Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #1 Skrevet 7. juli 2019 Har nå fullført to bachelorgrader på under tre år. Jeg har vært så heldig å få overgangsstønad av nav imens jeg har studert (er alenemor). I fjor begynte jeg å bli syk, mye rare symptomer, og jeg er fortsatt under utredning hos nevrolog på sykehuset, er innom og får intravenøse kortikosteroider fra tid til annen. Med studier lot denne utredningen seg gjennomføre da jeg fikk lov av universitetet å slippe flere forelesninger de gangene jeg var på sykehuset og kunne jobbe derfra, fikk levert oppgaver samtidig osv. Men med jobb sliter jeg. Jeg får ikke stått i full, vanlig jobb for øyeblikket da jeg får nye symptomer fra tid til annen (mister muskelkraft og følelser i lemmer, ble plutselig blind på ene øyet, sliter med kraftige muskelspasmer og nervesmerter). Det kan gå helt fint i en uke eller to, men så kommer det noe «nytt». Det er jo ingen som vil ansette ei som forsvinner i uker av gangen.. Hva i alle dager gjør jeg nå? Må jeg søke om sosialhjelp? Har noen oppsparte midler, så skal klare meg en liten stund, og håpet er jo at de snart skal finne ut av dette sånn at jeg kanskje kan få noe hjelp og bli helt bra igjen. Men skrekken er at dette tar tid. Har nå holdt på i over ett år med utredning, venter nå på noen prøvesvar som de får i september en gang. Så lenge varer ikke sparepengene. Noen råd eller tips? Hilsen frustrert, men stolt, nyutdannet frøken Anonymkode: a0052...9df
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 Du søker jobb uten å fortelle omdine helseplager. Får du jobb har du flere rettigheter. Anonymkode: 688d5...27d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Du må nesten bare være egoistisk. Om dette er alvorlig vil økonomien din være mye dårligere om du var arbeidsledig før diagnose og eventuell uføretrygd. Anonymkode: 447e3...cf0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du søker jobb uten å fortelle omdine helseplager. Får du jobb har du flere rettigheter. Anonymkode: 688d5...27d På jobbintervju er det vanlig å spørre kandidaten om det er noen forhold som gjør at han/hun vil ha utfordringer i utførelsen av jobben. Hvis HI da svarer nei,og får mye fravær pga sykdom og utredning hun visste om før hun søkte på jobben, kan hun faktisk bli oppsagt med begrunnelsen "brutte forutsetninger". Dette viste jeg ikke før en advokat sa det på en undervisning i arbeidsrett jeg var på. Så bare det å få seg en fast jobb er ingen garanti desverre! Anonymkode: 21eb9...6ad
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 Du er allerede under Nav og har en veileder der. Da spør du selvfølgelig Nav hvilke rettigheter du har Anonymkode: aa269...8a0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: På jobbintervju er det vanlig å spørre kandidaten om det er noen forhold som gjør at han/hun vil ha utfordringer i utførelsen av jobben. Hvis HI da svarer nei,og får mye fravær pga sykdom og utredning hun visste om før hun søkte på jobben, kan hun faktisk bli oppsagt med begrunnelsen "brutte forutsetninger". Dette viste jeg ikke før en advokat sa det på en undervisning i arbeidsrett jeg var på. Så bare det å få seg en fast jobb er ingen garanti desverre! Anonymkode: 21eb9...6ad Eeeeeh nei. Det er ikke vanlig nei. arbeidsgiver har ikke rett til å skaffe seg helseopplysninger om arbeidssøkere utover dem som er nødvendig. Er det feks risikosoner på jobb kan man stille spørsmål om det. For eksempel jobb i sikkerhetskontroll på flyplass kan man spørre om de har pacemaker. Det er kun sikkerhetsspørsmål som gir anledning til å spørre om helse. Så når du sier hun kan få sparken for å ikke svare korrekt er FEIL. De kommer ingen vei med det. MEN.... blir hi syk i prøvetiden åpner loven for å avslutte ansettelsesforhold om hi i samtale med leder og nav konkluderer med at hun trolig ikke vil kunne komme tilbake til samme type jobb. Slutt å snakke om ting du ikke har greie på. HI. Søk jobber, du må tenke på deg selv. Anonymkode: cc521...b5d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Eeeeeh nei. Det er ikke vanlig nei. arbeidsgiver har ikke rett til å skaffe seg helseopplysninger om arbeidssøkere utover dem som er nødvendig. Er det feks risikosoner på jobb kan man stille spørsmål om det. For eksempel jobb i sikkerhetskontroll på flyplass kan man spørre om de har pacemaker. Det er kun sikkerhetsspørsmål som gir anledning til å spørre om helse. Så når du sier hun kan få sparken for å ikke svare korrekt er FEIL. De kommer ingen vei med det. MEN.... blir hi syk i prøvetiden åpner loven for å avslutte ansettelsesforhold om hi i samtale med leder og nav konkluderer med at hun trolig ikke vil kunne komme tilbake til samme type jobb. Slutt å snakke om ting du ikke har greie på. HI. Søk jobber, du må tenke på deg selv. Anonymkode: cc521...b5d Hvor skrev jeg at arbeidsgiver kunne spørre om helseopplysninger? Jeg skrev at arbeidsgiver kunne spørre om det var forhold som kunne ha noe å si for utførelsen av jobben. Det er ikke ensbetydende med helseopplysninger. Jeg har heller ikke skrevet noe om at en kan sparkes for å svare feil. Hvis en arbeidstaker med vilje holder tilbake opplysninger som tilsier at vedkommende ikke kan utføre de arbeidsoppgavene i aktuell stilling,og arbeidsgiver finner ut av dette, kan vedkommende få oppsigelse på brutte forutsetninger. Slutt å tillegge meg ting jeg ikke har sagt. At du tolker mitt innlegg feil er ikke mitt problem, da må du lese bedre igjennom før du kommenterer neste gang! Anonymkode: 21eb9...6ad
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 Snakk med nav. Du kan evt få minstesats aap mens du er under utredning. Det er egentlig en forutsetning for aap at du har vært i arbeid og at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%, men det er inntak, så snakk med dem. Anonymkode: 34dc1...f6f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 Du burde prøve å få deg jobb. Hva som helst som gir inntekt. Se om du klarer å jobbe nok til å ha bedre grunnlag. Aap, uføre...alt beregnes av lønn. Om du ikke har forsikring og blir uføre nå blir det minste sats Anonymkode: 67b9a...c5e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2019 #10 Skrevet 9. juli 2019 Du kan jo som en begynnelse ta deg jobb hos et vikarbyrå. Da kan du takke ja til å jobbe for det meste, når du føler deg frist, og så kan du s nei når du er syk eller på til legen. Anonymkode: a316f...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå