Gå til innhold

Dere med små skolebarn. Sommerferie, sfo osv, hvordan gjør dere det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eldste begynner på skolen nå til høsten, og vi er i gang med å planlegge neste års sommer. Skolen er ferdig den 19.06, og jeg tenker at sønnen vår må gå en uke til på sfo, dvs ut uke 26. Men så stenger sfo, og den er stengt i 5 uker. Pleier dere å dele ferien slik at far tar 3 uker i strekk, så du 3 uker? Da har vi bare én uke sammen, da, og jeg syns det virker litt stusselig. Er det vanlig? Er det sånn det må bli i mange år fremover?

Anonymkode: 48729...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sånn vi har gjort, ja. Var mer pes før når jeg måtte ta hensyn til faren til eldste og. Da hadde vi knapt ferie sammen i det hele tatt skulle jeg få ferie med barnet. Vi har pleid å ha minst to uker sammen da, og en uke hver oss. Men ikke alltid det passer med jobb så har vært velsigna med besteforeldre som har tatt de ei uke. 

Anonymkode: afc07...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres er på fotballskole uka etter skola slutter. Så er de to uker hos besteforeldre. Deretter har vi tre uker ferie sammen. Siste uka før skolestart er de på aktivitetsuke. 

Er også en mulighet å høre med noen "halvstore" om å ha det som sommerjobb å passe barnet. 

Anonymkode: 06b09...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber turnus så jeg jobber alltid kvelder og netter i skolens sommerferie. 

Anonymkode: 1af8b...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig vanlig å i en periode av livet ha en del ferie hver for seg.

Her har mannen fire uker sommerferie og jeg tre uker, vi har 1-2 uker sammen og resten hver for oss. Ungene får alltid lang ferie.

De fleste vi kjenner gjør på samme måte, det er helt vanlig i vår omgangskrets.

Anonymkode: f1e55...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik er det. I småskoleperioden etter at vi begge var ferdig med studiene så ble det maks to uker ferie sammen, da vi måtte strekke begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to uker sammen, og resten delt. 

Jeg videreutdannet meg, og skaffet meg ny jobb hvor jeg har mer fleksitid og hjemmekontor, nettopp fordi eldste skulle begynne på skole i fjor. Rakk det nå rett før sommeren begynte 😅 viste at sånn vi jobbet ville by på problemer, og begynte planleggingen for to år siden. Så nå får vi mer tid sammen, selv om vi ikke kan reise så langt i de ukene jeg jobber. 

Når eldste her er gammel nok til å være alene hjemme hele dagen begynner yngste på skolen, så jeg tenkte at jeg måtte ta noen grep så vi fikk familietid 🙂

Anonymkode: 8ce18...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SFO stengt og det ikke finnes andre tilbud, så er det jo ingen annen måte å gjøre det på, dessverre.  Men om SFO er stengt i 5 uker, kan dere i alle fall klare å ha en uke sammen. For oss er ferie sammen gull verdt, så vi ville strekt oss langt for å få det til. 

Anonymkode: 6c0a7...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gjort det sånn at han har vært en uke på Sfo etter skoleslutt. Så en uke delvis med bestefar/ på besøk hos venner som er hjemme. Uka etter der på hytta med mormor og morfar. Så fire uker ferie med oss, før det er Sfo siste uka før skolen begynner igjen. Vi er super heldige som har besteforeldre som kan bidra til å få kabalen til å gå opp og mulighet for lang ferie. Selv om Sfo her åpner seg igjen 1.august så her er Sfo kun stengt i juli. Men det koster nesten 300 kr dagen og blir relativt dyrt om han skulle vært der helt fra 1. august, men fint at det er mulig 

Anonymkode: 41865...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de vært 1 uke på sommerskole/sommerleir, finnes en del tilbud rundt omkring men selvsagt avhengig av hvor du bor. Så har vi 4 uker ferie hver, der vi overlapper 2 uker. Da gjenstår noen få dager hvor vi kan få hjelp fra besteforeldre. 

Anonymkode: 3a7d3...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hva som er av tilbud. Her i Oslo er det gratis sommerskole, i tillegg til fotballskole og andre aktivitetsopphold. Noen koster en del, vel å merke! Hudøy/ferieleir er populært hos noen  

vi kan heldigvis ta ferie sammen, vi kan jobbe noe innimellom, også hjemmefra

 

Anonymkode: b93cf...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO er stengt i Juli her. Vi voksne får 3 uker ferie på sommeren. Har så langt kunne tatt de samtidig, med hjelp av besteforeldre. I år får skolebarnet og bhg barnet 5 uker sommerferie. Skolebarnet var på SFO uka etter skoleslutt og får 2 uker på SFO før skolestart. Har ikke full plass da, så får ikke hele uker. SFO koster ikke noe ekstra for ferie her heldigvis, man har de dagene man har utenom ferier.

Anonymkode: a5f42...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 5 uker ferie/avspasering. Ungene er to uker på sommerskole eller fotballskole og en uke hos besteforeldre. 

Anonymkode: 5f6a8...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene med en i barnehagen og en som skal opp i 2 klasse. Det er ingen fast eller besteforeldre å ta av. Jeg har sagt fra på jobben og venter spent på sparken 🤣🥺😫

Venter ikke å havne så plutselig i en slik situasjon. Men barna går først. Så nyter tiden med barnas og leter etter en ny jobb ...

Anonymkode: 86e53...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har de 2 eldste passet minste som akkurat er ferdig i 1 klasse mens vi jobbet..Eldste går på ungdomsskolen og mellomste skal opp i 7 klasse..

Før om åra så har de 2 eldste vært hos farmor eller hos venner eller innimellom har de vært alene hjemme fordi de ønsket det selv..Og noen ganger har de vært med på jobb..

Anonymkode: a8498...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alliert oss med søsteren min, slik at hun har alle barna en uke hun har ferie alene, og jeg har alle barna en uke jeg har ferie alene. På den måten kan vi ha en uke ekstra sammen. Og barna stortrives og synes disse to ukene sammen med søskenbarna er feriens høydepunkt. ;)

Vet vi er heldige og at ikke alle har den muligheten, men her er det mange som gjør noe lignende med naboer eller klassevenner. Bittelite sted og alle kjenner hverandre og hjelper hverandre. :)

Anonymkode: 5064b...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...