Gå til innhold

Må jeg operere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller vil jeg klare å trene meg opp igjen?? Snakker om musklene i underlivet.. Etter fødsel i fjor så kjennes det ut som blæren min henger langt ned. Da jeg var på 6 ukers kontroll så spurte jeg legen om dette, og han bekreftet det som jeg selv kjente. Jeg har ikke vært flink til å gjøre knipeøvelser..men det er vel ikke for sent?? For et par uker siden var jeg på fest og danset en del, og plutselig kjente jeg at jeg ble ganske våt..jeg klarte altså ikke å holde igjen!! Så utrolig flaut.. Ingen som merket noe til det, men jeg synes selv det er flaut. Har lest at det er veldig vanlig problem, men få som tør å snakke om det.. 

Vet at moren min har operert blæren.. kan det være sannsynlig at jeg har arvet hennes svakhet? 

Anonymkode: 0f110...916

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan litt om dette etter en fødselsskader for 7år siden, men har desverre ikke tid til å skrive ned alt om det her nå. Noe kan trenes opp, men endel ikke. Som min egen som jeg fikk beskjed om å gjøre knipeøvelser, og følte meg mislykket som fy når ingenting hjalp, viste seg at når jeg endelig fikk presset igjennom utredning så var mye muskelatur revet tvers av og stor nerveskader. Det hjelper jo ikke logisk nok å trene muskelatur som ikke henger isammen... Samtidig vet jeg at ved nettopp blære problematikk så er ulempen ved operasjon noen ganger verre en fordelene, derfor er de ganske restruktive på operasjon. 

En annen ting er fysioterapi. Å bare knipe på egenhånd er ofte litt fåfengt hvis det handler om større ting, men ordentlig veiledning og måling av nettopp hvilke muskler som trenger trening i bekkenbunnen har vist seg å ha effekt for noen. 

En ting jeg bare vil tipse deg om er at på Hamar sykehus finnes Norges fremste ekspertise på fødselsskader. Når rikshospitalet (der jeg bor) sviktet totalt i sin utredning så gjorde Hamar en fantastisk jobb. Jeg pakket kofferten og dro dit. Google Hamar sykehus og fødselsskader, så står det endel om de, og det er mulig å bli henvist dit for en ordentlig utredning. Bedre det en å knipe uten mål og mening. Om det så ikke blir operasjon så er det lurt med ordentlig utredning, og riktig veiledning, når det er snakk om plager som går utover dagliglivet. Vi snakker alt for lite om dette, og for mange lever med det og tror at sånn skal det bare være. Vi er tross alt kvinner, og må ta støyten. Feil 🙂

Anonymkode: bcc46...535

Skrevet

Takk for svar! Andre som har erfaringer rundt dette? Jeg tenker at jeg i første omgang må bli myyye flinkere å knipe.. Men spørs om jeg ikke bør få meg en legetime. Tenker å få et barn til om 1-2 år, og det vil jo bli ny belastning for kroppen.. Dersom operasjon bør jeg sikkert vente til jeg er ferdig med barn, eller? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Andre som har erfaringer rundt dette? Jeg tenker at jeg i første omgang må bli myyye flinkere å knipe.. Men spørs om jeg ikke bør få meg en legetime. Tenker å få et barn til om 1-2 år, og det vil jo bli ny belastning for kroppen.. Dersom operasjon bør jeg sikkert vente til jeg er ferdig med barn, eller? 

Ja, da vil du nok bli anbefalt og vente med mindre det er veldig ille. 

Og lurt å trene opp før neste graviditet, for det vil nok forverre. 

Du kan jo lese litt om cytocele, se i hvilken grad du kjenner deg igjen. Og cytocele og opptrening/fysioterapi. 

Anonymkode: bcc46...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...