Gå til innhold

Syns dere Norge har et bra politi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres inntrykk av Norsk politi ?

Anonymkode: 1b155...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A hahahahaha! 😂

Anonymkode: f9f0d...4b4

Skrevet

At det fungerer. 

Anonymkode: 775cc...20d

Skrevet

Jeg ble voldtatt. Jeg ble funnet, gråtende, blødende og full i sår. Voldsmannen ble funnet. Saken ble henlagt. Ikke nok ressurser. 

En i mannens familie opplevde innbrudd i huset sitt. Mye ble stjålet, og det ble gjort stor skade på huset. Det verste var vel at de den dag i dag er livredd for å sove i eget hus. Det gikk 8 mnd før de i det hele tatt hadde tid til å se på saken. Henlagt. Mangel på ressurser. 

Mannen bestilte en sprettert til sønnen på wish. Liten sprettert i plast. Beslaglagt i tollen og brev i posten om at han var siktet for overtredelse av våpenloven. Det hadde de ressurser til. 

Jeg stiller mine tvil til prioritering av ressursene.

Anonymkode: 3b297...75e

Skrevet

Mitt inntrykk er at norsk politi i utgangspunktet er bra. Problemet er ikke så mye politiet selv, men at de ikke får ressurser til å gjøre jobben sin!

Men som på så mange andre områder så hører ikke byråkrater og politikere på fagfolk, men tvinger gjennom ordninger og budsjett som gjør det umulig for fagpersonene å gjøre en effektiv nok og god jobb. Ironisk når samme politikere og byråkrater forsvarer endringene med behov for effektivisering. Fagfolk gikk ut og advarte mot reformene, både i politiet, helsevesen, nav... og de har stort sett hatt rett, at måten reformene er blitt gjennomført på ikke fungerer godt nok.

Anonymkode: 443f0...c74

Skrevet

Nei, henleggelese, henleggelese og henleggelese SELV om de har bevis. Men 3000, - i bot er lett å gi når du bare må tisse bak en busk. IDIOTER! 

Anonymkode: 5b376...5da

Gjest voksenmann
Skrevet

Norge har vel et av verdens dårligste politi ..iallefall den vestlige verdens dårligste ! Det eneste de er gode på er å skrive ut bøter til "vanlige" folk som har gjort mindre forseelser ..altså folk med jobb ,der det er noe penger å hente .At omtrent alle saker blir henlagt er en ting ,men når det gjelder vår sikkerhet ..altså hvis det det drar seg orntlig til , er dem jo helt ute å kjøre .Det samme gjelder Forsvaret ! 

Skrevet
7 minutter siden, voksenmann skrev:

Norge har vel et av verdens dårligste politi ..iallefall den vestlige verdens dårligste ! Det eneste de er gode på er å skrive ut bøter til "vanlige" folk som har gjort mindre forseelser ..altså folk med jobb ,der det er noe penger å hente .At omtrent alle saker blir henlagt er en ting ,men når det gjelder vår sikkerhet ..altså hvis det det drar seg orntlig til , er dem jo helt ute å kjøre .Det samme gjelder Forsvaret ! 

Verdens dårligste politi, eller den vestlige verdens dårligste politi - hvilken dokumentasjon har du på den påstanden?

Skrevet

Hvorfor sammenligner dere etterforskningssaker med bøter for trafikkforseelser?

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med politiet når det er noe viktig. Vi kunne kanslje ønsket oss et politi som hadde større resurser eller som var flinkere til å prioritere bort de mest arbeidskrevende oppgavene og heller løse flere "lettere" saker, men generelt bra.

Anonymkode: 3706c...4b8

Gjest voksenmann
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Verdens dårligste politi, eller den vestlige verdens dårligste politi - hvilken dokumentasjon har du på den påstanden?

Dokumentasjon ? Det er min oppriktige mening .Har du dokumentasjon på det motsatte?

Skrevet

Jeg er ikke fornøyd med politiet og om det ikke er et krav for å få igjen på forsikring så kommer jeg nok ikke til å gidde å anmelde noe neste gang. Ser ikke meningen med å kaste bort min tid bare for at saken skal havne på en statistikk. 

Anonymkode: bf6bd...d12

Gjest voksenmann
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sammenligner dere etterforskningssaker med bøter for trafikkforseelser?

Det har vel med politiet å gjøre begge deler ? Men personlig så roset jeg dem for å være kjempeflinke til å skrive ut bøter ,skulle bare ønske dem var like ivrige når det var innbrudd i huset mitt også . 

Skrevet

Syns politiet gjør en fantastisk jobb, sørlig med tanke på tilgang på personell og ressurser. I tillegg er de i stor grad en gjeng med oppegående, omsorgsfulle, dyktige og reflekterte mennesker. 

Skrevet
14 minutter siden, voksenmann skrev:

Dokumentasjon ? Det er min oppriktige mening .Har du dokumentasjon på det motsatte?

Du skrev det som en påstand, da må du også ha hold i det. Ellers bør du presisere at det bare er din mening. Men særlig peiling på politiet har du tydeligvis ikke.

Gjest voksenmann
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du skrev det som en påstand, da må du også ha hold i det. Ellers bør du presisere at det bare er din mening. Men særlig peiling på politiet har du tydeligvis ikke.

Eller kanskje jeg har litt for mye peiling på akkurat det?

Skrevet
8 minutter siden, voksenmann skrev:

Eller kanskje jeg har litt for mye peiling på akkurat det?

Nei, da hadde du kunnet argumentere på en bedre måte for det. Vi kan ikke forvente at politiet fikser alt når politikerne ikke gir dem ressurser nok til å gjøre alle de samfunnsoppdragene de egentlig har. Da må politiet prioritere. Men å prioritere betyr også at de må bortprioritere mye, ikke fordi de ikke vil eller ikke gidder eller ikke er kompetente, men fordi de rett og slett ikke har rammene som er nødvendig for å gjøre jobben de er satt til.

Skrevet
52 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva er deres inntrykk av Norsk politi ?

Anonymkode: 1b155...60e

både og, jeg personlig er fornøyd,men ser jo at de gjør mye rart også

Anonymkode: d8ca8...12e

Gjest voksenmann
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, da hadde du kunnet argumentere på en bedre måte for det. Vi kan ikke forvente at politiet fikser alt når politikerne ikke gir dem ressurser nok til å gjøre alle de samfunnsoppdragene de egentlig har. Da må politiet prioritere. Men å prioritere betyr også at de må bortprioritere mye, ikke fordi de ikke vil eller ikke gidder eller ikke er kompetente, men fordi de rett og slett ikke har rammene som er nødvendig for å gjøre jobben de er satt til.

Jeg sa vel ikke at det kun er politiets egen skyld at det er så dårlig . 

Skrevet
6 minutter siden, voksenmann skrev:

Jeg sa vel ikke at det kun er politiets egen skyld at det er så dårlig . 

Du kom bare med en påstand du ikke kan dokumentere. Har du mer å si så hadde du vel sagt det allerede. Lettere å bare slenge ut noen påstander og så bare kverrulere etterpå...

Gjest voksenmann
Skrevet (endret)
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kom bare med en påstand du ikke kan dokumentere. Har du mer å si så hadde du vel sagt det allerede. Lettere å bare slenge ut noen påstander og så bare kverrulere etterpå...

Ja jeg har sagt det jeg mener når det gjelder hverdagskriminalitet ..dårlig .Men jeg tenker egentlig mest sånn beredskapsmessig ..altså hvis det skjer noe virkelig alvorlig der hele ,eller deler av befolkningen er i fare.Da er både politi og Forsvaret elendig ! Men jeg vet hvorfor det er slik . Her i Norge er man alt for naive ,og man tror ingenting skal skje .Heldigvis er det nesten riktig ,men det har ført til at man har ikke noe særlig erfaring når det skjer virkelig alvorlige hendelser .For å bli gode trengs det dessverre erfaring ,og ikke minst en forståelse av at alvorlige hendelser også kan skje i Norge .

Det er kun 2 ganger Norge har blitt tatt ornlig på senga (9 april 1940 og 22 juli 2011) Håndteringen var selvsagt elendig , og ingen av hendelsene har vi lært en dritt fra .

Endret av voksenmann
Skrevet

Norsk politi er en vits... Det er henleggelser av alt mulig til tross for klare bevis (inklusive video), klaging på mangel på kapasitet men de klarer helt fint å bøtelegge det som er innbringende og «trivielt». Oppklaring av voldtekstssaker feiler de så totalt på at det ille. Blir man voldtatt her i Norge er det faktisk bedre å ta saken i egne hender og benytte borgervern om man vet hvem voldtektsmannen er. Sjansen for å få straff er minimal, og om man blir tatt får man mye strafferabatt. Fengslene i Norge har snillistiske permisjonsregler og det er ikke mye straff å sitte i fengsel. 

Gjengkriminalitet lønner seg definitivt i Norge og politiet gjør minimalt med det. Vinningskriminalitet er det bare å kjøre på med i stor skala. Smugling er litt mer risky siden de setter ressursene dit. 

Om noen bryter seg inn i huset ditt i mer sentrale strøk vil politiet mest sannsynligvis ikke komme. Ute på landet vil de være for langt borte og si at de ikke har kapasitet før mange timer senere. Om du vil ha prioritet må du faktisk si at du har drept gjerningsmannen fordi da kommer de med en gang. Jeg meldte ifra om en skyteepisode ved t-banen, men politiet hadde ikke kapasitet til å rykke ut selv om de var like i nærheten.

Jeg skjønner ikke at flere ikke bevæpner seg i sine egne hjem med politiet slik vi har det i dag. Om noen bryter seg inn, voldtar deg og ingen dør så blir saken mest sannsynligvis bli henlagt uansett. Har du våpen kan du i det minste forsvare deg. Balltre, hårspray med lighter, kamphanske, kjøkkenkniv, pepperbombe/chillibombe osv. Skallsikring så vet du når personen kommer inn i boligen din slik at du kan gå i forsvar. 

Jeg har ikke tiltro til norsk politi. De gjør en del bra, men i en krise er de håpløse. De gjør feil prioriteringer, har ikke nok ressurser og når man virkelig trenger dem er sannsynligheten stor for at de ikke kommer.

Jeg sier til mine barn at de må ha respekt for politiet og følge lover/regler, men når de vokser opp vil de selv oppleve hvor elendig politiet er. Kommer vi i en situasjon hvor jeg må beskytte min familie gjør jeg det først og ringer politiet etterpå (her i Norge).

Anonymkode: c7391...5b5

Skrevet

Samarbeider mye med politiet i jobben min. Må si det finnes mye dedikerte, dyktige politifolk som gjør alt de kan. At rammene deres er dårlige for å utføre jobben sin kan man være enig i. Skulle gjerne sett at politi og feks kriminalomsorg osv fikk bedre økonomiske rammer men slik er det desverre ikke. 

Anonymkode: 6b264...ba1

Skrevet
5 timer siden, Optatium skrev:

Syns politiet gjør en fantastisk jobb, sørlig med tanke på tilgang på personell og ressurser. I tillegg er de i stor grad en gjeng med oppegående, omsorgsfulle, dyktige og reflekterte mennesker. 

Det er definitivt ikke min oppfatning. Veldig mange er uempatiske, hardhendte, narrsisistiske, oppblåste blærer som er høy på seg selv og «makten» de har. 

Anonymkode: 511a6...c58

Skrevet

Bra i utgangspunktet, ødelagt av sentraliseringsreform, for lite ressurser og domstol som prioterer forbryter og ikke offer.

Anonymkode: 18c68...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...