Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Er på ferie. Reiser litt rundt. Helt vanlig at barna treffer på andre barn og får seg nye venner. Det gjør de ofte. Men hun legger om dialekten hele tiden til den dialekten de hun blir kjent med har. Nå går hun rundt og snakker trøndersk. Det er jo egentlig litt artig at hun tar dialekter så fort, men det jeg tenker på er om de barna hun er sammen med føler det som mobbing. Hun er 8 år Hva tror dere? Anonymkode: 995a5...548
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #2 Skrevet 7. juli 2019 Barn er vel forskjellig. Tror ikke de føler det som mobbing, men de føler nok det er litt merkelig. Hadde det vært meg, så hadde jeg nok tatt en liten snakk med barnet mitt om å holde meg til egen dialekt. Anonymkode: 59438...cab
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #3 Skrevet 7. juli 2019 Barnet mitt har søskenbarn i både Finnmark, Trøndelag og på Vestlandet. Når de er sammen, veksler alle på å bruke ulike dialekter. Finnmarkingene blir veldig ofte «pen søring». Samme gjorde vi da vi var små. Har aldri tenkt over at det kan oppfattes som mobbing. Nå som voksen, bruker jeg å beklage på forhånd når jeg er på ferie i Finnmark eller Trøndelag, for jeg legger ofte litt om. Men når jeg er oppvokst med begge dialekter hjemme, er det vanskelig å ikke «synge litt» ekstra når jeg er på ferie. Anonymkode: 84f21...d8b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #4 Skrevet 7. juli 2019 Jeg flyttet fra østlandet til vestlandet da jeg var barn. Opplevde ofte at andre barn "hermet" etter dialekten min når de skulle svare meg på noe eller sitere noe jeg hadde sagt. Opplevde det vel ikke akkurat som mobbing, men det var veldig ubehagelig. Anonymkode: 94797...63f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #5 Skrevet 7. juli 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn er vel forskjellig. Tror ikke de føler det som mobbing, men de føler nok det er litt merkelig. Hadde det vært meg, så hadde jeg nok tatt en liten snakk med barnet mitt om å holde meg til egen dialekt. Anonymkode: 59438...cab Jeg har snakket med henne om det, men hun sier at det faller seg naturlig å legge om når hun er sammen med noen med annen dialekt, men hun prøver så godt hun kan Anonymkode: 995a5...548
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #6 Skrevet 7. juli 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg flyttet fra østlandet til vestlandet da jeg var barn. Opplevde ofte at andre barn "hermet" etter dialekten min når de skulle svare meg på noe eller sitere noe jeg hadde sagt. Opplevde det vel ikke akkurat som mobbing, men det var veldig ubehagelig. Anonymkode: 94797...63f Hun hermer ikke. Hun legger om for at de skal forstå henne bedre (sier hun selv da.) De andre forstår ikke helt vår dialekt mener hun. Anonymkode: 995a5...548
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #7 Skrevet 7. juli 2019 Svarte over her, men vil legge til noe. Jeg jobbet et par år i bhg i Finnmark og det er helt vanlig at barna der oppe snakker søring i rollelek. Følte meg aldri mobbet av den grunn. Barn her på Østlandet har ikke samme fenomen. Mulig det hadde noe med barne-tv å gjøre. Da var det nemlig mest østlandsdialekt i barne-tv. Nå har det endelig blitt helt vanlig med ulike dialekter i barne-tv og jeg tror mange barn kan komme til å bruke det i sin rollelek og i møte med andre barn som snakker den aktuelle dialekten. Anonymkode: 84f21...d8b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #8 Skrevet 7. juli 2019 Min erfaring (fra da jeg var liten - er nordlending, men har flytter mye rundt pga min fars jobb) er at dette er helt normalt blant barn. Så lenge det ikke er åpenbar herming, eller sagt på en hånlig måte (om du skjønner hva jeg mener), så tror jeg veldig få barn vil tenke noe over dette. Det er nok først og fremst voksne som «sår» slike tankesett. Anonymkode: 4cb57...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #9 Skrevet 7. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Svarte over her, men vil legge til noe. Jeg jobbet et par år i bhg i Finnmark og det er helt vanlig at barna der oppe snakker søring i rollelek. Følte meg aldri mobbet av den grunn. Barn her på Østlandet har ikke samme fenomen. Mulig det hadde noe med barne-tv å gjøre. Da var det nemlig mest østlandsdialekt i barne-tv. Nå har det endelig blitt helt vanlig med ulike dialekter i barne-tv og jeg tror mange barn kan komme til å bruke det i sin rollelek og i møte med andre barn som snakker den aktuelle dialekten. Anonymkode: 84f21...d8b Det er fremdeles helt vanlig at så godt som alle barn med andre dialekter (altså ikke bare folk i mord) snakker søring i rollelek, lager stemmer til dukker osv. Anonymkode: 4cb57...b9d
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #10 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er på ferie. Reiser litt rundt. Helt vanlig at barna treffer på andre barn og får seg nye venner. Det gjør de ofte. Men hun legger om dialekten hele tiden til den dialekten de hun blir kjent med har. Nå går hun rundt og snakker trøndersk. Det er jo egentlig litt artig at hun tar dialekter så fort, men det jeg tenker på er om de barna hun er sammen med føler det som mobbing. Hun er 8 år Hva tror dere? Anonymkode: 995a5...548 Ja, det er veldig sært og det tror jeg fort barna kan se på som herming/gjøre narr av. Er jo slik vi gjør på tull når vi er i Danmark når ingen lokale hører oss: sitte å si kartoffler med nasal dansk rar lyd. Anonymkode: a52ec...9dd
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #11 Skrevet 7. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er veldig sært og det tror jeg fort barna kan se på som herming/gjøre narr av. Er jo slik vi gjør på tull når vi er i Danmark når ingen lokale hører oss: sitte å si kartoffler med nasal dansk rar lyd. Anonymkode: a52ec...9dd Ja, det blir å gjøre narr av. Dere er voksne og gjør bevisst narr av språket. Når barn legger litt om på dialekten når de er i lek med andre barn, gjør de ikke det for å erte. Det skjer stort sett helt automatisk og er vel en del av barns tilpasningsevne. Anonymkode: 84f21...d8b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #12 Skrevet 7. juli 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det blir å gjøre narr av. Dere er voksne og gjør bevisst narr av språket. Når barn legger litt om på dialekten når de er i lek med andre barn, gjør de ikke det for å erte. Det skjer stort sett helt automatisk og er vel en del av barns tilpasningsevne. Anonymkode: 84f21...d8b Synes det blir litt det samme. Har ikke vært borti barn som gjør sånt uten å mene å gjøre narr, det er sært! Et så stort barn som nevnes her burde også fint greie å la være. Bhg barn gjør ting mer litt ubevisst. Anonymkode: a52ec...9dd
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #13 Skrevet 7. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er på ferie. Reiser litt rundt. Helt vanlig at barna treffer på andre barn og får seg nye venner. Det gjør de ofte. Men hun legger om dialekten hele tiden til den dialekten de hun blir kjent med har. Nå går hun rundt og snakker trøndersk. Det er jo egentlig litt artig at hun tar dialekter så fort, men det jeg tenker på er om de barna hun er sammen med føler det som mobbing. Hun er 8 år Hva tror dere? Anonymkode: 995a5...548 Nei, ikke så lenge dialekten ikke ledsages av andre ting. De vil selvfølge merke det om noen misliker dem OG legger om til deres dialekt. Anonymkode: 138bb...8d6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #14 Skrevet 7. juli 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er veldig sært og det tror jeg fort barna kan se på som herming/gjøre narr av. Er jo slik vi gjør på tull når vi er i Danmark når ingen lokale hører oss: sitte å si kartoffler med nasal dansk rar lyd. Anonymkode: a52ec...9dd Både imitasjon (som det er snakk om her) og å kunne le litt av en dialekt på ferie, er noe helt annet enn å gjøre narr av dialekt foran dem som snakker dem. Det er også ganske vanlig å imitere noens dialekt når man gjenforteller noe de har fortalt. Anonymkode: 138bb...8d6
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #15 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun hermer ikke. Hun legger om for at de skal forstå henne bedre (sier hun selv da.) De andre forstår ikke helt vår dialekt mener hun. Anonymkode: 995a5...548 Det er også godt mulig. Anonymkode: 138bb...8d6
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Synes det blir litt det samme. Har ikke vært borti barn som gjør sånt uten å mene å gjøre narr, det er sært! Et så stort barn som nevnes her burde også fint greie å la være. Bhg barn gjør ting mer litt ubevisst. Anonymkode: a52ec...9dd Jeg sitter med helt motsatt erfaringer. Jeg, søsknene og søskenbarna mine er vokst opp med flere ulike dialekter, både hjemme og hos øvrig familie. På ferie slo vi alltid litt om på dialekta. Brukte «klar» i stedet for sliten, «blindbukk» i stedet for mørkemann, «fjøsn» i stedet for fjøset o.l. (Trøndelag) Eller atme, fingran, føtn, fesk, kartanka, hua, æ o.l. (Finnmark). Barna vi lekte med snakket både sin egen dialekt og lånte ord fra oss. Ingen erting involvert. Det kunne også gå litt sport i å lære bort spesielle ord for dialekta. Nå er jeg voksen, og må konsentrere meg hvis jeg skal snakke kav østlandsk på ferie nordover i landet. Noen tar dialekter (og språk) fortere enn andre, jeg tror ikke barn mener å gjøre narr av på samme måte som voksne. Anonymkode: 84f21...d8b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 Vokste opp med ei nabojenta som bytta dialekt når hun var sammen med meg, som snakker en annen dialekt. Opplevde da aldri det som å gjøre narr av, husker jeg syns det var litt merkelig, men tenkte o aldri at det var ment som noe negativt mot meg, kanskje heller motsatt, at hun syns jeg hadde så fin dialekt at hun ville snakke sånn hun også. Fordommene ligger hos voksne, barn tålererer mye. Anonymkode: 0cd5b...97c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #18 Skrevet 8. juli 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Både imitasjon (som det er snakk om her) og å kunne le litt av en dialekt på ferie, er noe helt annet enn å gjøre narr av dialekt foran dem som snakker dem. Det er også ganske vanlig å imitere noens dialekt når man gjenforteller noe de har fortalt. Anonymkode: 138bb...8d6 Ikke vanlig i min verden, det er å gjøre narr av. Moro på andres bekostning. Le av dialekt? Det er jo ufint! Og mobbing! Anonymkode: a52ec...9dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå