Gå til innhold

Nok en ferie ødelagt av støy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lav toleranse for støy. Får ikke slappe av eller sove når det er mye støy rundt meg. Før vi bestiller leilighet eller hotell sender jeg alltid e-post og spør om stedet er rolig, men det har man visst ulik oppfatning av...  

Jeg lurer rett og slett på om noen har forslag til neste års feire. Et sted hvor det ikke er strandbarer som spyr ut musikk og et leilighetshotell som er stille og fredelig med et bassengområde uten musikk. 

Anonymkode: 10a98...be4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hytte på fjellet?

Anonymkode: e17df...d11

Skrevet

Lei er hus eller en hytte ved sjøen. 

Vi leide en hytte i Lillesand i fjor, egen brygge, egen strand, flere 100 meter til nærmeste nabo og helt rolig. 

Anonymkode: 116f5...82d

Skrevet

Har du lav toleranse for støy er kanskje ikke ett hotell eller ett typisk turist sted noe for deg. Må du utenlands  bør du leie deg ett hus utenfor sentrum, men jeg vil faktisk anbefale deg norge og naturopplevelser. 

Støy betyr ulikt for ulike folk. Noen mener barn skal synes, men ikke høres. Noen syns musikk og folk som har det gøy er støy, mens andre liker slik bakgrunnstøy. Noen syns trafikk er støy og andre hører det ikke. Du må tilpasse deg der du drar og liker du ikke støy må du faktisk dra ett sted det ikke er støy. 

Anonymkode: 97cd2...528

Skrevet

Hotell er ingenting for deg. Eller basseng.

Tåler du ikke støy, tåler du ikke folk. Så da må du ta konsekvensen av det og feriere på steder uten folk 

Anonymkode: 94571...151

Skrevet

Selv om et sted er rolig så må man påregne lyd. Barn som leker, musikk, latter, skravling, unger som skriker osv. For mange er det rolig og normalt. Støy er mer festing og turing, roping og hoing, masse trafikk osv. 

Du bør kanskje enten øve på å filtrere ut mere støy eller feriere på mer isolerte steder. 

Anonymkode: b4d60...ecc

Skrevet

Lei hytte i fjellheimen!

Anonymkode: 1507d...a0d

Skrevet

Du må begynne å leie en feriebolig som ikke er inne i sentrum av turistfellene hvis du ikke vil ha støy. Hoteller er fulle av folk som vil hygge og kose seg og som har lange kvelder der de er våkne og barnefamilier som starter dagen tidlig ved bassenget. Du må rett og slett komme deg vekk fra folk! Det går an å leie ferieboliger med basseng også. 

Skrevet

Skal du til syden må du leie en suite med eget basseng. Disse er som oftest skjermet for støy. Min erfaring. Ellers får du leie et hus. Benytt reisebyrå. Vil du ha støyfritt i syden så koster det. Ellers er jo leie hus i Danmark et alternativ. Her er det gode oversiktsbilder der du lett ser om hva som ligger i nærheten. 

Anonymkode: 46333...09e

Skrevet

Hold deg unna hotell, lei feriehus via airbnb, da er du mye mer skjermet. 

Anonymkode: 64cfe...dfd

Skrevet

Lei et hus med basseng i Italia eller Kroatia som ligger 20 km fra kysten. Det gjorde vi for et par år siden. Stor tomt, helt usjenert, stort hus. Vi var der 3 familier med 6 barn. Beste ferie noensinne. Noen dager ville barna på stranda og da reiste fedre med dem et par timer mens vi damer fikk slappe av litt.

Å reise på et hotell i turiststrøk er jo å be om støy.

Anonymkode: d5222...422

Skrevet

Trodde du virkelig at hotellene ville svare at her er det masse bråk når du sender en epost og spør? De fleste ser ikke på det at det er masse mennesker, latter, musikk og lek som støy når man er på et hotell, det er helt normalt at mange ferieglade mennesker på et sted lager litt lyd altså, og det kalles ikke støy...

Om du vil ha det helt stille må du enten reise andre steder enn på feriehotell eller reise på andre tider av året som det er lavsesong og roligere pga det.

Skrevet

Vi snakker dundrende kveldsunderholdning med høy musikk til midnatt, og folk som satt ute på balkongene halve natta uten å få beskjed om å dempe seg. Superlytt mellom leilighetene. Grusomt!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakker dundrende kveldsunderholdning med høy musikk til midnatt, og folk som satt ute på balkongene halve natta uten å få beskjed om å dempe seg. Superlytt mellom leilighetene. Grusomt!

Helt greit at du ikke liker det og vil unngå det, men da må du også innse at du ikke passer til å være på et stor hotell i fellesferien...

Så mange mennesker sammen lager lyd, og musikk til midnatt og at folk sitter på balkongen og skravler utover i de små timer er helt vanlige sommerlyder på slike steder.

Skrevet

Det innser jeg, derfor jeg ber om forslag. Liker at det skjer litt, men også stillhet. Er det umulig å kombinere altså?

Skrevet

Da bør du passe på at du bor på et lite hotell utenfor byen du bor i. Hotell i en by vil alltid gi støy. 

Anonymkode: 510a8...407

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det innser jeg, derfor jeg ber om forslag. Liker at det skjer litt, men også stillhet. Er det umulig å kombinere altså?

Da må du reise litt. F.eks leie et hus eller bo på et lite hotell utenfor sentrum, og ta buss/bane tilbake dit når kvelden kommer. Vil tro små familiedrevne pensjonater/familiehotell o.l. utenfor sentrum er mer i din gate, så kan du trekke deg tilbake dit når dagens støyete opplevelser er unnagjort.

Du er ikke en typisk charter-turist, finn din egen reise :)

Skrevet

Jeg er som deg og unngår derfor å bestille bosted "midt i alt" når jeg drar på ferie. I år bestilte vi en leilighet gjennom airbnb, og da sjekket jeg Google Maps før jeg bestilte for å sjekke hva som lå like i nærheten. Valgte litt utenfor nærmeste by, men et sted med kort vei til strand og med basseng.

Nå viser det seg også at dette leilighetskomplekset består av både leiligheter til ferieutleie og leiligheter der folk bor fast. Det gjør at det er veldig rolig her, siden det ikke er folk i alle leilighetene og de som bor her fast, jo er hjemme og lever sine vanlige liv. Man kan alltids være uheldig med en nabo uansett hvor man kommer, men denne løsningen funker veldig bra. Rolig ved bassenget og bare et vanlig nabolag rundt oss. 

Ellers er jo hus et opplagt alternativ, eller så må dere lete dere frem til områder som ikke er spist opp av masseturisme.

Anonymkode: 6c942...cf2

Skrevet

Hotell for voksene gjennom reiseselskapene eller lei eget hus litt utenfor allfarvei med eget basseng

Anonymkode: e37ae...7d3

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg, Hi. Vi leier feriehus,  bor aldri på Sydenhotel. De fleste ønsker liv og røre på ferie og det må vi også respektere. Vi må ta våre forholdsregler. 

Anonymkode: a97a2...d38

Skrevet

Lei eget hus. Leide er hus selv nå i ferien, stort hus med 6 soverom med like mange bad. Stort basseng og alle fasiliteter. 10 min med bil til strand, og ikke en nabo på mange km. Stille og rolig. Betalte ikke mer enn for hotell.

Anonymkode: 9b17b...498

Skrevet

Vrissaki beach hotel på Kypros 

Anonymkode: f6325...b5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...