Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #1 Skrevet 16. juli 2019 jeg har et barn som begynner nå, som alltid har vert forsiktig og stille og som liker trygge omgivelser og de vennene han hadde i bhg, nå er det bare 1 gutt og 1 jente han gikk sammens med i avd i klassen hans + 2 gutter fra en annen avd,men ingen han lekte mye med i bhg, de havnet på andre skoler. Vet barn tilpasser seg mer enn voksene,men hvordan var det for deres 1 klassinger første dagene og ukene på sfo? ønsker både postiv og negativ erfaringer Mulig jeg er mer skepisk enn det jeg må, men han kan dessverre ikke være hjemme alene i flere timer når han bare 6,5 år Anonymkode: 47395...d02
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #2 Skrevet 16. juli 2019 Min førsteklassing elsker SFO og vil ikke ha fri når han kan, engang (far som jobber offshore). Men han er sosialt trygg og kom i klasse med mange han kjente fra før. Jeg tenker at det går seg bra til for din førsteklassing også, ting er alltid skummelt i starten, men det gjelder jo de fleste. Vi er kjempefornøyd med vår SFO og han skal fortsette i hvertfall ut 2 klasse, så får vo se om jeg går litt ned i stilling slik at han kan være hjemme alene litt før jeg kommer fra 3 klasse. Anonymkode: 0db86...441
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #3 Skrevet 16. juli 2019 Jeg har fire barn, alle har vært på sfo. To av dem gikk rett inn, trengte ikke tilvenning eller noe. De var veldig klare for å begynne på skolen og var bare ivrige og nysgjerringe på nye mennesker, nye venner, nye leker osv. Jeg hadde jo tatt første dagen deres på sfo fri fra jobb så jeg kunne være den ihvertfall noen timer, men de gav klar beskjed om at jeg bare kunne gå hjem og hente igjen når det var slutt. Så hadde jeg to som var litt mer usikre og trengte litt mer tid for å falle til ro. Ene fulgte jeg første dagen, men satt og drakk kaffe med andre foreldre på et eget rom mens ungene gikk dit de skulle og ble kjent på egenhån. Andre måtte jeg følge i to dager, første dagen måtte jeg være sammen med barnet hele tiden, fulgte rundt til lek, spising osv og var i nærheten hele tiden, mens andre dagen kunne jeg sitte på et sted mens hun gikk til og fra. Alle fire ungene gikk på sfo en uke før skolestart så de fikk litt tid på å bli kjent der før de skulle begynne på skolen. Den dagen skolen begynte gikk de til noe litt kjent når det var tid for sfo etterpå. De ansatte på sfo har vært helt fantastiske og latt barna være forskjellige, noen trenger ikke tilvenning mens andre trenger opptil flere dager før de blir trygge. Det er sånn det er, unger er forskjellig. Men alle blir kjent med de voksne, alle blir kjent med hverandre, og for de aller aller fleste går dette seg helt fint til. Ikke vær bekymret, barnet sanser din bekymring selv om du ikke snakker om den. Ha troen på at barnet ditt er klar for dette og det vil gå fin. Anonymkode: 74cd5...5bb
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #4 Skrevet 16. juli 2019 Mitt barn taklet ikke SFO fra 1.klasse utviklet Skolevegring. Vi samarbeidet godt med skole og SFO klarte ikke å finne årsaken til skolevegringen. Men helt i slutten av 2.klasse ble jeg sykemeldt og datter fikk lov å komme hjem. Jenta blomstret opp og skolen var ingen problem. Så begynte jeg og jobbe igjen og jenta var tilbake og ville ikke på skolen. Vi fikk besteforeldre på banen og lot jenta velge og gå hjem eller være på SFO. Hun gikk hjem og ringte besteforeldre om hun ville de skulle komme og være med henne eller hente. Vi fikk en jente som gledet seg til skolen. ❤️ Anonymkode: f7f8f...a09
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #5 Skrevet 16. juli 2019 Min datter likte ikke SFO. Hun elsket barnehagen og hun trives veldig godt på skolen, men SFO var pyton. Ble nok alt for ustrukturert, var verken fugl eller fisk, og hun klagde på vondt i hodet pga. et vanvittig støynivå. Tok henne ut av SFO etter påske i 1.klasse Anonymkode: c3e62...7a0
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #6 Skrevet 16. juli 2019 Tusen takk for mange fine svar Godt og høre både postive og negative sider Men fikk barna lett andre venner? Anonymkode: 47395...d02
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #7 Skrevet 16. juli 2019 Eldste barnet mitt var veldig sjenert og kjente få når hun startet på skolen. Hun startet på sfo noen dager etter skolestart, da dette passet best iforhold til ferie og hva hun ønsket. For henne ble det en super løsning, for da hadde hunblitt litt kjent med de i klassen siden de hadde noen bli kjent dager de første dagene, så når hun da startet opp på sfo bare glei hun ett inn. Selv om det var flere barn der enn i klassen, så gikk dette fint siden hun kjente noen. Normalt er vel å start på sfo før skolen starter for å bli kjent der, jeg vet også at noen foreldre er med de første dagene på sfo. Jeg tenker du bare skal ha troen på at dette går veldig bra, overfør denne troen til ditt barn så tenker jeg det går veldig fint. Joda, mange nye mennesker, mye nye rutiner og mye skummelt, men det blir mange nye venner, rutiner ditt barn kommer til å like og det skumle gikk over til morsomt veldig raskt. Mitt barn hadde det gøy den først dagen på sfo, men hun syns også det var skummelt. Hun sa selv det gøye gjorde at det skummle ikke var så skummelt. Anonymkode: a6ede...e55
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2019 #8 Skrevet 16. juli 2019 2 minutes ago, Anonym bruker said: Eldste barnet mitt var veldig sjenert og kjente få når hun startet på skolen. Hun startet på sfo noen dager etter skolestart, da dette passet best iforhold til ferie og hva hun ønsket. For henne ble det en super løsning, for da hadde hunblitt litt kjent med de i klassen siden de hadde noen bli kjent dager de første dagene, så når hun da startet opp på sfo bare glei hun ett inn. Selv om det var flere barn der enn i klassen, så gikk dette fint siden hun kjente noen. Normalt er vel å start på sfo før skolen starter for å bli kjent der, jeg vet også at noen foreldre er med de første dagene på sfo. Jeg tenker du bare skal ha troen på at dette går veldig bra, overfør denne troen til ditt barn så tenker jeg det går veldig fint. Joda, mange nye mennesker, mye nye rutiner og mye skummelt, men det blir mange nye venner, rutiner ditt barn kommer til å like og det skumle gikk over til morsomt veldig raskt. Mitt barn hadde det gøy den først dagen på sfo, men hun syns også det var skummelt. Hun sa selv det gøye gjorde at det skummle ikke var så skummelt. Anonymkode: a6ede...e55 så godt og høre. Han her er også veldig sjernert og veldig forsiktig,men håper det beste. Veldig koselig at datteren din fant seg så godt til rette ❤️ Anonymkode: 47395...d02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå