Gå til innhold

Sykmeldt kollega er ut å drikke og feste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei , jeg jobber i en restaurant ( lederstilling ) i dag fikk jeg beskjed av en kollega at han kunne ikke jobbe på grunn av han falt ned trapper og har veldig vont i foten og kroppen . Han var til lege og fikk 3 dager sykmeldt . På kveld komme han in i restaurant med vennen sin og drikke . Jeg synes at det er ikke helt rett og se ikke bra ut at han komme på arbeiplassen for å drikke fordi han egentlig har fått fri fra jobben på grunn av sykdom/skade . Men han klare å komme på jobben å drikke . Jeg synes det er helt respektløs for kollega sin . Jeg si ikke at han må holde seg hjemme og ligge i senge . Han kan gå å gjøre hva han vil drikke party i byen men ikke komme på jobben for sett som en gjeste å drikke når man skal egentlig jobbe. Har han krav på sykepenger når oppføre seg på den måte? 

Anonymkode: 15bd5...901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tenke omvendt også. Ved å få med seg vennene til arbeidsstedet som gjester legger de igjen pengene Ine der. Flere kunder = mer penger.

Anonymkode: f4bf3...1db

Skrevet

Jeg vil si at det er dårlig kutyme, men i utgangspunktet ikke "ulovlig". 

Arbeidsgiver kan stille en sykemld i tvil hvis aktivitet strider sterkt imot årsak (nå har i utgangspunktet ikke arb giver krav på å vite årsak på en 3dagers sml, så det arb taker oppgir som årsak får man bare stole på at stemmer), som feks sykemld pga Opr i kne som krever hvile men arb taker legger ut bilder på fb at h*n bestiger Everest. Da kan arb be om dokumentasjon fra legen om hvorfor ikke arb taker er istand til å utføre de arb oppgaver arbeidsplassen har (inkl tilrettelegging). Her må også nav inn i bildet. 

Det står mer om det i aml. 

Anonymkode: 9efbd...039

Skrevet

Bare sånn ift ordbruk i denne posten: dersom du er hans leder er ikke han din kollega, men din medarbeider. En kollega er en person du jobbet sammen med hvor dere ikke har et leder/ansatt forhold. 

Ellers tenker jeg at dette er litt på kanten, men tenker også samtidig at det er forskjell på å sitte hovedsakelig stille å drikke/spise på restauranten og på å gå rundt hele kvelden og servere. Det siste ville være svært belastende og vondt ift til slike skader, det andre ikke. Og som en påpeker over; han generere jo i det minste inntekt, så lenge de ikke tar opp plassen for andre kunder som betaler full pris da (regner med ansatte får rabatt på enkelte ting?), og de ikke sitter så lenge at de blokkerer for flere bordsettinger. 

Anonymkode: 3955b...a48

Skrevet

Synes ikke det er OK nei. Å feste på stedet man er sykemeldt fra vitner om dårlige holdninger og manglende antenner. 

Anonymkode: f87cc...9e0

Skrevet

Utrolig respektløst. Sykemeldingen burde blitt satt som ugyldig og medarbeideren burde få ugyldig fravær og trekk i lønn. 

Anonymkode: b7f9b...d10

Skrevet

I fjor sommer var jeg utsatt for en ulykke, og jeg ble sykmeldt lenge. Jeg var likevel ikke arrestert og låst til huset. Jeg stakk innom jobben flere ganger, og jeg satt på pauserommet med kollegene mine når de hadde lunsjpause, tok en kopp kaffe og snakket med dem. Jeg hadde ikke sjanse til å utføre jobben min, derfor ble jeg sykmeldt, men jeg klarte da like greit å sitte på pauserommet på jobb som å sitte i stua hjemme. Jeg hadde også fint klart å sitte på restaurant. Det jeg ikke klarte, var blant annet å gå (som det er mye av i min jobb).

Jeg synes personlig at det vitner om en litt rar innstilling å gå på den restauranten han jobber på for å drikke og feste når han er sykmeldt, men det er faktisk veldig stor forskjell på å sitte på en stol og bli servert, og å være den som serverer. Samtidig er det viktig å huske på at en sykmelding ikke er ensbetydende med at man skal nektes å gå ut av hjemmet sitt eller være låst til senga. 

Gjest KenCreek
Skrevet

Det der er ikke bra!! 

Sånt gjør man bare ikke. 

Skrevet
1 time siden, Superdolly skrev:

I fjor sommer var jeg utsatt for en ulykke, og jeg ble sykmeldt lenge. Jeg var likevel ikke arrestert og låst til huset. Jeg stakk innom jobben flere ganger, og jeg satt på pauserommet med kollegene mine når de hadde lunsjpause, tok en kopp kaffe og snakket med dem. Jeg hadde ikke sjanse til å utføre jobben min, derfor ble jeg sykmeldt, men jeg klarte da like greit å sitte på pauserommet på jobb som å sitte i stua hjemme. Jeg hadde også fint klart å sitte på restaurant. Det jeg ikke klarte, var blant annet å gå (som det er mye av i min jobb).

Jeg synes personlig at det vitner om en litt rar innstilling å gå på den restauranten han jobber på for å drikke og feste når han er sykmeldt, men det er faktisk veldig stor forskjell på å sitte på en stol og bli servert, og å være den som serverer. Samtidig er det viktig å huske på at en sykmelding ikke er ensbetydende med at man skal nektes å gå ut av hjemmet sitt eller være låst til senga. 

Du skjønner selv at det er forskjell på langtidssykemeldt og tre dager??

Det er også forskjell på å besøke kollegaer å holde kontakt med jobben i edru tilstand i en lengre sykemeldingsperiode kontra å drikke seg full når man angivelig har skadet foten?

Anonymkode: f87cc...9e0

Skrevet

For meg høres dette helt vilt ut. På min arbeidsplass hadde dette vert ensbetydende med alvorlig trøbbel. For noen år siden var to av mine kolleger skadet ene hadde brekt benet den andre armen. Så begge var synlig skadet og sykemeldt som følge av dette. De to var venninner og dei til arbeidsplassen på dagtid for å levere sykemeldingen. Så dro de, det var finvær og de stoppet spiste en is og tok noen bilder de la ut på fb. Vel dette endte faktisk i møte med ledelsen og hr avdelingen. Da de mente at dette var en oppførsel de ikke tolererte av sykemeldte! Hva hadde de sagt om dette tilfellet da???

Anonymkode: 75734...3eb

Skrevet

Det må jo være en person som rett og slett er tett i pappen. For hvem kommer på arbeidsplassen sin for å feste samme dag som man blir sykmeldt.

Anonymkode: 07ee9...917

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres dette helt vilt ut. På min arbeidsplass hadde dette vert ensbetydende med alvorlig trøbbel. For noen år siden var to av mine kolleger skadet ene hadde brekt benet den andre armen. Så begge var synlig skadet og sykemeldt som følge av dette. De to var venninner og dei til arbeidsplassen på dagtid for å levere sykemeldingen. Så dro de, det var finvær og de stoppet spiste en is og tok noen bilder de la ut på fb. Vel dette endte faktisk i møte med ledelsen og hr avdelingen. Da de mente at dette var en oppførsel de ikke tolererte av sykemeldte! Hva hadde de sagt om dette tilfellet da???

I dette tilfellet er det jo DIN arbeidsgiver som er helt på jordet. Ikke lov å spise is og legge ut på FB når man er sykmeldt? Really?! 🤣

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dette tilfellet er det jo DIN arbeidsgiver som er helt på jordet. Ikke lov å spise is og legge ut på FB når man er sykmeldt? Really?! 🤣

Enig, dette var drøyt! De har ingenting med å legge seg opp i ansattes privatliv på den måten

Anonymkode: f2e74...ad1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der er jeg helt enig de er dessverre på jordet i veldig mye de gjør. Noe som har ødelagt mye av arbeidsplassen vår dessverre! Jeg må bare humre litt inni meg om hva arbeidsgiver hadde tenkt i dette tilfellet som hi skriver

Skrevet
On 7/13/2019 at 3:06 AM, Anonym bruker said:

Hei , jeg jobber i en restaurant ( lederstilling ) i dag fikk jeg beskjed av en kollega at han kunne ikke jobbe på grunn av han falt ned trapper og har veldig vont i foten og kroppen . Han var til lege og fikk 3 dager sykmeldt . På kveld komme han in i restaurant med vennen sin og drikke . Jeg synes at det er ikke helt rett og se ikke bra ut at han komme på arbeiplassen for å drikke fordi han egentlig har fått fri fra jobben på grunn av sykdom/skade . Men han klare å komme på jobben å drikke . Jeg synes det er helt respektløs for kollega sin . Jeg si ikke at han må holde seg hjemme og ligge i senge . Han kan gå å gjøre hva han vil drikke party i byen men ikke komme på jobben for sett som en gjeste å drikke når man skal egentlig jobbe. Har han krav på sykepenger når oppføre seg på den måte? 

Anonymkode: 15bd5...901

hvorfor skal du blande deg?? du vet vel ikke hele grunnen for han er sykemeldt, man må få lov til og leve altså

Anonymkode: 5ce08...d2e

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skal du blande deg?? du vet vel ikke hele grunnen for han er sykemeldt, man må få lov til og leve altså

Teit kommentar, man kan leve uten å gå ut å drikke på egen arbeidsplass når man er sykmeldt i 3 dager.

Skrevet
På 13.7.2019 den 11.24, Superdolly skrev:

Hvis du lese nøye hva jeg skiver så komme du til å skjønne hva er poeng mitt . Jeg si ikke han å låse seg i huset og ligge i senge hele tiden . Han kan godt å ut å gjøre hva han vil . Men ikke komme på jobben der han egentlig fått sykmeldt . Det må jo være andre som jobbe i stedet for han mens den person ha egentlig frihelg . Jeg føle at det er respektløs vært fall for den person som har stå for å ta vakten hans

Skrevet

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg send videre beskjed til dagligleder og han synes at ikke er ikke OK i det hele tatt . Så det vil bli en samtale mellom vedkommende og dagligleder

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Teit kommentar, man kan leve uten å gå ut å drikke på egen arbeidsplass når man er sykmeldt i 3 dager.

Enig med deg 😊

Endret av Hifi
Skrevet (endret)
24 minutter siden, Hifi skrev:

Det er veldig mange som ikke skjønne hva er poeng mitt . Jeg si ikke han må låse seg i huset og ligge i senge hele tiden . Han kan godt å ut å gjøre hva han vil . Men ikke komme på jobben der han egentlig fått sykmeldt for å drikke seg full. Det må jo være andre som jobbe i stedet for han mens den person ha egentlig frihelg . Jeg føle at det er respektløs i vært fall for den person som har stå for å ta vakten hans. I tilleg så var det først dagen hans har fått sykmeldt . På melding jeg fikk så skriver at han har så vont og sliter  hele kroppen. Men å dukke opp på jobben samme dag mann har fått sykmeldt for å drikke er ikke innenfor for min mening . Gå å gjøre hva han vil drikke som f men ikke på jobben forstå ?

Endret av Hifi
Skrevet

Hadde du sagt det samme hvis han hadde tatt 3 dager egenmelding, i stedet for 3 dager sykemelding? Det er forkjell på en sykemelding på 3 dager og en sykemelding over en lang  periode.

Skrevet

Dersom du har personalansvar og ikke vet dine egne retningslinjer ovenfor ansatte bedre enn at du må spørre her, råder jeg deg til å ta denne hendelsen på egen kappe. Gå så i dialog med dine eventuelle sjefer og lag retningslinjer for de ansatte. Forøvrig ser jeg ikke dette som verre enn om de fester på eget arbeidssted på fritiden. Kolleger kan snakke sammen og forklare, men hva synes gjestene deres om slikt? De ser jo bare en ansatt på fest på jobb 

Anonymkode: 6ec6a...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...