Gå til innhold

Å spise ÉN GANG OM DAGEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør det noe? Med kroppen? 

Jeg har så mange allergier og intoleranser og blir utslitt av alt fokuset på mat. 

Frokost, lunsj, middag, kveldsmat (droppes ofte) er et forbanna mas, jeg gruer meg, er deprimert, orker ikke å finne på ting fordi det er et problem med mat. 

Men er redd for hvordan jeg skal greie å presse 1600 kcal inn i middagen. Hadde vært så sykt deilig å slippe og tenke på det, bare stå opp, dra et sted i ferien og VÆRE DER uten det forbanna spise-maset hele tiden. 

Folk blir hysteriske: "Du må spise", men det LEVER folk i andre land som ikke spiser noe nesten. Og hva angår næring fårjeg lite av det via mat uansett så spiser tilskudd. 

Anonymkode: 1e9bf...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer helt selv. 

Anonymkode: 1a2e2...678

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du bestemmer helt selv. 

Anonymkode: 1a2e2...678

Er ikke det jeg spør om.

Skrevet

Mamma jobba med en mann som spiste middag. Det var det. Det hadde han gjort i mange år, og legen var klar over det. Han fungerer helt fint med det!

Anonymkode: 4eb6d...d5b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mamma jobba med en mann som spiste middag. Det var det. Det hadde han gjort i mange år, og legen var klar over det. Han fungerer helt fint med det!

Anonymkode: 4eb6d...d5b

Så bra :)

Skrevet

Jeg snakket med en ernæringsfysiolog en gang som sa at det er totalen av kalorier gjennom dagen som betyr noe, så du kan godt legge alle kaloriene til ett måltid. Du må bare være litt bevisst på sammensetningen av matvarer, for du må jo få i deg alt kroppen trenger på et døgn på ett eneste måltid. Det er bare en myte at man må ha regelmessige måltider for å "holde forbrenningen oppe". Men for de fleste vil det være gunstig både sosialt og fysiologisk å spre måltidene ut over dagen, blant annet fordi det reduserer risikoen for voldsom sult med påfølgende overspising. Men det er absolutt ikke skadelig. Så kjør på, og lykke til! 

Skrevet

jeg spiser ofte to måltider pr dag. Et rundt 13/14 og noe rundt 19/20 på kvelden.

Kanskje det er noe du vet du tåler som du kan spise i tillegg til ditt ene måltid.

Anonymkode: 4ff14...8a3

Skrevet

Det er ikke skadelig å spise et måltid om dagen. Du venner kroppen til ditt spisemønster. 

Man blir sulten på de tidspunktene kroppen er vant til å få mat. Jeg spiser i perioder bare (sen) frokost og (sen) middag. Det er uproblematisk. Men jeg drikker espresso med ca 2 dl melk et par ganger i løpet av formiddagen, det er jo et lite måltid i seg selv, så sånn sett får kroppen næring fire ganger i døgnet. 

Anonymkode: 952d1...1bb

Skrevet

Det går fint😊

Anonymkode: 45221...f5a

Skrevet

Kjør på Hi! Det er ikke noe problem å få 1600 kcal inn i en middag om man ønsker det. Men å få alle næringsstoffene du trenger inn i ett måltid kan jo bli vanskeligere, siden det ene måltidet må bestå av relativt energitett mat. Men mye kan kanskje løses med kosttilskudd? Noe du kanskje allerede må ta, hvis du har en del allergier og det er matvarer du ikke kan spise? 

Anonymkode: 34c3e...45f

Skrevet

Du må nesten bare prøve deg frem med hva kroppen din tåler og ikke tåler. Jeg kan fint spise en gang om dagen, men jeg vet jeg må spise mange små måltider om ikke alle kiloene mine skal rase bort, for med kun ett måltid om dagen så skrumper magesekken tror jeg. Jeg blir nemlig mett for fort og presse i meg mat bare pga at jeg burde klarer jeg ikke.men for å fungere en dag så klarer jeg meg på ett måltid, men det er ikke det beste for kroppen min over lengre tid. 

Jeg vet det finnes flere typer energibarer i allergihyllene i butikken, om du kan spise noen av disse kan kanskje de gjøre det enklere for deg. 

Anonymkode: ac013...074

Skrevet

For det første: kveldsmat er noe tull og årsak til mye overvekt her i landet. Tre måltider er nok. Når det er sagt, jeg drikker gjerne kaffe til frokost, spiser en helt normal liten lunsj og så middag på ettermiddagen. Jeg er slank, frisk og har nok energi til full jobb, mann, tre barn og trening. 

Tenker at så lenge du ikke sliter med anoreksi så er det LURT å lytte til kroppen. Spis når du er sulten. I vårt stillesittende samfunn trenger man ikke nødvendigvis alle disse kaloriene det regnes på. Som jeg startet med, de fleste kunne fint kuttet ned på matmengden og på den måten gått ned noen kilo.

Anonymkode: 528a2...a0e

Skrevet

Min ex spiste bare et måltid for dagen. Drakk svart kaffe jevnt gjennom dagen, og om kvelden spiste han alltid et stort måltid. Dette gjorde han i mange år der vi var sammen. 

Anonymkode: d5670...01a

Skrevet

Hi, så syk som du er er dette noe du bør ta med dine behandlere, ikke på et anonymt forum hvor du ikke aner hvilken kompetanse folk har. Det kan være ting ved din tilstand som gjør at det å spise slik kan forverre problemene dine, eller det kan være noe som kan være bra for deg. Det kan ingen her vite, og det er uansvarlig å gi noen råd til deg om dette. Skal du gjøre en slik drastisk kostendring når du er såpass syk, da bør du gjøre dette i samarbeid med helsepersonell!

Anonymkode: cebf9...ca4

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg etter følgende regel:

*Spiseforstyrrelser. Vi vil fjerne/stenge innlegg/tråder som inneholder alt for lite mattinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak. Helseskadelige råd fjernes.
- Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt. Les mer om hvorfor vi har valgt dette på kvinneguidens forum.

Admin

Skrevet

Legen min har anbefalt meg å bare spise ett måltid om dagen, med så lite karbohydrater som mulig. Jeg har IBS og sliter med mye magesmerter. Hun mente at det å spise mange mindre måltider satte i fang syreproduksjon og derfor betennelsesreaksjon i tarmen, hver gang man spiser. Derfor var bare ett måltid bedre. Jeg skal også holde meg unna veldig kald eller varm drikke. 

Jeg sliter med å komme ned i ett måltid, og ender som regel opp med 2. Sliter fremdeles mye med smerter, men føler at de er noe lettere. 

Anonymkode: 4ebdd...6f9

Skrevet

.

Anonymkode: d1add...0f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...