Gå til innhold

Sen utvikling 3 åring. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skriver på vegne av en venninne. Hun har ett barn på 3 år og 1 mnd. Barnet fikk dren i mars siden det viste seg at hørselen var meget dårlig pga væske i mellomøret. Barnet snakker ikke, men hermer mye etter lyder. Barnet er litt sen på enkelte områder, og er ikke interessert i leker som klosser, pusling etc. Liker best å herje/tulle sammen med andre barn eller at foreldre og søsken tuller. Løping og herjing er det gøyeste. Å spise med bestikk er vanskelig. Stort sett i godt humør, babler mye, nynner på de fleste sanger og spiser godt og sover godt. Enkelte dager virker hun som en helt normal 3 åring, mens andre dager som en 1 1/2-2 åring (venninna mi sine ord). Ppt ville ikke gjøre noe enda, siden det var så kort tid siden barnet fikk dren og de antok den sene utviklingen var pga hørselen. Noen med erfaringer?

Anonymkode: 77731...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et barn som er senere enn andre på flere områder som f.eks lek og sosialt samspill samt språklig. Han henger bak ca 1 1/2 år språklig, men er stadig i utvikling.  Han har et eldre søsken som var helt lik på samme alder. Det er ingen diagnoser inne i bildet og ikke noe vi mistenker, men han skal utredes videre for å utelukke at det er «noe». Hans søsken har i hvert fall kommet seg og modnet med tiden, og er i dag et normalt skolebarn som ligger gjennomsnittlig på utvikling i forhold til jevnaldrende. 

Men ppt er på banen her og barnet har vedtak om spes.ped ganske mange timer i uka for å støtte utviklingen. Det er klart at mye vil nok komme seg med dren, men jeg syns det er rart at ppt vil «vente og se». Hva sier barnehagen? Hvordan fungerer barnet i barnehagen? Jeg tenker at selv om f.eks språk sannsynligvis kommer seg etter hvert så er det i denne fasen viktig med god språklig støtte rundt seg, både hjemme og i barnehagen. 

Anonymkode: 736fb...611

Skrevet

Måtte spør venninnen min om dette og hun sier barnet har kommet seg mye i bhg etter drenene kom på plass. Er aktiv og med på samlingene, sitter fint i ro ved måltid (noe hun ikke gjorde før) og leker med de andre så lenge det er litt sånn tull og herjing. Elsker å være ute med sklia feks. De ville ta kontakt igjen med ppt på senhøsten om språket ikke har komt til da.

Skrevet
På 14.7.2019 den 12.29, Anonym bruker skrev:

Hei, jeg skriver på vegne av en venninne. Hun har ett barn på 3 år og 1 mnd. Barnet fikk dren i mars siden det viste seg at hørselen var meget dårlig pga væske i mellomøret. Barnet snakker ikke, men hermer mye etter lyder. Barnet er litt sen på enkelte områder, og er ikke interessert i leker som klosser, pusling etc. Liker best å herje/tulle sammen med andre barn eller at foreldre og søsken tuller. Løping og herjing er det gøyeste. Å spise med bestikk er vanskelig. Stort sett i godt humør, babler mye, nynner på de fleste sanger og spiser godt og sover godt. Enkelte dager virker hun som en helt normal 3 åring, mens andre dager som en 1 1/2-2 åring (venninna mi sine ord). Ppt ville ikke gjøre noe enda, siden det var så kort tid siden barnet fikk dren og de antok den sene utviklingen var pga hørselen. Noen med erfaringer?

Språk og kognitiv utvikling henger sammen. Gi barnet et halvt års tid, så tenker jeg mye faller på plass. 

Anonymkode: a18e4...b07

Skrevet

Ikke erfaring med frem osv, men jeg pratet ikke før jeg var 3,5. Legene trodde jeg var døv for jeg reagerte ikke når de pratet til meg heller. Viste seg at jeg hørte veldig godt, hadde vel mer selektiv hørsel for jeg reagerte når søsteren min pratet 😅

Uansett så ble ikke språket mitt påvirket på noe vis. Jeg er idag fullstendig oppegående og gikk ut av skolen med gode karakterer i de aller fleste fag. De beste karakterene var i språkfag, både muntlig og skriftlig :)

Anonymkode: efe6e...ab5

Skrevet

Takk alle sammen. Synes synd i venninna mi som engster seg slik. Dette er hennes første barn . Hun tenker mye på om det kan være autisme. Jeg har ikke så mye erfaring med autisme, men kjenner en gutt som har det og jeg selv tenker ikke autisme når jeg ser henne. Men jeg er ingen ekspert på slikt. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Språk og kognitiv utvikling henger sammen. Gi barnet et halvt års tid, så tenker jeg mye faller på plass. 

Anonymkode: a18e4...b07

Ja jeg håper det:) er det jeg også tenker, hun har jo ikke hørt og må jo lære mye som andre på hennes alder kan . Så håper du har rett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...