Gå til innhold

Har plutselig fått et fosterbarn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 2 1/2. De andre barna er 7, 9 og 13. Tips til ferieturer og aktiviteter som alle kan være med på?

Anonymkode: 6d1d9...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med fire barn og litt spredd alder vil jeg anbefale å leie et hus, gjerne med eget basseng. Men dere er nok litt sent ute i år om dere ikke skal ha ferien litt sent.

Vi har f.eks leid hus med basseng i Sverige, hatt noen dagsturer til f.eks Liseberg, men ellers kost oss masse i eget hus.

Anonymkode: 3c20e...c8e

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er 2 1/2. De andre barna er 7, 9 og 13. Tips til ferieturer og aktiviteter som alle kan være med på?

Yeah right 

Anonymkode: e363f...936

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Yeah right 

Anonymkode: e363f...936

Hva mener du med "Yeah right"?
Man kan faktisk helt brått og plutselig få et fosterbarn dersom det skjer noe med et familiemedlem som er foreldre til barnet

Anonymkode: 7b01c...449

Skrevet

Jeg oppfattet det som at hun sa yeah right til å finne ferie og aktiviteter som passer til alle, når de er så spredd i alder

Anonymkode: 0378e...cb6

Skrevet

Jeg har to barn på 3 og 9 år, dvs det er stor avstand i alder. Det jeg elsker å gjøre med de helt fra minste kunne gå er å bare legge ut på tur. Om det er i nabolaget eller på biltur, så syns både jeg og de at det er spennende å bare se hvor ungene fører oss. En lekeplass? Et skogsområde? En liten dam? En badeplass? Man vet aldri. Og stort sett finner de på noe sammen, om det er fascinasjon over en mark eller en hinderløype på veien. Samme prinsippet kan brukes på ferie, f.eks med telt eller campingplasser (men der er det kanskje vanskelig å få plass i fellesferien). Man kan legge ut på kjøretur, stoppe for blåbærplukking, bondegårdsbesøk, bading i vann, middag og lunsj ute på en benk, osv. Så overnatte man der det passer eller så kan man bare kjøre en dagstur. 

Dette er hva jeg syns er den absolutt minst stressende ferieaktiviteten fordi det blir helt på ungenes premisser. Da er det også slik at den minste i flokken bestemmer litt når det gjelder utholdenhet, begrensinger og utfordringer men slik er det jo bare i en flokk :)

Ellers er jo vann og alt man kan gjøre med vann veldig populært hvert fall opp til 13-åringen kanskje. Vannkrig, vannspreder, lite basseng, vannleker, osv. 

Anonymkode: c91e8...843

Skrevet

Hadde dere ferieplaner før dere fikk fosterbarnet? Hvor langt kan dere dra?

Jeg tenker at type Dyreparken er noe som kan passe til alle. Både Sverige og Danmark er utrolig kjekke ferieland, men antar at mye er utleid nå?

Skrevet

Unger liker at foreldre er med de, har tid, senkede skuldre, leker, spiller spill. 

I år er vi «bare på hytta» av økonomiske årsaker. Vi bader, går tur, spiller yatzy, badminton. Har sovet i lavvo utenfor hytta. Spiser is og griller. Ungene storkoser seg. 

Anonymkode: 0afd8...8fc

Skrevet

Det første du må sjekke ut er om du får ta barnet med ut av landet og hyppighet på samvær. 

Da mitt fosterbarn kom til meg var det først i beredskapshjem og foreldrene hadde samvær 2 ganger i uka frem til fylkesnemnda. 

Dumt å reise på lengre tur og så bryter du samværsavtalen 

Anonymkode: 76275...ae4

Skrevet

Vi får ta det med ut av landet. Sommerferien i år er spikra, jeg tenkte mer på generelt grunnlag....går drt an å spørre hvor mye samvær de fikk etter nemda?

Skrevet

Vi får ta det med ut av landet. Sommerferien i år er spikra, jeg tenkte mer på generelt grunnlag....går drt an å spørre hvor mye samvær de fikk etter nemda?

Du skal få kopi av samværsplanen. Du må jo vite når barnet skal ha samvær. Ved første samvær er det vanlig at foreldrene besøker fosterhjemmet for å se hvor barnet bor. Det betyr mye for barnet å få vise frem dette til foreldrene og det å se foreldre og fosterforeldre sammen. Om barnevernet ikke har tatt det opp så burde dere foreslå det. 

Vi har hatt flere samvær her hjemme. Foreldrene har hilst på mine andre barn og vi har en god tone. Barnet setter utrolig stor  pris på at foreldrene får besøke barnet hjemme:) 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skal få kopi av samværsplanen. Du må jo vite når barnet skal ha samvær. Ved første samvær er det vanlig at foreldrene besøker fosterhjemmet for å se hvor barnet bor. Det betyr mye for barnet å få vise frem dette til foreldrene og det å se foreldre og fosterforeldre sammen. Om barnevernet ikke har tatt det opp så burde dere foreslå det. 

Vi har hatt flere samvær her hjemme. Foreldrene har hilst på mine andre barn og vi har en god tone. Barnet setter utrolig stor  pris på at foreldrene får besøke barnet hjemme:) 

Ja vi har samværet her. Men ble det mindre samvær etter fylkesnemnda?

Skrevet

Ja vi har samværet her. Men ble det mindre samvær etter fylkesnemnda?

Mye mindre. Var 1 gang i uka da jeg var beredskapshjem. Etter nemnda ble det samvær 4 ganger i året 

Skrevet

Hvorfor så lite samvær hvis barnet ikke har vonde opplevelser med foreldrene?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så lite samvær hvis barnet ikke har vonde opplevelser med foreldrene?

Når en sak går til fylkesnemnd og omsorgsovertagelse så er det nettopp pga. omsorgssvikt og vonde opplevelser. Det vet du? Du som er godkjent fostermor. 

Men: Min jobb er fortsatt å legge til rette for godt samarbeid, ikke dømme foreldrene og bearbeide traumer med trygg base og gode narrativer fra barnets historie. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Bading er morsomt for alle aldersgrupper. 

Aner ikke hvor dere bor, men f eks Pirbadet i Trondheim er flott.

Anonymkode: 3ca71...640

Skrevet

Om dere nettopp har fått et fosterbarn ville jeg ha gjort ting i nærheten av hjemmet. Det viktigste nå er vel at barnet føler seg trygg i det nye hjemmet

Anonymkode: c60b2...6ee

Skrevet

Ja det er klart. Jeg tenkte mer på i årene som kommer. Denne sommeren blir helt annerledes😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...