Jump to content
Anonym bruker

Umoden 9 år gammel gutt - erfaringer?

Recommended Posts

Anonym bruker

Hei!

Jeg har en gutt på 9 år som er veldig umoden, både språklig og mentalt. Han sier "alt" han tenker, og får av og til blikk og kommentarer fra sine jevnaldrende pga det. Han ler av ting som de andre ikke syns er morsomt, og han ler gjerne overdrevent mye. Han kan si "ååå så søt!" med babystemme, dersom han ser en liten hund, for eksempel, og ingen av de jevnaldrende guttene han er sammen med sier sånt.

I tillegg sliter han noe med språkforståelse, bruker feil ordstilling og bruker gjerne mye og unødvendig tid og ord på å forklare noe som i utgangspunktet er veldig enkelt. Jeg bruker mye tid på å forklare ham (abstrakte) ting. F.eks. så tegnet jeg opp familieforhold på en whiteboardtavle, slik at han kunne se hvem som var søsken, hvem som var søskenbarn, hvem som var tante og onkel osv. Tror vi brukte en halvtime på det. Dette syns han var vanskelig. Jeg tror han rett og slett pugget det jeg sa da jeg spurte ham om svar etterpå, for svarene kom ganske ordrett slik jeg hadde forklart ham dem. Da jeg hadde stilte "kontrollspørsmål", tror jeg det låste seg for ham, for da greide han ikke helt å svare på hvem som var søsknene til faren hans. Da vi var på besøk hos moren min, fikk han se et bilde av meg og søsknene mine som barn. Han trodde det var bilder av søsteren til faren. Veldig ofte kobler han ikke hvem som er i slekt med hvem eller hvordan slektslinjene er. Det er mulig dette er vanligere enn jeg tror - men jeg har aldri opplevd det hos andre barn (jeg har en datter på 13 også).

Han har vært under utredning i PPT og BUP siden barnehagen, men det eneste han har fått påvist, er en språkvanske. Han har ingen ordentlig diagnose. Han har spesialundervisning i skolen hvor det øves mye på å forklare situasjoner, slik at han får trent opp språket og forståelsen bedre. Det blir bedre også, men i veldig lavt tempo.

Han er relativt god på skolen, og i fotball, og har sånn sett venner han er sammen med til tider. Han er også utrolig snill og omsorgsfull, egenskaper som jeg setter stor pris på. Men han er ikke den som blir oftest oppsøkt av andre - da er det som regel fordi de vil ha ham med på fotballbanen. Jeg engster meg for at de begynner å blir mer og mer klar over at han ikke er på nivå med dem rent sosialt og når det gjelder modenhet.

Når det gjelder hans eldre søster på 13, har alt har gått "etter boka", hun er både moden og skoleflink, så han har et godt forbilde der. Vi som foreldre prøver også så godt vi kan å hjelpe ham rent språklig, men dette med modenhet kan jo ikke fremskyndes.

Er det noen som har erfaringer med veldig umodne barn og om det isåfall bli bedre etterhvert? Hvis jeg kan slå meg til ro med at det er sjanse for å bli bedre, vil det være den beste nyheten jeg kan få.

Anonymkode: 6fcf8...18b

Fortsetter under...