Gå til innhold

Kan jeg konfrontere en fast ansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar (det er mange andre vikarer arbedisplassen). Dette er en jobb jeg har vært i 4 uker. Personen jeg har lyst å konfrontere hadde opplæring med meg og har fast jobb. Han er rundt 55-60 årene. Jeg er 30. Han var veldig hyggelig, vi snakket masse de dagene jeg hadde opplæring å jeg åpnet meg litt for han noe han gjorde tilbake også. Både jobbmessig og familiemessige. Men jeg ser at personen er falsk. Mange andre har bekreftet det også. Ikke bare med han men med de andre også faste. at de er hyggelig å grei når du står foran de og snakker med de men når du snur ryggen så sier de alt om deg. I dag sluttet en av teamlederene litt tidligere så denne fast ansatte fikk «litt ansvar» men vi hadde fortsatt en annen teamleder der. Han ble til en annen person og veldig høy på seg selv.

i mange tilfeller når jeg har jobbet med han så baksnakker han andre spesielt da vikarer. 

I dag når vi var ferdig med oppgavene så spurte jeg bare om hva vi skulle gjøre, å sa det litt høyt siden det er mye bråk på jobben (dette er et anlegg) da himla han bare med øyene å sa noe til en annen vikar. Å gjorde meg til latter. Denne personen han sa det til har han blant annet latterliggjort flere ganger foran meg. 

Da jeg spurte vedkommende om hva denne fast ansatte sa så mumlet hun bare å prøvde å finne på noe lurt å si da hun sikkert ikke ville avsløre han. Og hun lovet meg å si ifra om noen skulle snakke dritt om meg.

jeg hater sånne arbeidsplasser der folk går rundt å snakker dritt om hverandre. Dette er en jobb som gjør deg koko egentlig over lengre tid men veldig godt betalt. Snart skal de utlyse stillinger om fast jobb å da vil jeg søke. Men jeg har samtidig lyst å si ifra til denne fast ansatte om at det er ikke riktig han har dobbel fjes. Men om han uansett ikke liker meg så kommer han garantert til å gå til sjefen å si at jeg ikke bør få fast jobb fordi jeg her et barna med spesielle behov å kommer sikkert til å bli mye borte. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er en person som sier i fra om ting men akkurat i denne jobben så tørr jeg ikke, i tillegg angrer jeg så fælt på at jeg åpnet meg så mye med han fast ansatte. Nå vet jo sikkert hele anlegget mitt livshistorie siden han er en type som kakler. Men jeg har så lyst å konfrontere han men vet samtidig ikke hva som er riktig å si

Anonymkode: 835e0...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres slitsom ut.

Anonymkode: 21d13...b07

Skrevet

Senk skuldrene litt og gi litt faen, ikke analyser og tenk så mye. 

Skjer det noe kan du ta det der og da. 

Anonymkode: a15f4...8cb

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Senk skuldrene litt og gi litt faen, ikke analyser og tenk så mye. 

Skjer det noe kan du ta det der og da. 

Anonymkode: a15f4...8cb

det skal jeg prøve! Takk for tips. Hvordan kan jeg være mot denne mannen som er fast der? Jeg kan være hyggelig, men orker ikke å prate lenger med han slik før. Men samtidig vil jeg ikke at han skal forstå at jeg ikke er en fan av han

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres slitsom ut.

Ok, takk!

Skrevet

Konfrontere = skape drama. 

Han kommer garantert ikke til å nikke og endre atferd, så det eneste du oppnår er ubehagelig stemning.

Som nyansatt bør du i hvert fall ikke gjøre der.

Idioter finnes overalt, bare å være overfladisk høflig med dem 

Anonymkode: 06060...be1

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres slitsom ut.

Ok, takk!

Skrevet

Så lenge det bare er snakk om baksnakking (og ikke tafsing, eller andre ulovligheter) så sitter du bare helt rolig i båten. Vær normalt høflig, men ikke skravle med han om alt ditt private igjen. - noe som forøvrig burde være en hovedregel som du tar med deg videre i livet og andre jobber også, stol aldri på noen kollegaer så godt. Folk er generelt ikke så interessert i livet ditt, med mindre de får noe igjen for det 😉

Hev hodet, og vær deg selv. Du har ikke gjort noe å skamme deg over sånn sett. Om han prøver å latterliggjøre deg, så viser det bare hvor trist og tåpelig han er. Gjør jobben din bra, senk skuldrene og ikke ta mer "plass" en du må, så skifter fokuset snart. Du blir ikke så interessant å snakke om. Når ingen har noe å ta deg på, og du gjør din jobb bra, så kan du bare vente på den faste jobben du skrev om. 

Klart, skulle det eskalere til direkte mobbing så kan du gå til verneombudet (da handler det om ditt arbeidsmiljø, vikar eller ei). 

Anonymkode: aeea6...a7c

Skrevet

Du har vært der i fire uker og du ønsker deg fast jobb der. Da holder du kjeft , oppfører deg normalt og gjør jobben din. Du høres ut som en veldig uprofesjonell, umoden og slitsom medarbeider.

Anonymkode: 5a700...e67

Skrevet

Hi 

Her var det mange surmaga kjerringer ! 😣 

På nett sier de slike ting, men i det virkelige liv hadde de nok vært på din side. 

Jeg så på Jon Almås sitt program om hvordan man takler og svarer folk som holder på med hersketeknikk. 

Det er bare å ikke la seg vippe av pinnen og ta igjen litt når han sier rare ting. Eller snakk med sjefen ? 

Anonymkode: a9685...a6b

Skrevet

Du kan ikke komme inn og forandre holdningene på arbeidsplassen som vikar i fire uker. Snakker du om dette med noen kan du se langt etter fast jobb. 

Anonymkode: 0ecb5...c98

Skrevet

Jeg tenker at du kan ignorere ham når han er kjip, holde deg unna i den grad det er mulig. Du kan prøve å svare ham på en måte som viser tydelig at du ikke er med på slarvingen hans, uten å direkte konfrontere ham, noe sånt som 'jeg vet ikke noe om det/jeg har ikke fått det inntrykket' osv. Med mindre det han sier og gjør er direkte overtramp, ville jeg ha latt være å gå til sjefen. 

Skrevet

Helt utrolig mange dårlige tilbakemeldinger du får HI! 

Helt tydelig at det er en ukultur på denne arbeidsplassen hvor man håner, baksnakker og kjører splitt-og-hersk både foran og bak ryggen på hverandre. Faste ansatte som misnruker sin posisjon overfor vikarer...skammelig!Er dette et sted du virkelig vil jobbe? Skjønner godt at du er lei deg, dette er hverken normalt eller noe man skal finne seg i! Du fikk et veldig godt råd over om hvordan forholde seg til han faste ansatte. Vær hyggelig med han, men upersonlig og for all del ikke ta del i den ukulturen han legger opp til. Jeg tror faktisk jeg ville gått til sjefen og sagt ifra. Si at du er veldig interessert i fast jobb og synes både oppgavene og bedriften er spennende, men at behandlingen du har fått fra enkelte faste ansatte (kom med konkrete eksempler uten å nevne navn) gjør at du er usikker på hvordan det psykososiale arbeidsmiljøet vil oppleves over tid. 

Forresten...har de mange sykemeldinger i bedriften siden det er så mange vikarer? Dette er ofte et svært dårlig tegn k forhold til arbeidsmiljø....

Skrevet

Dette høres for meg ut som en helt gjennomsnittlig arbeidsplass,med intriger og baksnakking. Jeg mener du ikke bør gjøre noe så lenge du er vikar, jeg tenker du får ta dette på kappa di og tenke at du bør kjenne folk litt bedre neste gang du velger å åpne deg for en totalt ukjent. Vi kan ikke alle være gode menneskekjennere,men du kan i alle fall ha det i tankene til senere,å prøve å huske på at ikke alle mennesker er som de ser ut til. Så får du heller åpne deg opp til mennesker når du blir kjent med dem,og er sikker på at de er skikkelige mennesker som ikke drar rundt med sladder.

Men i alle fall, vær ikke den nye som kommer inn å skal revolusjonere og fikse alle problemene på en arbeidsplass. For alt du vet om foregår det en sak på arbeidsplassen der f.eks verneombudet er inne,men som de andre ikke involverer nye vikarer i med en gang. Kanskje det er derfor ingen vil si noe til deg?

Anonymkode: b1e1b...63e

Skrevet

Nr 1: Du burde som en godt voksen vite at man ikke utleverer hele livshistoria si til en random person man nettopp har truffet på jobb. Men gjort er gjort.

Nr 2: Baksnakking og intriger er ikke uvanlig på en arbeidsplass, så det ville jeg ikke brukt mye energi på. Som nytilsatt vikar er det lite du får gjort med det, annet enn å ikke bidra til det selv. Mener ikke at du skal tolerere direkte mobbing, men det høres ikke ut som vi er der.

Et godt arbeidsmiljø er alles ansvar, men en direkte konfrontasjon midt i ferietida (hvor er sjefen) vil det ikke komme noe positivt utav. Aller minst for deg selv. Men stå opp for deg selv og andre, kommer vedkommende med mer dritt mot deg eller andre adresserer du det der og da.

Skrevet

Synes hele arbeidsplassen inkludert deg høres ut som en gjeng med fjortiser. 

Anonymkode: 11e69...e35

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som vikar (det er mange andre vikarer arbedisplassen). Dette er en jobb jeg har vært i 4 uker. Personen jeg har lyst å konfrontere hadde opplæring med meg og har fast jobb. Han er rundt 55-60 årene. Jeg er 30. Han var veldig hyggelig, vi snakket masse de dagene jeg hadde opplæring å jeg åpnet meg litt for han noe han gjorde tilbake også. Både jobbmessig og familiemessige. Men jeg ser at personen er falsk. Mange andre har bekreftet det også. Ikke bare med han men med de andre også faste. at de er hyggelig å grei når du står foran de og snakker med de men når du snur ryggen så sier de alt om deg. I dag sluttet en av teamlederene litt tidligere så denne fast ansatte fikk «litt ansvar» men vi hadde fortsatt en annen teamleder der. Han ble til en annen person og veldig høy på seg selv.

i mange tilfeller når jeg har jobbet med han så baksnakker han andre spesielt da vikarer. 

I dag når vi var ferdig med oppgavene så spurte jeg bare om hva vi skulle gjøre, å sa det litt høyt siden det er mye bråk på jobben (dette er et anlegg) da himla han bare med øyene å sa noe til en annen vikar. Å gjorde meg til latter. Denne personen han sa det til har han blant annet latterliggjort flere ganger foran meg. 

Da jeg spurte vedkommende om hva denne fast ansatte sa så mumlet hun bare å prøvde å finne på noe lurt å si da hun sikkert ikke ville avsløre han. Og hun lovet meg å si ifra om noen skulle snakke dritt om meg.

jeg hater sånne arbeidsplasser der folk går rundt å snakker dritt om hverandre. Dette er en jobb som gjør deg koko egentlig over lengre tid men veldig godt betalt. Snart skal de utlyse stillinger om fast jobb å da vil jeg søke. Men jeg har samtidig lyst å si ifra til denne fast ansatte om at det er ikke riktig han har dobbel fjes. Men om han uansett ikke liker meg så kommer han garantert til å gå til sjefen å si at jeg ikke bør få fast jobb fordi jeg her et barna med spesielle behov å kommer sikkert til å bli mye borte. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er en person som sier i fra om ting men akkurat i denne jobben så tørr jeg ikke, i tillegg angrer jeg så fælt på at jeg åpnet meg så mye med han fast ansatte. Nå vet jo sikkert hele anlegget mitt livshistorie siden han er en type som kakler. Men jeg har så lyst å konfrontere han men vet samtidig ikke hva som er riktig å si

Slik oppførsel du beskriver gir et giftig arbeidsmiljø, og er ikke noe å kimse av. Se det litt an siden du er ganske ny enda, men men hvis det fortsetter så burde du nok ta det opp. Enten med ham, eller med verneombud eller leder. 

Anonymkode: 2c631...c05

Skrevet
1 time siden, Hjertefru skrev:

Nr 1: Du burde som en godt voksen vite at man ikke utleverer hele livshistoria si til en random person man nettopp har truffet på jobb. Men gjort er gjort.

Nr 2: Baksnakking og intriger er ikke uvanlig på en arbeidsplass, så det ville jeg ikke brukt mye energi på. Som nytilsatt vikar er det lite du får gjort med det, annet enn å ikke bidra til det selv. Mener ikke at du skal tolerere direkte mobbing, men det høres ikke ut som vi er der.

Et godt arbeidsmiljø er alles ansvar, men en direkte konfrontasjon midt i ferietida (hvor er sjefen) vil det ikke komme noe positivt utav. Aller minst for deg selv. Men stå opp for deg selv og andre, kommer vedkommende med mer dritt mot deg eller andre adresserer du det der og da.

Ikke helt enig. Kommer man inn på temaer så prater man om det. Man avslører ikke sine innerste hemmeligheter, men å prate om barna sine osv er helt normalt. Det som ikke er normal modenhet og folkeskikk er å bruke ting mot andre, og å baksnakke de pga det. 

Anonymkode: 6b39a...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...