Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre? Ang økonomi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg er i ulønnet permisjon nå. Tok ulønnet permisjon etter at foreldrepengeperioden var over. Nå viser det seg at jeg er gravid på nytt.. Jeg har en jobb som jeg ikke ønsker å gå tilbake til pga dårlig magefølelse. Føler meg ikke ønsket dit. Men uansett så er det sånn at tiden er for kort til å få opparbeidet meg rett til ny foreldrepengeperiode... hvis jeg skal klare å få opparbeidet meg rett så må jeg starte i jobb i morgen omtrent. Skal etter planen starte i jobb i midten av august.

What to do? Har søkt på alt av jobber for å få ny jobb... skal jeg si opp for å få ledighetstrygd? Skal jeg be om ulønnet permisjon for så å motta kontantstøtte? 

Hvem kan jeg evt få råd hos? Kan vi klare oss uten foreldrepenger?

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Saken er den at jeg er i ulønnet permisjon nå. Tok ulønnet permisjon etter at foreldrepengeperioden var over. Nå viser det seg at jeg er gravid på nytt.. Jeg har en jobb som jeg ikke ønsker å gå tilbake til pga dårlig magefølelse. Føler meg ikke ønsket dit. Men uansett så er det sånn at tiden er for kort til å få opparbeidet meg rett til ny foreldrepengeperiode... hvis jeg skal klare å få opparbeidet meg rett så må jeg starte i jobb i morgen omtrent. Skal etter planen starte i jobb i midten av august.

What to do? Har søkt på alt av jobber for å få ny jobb... skal jeg si opp for å få ledighetstrygd? Skal jeg be om ulønnet permisjon for så å motta kontantstøtte? 

Hvem kan jeg evt få råd hos? Kan vi klare oss uten foreldrepenger?

Anonymkode: aeae0...54f

Vær klar over at du får 12 uker karantene på arbeidsledighetstrygd, hvis du sier opp selv.

Anonymkode: 56e2b...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vær klar over at du får 12 uker karantene på arbeidsledighetstrygd, hvis du sier opp selv.

Anonymkode: 56e2b...718

Så da rekker jeg det uansett ikke da.. takk for tips 

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da rekker jeg det uansett ikke da.. takk for tips 

Anonymkode: aeae0...54f

Hva rekker du ikke da?

Anonymkode: 56e2b...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva rekker du ikke da?

Anonymkode: 56e2b...718

Må ha inntekt 6 av de 10 siste mnd før uttak av nye foreldrepenger 

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du går lenge ulønnet? Foreldrepenger gir grunnlag for foreldrepenger og det er vel 6 an de siste 10mnd så må ha hatt inntekt for å få foreldrepenger. 

Anonymkode: 6d6df...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du få en eller annen jobb i nærmiljøet som du kan begynne med umiddelbart? Da kan du f.eks. ta vakter innen pleie- og omsorg, eller hva som helst. Hvis du skal begynne igjen i jobb i midten av august er det jo ikke snakk om lange tiden, og du beholder selvfølgelig den jobben du har frem til du går ut i permisjon igjen! Så kan du heller søke ny jobb resten av svangerskapet og i permisjonen. Men å si opp jobben din er idioti.

Anonymkode: cd55e...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har du går lenge ulønnet? Foreldrepenger gir grunnlag for foreldrepenger og det er vel 6 an de siste 10mnd så må ha hatt inntekt for å få foreldrepenger. 

Anonymkode: 6d6df...390

Ulønnet siden mai. .

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at måneden frem til mai vil gjelde som opptjening og fra du starter i jobb igjen i august. Da burde du vel greie å få 6 av de ti siste månedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart begynt å jobbe i den gamle jobben i august, og jobbet så lenge jeg måtte, evt blitt sykemeldt, startet permisjonen litt mer enn 3 uker før termin e.l. så det ble mest mulig inntekt i den nye permisjonen.

Dårlig magefølelse og at du føler deg uønsket takler du en liten periode for at neste permisjon skal bli så bekymringsløs som mulig.

Anonymkode: d7a06...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ulønnet siden mai. .

Anonymkode: aeae0...54f

Når har du termin?

Anonymkode: 56e2b...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at ferie teller som arbeid når de 6 av 10 månedene regnes ut.

Anonymkode: d7a06...6f8

Godt poeng 👍

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ulønnet siden mai. .

Anonymkode: aeae0...54f

 

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når har du termin?

Anonymkode: 56e2b...718

Termin i februar. Permisjonen må jo starte 3 uker før termin. Blir vell januar da? 😊

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville helt klart begynt å jobbe i den gamle jobben i august, og jobbet så lenge jeg måtte, evt blitt sykemeldt, startet permisjonen litt mer enn 3 uker før termin e.l. så det ble mest mulig inntekt i den nye permisjonen.

Dårlig magefølelse og at du føler deg uønsket takler du en liten periode for at neste permisjon skal bli så bekymringsløs som mulig.

Anonymkode: d7a06...6f8

Takk for innspill. Jeg må vell det. Har snakket med nav. Hvis jeg starter til planlagt dato så er det akkurat i grenseland. Er ikke sikkert det går. 

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du få en eller annen jobb i nærmiljøet som du kan begynne med umiddelbart? Da kan du f.eks. ta vakter innen pleie- og omsorg, eller hva som helst. Hvis du skal begynne igjen i jobb i midten av august er det jo ikke snakk om lange tiden, og du beholder selvfølgelig den jobben du har frem til du går ut i permisjon igjen! Så kan du heller søke ny jobb resten av svangerskapet og i permisjonen. Men å si opp jobben din er idioti.

Anonymkode: cd55e...6bd

Jeg har søkt på alt på finn.no. ikke fått noen napp enda. Hvor får jeg tak i jobb?

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Jeg må vell det. Har snakket med nav. Hvis jeg starter til planlagt dato så er det akkurat i grenseland. Er ikke sikkert det går. 

Anonymkode: aeae0...54f

Da ville jeg snakket med arbeidsgiver og hørt om du kan begynne litt tidligere/nå. Blir kanskje litt styr i forhold til barnehageplass? Men kanskje far kan ta noen uker ferie eller permisjon uten lønn imens?

Ville aldri sagt opp, er altfor usikkert med mindre din mann tjener veldig godt, og dere kan klare dere på en lønn.

Anonymkode: 6537d...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om du kan begynne litt før feks 1 aug. Nå er det om å gjøre å komme seg i jobb raskest mulig.

Anonymkode: 52b27...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spør om du kan begynne litt før feks 1 aug. Nå er det om å gjøre å komme seg i jobb raskest mulig.

Anonymkode: 52b27...48f

Problemet er at vi ikke har barnehageplass før jeg starter i jobb etter planen. Og jeg ønsker jo ikke å gå tilbake til jobben pga føler meg ikke ønsket der. De har sagt at jeg ikke får jobben min tilbake og jeg må få nye arbeidstider 😔😔

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne når du skal fra mai  til midten av aug3er 3.5 månder så hvis du jobber, blir sykmeldt havner på dag penger blir det 6.5 månder inntekt,  men ikke si opp. Hvis arbeidsgiveren sier deg opp stiller du mye bedre..

 

Undersøk om muligheten for fri rettshjelp 

Anonymkode: 29bcd...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Begynne når du skal fra mai  til midten av aug3er 3.5 månder så hvis du jobber, blir sykmeldt havner på dag penger blir det 6.5 månder inntekt,  men ikke si opp. Hvis arbeidsgiveren sier deg opp stiller du mye bedre..

 

Undersøk om muligheten for fri rettshjelp 

Anonymkode: 29bcd...222

Beklager, men dette forsto jeg ikke mye av... Vi er i juli nå..Jeg kan ikke skru tiden tilbake...

Anonymkode: aeae0...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bit tenna sammen noen uker. Bli deretter sykemeldt som gravid er det ikke vanskelig, Spør om å begynne litt før på jobb så du får opptjening. Besteforeldre, familie eller mannen kan ta tilvenning i bhg, og du har rett på fri i forbindelse med dette. Ellers kan du si opp selv og slippe karantenetid dersom du går legeattest på at du av helsemessige årsaker må si opp.

Anonymkode: 775ea...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bit tenna sammen noen uker. Bli deretter sykemeldt som gravid er det ikke vanskelig, Spør om å begynne litt før på jobb så du får opptjening. Besteforeldre, familie eller mannen kan ta tilvenning i bhg, og du har rett på fri i forbindelse med dette. Ellers kan du si opp selv og slippe karantenetid dersom du går legeattest på at du av helsemessige årsaker må si opp.

Anonymkode: 775ea...0a2

Sånn planlegging som dette ødelegger for alle gravide som faktisk ikke er i stand til å jobbe i deler av svangerskapet. 

Be om å komme tilbake i jobb litt før. Bruk neste permisjon på å finne deg en annen jobb.

Men å komme tilbake før for deretter bli sykmeldt uten at det er behov for det? Nei! 

Anonymkode: b7587...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bit tenna sammen noen uker. Bli deretter sykemeldt som gravid er det ikke vanskelig, Spør om å begynne litt før på jobb så du får opptjening. Besteforeldre, familie eller mannen kan ta tilvenning i bhg, og du har rett på fri i forbindelse med dette. Ellers kan du si opp selv og slippe karantenetid dersom du går legeattest på at du av helsemessige årsaker må si opp.

Anonymkode: 775ea...0a2

Først lyve seg til sykemelding, så lyve seg til å slippe karantenetid høres jo bra ut

Anonymkode: 56e2b...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at vi ikke har barnehageplass før jeg starter i jobb etter planen. Og jeg ønsker jo ikke å gå tilbake til jobben pga føler meg ikke ønsket der. De har sagt at jeg ikke får jobben min tilbake og jeg må få nye arbeidstider 😔😔

Anonymkode: aeae0...54f

Har du skrevet om denne jobben tidligere? Kontakt likestillingsombudet og fagorganisasjonen din.

Jobben kan ikke bare endre jobben din totalt etter at du har vært i permisjon, det er ikke lov.

Nå må du bare manne deg opp og kjempe for dine rettigheter!

Ring likestillingsombudet i morgen tidlig. Og meld deg også inn i en fagorganisasjon i morgen.

Anonymkode: cd55e...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...