Gå til innhold

Kan man desinfisere hender på barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er behov for det og man bruker hudvennlige produkter, ja. Men det er da virkelig sjeldent nødvendig. Unntak kan kanskje være i syden om man ikke har mulighet til å vaske hendene før man spiser.

Husk at om du overdriver å desinfisere dem så gir du dem dårligere immunsystem og mindre forsvar som ellers ville holdt dem friske!

Håper det ikke er deg med bakteriefobien fra den andre tråden, Hi?

Anonymkode: 6d999...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er behov for det og man bruker hudvennlige produkter, ja. Men det er da virkelig sjeldent nødvendig. Unntak kan kanskje være i syden om man ikke har mulighet til å vaske hendene før man spiser.

Husk at om du overdriver å desinfisere dem så gir du dem dårligere immunsystem og mindre forsvar som ellers ville holdt dem friske!

Håper det ikke er deg med bakteriefobien fra den andre tråden, Hi?

Anonymkode: 6d999...269

Jeg har litt bakteriefobi ja, men aldri opprettet noe tråd om det. Jeg er tante til disse barna som jeg er mye barnevakt for og det er sykt hvor mye skit de finner på. Kunne desinfisert de fra topp til tå, men tenkte at hender bør være innafor. Kanskje bare litt dumt når de slikker seg på fingrene, for det gjør de.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har litt bakteriefobi ja, men aldri opprettet noe tråd om det. Jeg er tante til disse barna som jeg er mye barnevakt for og det er sykt hvor mye skit de finner på. Kunne desinfisert de fra topp til tå, men tenkte at hender bør være innafor. Kanskje bare litt dumt når de slikker seg på fingrene, for det gjør de.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Her i Norge - dropp det. Hvis du tar dem med til stranden og det ikke er mulig å vaske hender før dere spiser, kanskje du kan gjøre det, men det er i utgangspunktet ikke nødvendig.

Vi skal brynes på litt forskjellig, for immunforsvaret vårt trenger å trene og lage antistoffer mot ting som kan bli alvorligere om vi ikke har det.

Jeg har redusert immunforsvar og spriter aldri hendene mine. Normal håndvask holder lenge i normale situasjoner :)

Anonymkode: 6d999...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du det da, i hvilke situasjoner?

Jeg har som regel en pakke våtservietter og en liten antibac i veska, av og til er det greit at de tørker litt av seg f.eks før de spiser. I dag f.eks drev 10-åringen og slo jul gang etter gang bortover veien og ble temmelig svart på hendene, da er det greit å tørke av seg litt før man skal spise kjeks ;)

Men det er sjelden behov for å desinfisere ungene helt altså, litt basilusker tåler de greit.

Anonymkode: dbe70...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har litt bakteriefobi ja, men aldri opprettet noe tråd om det. Jeg er tante til disse barna som jeg er mye barnevakt for og det er sykt hvor mye skit de finner på. Kunne desinfisert de fra topp til tå, men tenkte at hender bør være innafor. Kanskje bare litt dumt når de slikker seg på fingrene, for det gjør de.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Ja, det kan du. Men det har ikke så mye hensikt, det holder som oftest med såpe og vann

Anonymkode: f0f9a...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du det da, i hvilke situasjoner?

Jeg har som regel en pakke våtservietter og en liten antibac i veska, av og til er det greit at de tørker litt av seg f.eks før de spiser. I dag f.eks drev 10-åringen og slo jul gang etter gang bortover veien og ble temmelig svart på hendene, da er det greit å tørke av seg litt før man skal spise kjeks ;)

Men det er sjelden behov for å desinfisere ungene helt altså, litt basilusker tåler de greit.

Anonymkode: dbe70...e24

Fordi de drar snørret utover med hendene langs kinnene, 2.5 åringen tar av seg bleien og kjenner på tisset. 7 åringen lurer seg unna håndvask etter dobesøk. De peller seg i nesa, klør seg i ræva, klapper alle dyr de treffer på, osv osv lista er lang!

Så tar de på dørhåndtak, rekkverk til trappen og overalt med de hendene. Derfor vil jeg desinfisere de i blant.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de drar snørret utover med hendene langs kinnene, 2.5 åringen tar av seg bleien og kjenner på tisset. 7 åringen lurer seg unna håndvask etter dobesøk. De peller seg i nesa, klør seg i ræva, klapper alle dyr de treffer på, osv osv lista er lang!

Så tar de på dørhåndtak, rekkverk til trappen og overalt med de hendene. Derfor vil jeg desinfisere de i blant.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Normale unger med andre ord. De trengr ikke å desinfiseres

Anonymkode: f0f9a...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de drar snørret utover med hendene langs kinnene, 2.5 åringen tar av seg bleien og kjenner på tisset. 7 åringen lurer seg unna håndvask etter dobesøk. De peller seg i nesa, klør seg i ræva, klapper alle dyr de treffer på, osv osv lista er lang!

Så tar de på dørhåndtak, rekkverk til trappen og overalt med de hendene. Derfor vil jeg desinfisere de i blant.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Alle de tingene her er håndvask med lunkent vann og såpe mer enn bra nok for. 

Er dere steder uten tilgang på rennende vann tar du med deg en pakke våtservietter og tørker vekk snørr og det verste på fingrene så går det fint. 

De trenger ikke desinfiseres fordi de er barn altså. De tåler det. 

Anonymkode: dbe70...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de drar snørret utover med hendene langs kinnene, 2.5 åringen tar av seg bleien og kjenner på tisset. 7 åringen lurer seg unna håndvask etter dobesøk. De peller seg i nesa, klør seg i ræva, klapper alle dyr de treffer på, osv osv lista er lang!

Så tar de på dørhåndtak, rekkverk til trappen og overalt med de hendene. Derfor vil jeg desinfisere de i blant.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Ikke noe av dette er farlig. Litt ekkelt, ja, men ikke farlig. Vi, både voksne og barn trenger å omgås noen bassilusker. 

Anonymkode: 97c46...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, sug lut skrev:

Desinfisere hodet ditt i stedet, tenker jeg. Du er jo syk.

Du er jo det perfekte eksempelet på å være syk på dette forumet. Du er syk, du!

Anonymkode: 6bc18...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle de tingene her er håndvask med lunkent vann og såpe mer enn bra nok for. 

Er dere steder uten tilgang på rennende vann tar du med deg en pakke våtservietter og tørker vekk snørr og det verste på fingrene så går det fint. 

De trenger ikke desinfiseres fordi de er barn altså. De tåler det. 

Anonymkode: dbe70...e24

Men det er ikke bare bare å få de til å vaske hendene altså. De tørker seg på klærne og nekter å vaske hendene fordi de er midt oppi lek osv, og da frister det å bare ta med håndspriten bort og desinfisere hendene deres. Får jeg dem til å vaske hendene så er hendene såvidt under vann før håndvasken er ferdig.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke bare bare å få de til å vaske hendene altså. De tørker seg på klærne og nekter å vaske hendene fordi de er midt oppi lek osv, og da frister det å bare ta med håndspriten bort og desinfisere hendene deres. Får jeg dem til å vaske hendene så er hendene såvidt under vann før håndvasken er ferdig.

Anonymkode: 6bc18...d1c

Men hvorfor skal de vaske hendene når de er midt oppi en lek?

Det holder lenge at de gjør det før de skal spise...

Mine unger er lært opp til å vaske hendene når de kommer inn, vi har et toalett i gangen så de er innom der og vasker seg når de har vært ute og lekt. Men ellers er det da ikke nødvendig å mase på de om håndvask, og jeg skjønner godt at de ikke vil gå å vaske seg når de leker.

Anonymkode: dbe70...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal de vaske hendene når de er midt oppi en lek?

Det holder lenge at de gjør det før de skal spise...

Mine unger er lært opp til å vaske hendene når de kommer inn, vi har et toalett i gangen så de er innom der og vasker seg når de har vært ute og lekt. Men ellers er det da ikke nødvendig å mase på de om håndvask, og jeg skjønner godt at de ikke vil gå å vaske seg når de leker.

Anonymkode: dbe70...e24

Så du tenker at det er helt unødvendig at barna vasker hendene etter å ha nyset en svær klatt med snørr i hånden og bare drar det ut på genseren fordi de leker? 

Anonymkode: 6bc18...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du tenker at det er helt unødvendig at barna vasker hendene etter å ha nyset en svær klatt med snørr i hånden og bare drar det ut på genseren fordi de leker? 

Anonymkode: 6bc18...d1c

Da tar du et papir og tørker det vekk, evt tørker med en våtserviett hvis det er veldig grisete

Anonymkode: f0f9a...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tenker at det er helt unødvendig at barna vasker hendene etter å ha nyset en svær klatt med snørr i hånden og bare drar det ut på genseren fordi de leker? 

Anonymkode: 6bc18...d1c

Nei, det er ikke nødvendig å vaske hendene  for dette. Tørk det vekk, bruk gjerne en mesoft-kompress/klut fuktet i vann. Unødvendig å avbryte leken  for en slik bagatell. 

Anonymkode: 97c46...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tar du et papir og tørker det vekk, evt tørker med en våtserviett hvis det er veldig grisete

Anonymkode: f0f9a...178

I slike tilfeller synes jeg faktisk det er helt innafor at hendene vaskes med såpe eller om de kan desinfiseres. Barn blir jo større og da er det jo ønskelig at de er hygieniske både på skolen og på besøk hos andre, synes jeg. Selv hadde jeg syntes det var helt innafor at et større barn vasket hendene etter å ha nyset eller hostet på den i mitt hjem. Synes ikke barn skal læres til at det er greit å bare dra snørret utover fordi de ikke gidder å vaske seg. Håndvask og hygiene er viktig!

Anonymkode: 6bc18...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tenker at det er helt unødvendig at barna vasker hendene etter å ha nyset en svær klatt med snørr i hånden og bare drar det ut på genseren fordi de leker? 

Anonymkode: 6bc18...d1c

Men kjære tid, det er da bare å tørke det vekk. Gå bort til ungen med en klut eller en våtserviett og tørk det vekk. Trenger ikke dra ungen vekk fra leken og inn på badet for å vaske hender for det altså...

Anonymkode: dbe70...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på tantebarna dine som gode muligheter for å bli kvitt din egen bakteriefobi! For det er du som har problemer her, ikke ungene.

Man skal ikke være overdrevent redd for bakterier, det vil svekke helsen - altså det stikk motsatte av hva du og andre med denne angsten mener og tror.

Er de så forkjølet at nesa renner gult - vær heller litt i forkant med et papir de kan blåse i med jevne mellomrom. Og ha en klut til å tørke bort om de kommer deg i forkjøpet.

Kvitt deg med den angsten, den vil bare hemme deg selv og kan også gjøre at dine fremtidige barn får svakere immunsystem.

Anonymkode: 6d999...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I slike tilfeller synes jeg faktisk det er helt innafor at hendene vaskes med såpe eller om de kan desinfiseres. Barn blir jo større og da er det jo ønskelig at de er hygieniske både på skolen og på besøk hos andre, synes jeg. Selv hadde jeg syntes det var helt innafor at et større barn vasket hendene etter å ha nyset eller hostet på den i mitt hjem. Synes ikke barn skal læres til at det er greit å bare dra snørret utover fordi de ikke gidder å vaske seg. Håndvask og hygiene er viktig!

Anonymkode: 6bc18...d1c

Dette er bakterifobien din som snakker. Selvfølgelig kan du lære de at de ikke tørker snørret på genseren, men det kan du gjøre ved å gi de et papir og be de tørke seg med det.

Anonymkode: f0f9a...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 6.28, Anonym bruker skrev:

Hvis det er behov for det og man bruker hudvennlige produkter, ja. Men det er da virkelig sjeldent nødvendig. Unntak kan kanskje være i syden om man ikke har mulighet til å vaske hendene før man spiser.

Husk at om du overdriver å desinfisere dem så gir du dem dårligere immunsystem og mindre forsvar som ellers ville holdt dem friske!

Håper det ikke er deg med bakteriefobien fra den andre tråden, Hi?

Anonymkode: 6d999...269

Det er da ikke noe annerledes enn håndvask, bare enklere og bedre for huden. 

Vi desinfiserer ofte hendene til barna her, de er 1 og 3 år gamle. Kjør på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...