Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Vi ser på en bolig som innebærer ca 1,5 mill i økt boliglån. Har fra før 2,9. Har egenkapital på ca 27-30 %. Lånet blir på 3* inntekt. Nytt hus er så og si vedlikeholdsfritt, en mindre bil grunnet plassering, mindre strøm. Når jeg regner på hva vi bruker i dag på en bil og vedlikehold av hus, skiller det over 2* kostnaden det er å ha mer lån. Nesten 3*. Nytt hus vil mest sannsynlig øke mer i verdi basert på plassering. Allikevel kjenner jeg på det å ta opp så mye i lån. 4,4 mill i lån er jo vanvittig mye. Rente skal jo oppover. Vi går ca 50 000 i pluss hver måned, så planen er å betale ned raskt. Flere her med mye boliglån? Klarer dere å slappe av med såpass mye, eller kjenner dere på det i hverdagen? Anonymkode: 20dd2...6c8
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Er i tenkeboksen selv. Har i dag 1 million i boliglån og vurderer å ta opp to millioner til for å kjøpe et eldre hus med flott beliggenhet. Ikke meningen å kuppe tråden din. Anonymkode: 9fffe...3da
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi ser på en bolig som innebærer ca 1,5 mill i økt boliglån. Har fra før 2,9. Har egenkapital på ca 27-30 %. Lånet blir på 3* inntekt. Nytt hus er så og si vedlikeholdsfritt, en mindre bil grunnet plassering, mindre strøm. Når jeg regner på hva vi bruker i dag på en bil og vedlikehold av hus, skiller det over 2* kostnaden det er å ha mer lån. Nesten 3*. Nytt hus vil mest sannsynlig øke mer i verdi basert på plassering. Allikevel kjenner jeg på det å ta opp så mye i lån. 4,4 mill i lån er jo vanvittig mye. Rente skal jo oppover. Vi går ca 50 000 i pluss hver måned, så planen er å betale ned raskt. Flere her med mye boliglån? Klarer dere å slappe av med såpass mye, eller kjenner dere på det i hverdagen? Anonymkode: 20dd2...6c8 Går dere ca 50 000 i pluss hver mnd er det vel ingenting å tenke på.. Anonymkode: f800d...596
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 Dersom 4,4 mill er 3 ganger inntekten deres, har dere en inntekt på rundt 1,46 mill i året, og ut fra den inntekten vi har som ikke er så veldig mye lavere, vil jeg gjette dere får inn rett under 70.000 i måneden, hvordan i huleste klarer dere da å gå 50.000 + i måneden? Anonymkode: 82bd9...989
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er i tenkeboksen selv. Har i dag 1 million i boliglån og vurderer å ta opp to millioner til for å kjøpe et eldre hus med flott beliggenhet. Ikke meningen å kuppe tråden din. Anonymkode: 9fffe...3da Er jo litt skremmende tanke når en er godt vant til å ikke tenke på lån eller renter. Tror du verdien øker mer på huset du vurderer vs det du har? Vi har gjort en liten bommert der med huset vi bor nå. Dvs vi kunne ikke kjøpt noe annet da vi flyttet hit pga pris, men huset er et pengesluk. Ingenting av det vi investerer av tid og penger kommer oss til gode når vi skal selge. Anonymkode: 20dd2...6c8
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er jo litt skremmende tanke når en er godt vant til å ikke tenke på lån eller renter. Tror du verdien øker mer på huset du vurderer vs det du har? Vi har gjort en liten bommert der med huset vi bor nå. Dvs vi kunne ikke kjøpt noe annet da vi flyttet hit pga pris, men huset er et pengesluk. Ingenting av det vi investerer av tid og penger kommer oss til gode når vi skal selge. Anonymkode: 20dd2...6c8 Ja det vil nok øke mer over tid, samtidig er vi godt voksne og det hadde vært greit å bli gjeldfri en gang. Anonymkode: 9fffe...3da
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Dersom 4,4 mill er 3 ganger inntekten deres, har dere en inntekt på rundt 1,46 mill i året, og ut fra den inntekten vi har som ikke er så veldig mye lavere, vil jeg gjette dere får inn rett under 70.000 i måneden, hvordan i huleste klarer dere da å gå 50.000 + i måneden? Anonymkode: 82bd9...989 Vi har lite utgifter ellers. Sparer inn mye på mat, ikke billån, kjøper lite ting. Det er en gunstig finansiering på boligen vi ser på. Under 8000 kr i mnd til fellesgjeld og kostnader. 2000-3000 til lånet vi må ta utenom. Bilen vi beholder er elbil og koster lite å eie/holde. Vi har ca 77 utb i måneden. Anonymkode: 20dd2...6c8
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 Det er jo alltid en risiko med gjeld, vi vet ikke hva fremtiden bringer. Selv synes jeg god nattesøvn og sjelefred er langt viktigere enn større/finere hus. Men det kan jo gå helt fint. Dere må finne ut om risikoen er så liten at dere kan leve fint med den. Anonymkode: 41003...02a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2019 #9 Skrevet 10. juli 2019 Vi har noe mindre utbetalt enn dere i mnd, ikke mye, snakker om noen få tusenlapper. Vi har lån på ca.4,1 og har bundet renten på 3 av de 4,1. Dermed betaler vi også.noe mer i lån enn vi ville gjort ellers. MEN vi går godt i pluss hver mnd. Har dette året utenom nedbetaling av lån, mat, klær og alle andre "vanlige" utgifter brukt nærmere 200 000 på nytt kjøkken, videreutdanning og ferie. Kommer nok an på forbruk ellers, men ville ikke vært spesielt bekymret for å øke boliglånet i deres situasjon. Anonymkode: 22cce...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå