Gå til innhold

Når rusmisbrukere får barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et rusmisbrukerpar jeg vet om/kjenner har nettopp født et barn. Jeg bare lurer på, hva skjer med dette barnet? Nå vet jo ikke jeg om hun har latt være å bruke stoff i svangerskapet, men hun var rusmisbruker før hun ble gravid, og typen er ordentlig på kjøret. Er det slik at de blir fratatt barnet eller får de en «sjanse» først? Hvordan foregår sånt?

Anonymkode: 4d994...940

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet jeg ikke, men dersom han er ordentlig på kjøret og bor sammen med mor og barn hadde jeg sendt en bekymringmelding til BV

Anonymkode: 730c6...088

Skrevet

Jeg vet om et rusmisbrukerpar, de fikk altfor mange sjanser til å beholde barna før barna kom i fosterhjem.

Meld fra til bv. Det er viktig at du gjør det slik at bv får riktig bilde fra flere!

Anonymkode: a2ba1...203

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke, men dersom han er ordentlig på kjøret og bor sammen med mor og barn hadde jeg sendt en bekymringmelding til BV

Anonymkode: 730c6...088

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om et rusmisbrukerpar, de fikk altfor mange sjanser til å beholde barna før barna kom i fosterhjem.

Meld fra til bv. Det er viktig at du gjør det slik at bv får riktig bilde fra flere!

Tror ikke jeg trenger å kontakte noen. Både bv og politiet kjenner godt til de. Han har ett barn fra før. Lurer egentlig bare på hvordan slikt fungerer. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke jeg trenger å kontakte noen. Både bv og politiet kjenner godt til de. Han har ett barn fra før. Lurer egentlig bare på hvordan slikt fungerer. 

Meld fra likevel om du vet faren nå er tung rusmisbruker.

Det paret jeg vet om, der var feilen at alle antok at de som burde vite visste nok! Det gjorde de ikke. Resultatet er barn som fremdeles, flere år etter at de ble tatt fra foreldrene, er traumatiserte.

Du kan melde anonymt.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meld fra likevel om du vet faren nå er tung rusmisbruker.

Det paret jeg vet om, der var feilen at alle antok at de som burde vite visste nok! Det gjorde de ikke. Resultatet er barn som fremdeles, flere år etter at de ble tatt fra foreldrene, er traumatiserte.

Du kan melde anonymt.

Altså, jeg har ingen planer om å blande meg i det. De har nok av familie og bekjente, samt at han som sagt har ett barn  fra tidligere slik at bv kjenner til ham.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg har ingen planer om å blande meg i det. De har nok av familie og bekjente, samt at han som sagt har ett barn  fra tidligere slik at bv kjenner til ham.

Akkurat det samme som de rundt det andre paret sa...

Det koster deg ingenting å sende en anonym melding til bv. Vet de om alvoret så gjør det ikke noe til eller fra. Men det er utrolig hvor mye slike kan greie å lure og snike unna og ta seg sammen når de må, så en melding fra deg kan gjøre en endring for det barnet som er så uheldig å ha blitt født inn i dette.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det samme som de rundt det andre paret sa...

Det koster deg ingenting å sende en anonym melding til bv. Vet de om alvoret så gjør det ikke noe til eller fra. Men det er utrolig hvor mye slike kan greie å lure og snike unna og ta seg sammen når de må, så en melding fra deg kan gjøre en endring for det barnet som er så uheldig å ha blitt født inn i dette.

Jeg «hører» hva du sier og forstår din mening, men du må akseptere at jeg ikke har planer eller ønske om det. Det er rett som det er ikke mitt problem. 

Skrevet

Det paret jeg vet om fikk en sjanse på sånn foreldrehjem (folk som observerer deg hele døgnet), men egentlig så hadde bv bestemt seg på forhånd at de skulle miste barnet. De hadde sluttet med stoff da hun ble gravid. 

Anonymkode: 656eb...858

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det paret jeg vet om fikk en sjanse på sånn foreldrehjem (folk som observerer deg hele døgnet), men egentlig så hadde bv bestemt seg på forhånd at de skulle miste barnet. De hadde sluttet med stoff da hun ble gravid. 

Men hvorfor bruker de da tid på å sende folk på et slikt hjem og å la barnet være med foreldrene hvis de likevel har bestemt seg for å frata de barnet? Da har de jo konkludert med at barnet ikke er i trygge hender og de som jobber på et slikt hjem får ekstra arbeid for ingenting🤷🏻‍♀️

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor bruker de da tid på å sende folk på et slikt hjem og å la barnet være med foreldrene hvis de likevel har bestemt seg for å frata de barnet? Da har de jo konkludert med at barnet ikke er i trygge hender og de som jobber på et slikt hjem får ekstra arbeid for ingenting🤷🏻‍♀️

Tror bv gjør det for å ha sitt på det rene. At de har gjort alt for å hjelpe, før de gjør noe så drastisk som å ta fra noen barnet. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror bv gjør det for å ha sitt på det rene. At de har gjort alt for å hjelpe, før de gjør noe så drastisk som å ta fra noen barnet. 

For det er jo mye mindre drastisk å ta barnet etter foreldrene har fått tilbragt noen dager med det... 

Anonymkode: 2b426...380

Skrevet

Man kan få sjansen, absolutt. Det er flere rusavhengige som har fått livet snudd pga en graviditet. 
Men da er selvfølgelig barnevernet og andre involvert både underveis og etterpå. Med masse oppfølging. Man blir ikke automatisk fratatt ungen på fødestua fordi man har hatt problemer med rus. Det kommer an på så mye. 

Anonymkode: 2b426...380

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg «hører» hva du sier og forstår din mening, men du må akseptere at jeg ikke har planer eller ønske om det. Det er rett som det er ikke mitt problem. 

Det er ikke ditt problem???

Så du kan med god samvittighet sitte der å se at ett barn vokser opp med foreldre som misbruker rus, uten så mye som p sende en bekymringsmelding?? 

Rett og slett tragisk.

Ikke ofte jeg "hisser meg opp" av folk her inne altså, men dette....

Bv står ofte uten ordentlige bevis når det kommer inn bekymringsmeldinger.  foreldre rydder, vasker og tar seg sammen og bv har ingenting de kan slå i bordet med.

Men om det er flere som sender inn bekymring, så kan bv fatte vedtak på grunnlag av alle bekymringene som har kommet inn. 

Det er derfor det er viktig at man ikke tenker "vel, det ble jo meldt inn en bekymring en gang, men bv gjorde ingenting med det..." 

Jo fler som melder sin bekymring, desto større sjangs vil barnet ha for at bv kan ta skikkelig tak i situasjonen...

Anonymkode: beb87...b85

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke den du svarer.

Jeg vokste opp i et hjem med rus. Barnevernet visste ikke hvordan det var. Det er fordi de voksne rundt meg tenkte sånn som deg. 

Du kan gjerne si at det ikke er ditt problem, men når du vet om det er det fortsatt ditt nsvar å si fra. 

"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv" 

Anonymkode: 17f6a...da1

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tragiske menneske. Du vil kun tilfredstille din egen nysgjerrighet

Anonymkode: 0ba87...8bd

Skrevet (endret)

Dersom en rusmisbruker blir gravid og ønsker beholde barnet og bli rusfri, er det mange som får en mulighet til det. Jeg har jobbet mange år med misbrukere og har også levert ut Metadon til en mor med et nyfødt barn.

Dersom svangerskapet blir oppdaget før fødsel blir mor tvangsinnlagt (for å beskytte barnet) under behandlingen jobbes det aktivt for å gi mor et ønske om å bli rusfri og ta vare på barnet. Det er tett samarbeid med barnevern hele prosessen,

Ofte må de bo på en institusjon etter fødsel. 

en som allerede er under BV vil få tett oppfølging, så fremt det ikke er en svikt ett sted, at mor har holdt dette skjult osv. Det skal vel vanskelig la seg gjøre. I det momentet fødselen er i gang, vil det uansett bli oppdaget.

Endret av Eliseflisa
Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Et rusmisbrukerpar jeg vet om/kjenner har nettopp født et barn. Jeg bare lurer på, hva skjer med dette barnet? Nå vet jo ikke jeg om hun har latt være å bruke stoff i svangerskapet, men hun var rusmisbruker før hun ble gravid, og typen er ordentlig på kjøret. Er det slik at de blir fratatt barnet eller får de en «sjanse» først? Hvordan foregår sånt?

kommer an på,men ofte er barnevernet i bilde , jeg kjenner en der far rusa seg, der fikk mor beskjed om og enten gå fra far eller så tok barnevernet barnet, hun valgte og gå fra far, , far la seg inn og idag er de sammen og har fått 2 til og far har vert rusfri i 10 år

Anonymkode: e82ed...f28

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke ditt problem???

Så du kan med god samvittighet sitte der å se at ett barn vokser opp med foreldre som misbruker rus, uten så mye som p sende en bekymringsmelding?? 

Rett og slett tragisk.

Ikke ofte jeg "hisser meg opp" av folk her inne altså, men dette....

Bv står ofte uten ordentlige bevis når det kommer inn bekymringsmeldinger.  foreldre rydder, vasker og tar seg sammen og bv har ingenting de kan slå i bordet med.

Men om det er flere som sender inn bekymring, så kan bv fatte vedtak på grunnlag av alle bekymringene som har kommet inn. 

Det er derfor det er viktig at man ikke tenker "vel, det ble jo meldt inn en bekymring en gang, men bv gjorde ingenting med det..." 

Jo fler som melder sin bekymring, desto større sjangs vil barnet ha for at bv kan ta skikkelig tak i situasjonen...

Anonymkode: beb87...b85

Ja, jeg legger meg som regel ikke bort i andres liv😊 Som sagt flere ganger tidligere  i denne tråden, så kjenner barnevernet til de.

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke den du svarer.

Jeg vokste opp i et hjem med rus. Barnevernet visste ikke hvordan det var. Det er fordi de voksne rundt meg tenkte sånn som deg. 

Du kan gjerne si at det ikke er ditt problem, men når du vet om det er det fortsatt ditt nsvar å si fra. 

"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv" 

Anonymkode: 17f6a...da1

I dette tilfellet så er barnevernet allerede involvert mtp sønnen til fyren som han har med ei annen dame. Jeg vet heller ikke om de sluttet å ruse seg da hun ble gravid og at de dermed er «rusfri» nå. Og så er det jo også slik at ila alle ul-undersøkelsene i et svangerskap så skal de jo til samtaler med både jordmor, fastlege og kvinneklinikken på sykehuset, og da er jo de pliktige til å melde fra til bv hvis det er behov for det. Derav ikke noe jeg har behov for å blande meg inn i.

Skrevet

Og hvordan vet du at hun er rusmisbruker?

Bare interessant.

Anonymkode: e9847...924

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan vet du at hun er rusmisbruker?

Bare interessant.

Anonymkode: e9847...924

Så de utenfor bakdøra til legevakta (sammen med politiet) en gang. Da var de begge tydelig ruset. Man kan også se at hun har levd et hardt liv, for å si det slik.

Og så regner jeg jo ikke akkurat med at oppegående folk innleder et forhold med en som er på kjøret. Som regel så finner de jo hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...