Gå til innhold

Jeg har påført barnet mitt sykdom..😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette i følge svigermor.

Barnet mitt har infeksjonsutløst astma. Dvs at når barnet blir syk med forkjølelse, influensa ++ så får barnet astmaplager. Vi har god kontroll på astmaen og barnet er ikke veldig plaget bortsett fra noen enkelt episoder som har vært ille. Dette er visstnok min skyld. Grunn? Svigermor mener jeg er for nøye med hygiene, vask i hjemmet osv.

Her er noen eksempler:

- jeg sender barna til å vaske hender før mat.

- jeg har det relativt ryddig og rent hjemme. Vasker gulv ett par ganger i uken, robotstøvsugeren går hver dag.

- jeg bytter kjøkkenkluter daglig. For ofte i følge svigers.

- alle (inneklær) i barnehagen vaskes etter en gangs bruk. Uansett om det er skittent eller ikke.

- jeg er litt streng på offentlige toaletter. De får ikke dra hendene sine opp etter veggen, ta på alt mulig osv. 

- jeg tar ofte med antibac på tur i syden f.eks. 

Altså, barna mine får ikke nok bakterier å derfor har jeg gitt den ene astma. 

Barna er små, astmatikerne er 4år.

Anonymkode: 6c8a8...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vistnok være noe i det, men det er vanskelig å treffe perfekt med hvor rent det skal være. Om det er det værste du har gjort mot ungene dine tror jeg du gjør det ganske bra.

Anonymkode: bfbda...a54

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette i følge svigermor.

Barnet mitt har infeksjonsutløst astma. Dvs at når barnet blir syk med forkjølelse, influensa ++ så får barnet astmaplager. Vi har god kontroll på astmaen og barnet er ikke veldig plaget bortsett fra noen enkelt episoder som har vært ille. Dette er visstnok min skyld. Grunn? Svigermor mener jeg er for nøye med hygiene, vask i hjemmet osv.

Her er noen eksempler:

- jeg sender barna til å vaske hender før mat.

- jeg har det relativt ryddig og rent hjemme. Vasker gulv ett par ganger i uken, robotstøvsugeren går hver dag.

- jeg bytter kjøkkenkluter daglig. For ofte i følge svigers.

- alle (inneklær) i barnehagen vaskes etter en gangs bruk. Uansett om det er skittent eller ikke.

- jeg er litt streng på offentlige toaletter. De får ikke dra hendene sine opp etter veggen, ta på alt mulig osv. 

- jeg tar ofte med antibac på tur i syden f.eks. 

Altså, barna mine får ikke nok bakterier å derfor har jeg gitt den ene astma. 

Barna er små, astmatikerne er 4år.

Alt bortsett fra å vaske flere dager i uka og støvsuge hver dag er innafor. Å vaske så mye i huset er jo faktisk en faktor som fører til astma og allergi plager. 

Anonymkode: acb43...37f

Skrevet

Du vasker for ofte. I hvert fall hvis du vasker med såpe.

Gulvvask hit faktisk mer grobunn til visse bakterier pga tilført fuktighet.

Du har neppe påført noen sykdom, men du er nok i overkant nøye med hygiene 

Anonymkode: 995fd...66d

Skrevet

Du er overdrevent hygienisk og et miljøsvin i tillegg. 

Anonymkode: bc64e...f54

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vasker for ofte. I hvert fall hvis du vasker med såpe.

Gulvvask hit faktisk mer grobunn til visse bakterier pga tilført fuktighet.

Du har neppe påført noen sykdom, men du er nok i overkant nøye med hygiene 

Jeg vasker kun med vann 😊. Med småbarn i hus som setter flekker over alt med is og gudene vet hva, trengs gulvet å vaskes. Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er overdrevent hygienisk og et miljøsvin i tillegg. 

Anonymkode: bc64e...f54

😂😂😂

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg vasker kun med vann 😊. Med småbarn i hus som setter flekker over alt med is og gudene vet hva, trengs gulvet å vaskes. Hi

6 minutes ago, Anonym bruker said:

😂😂😂

Oja. Du ville bare ha bekreftelse på at du gjør alt riktig...

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis svigermor er lege med spesialisering innen feltet ville jeg ha hørt på henne. Hvis ikke: drit og dra.

(Å vaske alle inneklær enten de er skitne eller ikke, det ville jeg ikke ha giddet. Det blir bare dyrt, og beskytter ikke mot noe.)

Skrevet

Jeg vil si du vasker gulvene litt vel ofte, greit at små barn lager flekker, men det meste kan du ta med en klut uten å vaske hele gulvet. Støvsugeren syns jeg er helt ok, jeg må over hver dag for her drar ungene med seg mye inn. Jeg støvsuger ikke super nøye hver dag, slenger den over på de stedene jeg vet jeg må. Om jeg ikke hadde gjort dette hadde jeg hatt gummiknotter fra fotballbanen rundt i hele huset. For nå er det tydligvis fotballsesong ser jeg i gangen. Når ungene var mindre kunne jeg nesten se en sti fra gangen til kjøleskapet i grus, sand og gress. Det var fryktelig vanskelig å huske de skulle ta av seg skoene når de bare skulle og sommerstid hjalp det ingenting for da løp de barbeinte ut og inne. Så stien inn i huset måtte støvsuges flere ganger om dagen. 

Jeg har barn med atopisk eksem, har hørt mye rart fra familie om dette. Det morsomme nå i ettertid er min far som syns jeg var så hysterisk. Vips så fikk han psoreasis eller hva det heter. Da kunne jeg si til han: du får bite tenna sammen, nå er du litt hysterisk. Han var dekt med sår fra topp til tå og hadde veldig vondt. Etter noen mnd med behandling legen anbefalte uten bedring spurte jeg om jeg kunne få en uke og gjøre det jeg gjør med ungene. For å si det slik, jeg hadde en veldig gretten far som motvillig ville prøve. Klær ble vasket med annet vaskemiddel etter rens av vaskemaskinen, sengetøy, honkler og slike ting også. Jeg tok vekk alle hans medisiner og kremer utenom en som ungene også brukte og gikk i kjøleskapet og fant kokosolje istede. Merkelig nok så forsvant surmulingen etter noen dager, for han ble raskt bedre. Da var jeg plutselig ikke en hysterisk mamma lengre og han skjønte hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde og hvordan ungene hadde og har det. Nå er det bare ett barn som er veldig plaget og nesten umulig å holde i sjakk, hun andre er mildt rammet iforhold. 

Anonymkode: 08b22...11b

Skrevet

Jeg vasker gulver annenhver dag og støvsuger hver dag. Har to barn med astma, en har vokst det av seg, den andre ikke enda, men sannsynligheten er stor. De hadde begge en masse luftveisinfeksjoner fra de var omtrent nyfødte, så det er nok medfødt.

Man får ikke astma ene og alene fordi mor vasker mer enn en gang hver 14. dag. 

Anonymkode: 65397...6f4

Skrevet

Du har litt OCD. 

Det er forskningsmessig bevist at vår hygiene medfører allergi og astma. Oppvaskmaskin, hyppig håndvask, hyppig husvask, klesvask osv. 

Om barnet ditt ville blitt syk uansett er det selvsagt ingen som vet. Så det skjønner jeg at du blir provosert over at svigermor sier. 

Med det sagt tror jeg du med fordel kan begrense vaskehysteriet ditt. Men tviler på at du er åpen for innspill her. 

Anonymkode: 75bee...085

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂

Hva ler du av? (Ikke hun som kommenterte - men jeg er helt enig)

Svigermor kan helt klart ha rett. Alt med måte i kombinasjon med sunn fornuft.. Det høres ut som at du har antydning til tvangshandlinger. La meg gjette - barna dine er syke ofte.

Anonymkode: 60399...347

Skrevet

Hvor  gammel  er barnet ditt?   Fra barnet går i 1. Klasse  kan du søke til Geilomo barnesykehus. Det er et astma og allergi sykehus.  Søk det opp og les om det.

det er mye sant i det din svigermor sier, selvom barnet har astma er det viktig å bli utsatt for for « møkk» for å styrke immun forsvaret. 

Min datter har astma infeksjons utløst  vi har levd et helt vanlig liv med  med møkkete  barnehender osv osv selvfølgelig blir hun syk innimellom men fetter og kusinen hennes som bor i et alt for renslig hjem bli syke bare du ser hard på de.  De har omgangsyken og influensa flere ganger i løpet av en sesong. 

Anonymkode: 51263...d6c

Skrevet

Går barna i bhg eller på skolen? Isåfall burde de bli utsatt for en god dose bakterier hver dag. Synes ikke du overdriver med noe.  Barn er forskjellige, og har ulikt immunforsvar. Jeg har et barn som er syk ofte og en som aldri er syk. De går i samme bhg og bor i samme hjem. Hadde ikke latt slike kommentarer fra svigermor gå innpå meg. 

Anonymkode: 3c942...eb9

Skrevet

Hos oss er vi to med allergi og to uten. 

Så hva skjedde? Mannen vokste opp i klassisk 80 tallshjem med teppe på gulvet, hund som fikk sove på soverommet, katt, lekte ute hele dagen. Veldig allergisk. Kortisonsprøyter, vaksine og hele pakka her. Ene barnet har vokst opp med dyr i hus og en mamma med klutenallergi, krabbet rundt på gulvet og vært i kontakt med det meste. Like allergisk som far, startet ved 6 årsalderen. Vanlig fødsel, ammet i 1,5 år. 

Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn gener i vårt tilfelle. Mannen kommer fra en familie med mye astma, allergi, bronkitt osv. 

Så du skal ikke gi deg selv skylden for at du har et barn med astma. Og vasker du gulvet med kun varmt vann, har det ingen utløsende faktor på allergi og astma. Det er kjemikaliene som er problemet ved mye vasking. 

Anonymkode: 0ad20...a63

Skrevet

Les hygiene teorien.

Anonymkode: 74bd2...f48

Skrevet

Bortsett fra gulvvasken, så er det du beskriver helt normal hygiene? 

Svigermor kan ta seg en bolle. 

Skrevet

Og antibac km du kutte ut. Den hjelper lite. 

Anonymkode: e9c8e...b8b

Skrevet

Svigermor er ikke helt på bærtur da. 

Anonymkode: 65a05...7ec

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt bortsett fra å vaske flere dager i uka og støvsuge hver dag er innafor. Å vaske så mye i huset er jo faktisk en faktor som fører til astma og allergi plager. 

Anonymkode: acb43...37f

Tull. Man kan fint vaske med en fuktig klut med vann

Skrevet

Det har ingenting å si. Jeg har vokst opp med å gå i samme klærne 1 uke istrekk, dårlig håndvask etc. og vedder på at jeg er den mest intolerante og allergiske her inne. 

Skrevet

Hun må lese seg opp. Det er barn på landet, med kontakt med jord og husdyr, som er noe mer beskyttet mot astma. Spesielt de som "spiser av gårdens produkter ".

Anonymkode: 65397...dd4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ene barnet har vokst opp med dyr i hus og en mamma med klutenallergi, krabbet rundt på gulvet og vært i kontakt med det meste.

Haha, her har jeg gått og tenkt at det er min egen skyld at jeg ikke vasker så ofte, men så viser det seg at jeg er ikke lat. Jeg har klutenallergi!

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må lese seg opp. Det er barn på landet, med kontakt med jord og husdyr, som er noe mer beskyttet mot astma. Spesielt de som "spiser av gårdens produkter ".

Anonymkode: 65397...dd4

Merkelig da, siden jeg har jobbet på 2 gårder, fra jeg var veldig ung, og har vokst opp på landet med dyr og jord. Og så er jeg så jævlig syk at jeg ikke kan jobbe engang. DET var rart, det. Skulle jo tro jeg var immun mot allergiske symptomer.

PS: Ingen i min fam. er allergiske sånn som jeg. Noen nyser kanskje litt av gress

Anonymkode: cb70a...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...