Gå til innhold

Rett til sammenhengende ferie - sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan noe om dette, etter loven har man rett til 3 ukers sammenhengende ferie i perioden 1. juni - 30. september.

Hva skjer dersom man blir sykemeldt etter for eksempel 2 uker med ferie, da blir det jo ikke 3 uker sammnhengende

Anonymkode: 58d5d...901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som en drømmeansatt...

Anonymkode: 449cf...3cf

Skrevet

Du får tilbake den tiden du er sykemeldt. Du får (selvfølgelig) ikke igjen de to ukene du allerede har hatt ferie. 

Anonymkode: 3a4f5...beb

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får tilbake den tiden du er sykemeldt. Du får (selvfølgelig) ikke igjen de to ukene du allerede har hatt ferie. 

Det hadde jeg ikke regnet med heller, var bare redd jeg måtte ta det 3 siste ukene jeg har igjen med ferie sammenhengende i den oppgitte perioden, det har jeg ikke tid til.

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Het kan du lese om retten til å få tilbake ferien, og om rett til å få utsatt ferien ved sykdom.

Anonymkode: 37098...c42

Tusen takk

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres ut som en drømmeansatt...

Hva mener du med det?
Jeg var bare redd jeg ville bli pålagt å ta de siste 3 ukene jeg hadde igjen med feriedager sammenhengende i den perioden, det har jeg virkelig ikke tid til.

Har lyst til å bruke noen av de dagene i forbindelse med høstferien til barna, og juleferien

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg ikke regnet med heller, var bare redd jeg måtte ta det 3 siste ukene jeg har igjen med ferie sammenhengende i den oppgitte perioden, det har jeg ikke tid til.

Tusen takk

Hva mener du med det?
Jeg var bare redd jeg ville bli pålagt å ta de siste 3 ukene jeg hadde igjen med feriedager sammenhengende i den perioden, det har jeg virkelig ikke tid til.

Har lyst til å bruke noen av de dagene i forbindelse med høstferien til barna, og juleferien

HI

Ut fra hvordan du skrev innlegget ditt virket det som du mente du hadde rett på å få tilbake alle 3 ukene fordi ble sykemeldt en av de. Ingen kan pålegge deg å ta 3 uker sammenhengende ferie.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk

Hva mener du med det?

HI

Det er forskjell på å ha rett på, og ha plikt til. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra hvordan du skrev innlegget ditt virket det som du mente du hadde rett på å få tilbake alle 3 ukene fordi ble sykemeldt en av de. Ingen kan pålegge deg å ta 3 uker sammenhengende ferie.

Beklager at jeg uttalte meg litt tåkete.

Jeg har hatt 2 uker ferie, og er nå sykemeldt ut ferien min.

Med den uke jeg får tilbake har jeg 3 uker igjen, lurte på om jeg måtte ta dem sammenhengende innen den perioden.

Takk for svar 

HI

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du skal prøve å lese uten vrangbrillene på?

Makan. 

Anonymkode: 770da...159

Skrevet

Nei du må nok ikke det. Arbeidsgiver har styringsrett og kan sånn sett pålegge deg å ta ferie når det passer for driften. Men det at du har krav på 3 uker sammenhengende i hovedferien betyr bare at du kan, ikke må :) 

Anonymkode: 50b8f...5c6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å ha rett på, og ha plikt til. 

Arbeidsgiver har full styringsrett på ferien, og hvis arbeidsgiver ber hi ta ferie på ett gitt tidspunkt så må hun ta ferie. Hi har rett til 3 uker sammenhengende ferie, og arbeidsgiver har rett til å bestemme tidspunktet så lenge hi får 3 uker innenfor denne perioden. At hi ønsker å bruke ferie i høstferie og jul har hun ingen rett til, men hun kan håpe at arbeidsgiver gir henne lov.

Anonymkode: 12bae...dbc

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver har full styringsrett på ferien, og hvis arbeidsgiver ber hi ta ferie på ett gitt tidspunkt så må hun ta ferie. Hi har rett til 3 uker sammenhengende ferie, og arbeidsgiver har rett til å bestemme tidspunktet så lenge hi får 3 uker innenfor denne perioden. At hi ønsker å bruke ferie i høstferie og jul har hun ingen rett til, men hun kan håpe at arbeidsgiver gir henne lov.

Det vil ikke være noe problem.
Ut fra de arbeidsoppgavene jeg har er det en fordel at jeg legger ferien min til fellesferien, høst- og vinterferie, juleferie og så videre...

HI

Skrevet

Ingen kan pålegge deg tre uker sammenhengende. Du har krav på det i hovedferieperioden. Men det er arbeidsgivers plikt å påse at arbeidstaker tar sine uker med ferie. Dette har det i mange bedrifter blitt strengere på. Så du kan kanskje påtvinges å ta ut ukene når du ikke vil. Det er arbeidsgivers styringsrett. 

Ikke alle arbeidsgivere er slik men stadig flere tvinger ansatte å ta ut alle uker, om de har full opptjening. 

Anonymkode: 8c2c9...505

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen arbeidsgiver er tjent med å overstyre ansattes ferieønsker. 

Anonymkode: 8c2c9...505

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...