Gå til innhold

Noen her med erfaring fra AKAN-ordningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange års alkoholmisbruk, er mannen min endelig under oppfølging av AKAN. 

Når teppet først falt og mannen endelig innrømmet sitt rusproblem overfor arbeidsgiver, fikk han umiddelbar tilbud om hjelp via arbeidsgiver. 

Nå er han rusfri på femte uken, sier selv han er optimistisk og ikke vil drikke mer, men jeg går på eggeskall føler jeg. Bare venter på smellen og tilbakefallet. 

Jeg vet jobben er svært viktig for ham, så han vil ikke risikere noe, men likevel. Alkholisme er en sykdom som er vanskelig å «kurere». 

Noen andre som kjenner noen som har vært innrullert i denne ordningen? Gikk det bra? 

Kjenner du noen alkoholikere som er blitt nykter, for så å falle utpå igjen? 

Jeg tenker på dette hele tiden....

Anonymkode: 1ccec...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilbakefallsfaren vil alltid være der. 5 uker er kort tid om misbruket har var lenge. Mange har godt utbytte av akan, og sjansen er jo der om han er rusfri på 5. Uka kun ved hjelp av de. Jeg jobber på en avrusningsklinikk, og vi har mange svingdørspasienter. Mange! Men det er gjerne de som har hatt et langt liv med misbruk og de som ikke har noe å gå til etter avrusning. For det er helt essensielt, at det er noe «der ute» når man skal tilbake til hverdagen. 

Lykke til!!

Anonymkode: a917f...f85

Skrevet

Takk for svar ❤️

Jeg skulle gått mens jeg hadde sjansen. Jeg var på tur og forlate ham, men sa jeg skulle bli om han tok i mot hjelp. 

Jeg lovte å støtte og være medspiller på veien mot rusfrihet. Jeg rakte ham hånden og han tok den. 

Men innerst inne er jeg sliten og lei, og vet ikke hvordan jeg skal holde ut.  Hvis jeg nå går, går det rett til helvete med ham, det vet jeg. 

Anonymkode: 1ccec...749

Skrevet

Har en kollega som fikk (og tok tilbudet) etter at han mistet førerkortet etter promillekontroll en formiddag en vanlig ukedag... 

Han gikk det veldig bra med, og han holdt seg rusfri (så vidt jeg vet. Han var i allefall i full jobb som yrkessjåfør uten tegn til problemer, og vi jobber tett på hverandre...) frem til han nå ble pensjonert flere år etterpå. Nå kjenner jeg ikke detaljene godt nok til å vite om det kun var AKAN, eller om han tok videre hjelp på "privaten", men det viser for meg at AKAN kan fungere for noen. 

Masse lykke til. Kanskje du skulle kontaktet en pårørende gruppe nær deg, for råd, veiledning og felleskap? 

Anonymkode: dd836...e6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...