Gå til innhold

Studere med baby (HVL)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en voksen deltidsstudent som skal til høsten begynne på siste studieåret. Men jeg skal og få baby nå i august. Så jeg lurte på om det er noen som har erfaring med å ha med baby på forelesninger og eventuelle tilrettelegging som man har krav på? Ammetid? Oppmøte krav? Hørte rykte om at det ikke er lov å ta med baby inn på forelesninger lenger, men finner ikke dette nedskreve noen sted. Hører til HVL. 

Anonymkode: 18387...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tillatt baby på min forelesning bare så lenge det var absolutt NULL forstyrrelser, dvs at du satt bakerst og gikk ut ved minste tegn til uro og klynk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er mer forstyrrende enn en baby som knirker, sutrer og skriker under forelesning. La baby bli hjemme!! 

Anonymkode: 4f5c6...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta med baby på forelesning, ødelegger for dine medstudenter. 

Anonymkode: 0fbbb...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fullført (deltids)utdannelse ved HVL, i svangerskapspermisjon med baby på slep. Jeg som trebarnsmor fant det uproblematisk å «klare» studiet, men det ble veldig ubehagelig etterhvert som hun vokste til og forstyrret foreleser og medstudenter. Oppmøtekrav justeres ikke på selv om du ha baby så du har ingen «krav» å stille. Du skal jo egentlig være i permisjon også fra forelesninger. Jeg fullførte men hadde da fått «tilsnakk» et par ganger. Jeg måtte ha med baby da ingen andre kunne avlaste mens jeg var på Forsøk å få barnevakt/barnefar til å ha barnet i undervisningstiden. Er mitt råd 🙂

Anonymkode: 1fa63...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig ikke du tar baby med, i tilfelle må du også ha med barnevakt som har barnet mens du er i forelesning. Det er (forbanna) irriterende for både foreleser og medstudenter med baby i auditoriet, uansett hvor rolig den er. 

Rett og slett.

Anonymkode: 13190...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE ta med baby på forelesninger! Det er forferdelig forstyrrende når man er nødt til å følge med 100%. Husk at de fleste ikke liker å måtte si fra om slikt heller, så mange vil nok være plaget av støy fra babyen gjennom mange forelesninger før de får nok og sier ifra. Ikke ødelegg for medstudentene dine! I tillegg vil det vel også være temmelig begrenset hvor mye du selv greier å få med deg når du må styre med babyen for å holde den rolig. Babyer sover ikke bestandig når det passer oss voksne best...

Anonymkode: 66cf4...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har nettopp fullført (deltids)utdannelse ved HVL, i svangerskapspermisjon med baby på slep. Jeg som trebarnsmor fant det uproblematisk å «klare» studiet, men det ble veldig ubehagelig etterhvert som hun vokste til og forstyrret foreleser og medstudenter. Oppmøtekrav justeres ikke på selv om du ha baby så du har ingen «krav» å stille. Du skal jo egentlig være i permisjon også fra forelesninger. Jeg fullførte men hadde da fått «tilsnakk» et par ganger. Jeg måtte ha med baby da ingen andre kunne avlaste mens jeg var på Forsøk å få barnevakt/barnefar til å ha barnet i undervisningstiden. Er mitt råd 🙂

Anonymkode: 1fa63...78a

Men du hadde ikke skamvett til å holde deg unna, selv etter tilsnakk? Det er da ikke alle andres problem at du ikke har livet på stell med utdanning før du skaffer deg unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby i forelesning er en uting. Jeg synes det er ekstremt forstyrrende. 

Anonymkode: 9f4a2...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg egentlig ikkje på hva dere som «medstudenter» mener om baby i forelesninger, om baby er stille og rolig er det ikke mer forstyrrende enn studenter som snakker under forelesningene eller som trykker på mobil.... 

Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha med baby selv og hvordan høyskolen eventuelt la tilrette for at det blir mulig å fullføre studie. 

Mvh HI 

Anonymkode: 18387...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tenkte jeg egentlig ikkje på hva dere som «medstudenter» mener om baby i forelesninger, om baby er stille og rolig er det ikke mer forstyrrende enn studenter som snakker under forelesningene eller som trykker på mobil.... 

Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha med baby selv og hvordan høyskolen eventuelt la tilrette for at det blir mulig å fullføre studie. 

Mvh HI 

Anonymkode: 18387...497

Selvsagt er det viktig hva medstudenter måtte mene og jo, en baby forstyrrer, og nei, en baby er ikke alltid like stille

Anonymkode: 4f5c6...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tenkte jeg egentlig ikkje på hva dere som «medstudenter» mener om baby i forelesninger, om baby er stille og rolig er det ikke mer forstyrrende enn studenter som snakker under forelesningene eller som trykker på mobil.... 

Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha med baby selv og hvordan høyskolen eventuelt la tilrette for at det blir mulig å fullføre studie. 

Mvh HI 

Anonymkode: 18387...497

Selvfølgelig skal du ta hensyn til medstudenter og forelesere!! På en videreutdanning eller er deltidsstudium er det ofte studenter med familie og jobb og fullt opp ved siden av. Desto viktigere å fokusere når man er der.

Det skal ikke være nødvendig å gi beskjed, engang. Hun over her som har fått tilsnakk og likevel stiller med barn på slep er jo kroneksempel på den du ikke bør følge. 

Hvis man ikke får barnevakt under forelesninger søker man om permisjon det året eller den tiden det kreves. Det er sånn man gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv studert med flere som fikk baby underveis i studiet. Med baby nr 1 gikk det greit de første 3-5 månedene. Så kom baby 2 og 3, samt baby 1 var mer våken og ville ha oppmerksomhet. Var mye støy og forstyrrelser, og det ble etter hvert ikke lenger akseptabelt å ha med babyer inn på forelesninger. Litt avhengig av hvor ofte dere har samlinger, men jeg tenker at se det an første samlingen, kanskje den går helt fint, men ha barnevakt i bakhånd, og helst med deg under forelesninger. Kan sikkert også være forstyrrende for deg, og kanskje noen samlinger er viktigere å få med seg innholdet på enn andre. Noen samlinger/timer er det jo også oppmøteplikt på.

Vær snill å ta hensyn til dine medstudenter, de har faktisk brukt av sin tid for å få med seg forelesninger. Er dårlig gjort da å forstyrre dem. Forelesere kan også bli forstyrret, noe som også kan gå utover dine medstudenter.

Anonymkode: 6e39e...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå tenkte jeg egentlig ikkje på hva dere som «medstudenter» mener om baby i forelesninger, om baby er stille og rolig er det ikke mer forstyrrende enn studenter som snakker under forelesningene eller som trykker på mobil.... 

Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha med baby selv og hvordan høyskolen eventuelt la tilrette for at det blir mulig å fullføre studie. 

Mvh HI 

Anonymkode: 18387...497

Jeg begynte å studere da babyen var 4 måneder. Da overtok far permisjonen. Funka som bare det. De kom innom en gang ila dagen for amming ellers pumpet jeg. Babyen var aldri med inn i forelesning. Det er og blir en uting. 

Dersom du ikke har forståelse for at medstudenter kan oppleve babyen som forstyrrende vel da bør du få deg litt mer allmenn (ut)dannelse før du setter deg på skolebenken.

Anonymkode: 9f4a2...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange useriøse innlegg her.... Er mange andre ting enn en liten baby som kan forstyrre en forelesning... medstudenter som snakker, medstudenter som spiller spill på mobil eller surfer på nettet, medstudenter som spiser bråkete mat, for å nevne noen. Jeg tenker at så lenge baby sover de timene du har forelesning, så bør det ikke være et problem. Det høres ut som en baby på ett par mnd og ikke en 2 åring som springer rundt. 

Anonymkode: 18387...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte var det ei som hadde med seg babyen sin i forelesninger de første to-tre-fire månedene. Det gikk bra, men kun fordi hun var veldig flink til å gå ut med det samme det ble lyder fra babyen, og hun satt alltid helt bakerst. Men etter den første tiden ble det vanskeligere fordi babyen var mer våken, hun var fremdeles like flink til å gå ut, men hun selv mistet mye av forelesningene da, og fikk ikke kontinuitet i undervisningene, var alltid avhengig av andres notater osv. Da ble det en overgangsfase for henne hvor hun fikk noen til å passe baby på utsiden av forelesningssalen i teoritimene slik at hun fikk konsentrert seg, og så ammet ved behov. Det var et studie som det også var en del praktiske timer, og der gikk det greit at hun hadde ansvaret selv. Men så overtok far resten av permisjonen, og da kom han bare når baby måtte ammes, for det ble rett og slett for mye stress på henne i et ellers krevende studie.

Jeg tror rett og slett ikke du kan forvente noe spesiell tilrettelegging pga. baby, med mulig unntak av at du kanskje kan ha et rom å trekke deg tilbake for å amme på. Men det hadde ikke min medstudine mulighet til, så der var det å amme der det var sitteplasser. Hvilken tilrettelegging mener du studiestedet ev. kan/bør hjelpe deg med?

Anonymkode: e79ec...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med å studere med baby, men ville bare fortelle at jeg tror det varierer veldig etter hvordan babyen, kroppen, fødselen osv er. Jeg har født 2 barn. Med den ene kunne jeg sikkert greit ha klart å studere mens hun var baby, det var en grei fødsel, formen var fin, amming gikk greit og det var en rolig og tilfreds baby som sov på nettene fra første stund. Den andre babyen var en helt annen type, urolig og krevde mye bæring og byssing, sov lite sammenhengende, mye nattevåk, hadde refluks. Fødselen var hard og morkaken satt fast, jeg hadde stort blodtap og måtte sy mye, tok lang tid å komme i form etter fødselen og var generelt sliten hele babytiden fordi babyen var mye våken og urolig.

Anonymkode: b0c05...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt etterutdanning basert på helgesamlinger med baby. Jeg hadde med barnevakt helgene med samling og ammet i pausene. Det fungerte veldig bra. Lesing på dagtid med en baby som var mer og mer våken fungerte ikke like godt, så jeg var avhengig av å lese på kveldene når pappaen var hjemme fra jobb.

Å ta med babyen i forelesninger vurderte jeg ikke i det hele tatt, for jeg ville ikke ødelegge, verken for meg eller medstudenter. 

Anonymkode: fe7c4...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange useriøse innlegg her.... Er mange andre ting enn en liten baby som kan forstyrre en forelesning... medstudenter som snakker, medstudenter som spiller spill på mobil eller surfer på nettet, medstudenter som spiser bråkete mat, for å nevne noen. Jeg tenker at så lenge baby sover de timene du har forelesning, så bør det ikke være et problem. Det høres ut som en baby på ett par mnd og ikke en 2 åring som springer rundt. 

Anonymkode: 18387...497

Det er jo ingen unnskyldning at også andre bråker. Snakking, spising og andre forstyrrelser er selvfølgelig like ugreit. 

Anonymkode: 9f4a2...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange useriøse innlegg her.... Er mange andre ting enn en liten baby som kan forstyrre en forelesning... medstudenter som snakker, medstudenter som spiller spill på mobil eller surfer på nettet, medstudenter som spiser bråkete mat, for å nevne noen. Jeg tenker at så lenge baby sover de timene du har forelesning, så bør det ikke være et problem. Det høres ut som en baby på ett par mnd og ikke en 2 åring som springer rundt. 

Anonymkode: 18387...497

Å nei, du, vi er dønn seriøse. Folk studerer for å lære, uforstyrret av din unge. Studier er ikke barnehage, og din mangel på barnevakt er utelukkende ditt problem, ikke noe andre skal tilpasse seg til og ha forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sug lut skrev:

Jeg ville tillatt baby på min forelesning bare så lenge det var absolutt NULL forstyrrelser, dvs at du satt bakerst og gikk ut ved minste tegn til uro og klynk.

Skulle ønske flere forelesere gjorde som deg. Selv har jeg hatt en foreleser som ikke bare tillot en baby i klasserommet, men som hver gang ungen skreik avbrøt forelesninga med: Næmmen seeee, aaawww hellandussen, er hun sulten nå, vil hun ha mat kanskje, åh så søt... hvordan går det med ammingen, får du sove om natta? Og flere av medstudentene kasta seg på aaaaawwwww-kjøret og plutselig var den stolte mor og babyen i sentrum for hele greia. Jævlig irriterende for meg som hadde tatt ulønna fri fra jobb en halv dag og kjørt i tre timer for å komme meg på universitetet. Jævla idioter.

Ble klage, for å si det sånn, men det var jo såååå synd på denne unge, tøffe studinen og universitetet vil jo tilrettelegge og bla bla bla.

Sorry utblåsningen.

Anonymkode: c9e73...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videreutdanning, samlingsbasert på et annet sted i landet. Jeg har reist fire dager fra mann og barn. Tatt fri fra jobb i fire dager uten lønn. Skal jobbe knallhardt og få gjort mest mulig slik at det ikke går for mye ut over de fire ungene som sitter hjemme og må ordne alt selv. Jeg vil IKKE ha din unge hengende over benkeradene i auditoriet. Sorry. det er ikke mitt problem at du har fått barn.

Anonymkode: 13190...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange useriøse innlegg her.... Er mange andre ting enn en liten baby som kan forstyrre en forelesning... medstudenter som snakker, medstudenter som spiller spill på mobil eller surfer på nettet, medstudenter som spiser bråkete mat, for å nevne noen. Jeg tenker at så lenge baby sover de timene du har forelesning, så bør det ikke være et problem. Det høres ut som en baby på ett par mnd og ikke en 2 åring som springer rundt. 

Anonymkode: 18387...497

Hvordan forstyrrer det deg at andre surfer på mobilen?

Ellers er det jo like ugreit å forstyrre med snakk og spiselyder. Det betyr ikke at du kan ha med baby. 

Anonymkode: cd28f...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinna mi kombinerte studier med baby. Hun hadde med babyen på forelsning. Forelseren tok til og med babyen på armen og holdt h*n mens han foreleste :P Jeg sier JA! Så sant du setter deg bakerst, er bevæpnet med flaske, smothier og annet godt. 


Jeg sier ja til 10 babyer fremfor 100 studenter som "noterer" nøyaktig det samme som står på powerpointen man finner på nettet.. Burde vært forbudt med skriving på pc under forelesninger. Notater er best for hånd. Da får man faktisk notater, ikke bare kopi av det som allerede er nedskrevet. 

Anonymkode: 3e5d9...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svigerinna mi kombinerte studier med baby. Hun hadde med babyen på forelsning. Forelseren tok til og med babyen på armen og holdt h*n mens han foreleste :P Jeg sier JA! Så sant du setter deg bakerst, er bevæpnet med flaske, smothier og annet godt. 


Jeg sier ja til 10 babyer fremfor 100 studenter som "noterer" nøyaktig det samme som står på powerpointen man finner på nettet.. Burde vært forbudt med skriving på pc under forelesninger. Notater er best for hånd. Da får man faktisk notater, ikke bare kopi av det som allerede er nedskrevet. 

Anonymkode: 3e5d9...f5a

Eller de som sitter og skravler under hele forelesningen 😡

Anonymkode: 90353...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...