Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #1 Skrevet 16. juli 2019 Vi har «tvunget» 18-åringen til å ta seg sommerjobb. Nå er han ganske furten, fordi han ikke får noe fri før skolen begynner. Han må dra hjemmefra i 7-tiden på morgenen, og jobber full dag. Alternativet hans ville vært å sitte oppe halve natta og spilt. Sovet til rett før vi kom hjem fra jobb. Han har vært på ferie to uker, i tillegg vil han ikke jobbe i august. Så da vil han også ha fri. Er vi for strenge? Burde han fått fri hele sommeren, fordi «alle andre» har det? Han er småfurten på oss nå. Vi foreldre tenker han har godt av å jobbe. Anonymkode: 71788...b7b
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #2 Skrevet 16. juli 2019 To uker ferie er vel i minste laget synes jeg. Han skal jo være uthvilt til skolestart også, og de aller fleste voksne har jo tre uker fri om sommeren. Ellers synes jeg det er helt greit at voksne barn har sommerjobb ja. Anonymkode: ba6bf...322
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #3 Skrevet 16. juli 2019 Bra at han jobber! Kjekt å ha tjent litt penger. Siste uka før skolestart bør han IKKE ha fri. Mye bedre at han har rutine på å stå opp om morgenen når skolen begynner igjen, men hvis mulig, så kan han kanskje få fri en uke eller i alle fall noen dager i begynnelsen av august. Anonymkode: 3a945...8b7
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #4 Skrevet 16. juli 2019 Jobben var fra og med i går, og ut juli. Det vil si 2,5 uke. Han har vært bortreist i overkant av 2 uker, men han skal jo ha ferie (uten å reise bort) 1.-18. august og. Så han har mest fri, tross alt😉. Anonymkode: 71788...b7b
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #5 Skrevet 16. juli 2019 Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 13 år. Mine har hatt fra de var 14år. En 18åring som ikke vil ha sommerjobb? Nesten så jeg tror du tuller.... Anonymkode: f689d...335
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #6 Skrevet 16. juli 2019 Jobba fast to kvelder i uka og annenhver helg fra jeg var 16, jeg. Bodde for meg selv, gikk på skole og måtte jo ha inntekt.... syns ikke dere er for strenge nei! Anonymkode: 1532e...873
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #7 Skrevet 16. juli 2019 Både jeg og faren hadde sommerjobber selv. Tenkte bare jeg ville lufte problemstillingen litt her, for å høre om vi er veldig strenge i dagens samfunn. Jeg VET at flere av hans kompiser har tilsynelatende ubegrenset tilgang på lommepenger, og heller ikke jobb. Er jo disse han sammenligner deg med. Han har prøvd å få seg deltidsjobb, men har ikke vært så lett før han ble 18 (ble det i begynnelsen av ferien). Så nå får vi håpe han får seg en helgejobb når skolen begynner igjen. Personlig så tenker jeg at han har veldig godt av å kjenne på arbeidslivets plikter og forventninger. Anonymkode: 71788...b7b
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #8 Skrevet 16. juli 2019 18-åringen min jobbet i hele fjor sommer uten ferie i det hele tatt. I år har han 3 uker fri i august. Han kjøpte seg bil da han tok lappen i våres og synes det er deilig å ha litt penger... Anonymkode: b85e3...31e
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #9 Skrevet 16. juli 2019 18 åringen min vil ha sommerjobb, men har ikke funnet noen Anonymkode: 1c948...344
bønni Skrevet 17. juli 2019 #10 Skrevet 17. juli 2019 2,5 ukers sommerjobb av 8 ukers ferie? Det er ikke for strengt ;-) Og er det avtalt med arbeidsgiver kan han jo ikke backe ut nå!! Masse fri før skolestart. Ikke noe synd på ham, bra å jobbe litt vel.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2019 #11 Skrevet 17. juli 2019 Her har våre barn hatt 4 ukers sommerjobb fra det året de fyller 14 år, mer etter fylte 16 år. Flott med egne penger,og noe å gjøre deler av sommeren. Her vi bor har "alle" ungdommene sommerjobb. Anonymkode: 9c019...b9e
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2019 #12 Skrevet 17. juli 2019 På 16.7.2019 den 16.14, Anonym bruker skrev: Vi har «tvunget» 18-åringen til å ta seg sommerjobb. Nå er han ganske furten, fordi han ikke får noe fri før skolen begynner. Han må dra hjemmefra i 7-tiden på morgenen, og jobber full dag. Alternativet hans ville vært å sitte oppe halve natta og spilt. Sovet til rett før vi kom hjem fra jobb. Han har vært på ferie to uker, i tillegg vil han ikke jobbe i august. Så da vil han også ha fri. Er vi for strenge? Burde han fått fri hele sommeren, fordi «alle andre» har det? Han er småfurten på oss nå. Vi foreldre tenker han har godt av å jobbe. Anonymkode: 71788...b7b Enig!! Har godt av å jobbe. Jeg har hatt sommerjobb fra jeg var 13, samme med 15-åringen min. Det er viktig å komme seg ut i arbeidslivet tidlig. Men litt fri er det jo viktig å få i sommerferien. Hvis jeg forsto deg rett jobber han 2,5 uke til sammen?? Da har han mer enn nok fri iallfall!! Anonymkode: a7a0e...c99
*Miss Marple* Skrevet 17. juli 2019 #13 Skrevet 17. juli 2019 2,5 ukers sommerjobb er virkelig ikke å forlange for mye! Mine barn har jobbet minst 4 uker pr sommer siden de starter på videregående.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2019 #14 Skrevet 17. juli 2019 Kjempefint at han jobber, og virkelig ikke for mye. Her er det ekstremt vanskelig å få jobb før man er atten. Anonymkode: 7a1c4...82d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2019 #15 Skrevet 17. juli 2019 Jobbet to ganger i uka fra jeg var 16 til jeg var 18. Anonymkode: 53789...216
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2019 #16 Skrevet 17. juli 2019 Hva har han tenkt å leve av om han ikke jobber da? Kanskje du gir han for mye lommepenger? De trenger jo gjerne litt penger til noen kule klær, spill, bensin/diesel, en fest, en harrytur til Sverige, kino, en tur på Burger King, noen konsertbilletter osv osv, de må jo tjene noen penger selv for å råd til alt de vil være med på. Anonymkode: b85e3...31e
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2019 #17 Skrevet 17. juli 2019 Hvis skolen hans sluttet til St. Hans så har han jo hatt tre uker sammenhengende ferie, og vært på tur i to uker av dem. Det er mye han kan få ut av sommeren selv om han jobber. Han kan og bør jobbe frem til skolestart. Å få ham til å jobbe er noe av det beste dere gjør for ham. Han må lære å ta ansvar, lære å stille opp. Og han får referanser! Noe av det vanskeligste nå er jo for de som ikke har hatt noen sommerjobb tidligere, de sliter veldig med å få seg sommerjobber eller deltidsjobber når de begynner å studere også. Jeg hadde min første sommerjobb da jeg var 11 år. Noen timer om dagen noen uker. Ville det selv. Hadde så sommerjobb hver sommer videre, fikk lett deltidsjobb når jeg gikk på videregående. Lærte mye av det, ble fleksibel, forstod arbeidslivet på en helt annen måte enn hva man får teoretisk på skolen. Få ham til å jobbe i august også om dere greier det. Anonymkode: b6660...6bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå