Gå til innhold

Har dere barn på 125-130cm i bilstol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en på litt over 6 år. Sitter i BELTEstol. Forovervendt selvsagt. Men leser om andre som har store barn bakovervendt. 

Hvor vanlig er det å ha såpass lange bakovervendt? 😂

Anonymkode: 81448...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har min 5-åring, på 134 cm, i forovervendt beltestol. Han sitter på pute når han er med venner hjem fra barnehagen.

Her vi bor, ser det ut til at det er alder, ikke størrelse, som er avgjørende for hvordan barna sikres: det er liksom innafor at en 5-åring sitter i beltestol, men ikke en 9-10-åring, selv om de har samme høyde.

Anonymkode: 71813...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen min er 135 cm, han har sittet i beltestol siden han ble 4. Sitter på pute når han sitter på med andre. I klassen hans sitter omtrent halvparten i beltestol og resten på pute. Har ikke sett noen av vennene hans sitte bakovervendt siden han begynte på skolen. 😛

Anonymkode: 9c8b5...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har sittet i forovervendt beltestol siden de var 3-4 år gamle, litt etter høyde og vekt (har en sønn som alltid har vært veldig lang)

Så har de brukt beltestol (pute i venners biler) til de har vært 9-10 år gamle, igjen litt etter høyde.

Aldri sett en bakovervendt unge i bilstor etter 5 års alder, tror ikke det er så vanlig.

Anonymkode: b6611...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste her er 8 år og 143cm, han sitter i beltestol og har gjort det siden han var ca 5-6 år tror jeg. Han måtte snus i bilstolen ganske tidlig, lenge før 4 år, pga problemer med å sitte bakover. 

Minste er 3 år og har det ubehagelig bakover, men funker greit nok. Skal snu han og la han bruke bilstolen lengst mulig når han fyller 4 år. Bilstolen kan gjøres om til beltestol når han går over Max høyde for bilstolen. Men hadde det gått smertefritt å sitte bakover hadde vi bare latt han sitte bakovervendt så lenge det gikk. Men jeg har aldri sett store barn sitte bakover egentlig.. Tror ikke det er vanlig.

Anonymkode: b0609...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 7 bikket akkurat 140cm nå (fant det ut når vi skaffet pass i våres), bruker forovervendt beltestol til vanlig. Men nå i sommer måtte vi gå over til pute i den ene bilen vår, fordi han får hodet nesten i taket der i beltestolen. Sitter i beltestolen i den andre så lenge det går. 

Han har alltid vært veldig høy, og når han var ca 4 måtte vi snu han fremover i 5pkt setet fordi bena ble så bøyd at beltet over hoftene ikke strammet skikkelig. Drøftet det med fagfolk (trafikkulykkeeterforsker som har etterforsket ulykker med barn i flere år), og veide fordeler og ulemper. Men kom frem til at det var viktigst at beltene satt riktig, i dette tilfellet. 

Har de bakovervendt så lenge som mulig, og i bilstol fremovervent så lenge det går og pute er siste "utvei". vi får se om lillebroren vokser like fort. 

Anonymkode: a2cf3...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 åringen her er vel og merke 150, og ikke innenfor høyden du spurte om. Han sitter på pute da beltene i bilen våre kommer over magen hans uten pute.

Så lenge beltene ikke sitter som de skal uten pute, blir det pute. 

 

Anonymkode: 72249...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg er ikke hysterisk. 

Han er 8,5 år, 132 cm høy og sitter på pute. Altså godkjent setepute, naturligvis forovervendt. 

 

Anonymkode: 1219d...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her bruker 10-åringen beltestol, hun er ca 130 cm.

Anonymkode: e7bb8...fc1

Ganske lav 10-åring du har?

Anonymkode: 1219d...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eldste satt beltestol frem til nå nylig. Han er rundt 137 cm og har gått over til pute i begge biler nå pga liten plass i stolen.

Anonymkode: e64d1...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ganske lav 10-åring du har?

Anonymkode: 1219d...0aa

Helt innenfor normalen vil jeg tro. 12 (snart 13) åringen min er134 og innenfor men i nedre del av normalområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ganske lav 10-åring du har?

Anonymkode: 1219d...0aa

Er bare 20cm lavere en meg da, og jeg er 36 😅 Det er innafor normalen. 

Ungene mine er høyere en meg innen de når puberteten, også de er innafor normalen andre veien. 

Ingen er vi like 😉

Anonymkode: a2cf3...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 8-åringen på rett over 130 cm sitter i beltestol. Tenker han skal sitte i beltestolen til han er høy nok til å sitte uten pute/beltestol. Han har foreløpig god plass i beltestolen. Ser at mange i klassen bare bruker pute nå. Vi har en ekstra pute liggende i bagasjerommet, så om han har med klassekamerater så sitter han/kameraten på pute og den andre i beltestolen. 

Anonymkode: 2c8e8...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når slutter dere helt med stol/pute? 10 år og 139 cm her. 

Anonymkode: f7517...b04

 

Anonymkode: f7517...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder dere? Min på 8,5 år er 132 cm og sitter på pute. Beltestol på en 10-åring? Virkelig? Her vi bor bruker ingen beltestol lenger på sine 2.-3.-klassinger. Ikke en eneste. 

Anonymkode: d2ef6...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når slutter dere helt med stol/pute? 10 og 139 cm her. 

Anonymkode: f7517...b04

Når beltet ligger riktig uten.

Anonymkode: 9c8b5...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sitter 10 åringer virkelig i beltestol

Anonymkode: 49c11...20c

11-åringen vår sitter i beltestol. 

Anonymkode: d7b53...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kødder dere? Min på 8,5 år er 132 cm og sitter på pute. Beltestol på en 10-åring? Virkelig? Her vi bor bruker ingen beltestol lenger på sine 2.-3.-klassinger. Ikke en eneste. 

Anonymkode: d2ef6...603

Vårt eldste barn er 11 og sitter i beltestol. Er ca. 142 cm høy men er langt under vektgrensa, så hvorfor bytte til pute når det er langt tryggere med beltestol? 

Anonymkode: d7b53...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Anonymkode: f7517...b04

Loven sier 135 cm

Anonymkode: 1219d...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...