Gå til innhold

Ukeplan for mat :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

fra august tenker jeg og ta brukt dette :)

handler hver fredag for hele neste uke :)

Hvordan setter dere det opp og bestemmer dere før dere går i butikken?

vis meg gjerne matplanen for en uke :)

Anonymkode: f4701...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser hva jeg har i fryser og skap før jeg setter opp plan og skriver opp på lista hva jeg trenger av tilbehør. Har to fulle frysere så prøver å spise ut av de først.( handler mye på 50 %)

Anonymkode: 64275...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lite å handle en gang i uka, så jeg handler mandag og fredag.

Søndag kveld blar jeg gjennom appen Mattilbud og ser hva som er på salg i de forskjellige kjedene, så setter jeg opp meny etter det. Mandag kveld etter at ungene er i seng tar jeg runden og handler det som er på salg og vi trenger på f.eks Meny, Coop osv også hander jeg basisvarene som melk, mel osv på kiwi eller rema. 

En ukesmeny kan f.eks være

Suppe og rundstykker

Lasagne og salat

Laks, poteter, grønnsaker og sandefjordsmør

Wok med svinefilet, grønnsaker, og ris til

Taco

Grillspyd med kylling, grillet mais, noen grønnsaker som f.eks asparges, ovnsbakte poteter og soppsaus

Rester og speilegg.

Anonymkode: cd5a6...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler på lørdagene, men vi planlegger ie så mye. Sjekker hva vi har og handler etter hva vi har lyst på og hva som er på tilbud i butikken.

Anonymkode: 3657a...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler også fredager. 

Da forsøker jeg å velge andre ting enn det vi hadde uken før. Ofte bestemmer jeg 5 middager hjemmefra og så velge jeg de to siste ut fra ting som er på tilbud.

Noen ting er fast: Vi har minst en fiskedag og en suppedag hver uke. Mandager og onsdager må være mat som er rask å lage pga jobb og treninger. F eks oppvarming av en middagrest fra fryseren. Lørdager velger jeg noe jeg vet alle liker for det er kosedagen vår.

Se på ukeplanen og finn ut hva som passer for dere.

Og hold dere så vidt mulig til planen. Man får mye matspill og mye større matbusjett om man ombestemmer seg underveis.

Anonymkode: c77f1...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter opp en meny for uka sammen. Det er ikke alltid ungene vil være med på det, men da vet de at de mister muligheten til å komme med forslag også. Så når menyen er klar, setter vi opp handleliste. Vi tar også med i betraktningen hva vi har i fryseren/ kjøleskapet/ skapet. Med litt erfaring vet vi jo hvor mye som går med av for eksempel melk, brød, smør og pålegg (og hvilke pålegg). 

Jeg synes det er deilig å kunne kjøre rett forbi butikken på vei hjem fra jobb, og slippe å stå der, sulten og sliten, og prøve å komme på hva vi skal ha til middag. For i den situasjonen blir den mye lettvinte løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å skrive noe: En dame jeg kjenner satte opp en seksukersplan med middager og når seks uker var gått begynte hun øverst igjen. Så strukturert har aldri jeg vært, men jeg kan tenke meg at det lettet planleggingen ganske mye.

Et annet tips er å alltid gå på butikken når du er mett, ikke når du er sulten. Skriv handleliste ut fra planen din og hold deg strengt til lista når du handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en handleliste med alt vi har behov for i huset. En basisliste kan man si. Hver søndag går vi gjennom denne listen og ser hva vi mangler i neste uke. Deretter lager vi middagsliste for ca en uke i slengen ut fra hva vi har i skuffer, skap og fryser. Ikke minst planlegger vi ut fra hvordan vi jobber eller hvilke planer vi har den uken. Hvilke dager må vi ha raske middager, osv. 

Vi har en middagsliste vi kan se på og så plukker vi ut det vi ønsker den uka. Der står alle middager vi pleier å spise. Spør ungene om det er noe de har lyst på. Sjekker mattilbud-appen for å se om vi skal benytte oss av noen tilbud. Jeg elsker å finne nye og enkle middagsoppskrifter, så enkelte uker (spesielt hvis vi er middagslei) så tester vi ut nye oppskrifter. 

Så handler mannen alene mens jeg og ungene er på jobb/skole/bhg (mannen jobber turnus). 

Anonymkode: 637ae...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en handleliste med alt vi har behov for i huset. En basisliste kan man si. Hver søndag går vi gjennom denne listen og ser hva vi mangler i neste uke. Deretter lager vi middagsliste for ca en uke i slengen ut fra hva vi har i skuffer, skap og fryser. Ikke minst planlegger vi ut fra hvordan vi jobber eller hvilke planer vi har den uken. Hvilke dager må vi ha raske middager, osv. 

Vi har en middagsliste vi kan se på og så plukker vi ut det vi ønsker den uka. Der står alle middager vi pleier å spise. Spør ungene om det er noe de har lyst på. Sjekker mattilbud-appen for å se om vi skal benytte oss av noen tilbud. Jeg elsker å finne nye og enkle middagsoppskrifter, så enkelte uker (spesielt hvis vi er middagslei) så tester vi ut nye oppskrifter. 

Så handler mannen alene mens jeg og ungene er på jobb/skole/bhg (mannen jobber turnus). 

Anonymkode: 637ae...98b

Vil du dele middagsliste?

Anonymkode: 57d11...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en handleliste med alt vi har behov for i huset. En basisliste kan man si. Hver søndag går vi gjennom denne listen og ser hva vi mangler i neste uke. Deretter lager vi middagsliste for ca en uke i slengen ut fra hva vi har i skuffer, skap og fryser. Ikke minst planlegger vi ut fra hvordan vi jobber eller hvilke planer vi har den uken. Hvilke dager må vi ha raske middager, osv. 

Vi har en middagsliste vi kan se på og så plukker vi ut det vi ønsker den uka. Der står alle middager vi pleier å spise. Spør ungene om det er noe de har lyst på. Sjekker mattilbud-appen for å se om vi skal benytte oss av noen tilbud. Jeg elsker å finne nye og enkle middagsoppskrifter, så enkelte uker (spesielt hvis vi er middagslei) så tester vi ut nye oppskrifter. 

Så handler mannen alene mens jeg og ungene er på jobb/skole/bhg (mannen jobber turnus). 

Anonymkode: 637ae...98b

Hvor finner du oppskrifter?

Anonymkode: 57d11...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...