Gå til innhold

Når ungene flytter hjemmefra, blir dere boende i stort hus?


Annanym

Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg at to av tre unger flytter hjemmefra. Da vil vi foreldre sitte igjen med minstemann, i et stort hus. Etterhvert vil jo også minstemann forlate hjemmet. Har dere noen tanker om hvordan dere vil gjøre det i forhold til bolig da?

Selv tenker jeg i mott stille sinn, at jeg ser frem til den dagen vi kan flytte til noe mindre. Hater husarbeid, og det tar tid å holde orden her hjemme. Vi bosatte oss på en idyllisk plass, nær sjøen, da ungene var små. Ser frem til å flytte nærmere byen. Har ingen konkrete planer, altså! Bare drømmer meg litt bort😉.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke så stort hus, men det blir jo «for stort» for to stk. Samtidig er det jo fint å ha plass til barnebarna da :)

Anonymkode: fbb54...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire barn, og eldste flytter hjemmefra nå.

Vi har bestemt oss for å bli boende.

Mange grunner til det, men vi bor også veldig fint til, utsikt til sjøen osv. Våre argumenter for å bli boende er:

-Vi kan ha livsløpsstandard på midteste plan, vi trenger da ikke bruke underetasjen og overetasjen annet enn når ungene er på besøk.

-Greit at barn, svigerbarn og barnebarn kan komme på besøk, regner med at julaften, familieselskaper osv kommer til å være hos oss i mange år til. Vil gjerne at hjemmet vårt skal være et sted å komme tilbake til også, om det er et halv år mellom studier de trenger et sted å bo eller om det er barnebarn som ønsker å komme på ferie/overnatting.

-Mannen er ikke veldig flink til å tilpasse seg naboer, høres litt ekstremt ut, men det hadde vært typisk om vi kjøpte f.eks en leilighet også fikk vi en nabo som røyket på hverandaen til alle døgnets tider. Slike ting hadde irritert vettet av gubben ;)

-Leiligheter er kjempedyre.

-I de aller fleste leiligheter er det fellesutgifter som dekker snømåking, vaktmester, utvendig vedlikehold osv. Tilsvarende beløp kan vi fint bruke der vi bor nå til å betale noen for å vedlikeholde, klippe gress, måke snø eller hva det måtte være vi ikke gidder gjøre selv.

-Vi har vaskehjelp nå og kommer sikkert fortsette å ha det.

Anonymkode: f8453...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke stort hus, men har badet i 2. etasje og dårlig helse, så det vil komme en dag da vi ikke klarer trappa, da vil vi nok flytte til en leilighet med alt på ett plan. Håper bare vi klarer å bli boende til datteren vår flytter hemmefra, hun er 12 år nå.

Anonymkode: 537f2...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det jo viktigere enn noen gang å ha god plass. Jeg vil at alle skal ha sin seng stående klar og at det alltid skal være plass til hvem som måtte ønske å komme på besøk. 

Vi bor på en liten plass, så de fleste unge flytter bort for en stund, det blir kanskje annerledes om de flytter tilbake til bygda med familiene sine. Da vil vi jo ikke ha behov for så mange overnattingsplasser. Men enn så lenge blir vi boende. 

Anonymkode: 357ed...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var smarte, de flyttet rett etter de pensjonerte seg. Fikk en god pris på huset men såklart hadde de ikke mye overs etter de kjøpte leilighet. Det er noe mange ikke skjønner. Selge et 40 år gammelt hus som er utdatert (uansett hvor bra vedlikehold, planløsning etc er ikke dagens standard) og må pusses opp og samtidig ønsker de jo å flytte til nybygget leilighet, gjerne i sentrale strøk.

Man burde også flytte lenge før man må fordi det tar en god stund før man er vant med ny situasjon og trives. Tar et år eller kanskje to, så hvis man har så dårlig helse at man til slutt må flytte fordi man ikke klarer lenge fysisk å være i sitt eget hus er man nesten garantert å bli misfornøyd fordi flytting ikke er et valg lengre men tvang. Vanskelig å bli glad da.

Vi kommer å selge huset et par år etter yngste har flyttet ut. Jeg har ingen ønske å holde 270 kvm i orden mens vi bruker kanskje 80 bare for å ha barn og barnebarna på besøk 2 ganger i året. Hvilken svigerdatter orker bo hos svigers i ei uke? Nei, bedre at de bor på hotell (vi kan ta regning) og kommer på flere besøk ila tiden.

Anonymkode: 0e8cf...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytter i det sekund ungene er ute av huset.. :)

ikke bare fra hus og hage, men også fra stedet vi bor. Vi bor her kun fordi det er et flott sted å vokse opp for barna. 

Anonymkode: b1faf...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg nesten kan være enig med alle sammen! Vi er friske og raske enn så lenge, så må jo ikke kvitte oss med det store huset. Tenker likevel at OM vi vil gjøre det etterhvert, er det greit å gjøre det mens vi selv er i stand til å gjøre det på egenhånd. 

Vi kommer til å kjøpe oss leilighet i utlandet i løpet av året. Forhåpentligvis vil vi treffe ungene endel der, i løpet av de kommende somrene. Det vil også føre til, på sikt, at vi ikke trenger det store huset.

Kjenner også på den, St jeg MYE heller ville bodd på hotell når vi er hos svigers. De har et lite hus, med bare ett bad. Tenk så herlig det ville vært om vi kunne dratt til dem på dagtid, for så å gått på hotell for å legge seg! I stedet bor vi oppå hverandre, og vi blir sprø alle mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å flytte med en gang, nei. Vi bor virkelig på drømmeplassen og ønsker ikke å flytte herfra uten at vi må. Det er ca 100 meter til sjøen og ingen kan bygge hus foran oss. Veldig landlig med mye skog og fine turmuligheter rett fra utgangsdøra, men likevel bare 7 minutter i bil til kjøpesenter. 

Vi har en stor sokkelleilighet som vi leier ut. Planen er at barna kan bo i den når de blir eldre, hvis en av de ønsker det. Da blir det ikke så ensomt for far og mor😄 

Anonymkode: 1e78c...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så veldig stort hus, helt normalt igrunn. Det er 172 kvm. fordelt på 2 etasjer. Kommer til å selge når hun flytter ut. Da skal vi ha en leilighet på bakkeplan med to soverom. Helst nybygg :) Men det er minst 10 år til og mye kan endre seg på den tiden :)

Anonymkode: 12ef1...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal man selge hjemmet sitt bare fordi ungene flytter ut

Anonymkode: c9882...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke stort hus, men jeg ser ikke for meg at vi blir boende etter at barna flytter ut. Vi fikk barn tidlig og er bare rundt 40 år når begge ungene forlater redet. Da står vi friere til å ta spennende jobber i andre byer, flytte utenlands en stund, kjøpe noe billigere, osv. 

Anonymkode: 66fe3...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal man selge hjemmet sitt bare fordi ungene flytter ut

Anonymkode: c9882...672

Vi skal fordi vi ikke gidder å sitte med et stort hus, stor tomt og vedlikehold når vi ikke trenger all den plassen :)

Anonymkode: 12ef1...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vet ikke helt enda. Jeg koser meg med hagearbeid, den landlige beliggenheten og likevel nærhet til det meste. Men om 15 år, når ungene forlater redet og huset begynner å bli slitent, da ser jeg ikke helt for meg å begynne på totalrenovering og alt det medfører. Vi får se. Kanskje er jeg lei av hage, skog og stor tomt. 

Anonymkode: 35588...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset vårt har livsløpstandard, så vi kan bo der selv når vi blir gamle. Ungene har små rom, da. Og mannen er en skrotnisse som samler på alt. Så igrunnen vil jeg ha større hus. Men egentlig er det perfekt for oss; passe stort/lite, fin hage, fin beliggenhet. 

Anonymkode: 5f395...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi kommer ikke til å flytte. Vi vil ha huset og hagen å kose oss med, og vi vil ha plass til alle våre når de kommer, enten det er for en sommerferie eller julaften. Jeg vil dessuten at ungene mine fortsatt skal kunne komme hjem. Mine foreldre bor fortsatt i mitt barndomshjem, og jeg er hjemme i deres hus når jeg er der. Svigerforeldrene mine har flyttet flere ganger siden mannen flyttet hjemmefra, og han synes det er litt sårt at barndomshjemmet hans er borte for alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Nei, vi kommer ikke til å flytte. Vi vil ha huset og hagen å kose oss med, og vi vil ha plass til alle våre når de kommer, enten det er for en sommerferie eller julaften. Jeg vil dessuten at ungene mine fortsatt skal kunne komme hjem. Mine foreldre bor fortsatt i mitt barndomshjem, og jeg er hjemme i deres hus når jeg er der. Svigerforeldrene mine har flyttet flere ganger siden mannen flyttet hjemmefra, og han synes det er litt sårt at barndomshjemmet hans er borte for alltid. 

Det er det jeg er litt redd for, at ungene skal synes det er kjipt. Samtidig er barnerommene for små til at de kan ha med seg kjærester på overnatting. Da må de uansett sove på gjesterommet. Vi bor et stykke fra et sentrum. Faktisk er det flere som har hytte der vi bor, så det er jo idyllisk😉. Uansett er det ikke noen år til vi må ta den avgjørelsen, men akkurat nå heller jeg mot å flytte.

hi

Anonymkode: 6dc17...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke for meg at vi flytter på lenge enda. Jeg liker å ha plass til alle når de kommer hjem, og det er absolutt en fordel å ha to bad og flere stuer når alle er hjemme over en lengre periode som f.eks jul og påske. 

Vi har ikke kjempestort hus og hagen er ganske lettstelt, så helsen skal bli ganske elendig før vi ikke makter å holde ting i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytter så fort minstemann er ute. Vi har så mange barn at det uansett er uaktuelt at alle kommer hjem og bor med familie. Vi kommer alltid til å beholde hytta hvor det er plass til alle, men jeg tenker at det er litt som det er. Det er vemodig å tenke på at epoken med småunger og ungdom i alle kriker og kroker er over snart, men det er som det er. Jeg vil være forberedt på resten av livet, blant annet ha alt på ett plan og ikke i tre etasjer...

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Nei, vi kommer ikke til å flytte. Vi vil ha huset og hagen å kose oss med, og vi vil ha plass til alle våre når de kommer, enten det er for en sommerferie eller julaften. Jeg vil dessuten at ungene mine fortsatt skal kunne komme hjem. Mine foreldre bor fortsatt i mitt barndomshjem, og jeg er hjemme i deres hus når jeg er der. Svigerforeldrene mine har flyttet flere ganger siden mannen flyttet hjemmefra, og han synes det er litt sårt at barndomshjemmet hans er borte for alltid. 

Veldig enig. Det må være trist ikke bare for barna, men for en selv,  å ha så lite røtter og trivsel der en bor at man ikke kan forestille seg å bli boende ett sekund lenger bare man får kibba ut disse brysomme  barna. Unntaket er om man har andre steder - landsted, hytte, sekundærleilighet - som barna også har forhold til og som kan ha den samlende funksjonen.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. Vi bor på et veldig idyllisk sted ved fjorden, men jeg trives ikke. Vi har en leilighet i Oslo også, så det er mulig vi beholder huset og bor i byen til daglig, slik at barna kan komme «hjem» og vi har rom til barnebarn, men fremdeles kan leve bylivet i hverdagen. Et alternativ er å selge begge boligene og kjøpe noe større i byen. 

Anonymkode: 28e2e...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, amandine skrev:

Vi flytter så fort minstemann er ute. Vi har så mange barn at det uansett er uaktuelt at alle kommer hjem og bor med familie. Vi kommer alltid til å beholde hytta hvor det er plass til alle, men jeg tenker at det er litt som det er. Det er vemodig å tenke på at epoken med småunger og ungdom i alle kriker og kroker er over snart, men det er som det er. Jeg vil være forberedt på resten av livet, blant annet ha alt på ett plan og ikke i tre etasjer...

Helt enig med Amandine her. Vi kommer til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil ha alt på ett plan. Blir gal av alle trappene - selv nå når jeg er 30 år og i mitt livs form.

Anonymkode: d5733...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...