Gå til innhold

Gravid og tivoli


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg ta karuseller? Jeg er 6+2 dager gravid. Skulle jo tro frøet er så lite at det ikke skal påvirkes? Og at advarslene gjelder når magen kommer? 

Anonymkode: 7f605...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både og. 

Du er også mer utsatt som gravid pga hormonene... Bl. a blir leddbånd slappere, du er mer utsatt for blodpropp, blodtrykksfall etc. 

Når magen blir større handler det jo om at morkake og baby henger ikke fast i kjetting inni der, og feks blodårer kan rives av og støt påvirke babyen. 

Personlig holder jeg meg helt unna det kvarteret i livet jeg er gravid. For selv om sa og skader skjer selv om man tar det helt med ro, så ville jeg alltid tenkt "hva hvis" om det hadde skjedd. Er det verdt risikoen, liksom? 

Anonymkode: 1a26d...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke tatt sjansen.. er ikke uten grunn at det står "gravide ikke tillatt". I tillegg så er det så skjørt 1.trimesteret, at jeg hadde tatt mine forhåndsregler 😉 Jeg er selv 5+2 idag og jeg skal IKKE opp i en karusell 🙂

Anonymkode: 20c80...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noe ikke anbefales for gravide gjelder det ikke kun når man har mage. Støt og g-krefter kan påvirke hvor godt embryoet klarer å klore seg fast, og jo mindre det er jo skjørere er forbindelsen.

Og hvis du begynner å blø uken etter du har kjørt karusell, vil du da klare å slå deg til ro med at du ikke forårsaket det? Eller vil du alltid lure på om det var din feil?

Personlig ville jeg ikke tatt den risikoen, spesielt ikke med noe som man lett kan sette på vent noen måneder og dermed slippe å bekymre seg for om det var ens egen feil at det gikk galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med vannsklier? De er jo gjerne ikke like ekstreme, er de også frarådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...