Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Noen operert for stressinkontinens? Etter flere raske fødsler av store barn sliter jeg men inkontinens ved hopping, jogging, brå bevegelser og hoste/nys. Skikkelig kjipt, har en aktiv livsstil og dette begrenser meg og min livskvalitet. Selv om jeg tisser før joggeturen er tenabindet gjennomvått etter joggeturen. Har grei kontroll på bekkenbunn tror jeg og kniper hver dag. Noen som er operert og kan fortelle om det? Hjalp det? Vondt? Hvordan la du det fram til gynekologen? Anonymkode: 70010...f0f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Jeg tok det med fastlegen. Jeg var en av de som ventet i mange, altfor mange, år før jeg tok det opp. Jeg tenkte hele tida at om jeg bare kniper litt til, så...men er det en ting som er sikkert, så blir inkontinens ikke bedre med økende alder. Jeg ble operert for snart to år siden og har ikke angra et sekund. Jeg måtte gjennom tester på sykehuset og hjemmetest først og hele forløpet fra henvisning til operasjon tok tett på ett år. Selve operasjonen gikk kjempegreit. Jeg fikk lokalbedøvelse og noe å døse på og husker bare at jeg "fylleprata" med en sykepleier og at jeg måtte hoste på kommando. Dro hjem ca 4 timer etterpå. Underlivet var sårt og ømt, litt som etter fødsel i et par dager, men resten var ikke noe å snakke om. Tror jeg tok en paracet første kvelden. Nå er jeg helt tett. Kan sitte på huk og nyse om jeg så vil. Hoppe, danse, løpe, hoste, le. Det er ikke noe jeg tenker på at jeg gjør lenger, annet enn med litt fryd når jeg kjenner at jeg ikke lekker. Ingen bivirkninger annet enn at jeg ikke kan tisse fort lenger. Bare snakk med legen. Si det rett ut. De har hørt det før. Det er bare en del av oss damer som går og holder det hemmelig, lager strategier rundt problemet og håper at ingen skal merke noe som synes dette er flaut. Det er så vanlig! Anonymkode: e010e...8c6
Superdolly Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 Ja. Jeg grudde meg lenge før jeg turte å ta det opp med legen. Jeg gikk til fastlegen til slutt og hun tok det helt profesjonelt. Jeg ble henvist til gynekolog på sykehuset, og der fikk jeg en "dings". Det var en skal jeg skulle putte oppi skjeden og som avga elektriske impulser for å styrke bekkenbunnsmuskulaturen. Dette måte jeg holde på med en viss tid, jeg husker ikke helt hvor lenge. Så ble jeg innkalt på kontroll igjen. Da "dingsen" ikke hadde effekt, ble jeg henvist til operasjon. Jeg fikk full narkose, og jeg tror operasjonen var ren rutine. Etterpå fikk jeg noen restriksjoner noen uker: Ikke løfte tungt (maks fem kilo fordelt på to hender) og ikke samleie. Jeg husker ikke hvor lenge. Jeg fikk dra hjem fra sykehuset så fort de så at jeg klarte å tisse slik at jeg fikk tømt blæra. Etterpå fikk jeg et helt nytt liv! Jeg kunne løpe og hoppe og gjøre alt uten å planlegge med å gå på do og ta på bind først, og likevel gikk det ikke galt.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Bare legg det frem akkurat slik som du skriver her. Det høres alkurat ut som mine plager:-) Jeg tok det opp med fastlegen etter forrige fødsel, ble henvist til gynekologisk poliklinikk på sykehuset. Etter timen der måtte jeg forsøke med knipeøvelser hos fysioterapeut før jeg ble satt opp til kontroll etter 6 mndr. Det var da meningen at jeg skulle bli operert, men ble gravid igjen før kontrollen, så nå er alt utsatt til etter fødsel. Dette blir siste barnet, så tenker å gjennomføre operasjon nå når jeg sannsynligvis får tilbud om det til neste år. Anonymkode: 29962...6c2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Jeg står på innkalling til uke 42 for denne operasjonen. Jeg gleder meg! Alt må være bedre enn nå. Jeg reiser meg og jeg lekker. Jeg hoster og er våt nedpå knærne selv med bind. Jeg hopper og bæsjen trykker i baken. Anonymkode: cf360...5c8
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Tusen takk for svar, kjære dere 💙 Anonymkode: 70010...f0f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 Kan man få barn igjen etter denne operasjonen? Anonymkode: bac19...ae4
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man få barn igjen etter denne operasjonen? Anonymkode: bac19...ae4 Det kan man, men en vaginal fødsel vil i bunn og grunn ødelegge hele operasjonen, slik at plagene sannsynligvis kommer tilbake. Hvis man så skal operere på nytt, vil det være en mer komplisert operasjon pga tidligere arrvev osv. Så man bør vente til man er så sikker som man kan bli på at man ikke ønsker flere barn! Anonymkode: 29962...6c2
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2019 #9 Skrevet 27. juli 2019 På 15.07.2019 den 23.47, Anonym bruker skrev: Det kan man, men en vaginal fødsel vil i bunn og grunn ødelegge hele operasjonen, slik at plagene sannsynligvis kommer tilbake. Hvis man så skal operere på nytt, vil det være en mer komplisert operasjon pga tidligere arrvev osv. Så man bør vente til man er så sikker som man kan bli på at man ikke ønsker flere barn! Anonymkode: 29962...6c2 Nei, det der er en gammel myte... Jeg fikk også vite dette da jeg første gang var til gynekolog for å få hjelp med stressinkontinens. Det er ca 15 år siden. Han sa at man kunne legge et sånt bånd under blæra, og det ville løse problemet, men da måtte jeg ikke føde vaginalt igjen. Siden jeg planla flere barn, la jeg det hele på is. To fødsler senere var jeg enda mer inkontinent. Så gikk til lege på nytt, og nå sier de at det ikke er så svart/hvitt - tiden har vist at mange har født også etter denne operasjonen, og det går bare fint. Så da begynte jeg nesten å grine - jeg har jo ventet til jeg ble helt sikker på at jeg aldri skulle ha flere barn... Jeg kunne ha fått den for mange år siden! Anonymkode: d87bc...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå