Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har to fra før, som jeg har vært alene med siden de var veldig små. De er nå på ferie hos pappaen sin et par uker. Meg, felles nettopp fylt ett-åring og samboer har ti døgn sammen. Han vil kjøre nedover Europa og se ting, kjøre på måfå. Han elsker å kjøre bil, oppleve verden osv. Jeg hater å kjøre bil, i sær med småunger. Jeg hadde fått mere hvile og fred av å være stasjonær på ei strand så dagsøvn og nattesøvn ikke blir tulla med, og jeg dermed er i vater også etter ferien (meg som tar nettene må vite). Han syns jeg er dødskjip og mener anledningene de neste årene er få, da de andre barna bor hos oss og det tross alt er kult å krysse kommunegrensa. Spør ikke hva jeg skal gjøre, det må jeg jo finne ut av selv. Hva hadde du gjort og tenkt om hva som er en fin ferie i tilsvarende livssituasjon? Å kjøre fra campingplass til campingplass i små strekk per dag er uaktuelt for min mann, han hater campingplasser. Kan ellers legge til at han jobber i Hele Europa og har sett det meste selv. Er meg han vil vise ting til og skape felles minner med. Så, ta en for laget og risikere å komme utslitt tilbake samt l han selv erfare varm og sutrete småunge i baksetet? Eller lede og sørge for egne krefter som fordrer boring livsstil fordi jeg er den med erfaring? 🙂 Anonymkode: 013d1...04f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 Vi bor i Bergen, og syns det er et helvete å kjøre til Kristiansand med ungene, så det er kanskje ikke meg du spør. Men hvorfor er dette eneste sjansen? Kan ikke dine barn være med om noen år? Og hvorfor kan dere ikke dra på interrail, som faktisk er kjekt med små? Anonymkode: 3a20f...263
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi bor i Bergen, og syns det er et helvete å kjøre til Kristiansand med ungene, så det er kanskje ikke meg du spør. Men hvorfor er dette eneste sjansen? Kan ikke dine barn være med om noen år? Og hvorfor kan dere ikke dra på interrail, som faktisk er kjekt med små? Anonymkode: 3a20f...263 Haha, bor i Bergen selv og har nettopp kjørt til Kristiansand alene med alle. Så var det å glede seg til en deilig tidagers med danskebåten og svette bilseter og sneie innom Hirtshals, Århus og Berlin, knipse noen bilder av oss selv og severdigheter og knekke nakken på bilturen hjem 🤢 Takk 🙂 Hi Anonymkode: 013d1...04f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Hadde aldri dratt så langt i bil med et lite barn. Jeg personlig kunne gjerne vært med til Europa i bil i ferien, men da hvis vi var uten barn. Om han ikke mener dine ferieønsker er spennende nok, så betyr ikke det at de ikke er det, jeg elsker å ta dagsturer å bare slappe av hjemme nå som barna er små. Ma er sliten av jobb og barn i hverdagen, så er godt å ha en ferie der man kan lade opp. Hva med å heller planlegge en flytur neste ferie? Anonymkode: a8dde...eac
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Hadde aldri i verden gått med på bilferie med 1-åring. Hadde det vært meg hadde vi nytt tiden i fred og ro hjemme. Anonymkode: 7734c...eec
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Hadde ALDRI orket reise på biltur med en ettåring. Når barna er små er det ferie på barnas premisser!! En ettåring har null utbytte av å sitte i bilen. Ettåringen har utbytte av å hoppe i sølepyttene utenfor huset. (Tenker sølepytt er mer aktuelt enn stranden... 😂) Anonymkode: 53cba...faf
Optatium Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 Bilferie med en ettåring gidder jeg ikke. Men jeg kjørte til Danmark og gjennom Sverige og hjem i sommer med ei på fire og en på ett. Det gikk fint.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 Er du sammen med en 15 åring? Han vil på biltur for det passer han? Han tar ikke barnet om natten? Han blir sur og sier at det ALDRI kommer til å skje hvis det ikke skjer i år? Biltur med så små kan gå bra eller det kan bli et helvete. Noen ganger er det verd det for å komme frem til et mål, men hvilket utbytte tenker han at babyen vil ha av x antall timer i bil i dagevis? Anonymkode: 624ea...4c0
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Hadde aldri orket. En ettåring vil bevege seg og være i aktivitet. Å kjøre bil lenge er drepen for de. Jeg har kjørt gjennom Danmark og Tyskland med ettåring, og det var mye bestikkelse og underholdning for å komme oss dit vi skulle. Anonymkode: 2fbf8...946
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 Høres ut som du Virkelig har funnet drømmemannen... Anonymkode: d229f...f09
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 Jeg liker bilferie selv, men med en 1-åring hadde jeg aldri gjort det. En 1-åring skal løpe, kose seg, vasse, kose osv, ikke sitte fastspent i en fempunktssele lenger enn høyst nødvendig. Anonymkode: 9f55c...897
Superdolly Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 Jeg tenker at bilferie eller ikke bilferie ikke er hovedproblemet deres. Hovedproblemet er din samboers totale mangel på forståelse for barns (og dine) behov. Hans mangel på innsats i familien. Hans manglende evne til å lytte til deg og ta innover seg realiteten i det at han nå har fått et barn, og hans manglende evne til å la noe eller noen gå foran hans egne ønsker. Jeg hadde dratt fyren med meg på familievernkontoret og forlangt at heretter fikk han ta annenhver natt og annenhver morgen til å stå opp med barnet, og at han også hadde latt deg få hvile litt i ferien.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Jeg har kjørt Norge på kryss og tvers med barna fra de var babyer. Aldri vært noe problem. Hadde jeg hatt en mann, så hadde jeg kanskje turt å reise nedover i Europa, men foreløpig har jeg ikke turt det alene. Jeg hadde blitt med. Blir barnet grinete, så stopp og gå en tur eller noe slikt. Anonymkode: 495c3...699
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 Jeg elsker bilferier, og spesielt Europa er fantastisk. MEN, med en 1-åring? Ikke faen. Kun på mannens premisser? Ikke faen. Han kan kjøre seg en tur alene, til han han skjønt hva det betyr å være i en familie. Anonymkode: 60eed...066
Pobie Skrevet 15. juli 2019 #15 Skrevet 15. juli 2019 Nei, det der hadde jeg ikke gjort med små barn, spesielt ikke en ettåring. De er vel aldri vanskeligere å reise med enn når de er 1-2 år gamle. Da reiser man på ferie som underholder barnet. Hadde kun reist med barn som er såpass store at de kan følge instrukser, sitte stille lange perioder, og kan stelle og underholde seg selv. Dvs ca 10 år og oppover, minimum.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #16 Skrevet 15. juli 2019 var o problem her, man må føye seg begge veier , en annen gang må han kanskje det med deg Anonymkode: a8ba7...40e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #17 Skrevet 15. juli 2019 Vi er en bil-ferie-familie og kjører lenge og langt i sommerferiene, iår 260 mil på to dager. Men når ungene er ett år er slike turer et lite helvette. Det var en gang og aldri mer. Anonymkode: 0883b...e8f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #18 Skrevet 15. juli 2019 Min var bilsyk og spydde på langkjøring som 1 åring. Ikke morsomt å fortsette med stank i bilen 🙈 Anonymkode: 63eac...e17
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #19 Skrevet 15. juli 2019 Vi kjørte Norge fra a til å da babyen var 5 mnd. Det var lite stress, fordi han sov mye og sov allikevel om natta. Å reise langt med nå 11 mnd er uaktuelt. Når han er lei, så er han lei! Soving i bil kan også gi forferdelige netter. Og våken 1-åring vil ikke sitte timesvis i bil.. Bil er kun transportmiddel i denne alderen. Så lite som mulig Anonymkode: 3778f...859
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #21 Skrevet 15. juli 2019 9 timer siden, Pobie skrev: Nei, det der hadde jeg ikke gjort med små barn, spesielt ikke en ettåring. De er vel aldri vanskeligere å reise med enn når de er 1-2 år gamle. Da reiser man på ferie som underholder barnet. Hadde kun reist med barn som er såpass store at de kan følge instrukser, sitte stille lange perioder, og kan stelle og underholde seg selv. Dvs ca 10 år og oppover, minimum. Barn kan det du sier i mye yngre alder altså, 3-4 år vil jeg si. Anonymkode: d229f...f09
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #22 Skrevet 15. juli 2019 vi har med en på 13 mnd(+to eldre søsken), kjører 125mil, 3/5 av reisen fordelt på to dager, har ferie noen dager på et sted før siste etappen. Vi reiser så langt kun fordi det er hjem til familien, hadde nok ikke orket å bruke ferien på å kjøre ellers. Nå er minste utrolig tålmodig i bilen, vært relativt lite klaging, men litt må man nesten regne med. Vanskelig å ta en stopp for å springe av seg litt energi når man kjører gjennom myggland🙈 har en lekebøyle festet til bilstolen, det hjelper på med å underholde underveis. Anonymkode: 201f7...a4f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #23 Skrevet 15. juli 2019 Er han full? 😂 Skape minner? Vise frem Europa? De minnene tror jeg det er best å være foruten. Jeg hadde nekta, med eller uten barn. Og jeg er 40 år. Langhelg i Roma uten barn om det er så viktig, og barnevennlig ferie med ungen i mange år fremover. Anonymkode: 28ad0...665
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2019 #24 Skrevet 15. juli 2019 13 timer siden, Superdolly skrev: Jeg tenker at bilferie eller ikke bilferie ikke er hovedproblemet deres. Hovedproblemet er din samboers totale mangel på forståelse for barns (og dine) behov. Hans mangel på innsats i familien. Hans manglende evne til å lytte til deg og ta innover seg realiteten i det at han nå har fått et barn, og hans manglende evne til å la noe eller noen gå foran hans egne ønsker. Jeg hadde dratt fyren med meg på familievernkontoret og forlangt at heretter fikk han ta annenhver natt og annenhver morgen til å stå opp med barnet, og at han også hadde latt deg få hvile litt i ferien. Enig med Superdolly her! Hvorfor tar han ikke noe av nattevåkingen? Du sier at han jobber og reiser mye. Det får meg til å tenke at dette er en mann som kanskje er så mye borte at han egentlig ikke har forstått hva familie og barn dreier seg om. Når han er hjemme så tar han jo heller ikke ansvar for minste, virker det som. Han har så lite med minste å gjøre at han ikke forstår at en bilferie med å kjøre så langt hver dag ikke er noen ferie for barnet, ikke bra for barnet. Og han kan tydeligvis altfor lite om barns utvikling. I den alderen så trenger barn å bevege seg, ikke spennes fast i seler timesvis i dag etter dag. En del av ham mener sikkert godt når han vil at dere skal skape minner sammen. Men likevel så forstår han tydeligvis lite, ikke bare om barn, men også om deg og forhold. Dere er to voksne, og gode minner dere kan leve på i årene som kommer må skapes sammen, med noe begge ønsker. Han liker å kjøre, han liker lange dager i bilen, han liker å kjøre rundt på måfå, han skal kjøre (regner jeg med). Du liker ikke å kjøre langt, du liker ikke lange dager i bilen, og du må sørge for å underholde 1-åringen mens han er opptatt med å kjøre (regner jeg med). Så hva mener han, skal du se Europa fra baksetet? Eller skal du se Europa ut bakvinduet fra bilen mens du vrir deg til 1-åringen? Hvordan mener han dere skal skape gode minner når han er den eneste av dere tre som vil like en slik tur? Denne ferieturen må først og fremst foregå på 1-åringens premisser. Så får dere forsøke å skape gode minner ut fra de rammene. Gode reiseminner som par kan dere heller skape med en kjærestetur om dere får barnevakt en langhelg. Men "gode minner" og dype bånd skapes først og fremst i hverdagen. Ingen ferier kan veie opp for en hverdag som ikke fungerer - og det gjør tydeligvis ikke deres. Da vil en slik ferietur kunne være helt ødeleggende. Så ikke dra på en slik tur! Her må dere sette dere ned og snakke ordentlig sammen, for dere har langt større problemer enn en biltur i forholdet! Denne mannen trenger en umiddelbar virkelighetsorientering, både når det kommer til barns behov og det å lytte til sin partner og det å ta ansvar for både barn og familien. Ring fvk i morgen og bestill time. Ikke vent til etter sommeren, da kommer dere lengre bak i køen, for etter sommeren er det større pågang fra alle andre par som har krasjet i ferien. Anonymkode: 1f6bf...113
Pobie Skrevet 15. juli 2019 #25 Skrevet 15. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Barn kan det du sier i mye yngre alder altså, 3-4 år vil jeg si. Anonymkode: d229f...f09 Jeg har en treåring og jeg ville ikke reist på bilferie med han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå