Gå til innhold

Dere som er flink med have

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagd meg et blomsterbed i hagen, fikk kjøpt noen bærbusker og lavendel og tomatplanter og plantet de ut i mai. Først gikk en bærbusk dukken, så en lavendel og så en bærbusk til. De bare visnet bort, den ene bærbusken hadde til og med begynt å gi bær.

Det var ganske varmt en periode så jeg måtte vanne endel i tillegg, men jorda var allerede hard og tørr så det ble basseng hver gang før det rant ned i jorda.
Første spørsmål: 

Gjorde jeg noe galt?

Andre spørsmål:

Nå kunne jeg tenke meg å plante noe med blomster, som holder utover høsten, for å få litt farge der ute. Men hva? Hva kan plantes utover sensommer og som holder seg utover høsten, og som ikke stryker med ved første vindkast?
Jeg bor midt i Tyskland, noe varmere klima enn i Norge, men likevel ikke sydenklima.

Noen forslag?

Anonymkode: dcdbb...079

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør i hvert fall gjøre en innsats med jordforbedring. Bland i diverse organisk materiale og næring, begynn gjerne med bokashi. Dyrk også alltid med jorddekke, for å hindre uttørking og ugress. 

Hør f.eks. på podcast-serien plantepodden. 

Når utgangspunktet i jorda er godt kan du egentlig gå på hagesenteret og velge deg ut det du selv har lyst til å plante, ut fra sesong. 

Anonymkode: cd2f5...784

Skrevet

Det er ikke sikkert de er døde. Noen bladbusker liker ikke å flytte plass, så de trenger ett år på seg. Mine rips mistet også alt av blader ganske raskt etter jeg plantet de, men den ble stor og fin og bærer ekstremt mye bær. Så jeg ville latt bladbuksene stå ett år til for å se om de bare treng litt tid på seg. 

Det finnes mange forskjellige typer lavendel, de trenger ulike typer jord, varme og vann. Så det høres ut som du har kjøpt en lavendel som ikke liker jorden eller stedet det har fått. 

Anonymkode: 546bc...0b8

Skrevet

Finn ting som passer sammen som skal stå sammen. Lavendel vil ha det skrint og tørt, mens bærbusker og tomater vil ha god, rik jord og godt med vann. I utgangspunktet ikke to som trives sammen, så i verste fall har du klart å ta livet av busken med for lite vann og lavendel med for mye. Mitt beste råd er å snakke med de på hagesentrene der du bor. De vet hva som trives og vokser i det klimaet og jordsmonnet som er der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...