Gå til innhold

Min manns ex svigermor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg traff en mann for noen år siden. Han var da skilt og hadde 2 barn. Vi giftet oss og fikk 2 barn. De 2 barna han hadde fra før bor hos oss 50 %. Sammarbeide med moren til barna går fint. Men vi er litt lei av at mormor til barna ringer dem når dem er her og inviterer dem med på kino, bytur eller hyttetur ei helg. Vi ser dem bare annenhver uke, så da vil vi helst tilbringe den tiden med dem. Men når mormor ringer dem, så sier barna selvfølgelig ja til å være med henne. Hun ser dem mye når dem er hos mor. Hvordan skal vi få sagt dette? 

Anonymkode: 1f928...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det som det er. Dere vil bruke den tiden dere har med barna. 

Anonymkode: 74ce2...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvordan dette skjer synes jeg det høres positivt ut. Hun er jo mormor også når barna er hos dere, ikke bare annenhver uke. Synes det er topp med inkluderende lappeteppefamilier som får det til å fungere. Hvis dere plages av det får dere ta det opp med henne på en høflig og fin måte. Ellers kan dere omfavne henne og se henne som en ressurs og glede. 

Anonymkode: 9ea05...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo uansett ikke ditt bord, dette må mannen ta tak i. Og siden han ikke gjør det så er det vel OK?

Hva gjør det at mormor tar de med på kino? Er hytteturene hver helg dere har de så skjønner jeg det jo, men innimellom er vel greit. Siden hun ringer de så regner jeg med de er såpass store at de har telefon, da må de også få bestemme litt selv. 

Mannen kan si til mormor at hun må avklare med han om det passer før hun inviterer, at det blir dumt om de får et slikt tilbud når han alt har planer. 

Anonymkode: 7e26f...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemstillingen? Barna og mormor har et godt forhold, og det burde ikke være et problem at hun ringer dem, og tar dem med på ting? Her er datteren hos sin mormor og morfar i snitt annenhver helg, er med de på ferie, og er der ofte på ettermiddager. De har et tett og godt forhold som jeg unner dem, hun har flere trygghetspersoner rundt seg og hun stortrives sammen med dem. 

Dette er et problem for stemor, hun liker rett og slett ikke at de er så tett, men vet du, det har hun ingenting med. 

Anonymkode: b430d...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke problemstillingen? Barna og mormor har et godt forhold, og det burde ikke være et problem at hun ringer dem, og tar dem med på ting? Her er datteren hos sin mormor og morfar i snitt annenhver helg, er med de på ferie, og er der ofte på ettermiddager. De har et tett og godt forhold som jeg unner dem, hun har flere trygghetspersoner rundt seg og hun stortrives sammen med dem. 

Dette er et problem for stemor, hun liker rett og slett ikke at de er så tett, men vet du, det har hun ingenting med. 

Anonymkode: b430d...c47

Men da kan mormor ta med barna på ting når de er hos mor. Når de er hos far er det far og fars familie barna skal være med.

Anonymkode: d9b08...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det med litt større barn. Bare å vende seg til det og slutte å være kontrollfreak. De vil ha sitt eget opplegg, enten med venner eller andre, som feks familie. Dine stebarn er heldige som har besteforeldre som har et så godt forhold til sine barnebarn. 

Hvis dere har andre planer når det kommer en invitasjon er det jo bare å si fra at det ikke passer. 

Anonymkode: 598e7...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da kan mormor ta med barna på ting når de er hos mor. Når de er hos far er det far og fars familie barna skal være med.

Anonymkode: d9b08...19d

24/7? Hva er problemet med at de er med mormor? Så lenge far og familien ikke har andre planer selvsagt, jeg tviler på at det er flere ganger i uken at mormor tar kontakt og vil ta de med på ting.

Nå er det jo litt avhengig av alder på barna, om de ikke er så store er det greit om mormor avtaler med far først, men ellers ser jeg ikke problemet med at hun tar kontakt med barnebarna, selv i fars uker.

Anonymkode: b430d...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor er mormor i alle uker! 

Selvfølgelig skal du ikke be mormor om å la være å kontakte barnebarna i de ukene de er hos deg. For det første, hvilket inntrykk skaper du hos barna tror du? At mormor ikke skal få lov å være med de, de dagene de er hos deg? 

Og, hvilken inntrykk skaper det hos mormor og øvrig familie? Du vet like godt som meg at dette er ikke er et problem. Ikke egentlig. 

Senk skuldrene, og fokuser på hvor heldige barna er som har en så inkluderende, god mormor! Plutselig er hun ikke er lenger, og da er det akkurat slike minner de tar med seg. De husker de gode minnene med kino og bytur. Og de minnene er gull verdt! Og nei, du skal ikke være så smålig at du nekter dem de minnene fordi det er «deres uke». 

Anonymkode: 10b52...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen heldige barn sier bare jeg. Dette er jo ett luksusproblem. Sett heller pris på denne mormoren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg traff en mann for noen år siden. Han var da skilt og hadde 2 barn. Vi giftet oss og fikk 2 barn. De 2 barna han hadde fra før bor hos oss 50 %. Sammarbeide med moren til barna går fint. Men vi er litt lei av at mormor til barna ringer dem når dem er her og inviterer dem med på kino, bytur eller hyttetur ei helg. Vi ser dem bare annenhver uke, så da vil vi helst tilbringe den tiden med dem. Men når mormor ringer dem, så sier barna selvfølgelig ja til å være med henne. Hun ser dem mye når dem er hos mor. Hvordan skal vi få sagt dette? 

Anonymkode: 1f928...cfd

 Mormor ser barna like mye uansett hvem de er hos? Ikke bare når de er hos dere? Ergo, ville hun sett dem mye alle uker om mor og far var sammen? 

Men er det ikke fint med en engasjert og deltagende mormor da? Blir jo også feil om hun bare får lov å se dem de ukene de er hos mor? Da mister jo mor all tid med barna. For et luksusproblem!

Anonymkode: 93ea7...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg traff en mann for noen år siden. Han var da skilt og hadde 2 barn. Vi giftet oss og fikk 2 barn. De 2 barna han hadde fra før bor hos oss 50 %. Sammarbeide med moren til barna går fint. Men vi er litt lei av at mormor til barna ringer dem når dem er her og inviterer dem med på kino, bytur eller hyttetur ei helg. Vi ser dem bare annenhver uke, så da vil vi helst tilbringe den tiden med dem. Men når mormor ringer dem, så sier barna selvfølgelig ja til å være med henne. Hun ser dem mye når dem er hos mor. Hvordan skal vi få sagt dette? 

Anonymkode: 1f928...cfd

Får ikke barna være ute med venner eller på overnattitting heller da i farens uker?

Anonymkode: a38e4...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får ikke barna være ute med venner eller på overnattitting heller da i farens uker?

Anonymkode: a38e4...1ba

Samme tenkte jeg. Snakker om å eie barna. 

Anonymkode: 93ea7...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner dere godt, jeg. Selvsagt vil dere tilbringe mest mulig tid sammen med barna når dere bare ser dem halve tiden. 

Det er jo koselig at mormor vil være sammen med dem, men det kan da ikke være nødvendig at det skjer hver gang de er hos dere? 

Og man kan virkelig ikke sammenligne stadige helgeturer og annet med å nekte barna å være sammen med venner. Bestemorstiden kommer jo i tillegg til ar barna har venner, fritidsaktiviter og lekser. Da er det ikke mye tid igjen til kos med far og stemor (og ev søsken). 

Jeg hadde sagt fra til mormor på en fin måte at dere er takknemlige for at hun er så til stede for barna, men at dere føler at dere får for lite tid sammen med dem den korte uken de er hos dere av gangen. Er hun alminnelig oppegående så skjønner hun det. 

Anonymkode: a2bab...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si det som det er. Dere vil bruke den tiden dere har med barna. 

Anonymkode: 74ce2...b31

Dette !  + at din mann er en konfliksky pingle som ikke har satt foten ned for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har ett ok forhold til barnas mor, snakk med henne og hør hva hun syns. Det kan hende hun sier nei til moren sin når hun spør om å gjøre ting med barnebarna siden hun også bare har de en uke. At det r derfor hun gjør det når barna er hos dere. Da jeg hadde samboer med unger fra før av hadde vi nemlig denne problemstillingen. Moren til barna var lei av at moren hennes ville ha ungene alene på hyttturer de helgene hun hadde de, at hun hadde begynt å si nei. Da gikk mormoren over til å spørr de helgene de var hos oss. Så når jeg snakket med barnemoren om dette så fant vi ut hvorfor. Jeg og moren ble enige om at vi godt kunne spørre mormoren om barnepass når vi trengte det, men utover det så var helgene hos oss uten mormoren. Var det noe spessielt som hun ville ha med barnebarna med på kveldstid når de var hos oss, kunne hun gjerne spørre men gå igjennom oss voksne. Denne løsningen ble veldig bra. Mormoren ble ikke furten eller sur, hun skjønte det selv om hun ønsket å ha mye tid sammen med barnebarna. 

Anonymkode: f20ec...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt barna få tid med mormor. De dagene det ikke passer må dere si nei. Heia mormor.

Anonymkode: 1d2de...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så dumt å lese. Har selv en mix familie med mine og dine. Jeg forstår ikke hvorfor barna på død og liv BARE skal være sammen med far og den nye familien på sine uker? Kan de ikke være sammen med besteforeldre uavhengig av hvor de er? Barn blir så detaljstyrt at det er vondt.

Dere må ikke planlegge livet rundt annenhver uke, men leve livet som vanlig. Noen ganger er barn borte med venner, besteforeldre osv. Det er helt vanlig og bør ikke fjernes som mulighet fordi foreldrene skilte seg og nye familier blir dannet.

Legg kontrollen bort og lev i nuet. Livet går enda finere om en er raus og barna lærer seg raushet.

Foreldre som regner timer på samvær må ta seg en bolle og la barna for mer innflytelse på eget liv.

Jeg har kjent på deg selv og vet at en vil suge til seg hvert minutt av sin 50% tid med barna sine, men det er en grense hvor det går over fra barnas behov til å bli foreldres behov.

La mormor være mormor 365 dager ❤️

Anonymkode: 1c834...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er så dumt å lese. Har selv en mix familie med mine og dine. Jeg forstår ikke hvorfor barna på død og liv BARE skal være sammen med far og den nye familien på sine uker? Kan de ikke være sammen med besteforeldre uavhengig av hvor de er? Barn blir så detaljstyrt at det er vondt.

Dere må ikke planlegge livet rundt annenhver uke, men leve livet som vanlig. Noen ganger er barn borte med venner, besteforeldre osv. Det er helt vanlig og bør ikke fjernes som mulighet fordi foreldrene skilte seg og nye familier blir dannet.

Legg kontrollen bort og lev i nuet. Livet går enda finere om en er raus og barna lærer seg raushet.

Foreldre som regner timer på samvær må ta seg en bolle og la barna for mer innflytelse på eget liv.

Jeg har kjent på deg selv og vet at en vil suge til seg hvert minutt av sin 50% tid med barna sine, men det er en grense hvor det går over fra barnas behov til å bli foreldres behov.

La mormor være mormor 365 dager ❤️

Anonymkode: 1c834...48c

Signerer! Dette er så sant!

Anonymkode: 10b52...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vi er litt lei av at mormor til barna ringer dem når dem er her og inviterer dem med på kino, bytur eller hyttetur ei helg. 

Anonymkode: 1f928...cfd

Bare innrøm det, det er ikke DERE som mener dette er et problem, men du. Tipper ikke dette handler om å ha mest mulig tid sammen med stebarna heller, men ditt behov for en kontroll som du kan hevde din plass med.

Anonymkode: 47c09...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har dem 50/50 må jo hverdagen fungere  som normalt når dere har dem, dvs besøk som normalt. Får de ikke lov til å besøke venner heller da, siden de bare skal tilbringe tid med dere? Og dere besøker aldri venner eller går tur uten barna, mens dere har barna? All tid tilbringes med barna? Det har jeg vanskelig for å tro. 

Hvis dere kun hadde dem annenhver helg kunne jeg skjønt det. 

Er jo bare supert at besteforeldrene vil tilbringe tid med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon, og synes det er supert at barnet har mange som ønsker å tilbringe tid med hn. Om ikke lenge er barna så store at de knapt har tid til annet enn venner og fritidsaktiviteter. Min manns tidligere svigermor tar særkullsbarnet til mannen alene ofte, men hun inviterer ofte også mitt jevnaldrende særkullsbarn med når aktiviteten er av en slik art at det kan skape misunnelse om bare en får være med. Har faktisk spurt henne om barnepass noen ganger i knipe, da har hun også tatt minstebarnet. Men vi prøver selvsagt først og fremst å få hjelp av egne familier. 

Kan ikke se at en bestemor som elsker å være bestemor skal utgjøre et problem. 

Anonymkode: 73623...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...