Gå til innhold

Sover ikke når barna er hjemme 😭😭


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har barna mine 50/50. Den uka de er hos pappan sin sover jeg veldig godt. Den uka de er hos meg sover jeg max 2 timer per natt. Jeg våkner av ALT. 

Trenger tips, er desperat. Angrer ikke på at jeg fikk barn, men hadde jeg visst hva søvnmangel kan gjøre så hadde jeg latt vær. Gleden er stor, men helsa er ødelagt både fysisk og psykisk. 

Jeg har vært hos lege, fikk sovetabletter. Uaktuelt å ta sovetabletter med en 2 åring og en 5 åring i hus. 

Jeg sovner fort, men jeg våkner av alt. Å våkne av at barna må på do, har mareritt osv er ok. Men å ligge våken 4 timer fordi de puster i naborommet gir meg snart selvmordstanker! 

Tips? Hva som helst? Og helst tips ift soving, dette er et ganske ekstremt problem for meg, men jeg ønsker ikke å høre at jeg bør la barna bo hos far 100% el.l.

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt mer info kanskje

 Vi har alle 3 hvert vårt rom. Barns sover sjelden på mitt rom, kun hvis de er redde el.l. 

Ingen rom er vegg i vegg, men alle soveromsdørene går til samme mellomgang. 

Jeg hører dem puste, hører de vrir seg i senga osv.

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være så skeptisk til sovemedisin, for du våkner av det du MÅ våkne av. Med rett dosering blir du ikke helt borte. 

Anonymkode: 312b4...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemmaet er at jeg vet ikke før jeg har prøvd, og jeg tør ikke prøve. Hva om 2-åringen våkner og jeg ikke hører han? Hba om 5-åringen går på do, våkner jo ikke av en musestille 5-åring som kan finne på å tisse andre steder om jeg ikke sjekker 🙈 

Er redd jeg ikke våkner og en av de låser opp ytterdøra og går ut. Har lest mange skrekkeksempler, og tenke å holde barnevernet utenfor 😳🙈

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd melatonin i stedet for sovetabletter?

Anonymkode: ad71c...8c1

Nei. Hva er det? 🤔 Skal google det 👍

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra det du skriver: Jeg tenker at det ikke er lydene som holder deg våken, men angst. Det er den du bør behandle, først og fremst.

Anonymkode: ebea9...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dilemmaet er at jeg vet ikke før jeg har prøvd, og jeg tør ikke prøve. Hva om 2-åringen våkner og jeg ikke hører han? Hba om 5-åringen går på do, våkner jo ikke av en musestille 5-åring som kan finne på å tisse andre steder om jeg ikke sjekker 🙈 

Er redd jeg ikke våkner og en av de låser opp ytterdøra og går ut. Har lest mange skrekkeksempler, og tenke å holde barnevernet utenfor 😳🙈

Anonymkode: bd3db...35a

Prøv sovetabletter når de ikke er hjemme og sett på en alarm på tlf eller noe inne på rommet til en av dem, så ser du om du våkner av den? Da får du testet om sovemedisin virker. 

Hvis det er så lytt at du hører dem bevege seg og puster så må dere kanskje lukke minst ei dør? Inn til ditt rom? Jeg sover også lett og er var, men hører ikke ungene på natta fra mitt rom. Det har vi løst med video babycall på rommene deres som kun slår inn lyd ved litt høyere lyder. Da kan jeg også se om de er i sengene. Hører om de står opp av sengene. 

Er det full krise om femåringen tisser litt utenfor? Eller tisser han hvor som helst? Hva med potte ved senga?

Toåringen, kan du sette bjelle på døra eller noe så du hører om hun vandrer ut? Evt husalarm som går av om hun åpner ytterdøra og går ut?

Finnes mange andre løsninger også sikkert som gjør at du kan sove i trygghet om at du hører det om de gjør noe de ikke skal på natta. 

 

 

Anonymkode: 68635...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Hva er det? 🤔 Skal google det 👍

Anonymkode: bd3db...35a

Melatonin er kroppens søvnhormon, det regnes som en naturmedisin og det kan man få på resept.

Anonymkode: ad71c...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover også lett og våkner veldig fort. «Kuren» for meg ble en vifte (sånn gulv/bordvifte) som står på hele natten på fullt, og ørepropper. Jeg hører fortsatt de lydene jeg må høre, men den hvite støyen fra vifta gjemmer bort alle ulyder, og øreproppene gjør at jeg ikke hører at noen bare beveget på seg.

Har du angst for opplåsing av dører kan du fikse det helt enkelt ved å kjøpe en slik «hektelås» (husker ikke hva det heter), og skru opp den ganske høyt opp på døra. Da vil ikke ungene kunne komme seg ut uten at du vet det midt på natta/morgenen :)

Anonymkode: a37cf...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøv sovetabletter når de ikke er hjemme og sett på en alarm på tlf eller noe inne på rommet til en av dem, så ser du om du våkner av den? Da får du testet om sovemedisin virker. 

Hvis det er så lytt at du hører dem bevege seg og puster så må dere kanskje lukke minst ei dør? Inn til ditt rom? Jeg sover også lett og er var, men hører ikke ungene på natta fra mitt rom. Det har vi løst med video babycall på rommene deres som kun slår inn lyd ved litt høyere lyder. Da kan jeg også se om de er i sengene. Hører om de står opp av sengene. 

Er det full krise om femåringen tisser litt utenfor? Eller tisser han hvor som helst? Hva med potte ved senga?

Toåringen, kan du sette bjelle på døra eller noe så du hører om hun vandrer ut? Evt husalarm som går av om hun åpner ytterdøra og går ut?

Finnes mange andre løsninger også sikkert som gjør at du kan sove i trygghet om at du hører det om de gjør noe de ikke skal på natta. 

 

 

Anonymkode: 68635...9a7

Det vil ikke hjelpe dersom det er slik jeg tror; at det er frykten for alt som kan skje som egentlig holder henne våken. 

Anonymkode: ebea9...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til barna blir tenåringer(17-18) . Da ligger du våken og venter til dem kommer hjem, og så sover du godt etterpå 😁🤣

Anonymkode: 1602b...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som ei over her nevnte; du sover alt for lett fordi du er redd for å ikke våkne hvis noe skjer. Det er det du må jobbe med - trygge deg selv på at det går bra. Babycall (en der du kan stille inn sensitivitet så den ikke slår inn på pusting eller at de snur seg), sikkerhetslenke på ytterdøra (det har vi, nettopp pga min frykt for at knotten skal våkne og gå ut), kanskje babygrind som sperrer av deler av huset hvis det er mulig? Evt en bjelle eller noe på soveromsdøra til femåringen som står opp for å gå på do. Så sikrer du rommet sånn at det faktisk ikke er noen katastrofe om han tisser i en lekekasse. Gå rett og slett igjennom alle "katastrofer" du kan komme på at kan skje mens du sover, og forebygg dem. Slik det er nå så våkner du av pusting fordi du er så redd for å ikke våkne  at du har stilt inn kroppen din på oversensitivitet. Du må bare justere den til et mer levelig nivå, og det gjør du ved å sikre at ungene lager en høyere lyd hvis/når de våkner og finner på sprell.

Anonymkode: 7aa4c...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd alle sammen. 

Ja, hun kan tisse i en lekekasse om hun tror det er toalett før hun våkner skikkelig. 

Jeg ble frarådet sikkerhetslenke, vi har brannøvelse iblant og da skal alle naboer møtes på samme sted. Om det brenner hos oss så er en dørlenke en potensiell brannfelle for ungene. 

Jeg tror det er sant som dere sier, det er angsten som gjør dette. Men kan jeg kurere angst med ørepropper eller hvit støy? Eller må jeg jobbe med tankene mine? 

Hva er første bud? Lukke soveromsdøra mi? For ja, når jeg tenker meg om å har jeg den åpen for å høre om noe skjer, og jeg ligger nok ubevisst og lytter.

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, vi er så forskjellige.. Jeg sover knapt de helgene barna er borte, da er det så unaturlig stille og rart i huset 😉 

Anonymkode: 1b630...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med angsten din, gå til fastlegen og ta det videre derfra. 

Det er ikke normalt å ligge våken for å kunne stå opp hvis femåringen må på do. Det er faktisk ikke krise om hun skulle tisse i lekekassa. Hun blir vant til å treffe riktig før eller siden, men hvis du hele tiden er der for å passe på så lærer hun ikke. 

Lukk døren til rommet ditt må være første bud. Du hører om noen begynner å gråte uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå til en psykolog for angsten. Privat hvis du har pengene, eller få henvisning fra fastlege. 

Hvis du kun sover 2t/natt må jo motivasjonen være stor for å jobbe med saken. 

Ps. Det å gå til psykolog kan ikke erstattes av selvpisking altså. Har man skikkelig angst trenger man riktig hjelp. Ikke sikkert du trenger så mange timer heller. 

Anonymkode: c1275...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det likt. Var redd for å prøve sov i ro av frykt for å ikke våkne om det var noe viktig. Men barnegråt har jeg en radar på. Våkner ALLTID, men sover godt også. 

Anonymkode: ae8aa...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Psykolog blir for dumt, men takk for tips. Greit nok at dette kanskje kan defineres som angst, men jeg er ikke waco heller da 😊 

Jeg tenker første bud får være som ei her nevnte å takle at hun evt tisser et sted man ikke ønsker at barna skal tisse. 

Så lukker jeg døra mi fra og med i kveld. Og en annen ting jeg kom på er at jeg bør nok kutte kaffedrikkinga før leggetid (selv om jeg ikke har problemer med å sovne). 

Så får sov i ro eller hvit støy prøves senere ved behov. Evt melatonin(?). Jeg vet jo som dere sier at jeg også våkner om de gråter eller roper 😊

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du en toåring som bor 50/50? Trodde ikke det var anbefalt. 

Anonymkode: 3084b...782

Ja det har jeg, og nei det er ikke anbefalt selv om vi gjør det.

Og skjønner ikke at jeg orker å bruke tid på å skrive dette siden du ikke aner hvem jeg er og omvendt. But here it goes.... 

1. Blir 3 i november, men jaja, fortsatt ikke anbefalt. 

2. Jeg og eksen bor i samme gate, 4 hus mellom oss. Vi valgte dette pga jobbsituasjon og at ungenes hverdag ikke skulle endre seg nevneverdig. Jeg har barna 1 uke i strekk, henter/leverer og de sover hos meg. Neste uke sover de hos pappaen sin, men jeg henter de i barnehagen 2 av dagene og er sammen med de 2 timer før pappaen kommer og henter de hos meg. Dette pga han jobber lenge. Og sånn hadde vi det også før bruddet.

3. Samarbeidet er bra og ungene trives. De flyr litt til og fra og løper like gjerne og leker i hagen til pappa om de er hos meg, og omvendt. 

Anonymkode: bd3db...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig med søvnen en periode. Isteden for å ta sterke sovemedisiner så tok jeg Vallergan som er et antihistamin. Det brukes også som sovemedisin da man blir søvnig og det virker litt beroligende. Vallergan er ikke noe sterke saker som du ikke våkner av. Sluttet også å drikke alt som inneholder koffein etter kl 17 og sluttet å bruke mob og nettbrett etter kl 21:30. Da lå jeg på sofaen med tv-en på og fant roen😊 Prøv dette.

Anonymkode: b56b8...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...