. Endte med at jeg stjal en engangshøvel etter en sommer i "skam". 

... Ville ha tatt en prat i retning "noen barberer, noen ikke. Det er opp til en selv." fra før pubertet når det falt seg naturlig, og lagt klart høvler og vist enkelt bruken fra pubertet ca 🤷‍♀️ Bedre med åpenhet og info en sånn jeg hadde det. 

Anonymkode: 98e17...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.efi.no/Barbering/For-kvinner/Intuition-Sensitive-Care/p/25?o=C-00004250&gclid=EAIaIQobChMIzOG3g6nB4wIVjemyCh0mqQguEAAYASAAEgJAyvD_BwE

Sånne er greie å bruke. Ville tatt praten før hårveksten dukket opp altså. Mine vet jo hvor og hvordan jeg barberer meg og det er mange år til de får hår. Når de får velger de hva de vil gjøre med det, jeg kan gi dem utstyr. 

Hår under armene er det vel greit å ta uansett? Kan fort bli sett på som sær om man går med dusker der?

Anonymkode: e1d56...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring og alle hennes venninner har gått med synlig hårete armhuler hele sommeren. Foreløpig er det ingen av dem som synes det er flaut. Da skal i alle fall ikke jeg foreslå barbering! «Hårskammen» kommer tidsnok, og når det skjer skal hun få det utstyret hun trenger.

Anonymkode: 4c3e0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan fort bli sett på som sær om man går med dusker der?

Ja, skrekk og gru om man skulle bli tatt for å være sær et øyeblikk.

Anonymkode: 99cea...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er det unaturlig under armene og naturlig på underlivet? Så mange innlegg her om at vi har hår på musa for en grunn. Samme gjelder vel under armene? 

Jeg barberer meg under armene og vokser hele underlivet men skjønner hvorfor HI spør. 

Anonymkode: 30726...ccf

Tja..... hår i underlivet er der av en god grunn, men hår på legger og i armhuler?? 

Hvorfor lærer vi gutter å barbere seg når de får hårvekst i ansiktet men det er fy å lære jentene å barbere armhuler?

mine jenter (og gutter) har sett både far og jeg barbere oss. Hos oss er det naturlig både meg og uten hår, og ungene velger selv. Men de blir informert og får opplæring!

Anonymkode: 2e0f7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja..... hår i underlivet er der av en god grunn, men hår på legger og i armhuler?? 

Hvorfor lærer vi gutter å barbere seg når de får hårvekst i ansiktet men det er fy å lære jentene å barbere armhuler?

mine jenter (og gutter) har sett både far og jeg barbere oss. Hos oss er det naturlig både meg og uten hår, og ungene velger selv. Men de blir informert og får opplæring!

Anonymkode: 2e0f7...7e8

Men jeg spør om hvorfor? Hovedargumentet mot barbering av underliv er «det er der for en grunn». Vel det samme gjelder vel håret under armene. Det er jo tross alt ikke bare dunete hår slik vi har på leggene. 

Anonymkode: 30726...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg spør om hvorfor? Hovedargumentet mot barbering av underliv er «det er der for en grunn». Vel det samme gjelder vel håret under armene. Det er jo tross alt ikke bare dunete hår slik vi har på leggene. 

Anonymkode: 30726...ccf

Gjør det?

Anonymkode: 2e0f7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skrekk og gru om man skulle bli tatt for å være sær et øyeblikk.

Anonymkode: 99cea...a4d

Du vet tydeligvis masse im å være tenåring🙄

Anonymkode: e1d56...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har spurt hva de skulle gjøre med det i tolvårsalderen og så har jeg fortalt at det er valgfritt om de vil la det være eller barbere det bort. Begge ville ta det bort og jeg har da kjøpt høvler og forklart.

Anonymkode: 37caa...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 12-åring og alle hennes venninner har gått med synlig hårete armhuler hele sommeren. Foreløpig er det ingen av dem som synes det er flaut. Da skal i alle fall ikke jeg foreslå barbering! «Hårskammen» kommer tidsnok, og når det skjer skal hun få det utstyret hun trenger.

Anonymkode: 4c3e0...dc9

Samme her. Tolvåringen og hennes venninner barberer seg ikke og de fniser av storesøsken som har blitt SÅ forfenglige og guttegale. Fjortenåringen derimot barberer det meste og det gjør hennes venninner også. Endringen skjedde i løpet av første året på ungdomsskolen.

Anonymkode: 2b600...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med alder å gjøre. Greit at de begynner før de ser ut som aper. Vil ikke legge opp til mobbing heller. 

Anonymkode: 94217...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hår skal være på hodet. Jeg kommer til å lære gutten å barbere bort kroppshår så snart det er noe annet enn dun. 

Anonymkode: 44519...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 13 åring startet vel i fjor. Hun er faktisk ganske hårete, far fra Midtøsten 😄 Har ikke oppfordret til det, men kjøpte ordentlig høvel når behovet oppsto. Hun byttet skole fra en med høy andel innvandrere til en der de fleste er norske, var nok flere hårete jenter i den gamle klassen. Hun tar bare under armene og leggene, bikinilinja er foreløpig under kontroll. Jeg barberer selv ben, underliv og under armene, har en del hår og det er ganske mørkt. 

Anonymkode: 1cba5...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hår skal være på hodet. Jeg kommer til å lære gutten å barbere bort kroppshår så snart det er noe annet enn dun. 

Anonymkode: 44519...53a

Haha... Ja sant det 👍🏻

Anonymkode: 94217...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på snart 13 år og jeg er i syden i sommer. Jeg oppfordret henne til å barbere seg under armene, for hun hadde fått mye hårvekst. Det er det eneste stedet jeg oppfordret henne til

Anonymkode: aa771...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker datteren din finner ut av dette selv jeg. At du ikke trenger å si eller gjøre noe før hun selv sier at hun vil ha seg en høvel. 

Anonymkode: 662ea...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 15.56, den perfekte mor skrev:

Har ei jente som alltid har hatt kraftig hårvekst, og hun fikk tidlig hår bl.a. under armene. Jeg vil ikke oppfordre til barbering og gi inntrykk av at det er noe hun må, men hvordan forholder man seg til dette temaet best mulig?

Det gjør du riktig i. Hår er naturlig, dette er noe hun finner ut av selv. 

Anonymkode: ddc23...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 8.59, Anonym bruker skrev:

Hår skal være på hodet. Jeg kommer til å lære gutten å barbere bort kroppshår så snart det er noe annet enn dun. 

Anonymkode: 44519...53a

Stakkars gutt som har deg som mor. 

Anonymkode: ddc23...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene mine startet så fort de fikk hår siden de fleste andre venninner gjorde det. Var nok flaut å være tidlig ute. Eldste startet å få hår når hun var 9, yngste var litt eldre 10. Så vi kjøpte skikkelig høvler til dem å viste hvordan de skulle gjøre det. Vi er også naturister så de fleste på stranda er også enten barberte eller trimmet. Det påvirker nok hvordan andre rundt dem er..Kun sett en av venninnene med litt hår.

Både jeg og samboer er helt glatte alltid, hun tar bort hår alle steder. Jeg har ikke så mye hår på resten av kroppen men alltid glatt der nede.

Anonymkode: 4bd4f...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 19.55, Anonym bruker skrev:

Tja..... hår i underlivet er der av en god grunn, men hår på legger og i armhuler?? 

Hvorfor lærer vi gutter å barbere seg når de får hårvekst i ansiktet men det er fy å lære jentene å barbere armhuler?

mine jenter (og gutter) har sett både far og jeg barbere oss. Hos oss er det naturlig både meg og uten hår, og ungene velger selv. Men de blir informert og får opplæring!

Anonymkode: 2e0f7...7e8

Altså - vi lærer ikke guttene at ansiktshår er kleint, flaut eller uhygienisk! Og både unge og gamle menn kan ha skjegg. Selv nittenåringen min har spart opp skjegg, det er bare ikke så tettvokst og pent i den alderen. Så det er STOR forskjell på gutters og jenters forhold til barbering. Og både gutter og jenter har armhulehår, men guttene forventes ikke å ta det vekk. Så her opereres det med meget doble standarder.

Jeg var nok heldig som vokste opp på 80-tallet... da lo vi høyt av amerikanernes hårfobi, vi tok leggene et par ganger om sommeren hvis vi skulle gå i skjørt, og armhulene barberte jeg ikke før jeg var 18. 

Anonymkode: 648cc...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...