Gå til innhold

Kroppsnære klær på 12-åring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter på 12 har begynt å få bryster, men de er foreløbig bare litt mer enn brystvorter.

Hun fikk en "magetopp" i gave, og synes denne er kjempefin. Den er en sånn som gir bare skuldre, men med litt ermer, om dere skjønner. Navlen vises.

Jeg får veldig store "lolita"-følelser, men jeg synes det er vanskelig å nekte henne å gå i den.

Hvis jeg skulle sagt det jeg tenker så blir det at den er alt for sexy, den kan få gamle griser til å tenne på henne, men jeg har ikke lyst å påføre henne skam heller.

Og samtidig så er det bra at hun er stolt over seg selv og kroppen sin. Jeg husker selv hvor flau jeg var i den alderen, gikk i store gensere og var lutrygget for å skjule den nye kroppen min.

Hittil har jeg skylt på været for å få henne til å ta på noe annet, men nå er det jo sommer...

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men om noen har noen tanker/innspill hadde det vært fint.

Anonymkode: 2f607...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare si at hun ikke får lov å gå sånn. Én ting er at hun viser magen, det er ikke greit. Man skal være anstendig kledd, man går ikke rundt i bare undertøy i matbutikken heller. 

Men en annen ting er jo at de magetoppene er helt forjvlig stygge 😛 NEI, ingen i hele verden har lyst til å se magen din. 

Jeg hadde foreslått at vi gir den til UFF, så får hun være med en tur i butikken og velge seg en annen kjempefin topp selv.

Anonymkode: 0e6a3...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare si at hun ikke får lov å gå sånn. Én ting er at hun viser magen, det er ikke greit. Man skal være anstendig kledd, man går ikke rundt i bare undertøy i matbutikken heller. 

Men en annen ting er jo at de magetoppene er helt forjvlig stygge 😛 NEI, ingen i hele verden har lyst til å se magen din. 

Jeg hadde foreslått at vi gir den til UFF, så får hun være med en tur i butikken og velge seg en annen kjempefin topp selv.

Anonymkode: 0e6a3...137

Anstendig kledd. Hater å høre det. Unge jenter kan godt høre at utfordrende klær kan gi uønsket seksuell oppmerksomhet. Derfor har jeg sagt at mine kan gå med det hjemme/stranda, men ikke borte. Da har jeg begrunnet det med hvem de kan få uønsket oppmerksomhet fra. Jeg nekte allikevel å kalle det uanstendig. Menn går i kun shorts på butikken. Mannepupper er heller ikke stas. Det var større aksept for kropp for 40 år siden enn nå. Miniskjørt kan hi uønsket oppmerksomhet og er derfor upassende enkelte steder, men ikke på grunn av brukeren. Uanstendig er det ikke.

Anonymkode: d587d...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare si at hun ikke får lov å gå sånn. Én ting er at hun viser magen, det er ikke greit. Man skal være anstendig kledd, man går ikke rundt i bare undertøy i matbutikken heller. 

Men en annen ting er jo at de magetoppene er helt forjvlig stygge 😛 NEI, ingen i hele verden har lyst til å se magen din. 

Jeg hadde foreslått at vi gir den til UFF, så får hun være med en tur i butikken og velge seg en annen kjempefin topp selv.

Anonymkode: 0e6a3...137

Og mange har lyst til å se mage. Det er derfor de eksisterer. Brukeren bør allikevel være i stand til å filtrere meninger og reaksjoner som kommer rundt bekledning. 

Anonymkode: d587d...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har hun ellers på? Det er forskjell på å gå med en slik topp sammen med knebukser eller med hotpants. Det er totalinntrykket som er viktig.

Personlig ser jeg ikke helt at en slik topp er så fæl på en så ung jente med mindre hun er veldig kropslig utviklet - hvilket din jo ikke er. Det var verre om hun var 15 år og barmfager. I tillegg er det vel ikke sansynlig at hun har samme klessmak om 3 år som hun har nå, så dette trenger ikke være en stor sak.

Enten må du forklare henne den virkelige grunn til at du ikke vil hun skal gå med den, eller du må akseptere at hun går med den, eller du må komme med litt vage unnskyldninger a la, slikt går man ikke med på butikken (selvom jenta fort kommer til å skjønne at det ikke er så usedvanlig å gjøre det.) Den siste løsning er kanskje den mest tiltalende umiddelbart, men det er også den vanskeligste posisjon å forsvare.

 

Anonymkode: 6aa0f...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit hjemme, ute blant folk tas mer klær på. Skam? Anstendig bekledning må læres.

Anonymkode: 7ff56...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her.

Hun har den sammen med shorts, men ikke hotpants, og kroppsspråket er normalt. Hun går ikke rundt og gjør seg til, vrikker på rumpa etc.

Jeg har prøvd å si at det er sånn man går på stranda eller hjemme, men hun ser jo andre som går sånn og påpeker det, så hun skjønner at det ikke er den egentlige grunnen.

Vi pleier å si at man kler seg ordentlig etter anledningen, "anstendig" er ikke er ord vi bruker. Da får jeg med en gang assosiasjoner til de som mener at jenter kan takke seg selv for at de blir voldtatt, siden de er "uanstendige".

Men praten om uønsket oppmerksomhet må jeg ta, innser jeg. Men det er ikke lett, synes jeg. Det er det med at barna må få vite at alle ikke er snille og at verden kan være et kjipt sted 😕 Vi har selvsagt snakket om det i flere år allerede, så dette blir "bare" en fortsettelse på det.

 

Anonymkode: 2f607...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, ser dere ikke at det er dere selv som lager disse fordommene? 

Hva er så ille med å vise magen? Ingenting vulgært i det! Slike topper sammen med en shorts er jo en helt vanlig bekledning. Verre blir det om det er en fullutviklet ungdom med en dypt utringet topp og miniskjørt. 

Anonymkode: 1edbf...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er interessant på flere måter. 

Min første tanke er at mine barn skal få kle seg i det de ønsker uten at moralpoliti og seksualisering. Innenfor sømmelighetens grenser. 

Den andre siden av meg kjenner at den blir opprørt over at kroppsnært, trangt og avslørende presses på barna. Behovet og ønsket er skapt av media. I gamle dager DA JEG VAR UNG (sagt ironisk 😂😂😂) var komfortabelt og funksjonelt viktigst. Synes det er ille at yngre og yngre barn introduseres for «voksen plagg». Det er tydelig at kropp blir vurdert og bedømt tidligere og tidligere. Å tro at barn bare bruker slikt fordi de større gjør det er naivt. Det handler om i mange miljøer aksept, passe inn osv. Særlig unge jenter blir stadig mer utsatt for kroppspress, ha de rette formene og vis det frem. Bare ta disse russebuss greiene som var i våres. Er du feit får du ikke rulle. Det er tøft å være ung i dag, og enda tøffere å være jente. Kvinnefrigjøringen har på mange måter tatt et steg tilbake synes jeg. Samtidig som jeg sa innledningsvis, mine barn skal få ta egne valg, jeg bare frykter at egne valg kommer som et resultat av massesuggesjon fra SoMe. Våre bloggere som legger ut lettkledde og redigerte bilder. Sånn skal man se ut liksom. 

Utviklingen går i så feil retning. Jeg håper jeg klarer lærer barna mine at du trenger ikke vise hud, lår og kløft for å være bra nok. 

Angående ditt spørsmål hi. Jeg hadde ikke tillatt at en på tolv går med magetopp. Det er klær for voksne. 

Anonymkode: eabcd...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt normal påkledning til jenter i den alderen i dag, så lenge den ikke viser for mye mage/langt opp hadde jeg ikke brydd meg. Her går alle jentene sånn kledd, det er også en grunn til at "alle" butikkene selger den type klær nå. 

Anonymkode: efd09...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne diskusjonen er interessant på flere måter. 

Min første tanke er at mine barn skal få kle seg i det de ønsker uten at moralpoliti og seksualisering. Innenfor sømmelighetens grenser. 

Den andre siden av meg kjenner at den blir opprørt over at kroppsnært, trangt og avslørende presses på barna. Behovet og ønsket er skapt av media. I gamle dager DA JEG VAR UNG (sagt ironisk 😂😂😂) var komfortabelt og funksjonelt viktigst. Synes det er ille at yngre og yngre barn introduseres for «voksen plagg». Det er tydelig at kropp blir vurdert og bedømt tidligere og tidligere. Å tro at barn bare bruker slikt fordi de større gjør det er naivt. Det handler om i mange miljøer aksept, passe inn osv. Særlig unge jenter blir stadig mer utsatt for kroppspress, ha de rette formene og vis det frem. Bare ta disse russebuss greiene som var i våres. Er du feit får du ikke rulle. Det er tøft å være ung i dag, og enda tøffere å være jente. Kvinnefrigjøringen har på mange måter tatt et steg tilbake synes jeg. Samtidig som jeg sa innledningsvis, mine barn skal få ta egne valg, jeg bare frykter at egne valg kommer som et resultat av massesuggesjon fra SoMe. Våre bloggere som legger ut lettkledde og redigerte bilder. Sånn skal man se ut liksom. 

Utviklingen går i så feil retning. Jeg håper jeg klarer lærer barna mine at du trenger ikke vise hud, lår og kløft for å være bra nok. 

Angående ditt spørsmål hi. Jeg hadde ikke tillatt at en på tolv går med magetopp. Det er klær for voksne. 

Anonymkode: eabcd...95c

Jeg er 45 år og magetopper var veldig populært da jeg var tenåring, så det er ikke første gang den er i motebildet altså 😉

Anonymkode: 827a7...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35 og magetopper var inn da jeg var på den alderen. Ser virkelig ikke problemet.  Uanstendig? Det synes jeg faktisk ikke. Jenta er 12 år og ikke et lite barn lenger, så du må til en viss grad la henne gå velge antrekk selv etterhvert. Og kommentarer din om gamle griser, nei de kalles pedofile dersom de sikler på en 12-åring!!! Og de vil i då tilfelle sikle like mye om hun ikke har magetopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare si at hun ikke får lov å gå sånn. Én ting er at hun viser magen, det er ikke greit. Man skal være anstendig kledd, man går ikke rundt i bare undertøy i matbutikken heller. 

Men en annen ting er jo at de magetoppene er helt forjvlig stygge 😛 NEI, ingen i hele verden har lyst til å se magen din. 

Jeg hadde foreslått at vi gir den til UFF, så får hun være med en tur i butikken og velge seg en annen kjempefin topp selv.

Anonymkode: 0e6a3...137

Hvorfor er det ikke greit å vise magen? Ser du ikke forskjell på undertøy og klær? Anstendig kledd? Hvor gammel er du?

Gled deg til du får tennåringer i hus 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 45 år og magetopper var veldig populært da jeg var tenåring, så det er ikke første gang den er i motebildet altså 😉

Anonymkode: 827a7...3a0

Joda. Men IKKE på tolvåringer. Er 45 selv og magetopp var det ingen i min vennekrets som brukte da jeg var 12 år. Selvsagt forskjeller rundt om fra sted til sted. 😊

Anonymkode: eabcd...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tiåring har flere topper/gensere som viser mage/skuldre. I en periode har det vært nesten umulig å finne klær i hennes størrelse som ikke viser dette. Hun elsker disse plaggene og bruker de til bukser med høyt liv. Ikke noe å seksualisere, de er jo små og uskyldige enda. 

Anonymkode: d43f1...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Men IKKE på tolvåringer. Er 45 selv og magetopp var det ingen i min vennekrets som brukte da jeg var 12 år. Selvsagt forskjeller rundt om fra sted til sted. 😊

Anonymkode: eabcd...95c

Er 35 og brukte magetopp da jeg var 12. Hadde både pupper, lår og mensen og var ikke noe barn  lenger som 12-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår barneskole er det ikke tillatt med magetopp. Det er veldig greit. Datteren min har et par, men bruker hvit singlet under. 

Synes ikke jenter på den alderen skal gå rundt med sånne plagg. De blir voksne og seksualiserte tidlig nok  

Anonymkode: ad936...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske de følte litt mer «skam» over kroppen jeg da. Så mange unette barn- og ungdommer i slike klær å se. Med mindre de har sixpack, som man heller ikke skal streve etter, bør enhver mage være skjult med unntak av på stranda og i svømmehallen. 

Anonymkode: d8430...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske de følte litt mer «skam» over kroppen jeg da. Så mange unette barn- og ungdommer i slike klær å se. Med mindre de har sixpack, som man heller ikke skal streve etter, bør enhver mage være skjult med unntak av på stranda og i svømmehallen. 

Anonymkode: d8430...918

Hvorfor?

Anonymkode: 1edbf...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske de følte litt mer «skam» over kroppen jeg da. Så mange unette barn- og ungdommer i slike klær å se. Med mindre de har sixpack, som man heller ikke skal streve etter, bør enhver mage være skjult med unntak av på stranda og i svømmehallen. 

Anonymkode: d8430...918

De bør skamme seg over kroppen sin faktisk. Tragisk holdning du har

Anonymkode: 856f7...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske de følte litt mer «skam» over kroppen jeg da. Så mange unette barn- og ungdommer i slike klær å se. Med mindre de har sixpack, som man heller ikke skal streve etter, bør enhver mage være skjult med unntak av på stranda og i svømmehallen. 

Anonymkode: d8430...918

Du klarer helt fint å påføre ungene dine skam over egen kropp med de holdningene der. Så kan vi andre bygge opp våre unger til å ha det bra med den de er og den kroppen de har.

Lykke til med foreldrerollen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske de følte litt mer «skam» over kroppen jeg da. Så mange unette barn- og ungdommer i slike klær å se. Med mindre de har sixpack, som man heller ikke skal streve etter, bør enhver mage være skjult med unntak av på stranda og i svømmehallen. 

Anonymkode: d8430...918

Du kan umulig mene dette?😳 Du burde gå i deg selv og virkelig skamme deg! Du kan ikke i fullt alvor mene at unge skal måtte gjemme kroppen sin om den ikke er "bra" nok?! Hvem tar skade av å se mage og hud?

Anonymkode: efd09...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt to sider her.

Det ene er at en på tolv bør få bestemme selv hva hun går med, selvsagt om det er passende anledning. En kort magetopp passer i uformelle settinger med venner og familie men ikke over alt.

Noe helt annet er det voldsomme fokuset på kropp, utseende og at de tidligere og tidligere blir forventet å forsterke det kjønnstypiske. Det synes jeg er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...