Gå til innhold

Dere som har tatt gastric sleeve, erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor overvektige var dere, hadde dere følgesykdommer, hvordan er livet etterpå og på hvilken bmi har vekten stabilisert seg?

 

Anonymkode: 725f5...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor overvektige var dere, hadde dere følgesykdommer, hvordan er livet etterpå og på hvilken bmi har vekten stabilisert seg?

 

Anonymkode: 725f5...81a

Jeg har. Aldri angret. Var 45 kg for mye. Hadde høyt blodtrykk.

Har vært mye gravid i ettertid så vekten har jo gått litt opp og ned..

Livet er helt vanlig nå. Men i begynnelsen ble jeg veldig velfig fort mett

Anonymkode: 110d4...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 118 kilo. Ingen følgesykdommer. Nå veier jeg 85 og skulle gjerne veid 80. Men, kroppen nekter og jeg har for mye rundt meg til at jeg orker å ta kampen nå! Er 180 høy, aner ikke bmi

Anonymkode: 169d5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Veide 118 kilo. Ingen følgesykdommer. Nå veier jeg 85 og skulle gjerne veid 80. Men, kroppen nekter og jeg har for mye rundt meg til at jeg orker å ta kampen nå! Er 180 høy, aner ikke bmi

Anonymkode: 169d5...b69

Gjorde du operasjonen på et privat sykehus?

Jeg er 25 kg for mye og har bmi på 33,5 nå. Har ingen følgesykdommer, og derfor kvalifiserer jeg egentlig ikke hverken privat eller offentlig.

Likevel hindrer vekten meg i å få behandling for en sykdom jeg har, da de ikke behandler pasienter med fedme. Jeg kan selvsagt gå ned, men erfaring både faglig og personlig tilsier at det kommer på igjen. Jeg forstår at gastric sleeve har langt bedre suksessrate etter noen år.

Anonymkode: 725f5...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjorde du operasjonen på et privat sykehus?

Jeg er 25 kg for mye og har bmi på 33,5 nå. Har ingen følgesykdommer, og derfor kvalifiserer jeg egentlig ikke hverken privat eller offentlig.

Likevel hindrer vekten meg i å få behandling for en sykdom jeg har, da de ikke behandler pasienter med fedme. Jeg kan selvsagt gå ned, men erfaring både faglig og personlig tilsier at det kommer på igjen. Jeg forstår at gastric sleeve har langt bedre suksessrate etter noen år.

Anonymkode: 725f5...81a

Ja jeg tok det privat og betalte selv. Hadde aldri fått det dekket. 

I utgangspunktet gjorde jeg det for å få bukt med en smerteproblematikk jeg har i hofta, for å se om det ville hjelpe på. 

Anonymkode: 169d5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tatt operasjon; fikk dere noen bivirkninger? Var dere redde for det? Jeg har gått løpet i det offentlige snart et år med forberedelser, og må bestemme meg nå i august. Livredd for å få evt bivirkninger og evt dårligere form enn nå🙄 eneste grunn til å vurdere operasjon for min del er å evt klare å kvitte meg med en «følgesykdom»/ sykdom som påvirker meg relativt mye nå. Jeg veier rett i underkant av 100 og er 168 høy. Vet jeg er overvektig, men lever greit med det- men ikke med sykdommen som vil kunne bli bedre av vektreduksjon, men enn om jeg får bivirkninger som gjør meg sykere på annen måte........ 

Anonymkode: 9cb9b...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har tatt operasjon; fikk dere noen bivirkninger? Var dere redde for det? Jeg har gått løpet i det offentlige snart et år med forberedelser, og må bestemme meg nå i august. Livredd for å få evt bivirkninger og evt dårligere form enn nå🙄 eneste grunn til å vurdere operasjon for min del er å evt klare å kvitte meg med en «følgesykdom»/ sykdom som påvirker meg relativt mye nå. Jeg veier rett i underkant av 100 og er 168 høy. Vet jeg er overvektig, men lever greit med det- men ikke med sykdommen som vil kunne bli bedre av vektreduksjon, men enn om jeg får bivirkninger som gjør meg sykere på annen måte........ 

Anonymkode: 9cb9b...fc5

Jeg har ikke opplevd noe etterpå annet enn det som er normalt, ikke tåle fett/sjokolade/mye karbohydrater.... 

Anonymkode: 169d5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du kun svar fra de som har vært gjennom det selv eller også fra de som kjenner noen som har gjort deg?

Anonymkode: d95db...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker du kun svar fra de som har vært gjennom det selv eller også fra de som kjenner noen som har gjort deg?

Anonymkode: d95db...9e0

Gjerne fra de som kjenner noen også.

Anonymkode: 725f5...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjerne fra de som kjenner noen også.

Anonymkode: 725f5...81a

Ei jeg kjenner tålte så lite mat og kastet omtrent opp alt hun fikk ned. Hun måtte derfor igjennom en operasjon (husker ikke hva de gjorde) som gjør at hun nå ikke kan kaste opp. Det er umulig for henne å spy nå, så hun må helst ikke bli forgiftet😊

Anonymkode: d95db...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har fått alvorlige skader, en dom det nesten har tatt livet av og som i dag er sengeliggende og ufør. Det er ingen spøk! Du veier ikke så mye, gjør jobben selv.

Anonymkode: 28be9...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner flere som har fått alvorlige skader, en dom det nesten har tatt livet av og som i dag er sengeliggende og ufør. Det er ingen spøk! Du veier ikke så mye, gjør jobben selv.

Anonymkode: 28be9...082

Jeg har gått ned mellom 20 og  15 kg fem ganger de siste 20 årene (er 35). Jeg jobber med saken igjen nå og har gått ned fem kg siden mai. All forskning tilsier at det er nesten umulig å holde vekten nede, med mindre en har et liv som lar en sette egen vekt som høyeste prioritet, eller at en egentlig ikke er disponert for overvekt men har overspist i en avgrenset periode.

Anonymkode: 725f5...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to som har gjort det. Begge to er nå endel større enn de var før de gjorde det

Anonymkode: bd310...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er med på slike operasjoner ukentlig. Er også med når de reopererer på grunn av blødning, invaginasjon eller anastomoselekkasje. Har også en del pasienter til andre operasjoner som har gått ned mye og lagt på seg minst like mye igjen. Noen har ikke hatt noen plager, andre har masse plager. Umulig å si på forhånd. Alle overvektige pasienter regnes som høyrisiko i forhold til narkose feks. 

Anonymkode: c7c28...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene naboparet her er på min alder og begge er operert, hun er like slank mens han har gått opp igjen ca halvparten av hva han gikk ned etter operasjonen. Er over 10 år siden de gjorde det, så operasjonen har jo ingen effekt lenger. Begge er friske.

Ene pappaen i klassen til sønnen min tok operasjon for noen år siden. Han gikk ned mye og har holdt vekten etterpå, er mager nå. Han sier han angrer, for han tåler ingenting. Kaster fremdeles opp om han spiser for mye, og for mye er veldig mye mindre enn en voksen mann skal tåle

Fetteren til mamma ble operert fordi han hadde diabetes 2 og ikke klarte slanke seg selv, leggsår som ikke ville gro og annen problematikk. Han gikk ned 30-40 kg første året, men så la han på seg igjen. Nå er han større enn han var før operasjonen og sliter veldig med helsa. Han klarte ikke la være å spise så hans magesekk ble sakte men sikker utvidet igjen.

Anonymkode: a386b...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt det. Veide 120 kg (175 cm høy) så var rimelig tung!  

Veksler nå mellom å være 82 til 84 kg. Har ikke hatt noen problemer etter operasjonen av noen slag bortsett fra har vært blodfattig. Det kunne også oppstått av en sykdom jeg har så vet ikke om det har med operasjonen å gjøre. Tenk godt igjennom å sett deg inn i hva dette handler om før du tar en avgjørelse. Du får god drahjelp av en operasjon, men jobben starter når effekten av den går ut.

Anonymkode: ffde2...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som har tatt den operasjonen. Etterpå fikk hun gallestein, blindtarmbetennelse, tarmslyng og brokk . Og hun er større nå enn før operasjonen 

Anonymkode: 524eb...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært over 120 kg (167 cm høy) og har gått ned til 60 kg UTEN operasjon. Har holdt et strikt kaloriregime og brukt lang tid slik at jeg skulle unngå mest mulig overflødig hud. Har holdt vekten, ser jeg den begynner å krype noen kg oppover så tar jeg tak med en gang. 

Jeg vurderte operasjon, men anså det som for risikofylt mtp ettervirkninger. De ville jeg ikke ha. Følelsen av at jeg har klart vekttapet selv gjør at jeg vet at jeg klarer å holde vekten også, å ikke gå opp igjen. Veldig mange som tar operasjon ender opp med å spise seg store igjen.

Du har jo ikke så voldsomt mye overvekt. Du kan jo absolutt bli kvitt det i løpet av et år med hard egeninnsats! 

Anonymkode: 3c988...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært over 120 kg (167 cm høy) og har gått ned til 60 kg UTEN operasjon. Har holdt et strikt kaloriregime og brukt lang tid slik at jeg skulle unngå mest mulig overflødig hud. Har holdt vekten, ser jeg den begynner å krype noen kg oppover så tar jeg tak med en gang. 

Jeg vurderte operasjon, men anså det som for risikofylt mtp ettervirkninger. De ville jeg ikke ha. Følelsen av at jeg har klart vekttapet selv gjør at jeg vet at jeg klarer å holde vekten også, å ikke gå opp igjen. Veldig mange som tar operasjon ender opp med å spise seg store igjen.

Du har jo ikke så voldsomt mye overvekt. Du kan jo absolutt bli kvitt det i løpet av et år med hard egeninnsats! 

Anonymkode: 3c988...065

Selv om mange opererte blir større igjen, så blir enda flere av de som ikke er opererte det. Hormonbalansen blir «normal» hos en stor andel av de opererte, slik at metthetsfølelsen fungerer som hos normalvektige. Det skjer ikke når en går ned med diett.

Kanskje de som går opp igjen er de som trøstespiser? Slik at trangen er psykologisk og ikke fysisk? Jeg gjør ikke det, men kan småspise en del fordi jeg ofte lar være å spise store deler av dagen og får for lavt blodsukker. Jeg har også en smertelidelse og tendens til arbeidsnarkomani som gjør at jeg ikke er flink til å prioritere trening.

Anonymkode: 725f5...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om mange opererte blir større igjen, så blir enda flere av de som ikke er opererte det. Hormonbalansen blir «normal» hos en stor andel av de opererte, slik at metthetsfølelsen fungerer som hos normalvektige. Det skjer ikke når en går ned med diett.

Kanskje de som går opp igjen er de som trøstespiser? Slik at trangen er psykologisk og ikke fysisk? Jeg gjør ikke det, men kan småspise en del fordi jeg ofte lar være å spise store deler av dagen og får for lavt blodsukker. Jeg har også en smertelidelse og tendens til arbeidsnarkomani som gjør at jeg ikke er flink til å prioritere trening.

Anonymkode: 725f5...81a

Hvorfor blir hormonbalansen opprettholdt når man blir operert for å spise mindre, og ikke når man spiser mindre uten å bli operert?

Anonymkode: bd310...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært over 120 kg (167 cm høy) og har gått ned til 60 kg UTEN operasjon. Har holdt et strikt kaloriregime og brukt lang tid slik at jeg skulle unngå mest mulig overflødig hud. Har holdt vekten, ser jeg den begynner å krype noen kg oppover så tar jeg tak med en gang. 

Jeg vurderte operasjon, men anså det som for risikofylt mtp ettervirkninger. De ville jeg ikke ha. Følelsen av at jeg har klart vekttapet selv gjør at jeg vet at jeg klarer å holde vekten også, å ikke gå opp igjen. Veldig mange som tar operasjon ender opp med å spise seg store igjen.

Du har jo ikke så voldsomt mye overvekt. Du kan jo absolutt bli kvitt det i løpet av et år med hard egeninnsats! 

Anonymkode: 3c988...065

Ikke meningen å kuppe tråden her, men vist det et meg du referer til- ref mitt innlegg om å være redd lengre opp...... jeg har gått ned både 40 og 50kg, og lagt på meg litt igjen. Det sitter som bein- legene mener flere systemer i kroppen min er ødelagt ( ref sykdom), og at det medvirker til at jeg nå står stand-by. Jeg er crazy bekymret for risikoen, kommer ikke ned med hard egen innsats av flere grunner, og har denne sykdommen som gjør at jeg ( i samråd med legene) må bestemme hva jeg skal gjøre.

 

Merker meg at de som selv er operert og svarer, svarer moderat om forventede bivirkninger og ellers gode levekår, mens de som forteller om alt som gikk galt alle viser til «noen de kjenner», men unntak av hun som jobber i operasjon........ hva er greia med det da? 

Anonymkode: 9cb9b...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om mange opererte blir større igjen, så blir enda flere av de som ikke er opererte det. Hormonbalansen blir «normal» hos en stor andel av de opererte, slik at metthetsfølelsen fungerer som hos normalvektige. Det skjer ikke når en går ned med diett.

 Kanskje de som går opp igjen er de som trøstespiser? Slik at trangen er psykologisk og ikke fysisk? Jeg gjør ikke det, men kan småspise en del fordi jeg ofte lar være å spise store deler av dagen og får for lavt blodsukker. Jeg har også en smertelidelse og tendens til arbeidsnarkomani som gjør at jeg ikke er flink til å prioritere trening.

Anonymkode: 725f5...81a

Jeg bare antar, men ja, de som går opp igjen er nok ikke pga noe fysisk. Det er fordi operasjon er en "lettere" utvei, man trenger ikke å jobbe med psyken like mye (antar jeg). Kroppen stopper deg fra å spise rett og slett. Men hvis man ikke får orden på det psykiske, så går det lettere oppover igjen etter hvert som magesekken utvider seg. 

Jeg har gått ned alle kiloene uten en dag med trening. Har kuttet all småspising faktisk, men er veldig dårlig på faste måltider. Det er kun kalorier inn - kalorier ut som gjelder for min vektnedgang, uten noe hokus pokus. Jeg spiser is, grillmat, potetgull og salat, men passer alltid på å ikke spise "for mye". Bare passe mett til alle måltider. 

Anonymkode: 3c988...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Ikke meningen å kuppe tråden her, men vist det et meg du referer til- ref mitt innlegg om å være redd lengre opp...... jeg har gått ned både 40 og 50kg, og lagt på meg litt igjen. Det sitter som bein- legene mener flere systemer i kroppen min er ødelagt ( ref sykdom), og at det medvirker til at jeg nå står stand-by. Jeg er crazy bekymret for risikoen, kommer ikke ned med hard egen innsats av flere grunner, og har denne sykdommen som gjør at jeg ( i samråd med legene) må bestemme

Nei, jeg tenkte ikke på ditt innlegg:) Leste ikke noen av svarene før jeg selv svarte. Men din situasjon er jo litt annerledes med sykdom, jeg tenker at for noen er operasjon det eneste riktige, mens andre kanskje kunne (eller burde) ha unngått det. Jeg prøvde bare å fortelle at jeg klarte å gå ned uten operasjon, at man faktisk kan klare det, og at jeg personlig vurderte det slik at jeg ikke turte å ta risikoen for plager i etterkant. 

Anonymkode: 3c988...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir hormonbalansen opprettholdt når man blir operert for å spise mindre, og ikke når man spiser mindre uten å bli operert?

Anonymkode: bd310...250

Sist jeg leste om dette visste man ikke hvorfor. 

Hormonene som regulerer sult og metthet er oftest i ubalanse hos folk med fedme. De kjenner for sent at de er mette.

Når en så har gått ned ønsker kroppens overlevelsesmekanismer å legge på seg igjen. En får mer lystpå mat, og kjenner med velbehag når en spiser. I tillegg kjenner en altså ikke når en er mett.

Anonymkode: 725f5...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye negative svar.

 

Min mann har tatt det. Gikk ned 40 kilo, og er enda normalvektig. Det som er viktig er livstilendringen. Hele familien må være en del av dette. Det er forskjellen om du gjør det privat eller offentlig. Min mann tok det offentlig. Da er det kurs osv,og masse samtaler med psykologer og leger før en avgjør hva en bør velge. Hos oss hjelper vi hverandre. Jeg passer på at det er veiing hver 14 dag, slik at han får tallene foran seg. har han gått opp, går jeg og han på en 1000 cal kur i en uke eller to, og kiloene er vekk igjen.

Det viktigste er altså at du har med de rundt deg. Det må være en åpen dialog i hjemmet. Jeg kommenterer om han spiser godt i ukedagene, og han kommenterer om jeg gjør det (jeg er ikke operert og er normalvektig)… Ingen blir sure på hverandre, men ser på det som omsorg. 

 

han har ingen bivirkninger. Kan ete alt han vil til sin store fortvilelse, vært sånn fra dag 1.. Han ønsket jo å ikke kunne det. Han har jo kortere tarm da, så oppsugingen er jo lavere, så han går ned og holder seg stabil ved normal inntak. 

 

Lykke til 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...